Praha - Nový rok přinese některé změny v oblasti práce a sociálních věcí. Zavádí se porodné i na druhé dítě, senioři si na důchodech polepší o zhruba 200 korun měsíčně a minimální mzda vzroste na 9 200 Kč. Na změny upozornilo Ministerstvo práce a sociálních věcí.
Podpora rodin s dětmi
Porodné bude i na druhé dítě a dosáhne na něj více rodin. U prvního dítěte zůstane částka porodného na 13 tisících korunách, u druhého půjde o 10 tisíc korun. Ministryně Michaela Marksová prosadila zvýšení koeficientu z 2,4 násobku na 2,7 násobku životního minima rodiny, takže na porodné bude mít nárok širší okruh rodičů. Na porodné u prvního dítěte by tak měly dosáhnout domácnosti s čistým příjmem do 20 817 korun, u matky samoživitelky do 13 176 korun. Polepší si také ženy, kterým se narodí vícerčata. Zatímco dosud dostávaly od státu maximálně 19 500 korun (nebo jen 13 tisíc), nově získají 23 tisíc korun. A nezáleží, zda půjde o jejich první, nebo následný porod. Více informací na tomto odkazu.
Zavedení dětské skupiny
Pomáháme rodičům lépe sladit pracovní a rodinný život. Již od 29. listopadu 2014 je účinný zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině. Dětské skupiny usnadní rodičům dětí lépe sladit rodinný a pracovní život. Dětské skupiny pomohou vyřešit chybějící místa pro děti předškolního věku a doplní stávající systém péče o předškolní děti. Založení takové skupiny bude administrativně i finančně méně náročné než je tomu u klasických školek. Zaměstnavatelé si mohou daňově uznat náklady na provoz vlastního zařízení nebo příspěvku na provoz zařízení zajišťovaného jinými subjekty pro děti zaměstnanců. Rodiče zase mohou využít slevu na dani, pokud služby dětské skupiny využijí. Další informace najdete zde.
Snazší výměna průkazu pro handicapované
Držitelé průkazu TP, ZTP a ZTP/P si budou moci vyměnit tyto průkazy bez zbytečných administrativních průtahů a správního řízení, které by znovu posuzovalo jejich zdravotní stav. Nárok na příspěvek na mobilitu bude navíc nově vázán přímo na nárok na průkaz osoby se zdravotním postižením ZTP nebo ZTP/P.
Přechod financování sociálních služeb na kraje
Peníze na sociální služby budou nyní rozdělovat kraje, které znají místní poskytovatele mnohem lépe než lidé z ministerstva. Nově bude zákonem stanovena výše procentního podílu každého kraje na celkovém ročním objemu finančních prostředků vyčleněných ve státním rozpočtu, dojde tak ke stabilizaci a větší provázanosti na střednědobé plány rozvoje sociálních služeb. Kraj bude mít také povinnost určovat síť sociálních služeb na základě zjištěných potřeb obyvatel.
Opatření proti zneužívání doplatku na bydlení
Bráníme zneužívání doplatku na bydlení v ubytovnách. Nová pravidla pro vyplácení pomoci v hmotné nouzi pomůžou přerušit bující obchod s chudobou v ubytovnách. Zamezí se především neefektivnímu vyplácení doplatku na bydlení. Doplatek na bydlení bude podle návrhu nově poskytován ubytovnám, které splní hygienické standardy kvality bydlení. Zároveň se bude moct poskytnout doplatek na bydlení osobám, které bydlí na ubytovně, pouze se souhlasem obce. Hygienické standardy kvality bydlení a souhlas obce se budou vyžadovat od května 2015. Bude také stanovena maximální výše nájemného podle částky dané v místě obvyklé a normativních nákladů na bydlení podle zákona o státní sociální podpoře.
Vyšší důchody v průměru o 200 korun
Od prvního ledna 2015 budou důchody opět valorizovány podle 100 procent nárůstu spotřebitelských cen a o jednu třetinu nárůstu reálné mzdy. Důchodci si tak již od nového roku polepší v průměru o 200 korun měsíčně.
Důchody starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 2015 zvyšují od splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2014 tak, že se• základní výměra zvyšuje o 60 Kč na 2 400 Kč a• procentní výměra zvyšuje o 1,6 % procentní výměry, která náleží ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšuje.
Zvýšení minimální mzdy na 9 200 korun
Poctivě pracovat se musí vyplatit. Snažíme se proto postupně zvyšovat minimální mzdu tak, aby se její úroveň přiblížila 40 procentům průměrné mzdy. Od ledna 2015 bude minimální mzda činit 9 200 korun, minimální hodinová mzda tedy vzrostla z 50,60 koruny na 55 korun. Bude tak lépe plnit svoji ochrannou, ale i motivační funkci. Minimální mzda se naposledy zvyšovala v srpnu 2013, v letech 2007 až 2012 nebyla zvyšována vůbec. Více informací zde.
Nemocenské pojištění
Redukční hranice týkající se denního vyměřovacího základu, na základě kterého se vypočítá například nemocenské, jsou pro rok 2015 následující:• první redukční hranice činí 888 Kč,• druhá redukční hranice činí 1 331 Kč,• třetí redukční hranice činí 2 662 Kč.Výše vyplácených dávek nemocenského pojištění bude od 1. 1. 2015 upravena podle nové výše redukčních hranic bez žádosti.Částka rozhodného příjmu potřebná pro účast na nemocenském pojištění činí 2 500 Kč i v roce 2015.
