Který zákon má přednost? Restituenti se nemohou dostat k obrazu z Národní galerie

Praha - Obraz, který z Národní galerie (NG) restituovali potomci původních židovských majitelů, zůstává kulturní památkou, a restituenti žijící v USA se k němu dál nemohou dostat. Ministr kultury Daniel Herman (KDU-ČSL) zamítl jejich rozklad proti ministerskému rozhodnutí, které potvrdilo památkovou ochranu obrazu z 18. století připisovaného Francescu Solimenovi. ČTK to řekla mluvčí MK Helena Markusová. Věci prohlášené v ČR za památky nelze trvale vyvézt bez povolení ministerstva kultury.

Tím se ale stát dostává do rozporu mezi snahou napravovat křivdy způsobené holokaustem, jak to deklaruje zákon z roku 2000, a snahou chránit své kulturní dědictví. Majetek sice stát vydá, ale v podstatě znemožní s ním nakládat. "Míní-li Česká republika vážně deklarace svých snah o nápravu křivd způsobených v období holokaustu, jež opakovaně činí na mezinárodním fóru, musí umět zajistit, aby této nápravě nic nebránilo, a to ani jakkoli definovaný - a velice lehce a často zneužívaný - veřejný zájem," řekla ČTK kurátorka Židovského muzea v Praze Michaela Sidenberg.

MK namítá, že zákon o nápravě majetkových křivd způsobených holokaustem nemá přednost před zákonem o ochraně kulturního dědictví. Památkový zákon uvádí, že "kulturní památku lze (...) do zahraničí vyvézt jen s předchozím souhlasem ministerstva kultury". V praxi však platí, že vyvézt památky trvale stát nedovoluje.

"Takové posouzení bude na ministerstvu kultury až v případě, pokud o vydání povolení k trvalému vývozu bude požádáno," uvedla mluvčí. Doplnila však, že pokud by MK povolení k trvalému vývozu dalo, "Česká republika by pak s ohledem na princip teritoriality nemohla reálně plnit svoje povinnosti vyplývající ze zákona a statut kulturní památky by měl jen symbolický význam". Je tedy jen velmi málo pravděpodobné, že by stát povolení udělil.

Sidenberg připomíná, že - s vědomím odlišnosti politiky ochrany kulturního dědictví v různých zemích - třeba v Rakousku či Německu platí, že "v případě oprávněného restitučního nároku má tento přednost před uplatňováním jakýchkoli jiných zájmů - například právě ochrany integrity hmotného kulturního dědictví země". "Nelze přeci na jedné straně deklarovat snahu o nápravu křivd a na straně druhé jí fakticky znemožnit s poukazem na nějaké často obtížně definovatelné vyšší zájmy," uvedla.

Krátce před vyhlášením protektorátu v březnu 1939 se Kordovi rozhodli emigrovat do USA. Ve svém vlastnictví měla rodina 25 obrazů, které si chtěla vzít s sebou. Jenže z rozhodnutí ředitelství Státní sbírky starého umění musely dva obrazy zůstat v Československu. Dílo od italského autora z první čtvrtiny 18. století, pravděpodobně Franceska Solimeny či někoho z jeho okolí, "Odchod Lota a jeho rodiny ze Sodomy", a "Apoštola" od autora ze školy Petra Brandla tak do USA neodvezli, informuje ceskapozice.lidovky.cz.

Ivette Stokvisová, dcera manželů Kordových, požádala v roce 2008 prostřednictvím newyorského střediska Holocaust Claims and Processing Office o vrácení obou obrazů. Až do své smrti následujícího roku jednala bezvýsledně s Národní galerií v Praze, kde byla díla v depozitáři uložena. Ve snaze získat zpět dva obrazy, nedobrovolně odevzdané před válkou, pokračovali po smrti Ivette Stokvisové její synové – Jack a Robert.

Nejde přitom jen o rodinu Kordových a její potomky, ale i o další podobně postižené. Téměř identickou kauzu řešil v roce 2012 Nejvyšší soud. Potomek původního majitele pan Bloch se domáhal na Národní galerii navrácení dvou obrazů, které museli jeho předci zanechat jako daň za povolení vyvést další umělecká díla do emigrace v roce 1939. Nejvyšší soud potvrdil verdikt soudů nižšího stupně a s konečnou platností konstatoval, že „vynucení převodu dvou obrazů nebylo darováním za přiměřenou úplatu, za takovou úplatu nelze považovat vydání vývozního povolení k ostatním uměleckým předmětům".

Národní galerie v Praze byla v návaznosti na tento verdikt nucena přehodnotit svůj postup. Když ji bratři Stokvisovi požádali v zastoupení advokátní kanceláře začátkem ledna 2012 o navrácení obrazů, zaslala galerie návrh dohody o bezúplatném převodu požadovaných děl. Jenže krátce před podpisem dohody Stokvisovi zjistili, že byl jeden z obrazů, a to Odchod Lota a jeho rodiny ze Sodomy, na žádost Národní galerie prohlášen za kulturní památku.

Proces směřující k prohlášení obrazu kulturní památkou iniciovala Národní galerie koncem října 2009. K záležitosti se vyjádřil také Národní památkový úřad. Ve sbírkách Národní galerie jsou prý pouze dva obrazy tohoto malíře, a to včetně Odchodu Lota. „Vzhledem ke kvalitám díla i nečetnému zastoupení Franceska Solimeny v českých sbírkách rozhodně doporučujeme prohlášení obrazu Odchod Lota a jeho rodiny ze Sodomy za kulturní památku," konstatoval památkový úřad.

Podobně se k otázce vyjádřil odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu pražského magistrátu. Na základě těchto stanovisek rozhodlo v roce 2010 ministerstvo kultury o prohlášení obrazu za kulturní památku. Ministerstvo se vůbec nezaobíralo tím, jak se obraz do sbírek Národní galerie dostal, připomíná Česká pozice.

Související

Lubomír Zaorálek

Od neděle se zavřou i výstavy, které měly dosud výjimku

Od neděle 27. prosince přestane spolu s přechodem země do pátého stupně protiepidemického systému PES platit výjimka pro pět výstav, kam dosud mohli návštěvníci. I tyto výstavy tak budou pro veřejnost zavřené, informovalo dnes ministerstvo kultury na twitteru. Ostatní galerie a muzea musela uzavřít už minulý týden podle současného čtvrtého stupně protikoronavirových opatření.
kultura

V Česku se zčásti otevřou muzea, galerie a památky. Počet návštěvníků bude omezen

Ve čtvrtek se v Česku po více než šesti týdnech zčásti otevřou muzea a galerie, lidé také mohou jít na prohlídku památek, které se v zimním čase otevírají. Galerie a muzea nabídnou výstavy, které byly přerušené uzavřením institucí, i nové, jež připravily v době bez návštěvníků. Limitován bude počet lidí, kteří mohou najednou být v daných prostorách, návštěvníci budou muset dodržovat rozestupy a nosit roušky. Zavřená pro diváky ale i nadále zůstávají divadla a kina.

Více souvisejících

Národní galerie Ministerstvo kultury restituce

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy