Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek (STAN) představili vládě návrh řešení problémů spojených s digitalizací stavebního řízení, které vedly k odchodu Ivana Bartoše (Piráti) a jeho strany z vlády. Návrh reaguje na aktuální stav, kdy systémy nenaplňují očekávání uživatelů a zákonné požadavky.
"Digitalizace stavebního řízení je klíčová pro zjednodušení a urychlení procesů územního plánování a povolování staveb. Naším cílem je zajistit, aby systémy byly uživatelsky přívětivé a plně funkční. Navrhli jsme proto částečný legislativní a technologický bypass, který umožní, aby stavební úřady po přechodnou dobu nahradily chybějící funkcionality ISSŘ doposud užívanými systémy," uvedl Kupka, který měl koordinační úlohu přípravy řešení digitalizace stavebního řízení.
Vláda v usnesení vzala na vědomí předloženou zprávu o stavu digitalizace a doporučila postupovat podle předložené varianty B. Vypracováním zprávy byl vládou pověřen ministr dopravy – jeho koordinační role v souvislosti s digitalizací stavebního řízení tímto končí.
"Náš návrh obsahuje dvě varianty dalšího postupu. Ve variantě A jsme posuzovali možnost pokračování v rozvoji systému. V rámci IT hodnocení i z hlediska hodnocení veřejného zadávání jsme tuto variantu vyhodnotili jako méně vhodnou než variantu B, kterou je nová cesta k cílovému řešení. Z pohledu veřejného zadávání se jedná o poptávání kapacit prostřednictvím nové soutěže," doplnil ministr Kulhánek.
S ohledem na zajištění právní jistoty úředníků obsahuje návrh také dvě varianty legislativního bypassu – buď úplné vypnutí informačních systémů, anebo částečný bypass spočívající v povinném elektronickém odevzdávání dokumentů a zachování systémů při jejich současném napojením na lokální software dosud používaný stavebními úřady a dotčenými orgány.
"Přiklonili jsme se s kolegy na vládě ke druhé, mírnější variantě. V rámci částečného legislativního bypassu stanoví zákon přechodné období, ve kterém bude činnost v některých informačních systémech stavební správy ze strany stavebních úřadů a dotčených orgánů dobrovolná. Nedojde tedy k vypnutí funkcionalit všech informačních systémů stavební správy, ale k omezení některých evidenčních povinností ze strany stavebních úřadů, pořizovatelů a orgánů územního plánování. Také dojde k rozvolnění náběhu některých funkcionalit informačních systémů," vysvětlil Kulhánek.
Z důvodu zvýšení uživatelského komfortu vláda zároveň souhlasila s realizací tzv. technologického bypassu, tedy vybudování rozhraní pro propojení Informačního systému stavebního řízení (ISSŘ), respektive spisové služby DSŘ se systémy, ve kterých stavební úřady vedou řízení zahájená před 30. 6. 2024. Cílem tohoto opatření je automatický přenos výstupů nebo jiných dat mezi ISSŘ (spisovou službou) a externím softwarem.
Ministru pro místní rozvoj vláda uložila iniciovat kroky k realizaci nového zadání veřejné soutěže na zhotovení systému DSŘ ve variantě B: Nová cesta k cílovému řešení. To znamená provedení procesní analýzy, vytvoření popisu cílového stavu a nové soutěže na zhotovení systému DSŘ vyjma (NGÚP). K tomu má dojít v otevřeném výběrovém řízení v nadlimitním režimu v hodnotě vyšších stovek milionů korun. Plná funkčnost systémů digitálního stavebního řízení se dá očekávat k 1. 1. 2028, a to včetně potřebného testovacího období. Do této doby poběží přechodné období.
Související
U vlády neobstál. "Neúnosný" návrh růstu platů v politice se ještě bude řešit
Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu
Martin Kupka (ODS) , Petr Kulhánek , Stavebnictví , Vláda ČR , digitalizace
Aktuálně se děje
před 19 minutami
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
před 1 hodinou
Vláda uvolnila další miliardy na pomoc po zářijových povodních
před 1 hodinou
Za odložení dítěte do kontejneru hrozí mladé ženě doživotí
před 2 hodinami
Kupka oznámil další postup digitalizace stavebního řízení. Stanovil i termín
před 3 hodinami
Antimonopolní úřad prověřuje Seznam.cz. Firmu překvapila kontrola
před 4 hodinami
Členství Ukrajiny v NATO je nezvratný proces, prohlásil Rutte k vítěznému plánu
před 4 hodinami
Zelenského plán je troufalý, ambiciózní. A neuskutečnitelný
před 4 hodinami
Vláda schválila růst platů politiků o téměř 7 procent. ANO chce mimořádnou schůzi
před 4 hodinami
Tusk řekl, na čem závisí budoucnost demokracie v Evropské unii
před 5 hodinami
Za výbuchy pagerů Hizballáhu stály roky tvrdé práce. Izrael promyslel vše do detailu
před 6 hodinami
Fiala chce přesvědčit ostatní státy k tvrdšímu přístupu k migraci
před 6 hodinami
Zelenskyj představil vítězný plán, který má ukončit válku
před 7 hodinami
Spor mezi lékaři a Válkem se vyostřuje. Protestovat chtějí celé nemocnice
před 7 hodinami
Harrisová vs Trump. Nový průzkum ukazuje, kdo vede v prezidentských volbách v USA
před 8 hodinami
Macron ťal do živého. Připomněl Izraeli okolnosti jejího vzniku
před 8 hodinami
Do armády jsme naverbovali přes milion lidí za týden, v posvátné válce vymažeme Jižní Koreu z mapy, tvrdí KLDR
před 9 hodinami
Írán slibuje Izraeli rozhodnou a politováníhodnou reakci
před 9 hodinami
Úder na Petrohrad? NATO je na útok Ruska připraveno, použije masivní odvetné údery
před 9 hodinami
Ukrajina kvůli vstupu do NATO tlačí na Bidena
před 10 hodinami
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Evropská unie nařídila do roku 2035 zákaz výroby nových automobilů s pohonem na fosilní paliva. To by mohlo být považováno za komplikaci pro evropský automobilový průmysl, který se tomuto rozhodnutí musí přizpůsobit.
Zdroj: Tereza Marešová