Pojistné na sociální zabezpečení
Nejvýznamnější změny:• částka průměrné mzdy pro účely pojistného je 26 611 Kč,• maximální vyměřovací základ pro placení pojistného je 1 277 328 Kč,• rozhodná částka (daňový základ) zakládající účast na důchodovém pojištění OSVČ, která vykonává vedlejší činnost v roce 2015, je 63 865 Kč,• minimální měsíční základ pro placení záloh na pojistné pro OSVČ vykonávající hlavní činnost za kalendářní měsíc, ve kterém byl (měl být) podán Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2014 a za následující kalendářní měsíce, je 6 653 Kč – z toho minimální záloha na pojistné činío 1 943 Kč, není-li OSVČ účastna důchodového spoření,o 1 744 Kč, je-li OSVČ účastna důchodového spoření• minimální měsíční vyměřovací základ pro OSVČ vykonávající vedlejší výdělečnou činnost za kalendářní měsíc, ve kterém byl (měl být) podán Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2014 a za následující kalendářní měsíce je 2 662 Kč – z toho minimální záloha na pojistné činío 778 Kč, není-li OSVČ účastna důchodového spoření,o 698 Kč, je-li OSVČ účastna důchodového spoření.
Zrušení povinné e-komunikace s ČSSZ
Novelou zákona o daních z příjmů se elektronická komunikace mezi úřadem a zaměstnavateli, osobami samostatně výdělečně činnými a lékaři stává v oblasti sociálního zabezpečení dobrovolnou. To znamená, že ti, kteří zatím nedokáží elektronické podávání tiskopisů zajistit, budou od 1. 1. 2015 dál moci zasílat papírové tiskopisy. Smyslem elektronické komunikace s úřadem na bázi dobrovolnosti je reagovat na zjištěné potřeby některých zaměstnavatelů, živnostníků i lékařů, kterým by mohlo zavedení její povinnosti způsobovat nepřekonatelné překážky. ČSSZ nadále preferuje elektronické zasílání tiskopisů a jejím cílem je podporovat elektronizaci u těch klientů, kteří ji zatím nevyužívají. Počet osob komunikujících s ČSSZ pouze elektronicky neustále stoupá.
Související
Je to odpovědné řešení, říká Juchelka o dvou tisících pro důchodce
Důchodci si ještě mohou zajistit tištěné oznámení o valorizaci
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Grolich a řada dalších kandidátů na senátory uspěje už v prvním kole, odhaluje sčítání
před 43 minutami
Jsme nejsilnější opozicí a největší konkurent hnutí ANO, prohlásil po volbách Rakušan
před 1 hodinou
Macinka a Turek slaví ve štábu Motoristů první mandát v Černoučku
před 1 hodinou
Sečteno 60 procent hlasů. Ve volbách propadla lavice a SPD, míní politolog
před 1 hodinou
Kupka řekl, co bude ODS považovat za volební úspěch
Aktualizováno před 2 hodinami
Online Komunální volby 2026: Polovina okrsků sečtena, ze sněmovních stran vyhrávají lidovci, v Senátu dominuje ANO
před 2 hodinami
Volby 2026: Polovina okrsků sečtena, po místních sdruženích vedou z vládních stran nadále lidovci
před 2 hodinami
Axios: Trumpova dohoda s Putinem je reakcí na to, že Kyjev nezastavil útoky na rafinérie
před 2 hodinami
OBRAZEM: Nakopneme to, slibují Piráti. Volby sledují v sousedství pražské ZOO
před 2 hodinami
Ve volbách rozhodovala dostupnost bydlení, úspěch ANO v Praze by byl průlom, míní politologové
před 3 hodinami
První povolební reakce politiků: Motoristům stačí i jeden zastupitel, STAN chce zastoupení ve všech městech
před 3 hodinami
Čtvrtina okrsků sečtena. V komunálních volbách vyhrávají ze sněmovních stran lidovci, v senátních ANO
před 3 hodinami
První výsledky senátních voleb ukazují dominanci ANO a STAN
před 4 hodinami
Do volebních štábů začali přicházet i lídři stran
před 4 hodinami
Hodina od konce voleb: První data ukazují na účast pod 50 procenty
před 4 hodinami
Kraje hlásí první sečtené obce. Nejrychleji se sčítá tam, kde je jediná kandidátka
před 4 hodinami
Komunální volby: Sčítání hlasů je v plném proudu, první výsledky zveřejněny
před 5 hodinami
Začal druhý den voleb. Zatím nehlasovala ani polovina voličů
před 5 hodinami
Kolik stojí komunální volby? Náklady šplhají k jedné miliardě
před 6 hodinami
V jedné české obci lidé k volbám nejdou. Správu převezme ministerský úředník
V jedné z českých obcí zůstává volební místnost zavřená. V obci Slavníč na Havlíčkobrodsku se totiž nepodařilo sestavit žádnou kandidátní listinu. To z ní činí jediné místo v celém regionu, kde lidé o složení nové radnice včera ani dnes nehlasují.
Zdroj: Libor Novák