Ministr Bárta slibuje kratší dobu uzavírek a transparentnější zakázky

Praha - Uzavírky silnic kvůli opravám by se měly zkrátit a většina veřejných zakázek v dopravě by se objevovala na internetu. Tato opatření jsou součástí cílů organizací podřízených ministerstvu dopravy, které jejich manažeři prezentovali na středeční tiskové konferenci.

Ministr dopravy Vít Bárta (VV) se totiž rozhodl pro zavedení tzv. ukazatelů KPI, na jejichž základě lze hodnotit úspěšnost managementu jednotlivých státních či státem řízených organizací."Každý z ředitelů totiž kromě své mzdy dostává ještě svou roční odměnu a ta bude závislá jen na jeho pracovních výsledcích," vysvětlil Bárta. "Základní logika celé akce zní, že musíme být lepší než v roce minulém," dodal Bárta.V praxi by systém měl fungovat pro letošní rok tak, že si každý z ředitelů státem ovládaných institucí sestaví seznam cílů, jichž by chtěl v letošním roce dosáhnout. Na konci roku se tento seznam porovná s realitou a na základě procentního splnění stanovených cílů se mu vypočítá odměna. Mezi tyto cíle u většiny ředitelů patří zvýšení transparentnosti veřejných zakázek.Jedním z hlavních cílů, které si stanovil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jiří Švorc, patří pronajímání staveniště firmě. "Je to opatření, které vychází z programového prohlášení vlády a zatím bude pokusně aplikováno na 30 procentech staveb," doplnil Bárta."V praxi to znamená, že firma, která bude opravu provádět, bude za staveniště platit nájem. Čím dříve to tedy opraví, tím více vydělá, protože bude muset platit nízký nájem," dodal Bárta.Nová metoda KPI (Key Point Indicator) se bude týkat pěti organizací. S novými závazky se budou potýkat České dráhy (ČD), ČD Cargo, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI)."Osobně jsem rád, že se tento systém zavádí, protože platy manažerů těchto institucí byly mnohokrát tématem pro média a nyní bude jasně vidět, co konkrétní manažer dělá," řekl generální ředitel ČD Petr Žaluda.Jím řízená organizace má v úmyslu zvýšit v letošním roce hrubý provozní zisk o 75 procent, o osm procent zvýšit výdaje na opravy a o čtyři procenta snížit průměrný věk kolejových vozů na 26 let. Z celkových nákupů by 30 procent mělo být zajištěno přes elektronické aukce. Zároveň by se většina důležitých smluv měla objevit na internetu.Velmi obdobné jsou cíle ČD Cargo. Hrubý provozní zisk této dosud ztrátové firmy by měl stoupnout dokonce o 99,5 procenta. Tržby by měly vzrůst o 1,3 procenta a veškeré uzavřené odběratelské smlouvy by měly být zveřejněny na internetu.ŘSD kromě zmíněného pronájmu stavenišť plánuje snížení provozních nákladů o 45 procent, 25 procent veškerých nákupů formou elektronických aukcí a zveřejnění všech zakázek přes dva miliony korun.SŽDC chce zavést finanční odpovědnost projektových kanceláří za vady projektů ve výši 25 procent ceny projektu. Tato podmínka by měla mít formu smluvního ujednání. "U miliardových zakázek se jedná skutečně o značné peníze," dodal současný šéf SŽDC Pavel Habarta.Posílení transparentnosti veřejných zakázek plánuje i SFDI. "Vše hodláme zveřejňovat na internetu a stejně tak budou dostupné všechny smlouvy od 1. ledna letošního roku," řekl Tomáš Čoček, náměstek sekce pro realizaci zdrojů SFDI."Tyto KPI jsou věrným obrazem našich cílů, které jsme si vytkli v dopravní superkoncepci," shrnul ministr Bárta. Zároveň řekl, že tyto cíle nejsou "kamenné dogma", ale že bude osobně považovat za výhru každý parametr, který se podaří zrealizovat."Není nutně prohra, když se nám nepodaří splnit 100 procent těchto cílů, protože existují faktory, které nelze ovlivnit, například délka zimy. Nicméně prohra by byla, kdyby cíle splněny nebyly, a zároveň nebyly jasně řečeny objektivní důvody, proč k jejich splnění nedošlo," dodal na závěr ministr Bárta.

Související

Vít Bárta

Exministr Bárta definitivně osvobozen. Šéf žalobců nepodal dovolání

Osvobození bývalého předsedy Věcí veřejných Víta Bárty a někdejšího zpravodajce Jana Petržílka v kauze vynesení odposlechů z Bezpečnostní informační služby (BIS) je definitivní. Nejvyšší státní zástupce nepodal dovolání k Nejvyššímu soudu, sdělil ČTK mluvčí zastupitelství Petr Malý. V medializovaných odposleších se tehdejší pražský primátor Pavel Bém (ODS) a lobbista Roman Janoušek oslovovali "Mazánku" a "Kolibříku".

Více souvisejících

Vít Bárta doprava

Aktuálně se děje

před 30 minutami

před 34 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 3 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Íránské rakety dopadají na Izrael

Írán vypálil na Izrael stovky raket. V Tel Avivu došlo k teroristickému útoku

Írán vypálil více na Izrael stovky, informovaly Izraelské obranné síly. Jejich počte se liší, některá média uvádějí 200 raket, jiná hovoří až o 500. Varovné sirény zazněly nejen v Tel Avivu, ale také v Jeruzalémě a na jihu země. Uvedl to server Times of Israel. Zemí také hýbou teroristické útoky, které si vyžádaly nejméně 8 mrtvých.

včera

včera

Izrael, ilustrační foto

Izrael stahuje obyvatele do bombových krytů

Izraelské Velitelství domácí fronty vydalo v úterý večer nové pokyny pro obyvatele centrální části Izraele, vyzývající k pobytu v blízkosti bombových krytů nebo jiných chráněných objektů, dokud nebude situace vyřešena. 

včera

včera

včera

Ivan Bartoš

Piráti dávají vládě sbohem. Chtějí být konstruktivní opozicí

Piráti oznámili, že i po svém odchodu z vlády hodlají být konstruktivní opozicí, která bude podporovat smysluplné kroky vlády a prosazovat témata, která sami nastolovali. Na tiskové konferenci to uvedl jejich poslanecký klub před mimořádným jednáním Poslanecké sněmovny.

včera

včera

včera

Mark Rutte: Kdo je novým generálním tajemníkem NATO a jaké ho čekají výzvy?

Mark Rutte, bývalý premiér Nizozemska, se dnes stal generálním tajemníkem Severoatlantické aliance (NATO), čímž nahradil svého předchůdce, Nora Jense Stoltenberga, který tuto pozici zastával po deset let. Rutteho příchod do čela NATO je významným momentem nejen pro samotnou Alianci, ale i pro celou evropskou a globální bezpečnostní politiku. Kdo je Mark Rutte a proč byl zvolen právě on do této klíčové role?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy