Praha - Uzavírky silnic kvůli opravám by se měly zkrátit a většina veřejných zakázek v dopravě by se objevovala na internetu. Tato opatření jsou součástí cílů organizací podřízených ministerstvu dopravy, které jejich manažeři prezentovali na středeční tiskové konferenci.
Ministr dopravy Vít Bárta (VV) se totiž rozhodl pro zavedení tzv. ukazatelů KPI, na jejichž základě lze hodnotit úspěšnost managementu jednotlivých státních či státem řízených organizací."Každý z ředitelů totiž kromě své mzdy dostává ještě svou roční odměnu a ta bude závislá jen na jeho pracovních výsledcích," vysvětlil Bárta. "Základní logika celé akce zní, že musíme být lepší než v roce minulém," dodal Bárta.V praxi by systém měl fungovat pro letošní rok tak, že si každý z ředitelů státem ovládaných institucí sestaví seznam cílů, jichž by chtěl v letošním roce dosáhnout. Na konci roku se tento seznam porovná s realitou a na základě procentního splnění stanovených cílů se mu vypočítá odměna. Mezi tyto cíle u většiny ředitelů patří zvýšení transparentnosti veřejných zakázek.Jedním z hlavních cílů, které si stanovil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc, patří pronajímání staveniště firmě. "Je to opatření, které vychází z programového prohlášení vlády a zatím bude pokusně aplikováno na 30 procentech staveb," doplnil Bárta."V praxi to znamená, že firma, která bude opravu provádět, bude za staveniště platit nájem. Čím dříve to tedy opraví, tím více vydělá, protože bude muset platit nízký nájem," dodal Bárta.Nová metoda KPI (Key Point Indicator) se bude týkat pěti organizací. S novými závazky se budou potýkat České dráhy (ČD), ČD Cargo, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)."Osobně jsem rád, že se tento systém zavádí, protože platy manažerů těchto institucí byly mnohokrát tématem pro média a nyní bude jasně vidět, co konkrétní manažer dělá," řekl generální ředitel ČD Petr Žaluda.Jím řízená organizace má v úmyslu zvýšit v letošním roce hrubý provozní zisk o 75 procent, o osm procent zvýšit výdaje na opravy a o čtyři procenta snížit průměrný věk kolejových vozů na 26 let. Z celkových nákupů by 30 procent mělo být zajištěno přes elektronické aukce. Zároveň by se většina důležitých smluv měla objevit na internetu.Velmi obdobné jsou cíle ČD Cargo. Hrubý provozní zisk této dosud ztrátové firmy by měl stoupnout dokonce o 99,5 procenta. Tržby by měly vzrůst o 1,3 procenta a veškeré uzavřené odběratelské smlouvy by měly být zveřejněny na internetu.ŘSD kromě zmíněného pronájmu stavenišť plánuje snížení provozních nákladů o 45 procent, 25 procent veškerých nákupů formou elektronických aukcí a zveřejnění všech zakázek přes dva miliony korun.SŽDC chce zavést finanční odpovědnost projektových kanceláří za vady projektů ve výši 25 procent ceny projektu. Tato podmínka by měla mít formu smluvního ujednání. "U miliardových zakázek se jedná skutečně o značné peníze," dodal současný šéf SŽDC Pavel Habarta.Posílení transparentnosti veřejných zakázek plánuje i SFDI. "Vše hodláme zveřejňovat na internetu a stejně tak budou dostupné všechny smlouvy od 1. ledna letošního roku," řekl Tomáš Čoček, náměstek sekce pro realizaci zdrojů SFDI."Tyto KPI jsou věrným obrazem našich cílů, které jsme si vytkli v dopravní superkoncepci," shrnul ministr Bárta. Zároveň řekl, že tyto cíle nejsou "kamenné dogma", ale že bude osobně považovat za výhru každý parametr, který se podaří zrealizovat."Není nutně prohra, když se nám nepodaří splnit 100 procent těchto cílů, protože existují faktory, které nelze ovlivnit, například délka zimy. Nicméně prohra by byla, kdyby cíle splněny nebyly, a zároveň nebyly jasně řečeny objektivní důvody, proč k jejich splnění nedošlo," dodal na závěr ministr Bárta.
Související
Exministr Bárta definitivně osvobozen. Šéf žalobců nepodal dovolání
Exministra Bártu definitivně osvobodil soud v kauze vynesení odposlechů BIS
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Britské a americké stíhačky pomohly sestřelovat rakety z Íránu
před 34 minutami
Hizballáh údajně vytlačuje izraelskou armádu zpět za hranice
před 1 hodinou
Izrael v noci na středu znovu zaútočil na cíle Hizballáhu
před 1 hodinou
Nehoda vlaku v Příšovicích. Mluvčí hasičů popsal, co se stalo
před 1 hodinou
Odveta Izraele za raketový útok Íránu dostala konkrétní podobu
před 3 hodinami
Počasí do konce týdne překvapení nepřinese. Bude typicky podzimní
včera
Na raketový útok odpovíme, vzkazuje Izrael. Pak čekejte zdrcující a ničivější reakci, reaguje Írán
včera
Izrael: Část íránských raket jsme sestřelili, hrozba dalšího útoku pominula. Izraelci opouští kryty
včera
Bilance íránské salvy: Jeden mrtvý Palestinec a dva zranění Izraelci. Teroristický útok zabil dalších osm
včera
Škoda představila nový kompaktní SUV elektromobil Elroq
včera
Je to pomsta za Nasralláha, vzkazuje Írán. Izrael a Irák uzavřely vzdušný prostor
Aktualizováno včera
Írán vypálil na Izrael stovky raket. V Tel Avivu došlo k teroristickému útoku
včera
Vše směřovalo k tomuto bodu: Írán útočí na Izrael po měsících neustále rostoucího napětí
včera
Izrael stahuje obyvatele do bombových krytů
včera
Zelenskyj chce s Ruttem spolupracovat na vstupu Ukrajiny do NATO
včera
Útočí Izrael v Libanonu? Hizballáh tvrdí něco úplně jiného
včera
Piráti dávají vládě sbohem. Chtějí být konstruktivní opozicí
včera
Lipavský zůstává ve vládě. Fiala jeho demisi nepřijal
včera
Další politický odchod. Kalousek vystoupil z TOP 09
včera
Mark Rutte: Kdo je novým generálním tajemníkem NATO a jaké ho čekají výzvy?
Mark Rutte, bývalý premiér Nizozemska, se dnes stal generálním tajemníkem Severoatlantické aliance (NATO), čímž nahradil svého předchůdce, Nora Jense Stoltenberga, který tuto pozici zastával po deset let. Rutteho příchod do čela NATO je významným momentem nejen pro samotnou Alianci, ale i pro celou evropskou a globální bezpečnostní politiku. Kdo je Mark Rutte a proč byl zvolen právě on do této klíčové role?
Zdroj: Libor Novák