Vláda nechá zpracovat studii o možných dopadech výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu Volkswagen v Líních u Plzně na okolí. Zároveň bude pracovat na tom, aby odstranila obavy z negativních důsledků projektu. Funkce, které nyní letiště umožňuje plnit, je připravena zajistit jinde. Na dnešní tiskové konferenci po jednání se zástupci Plzeňského kraje a obcí to uvedl premiér Petr Fiala (ODS).
Dnešní schůzka se zástupci samospráv podle něj přinesla značný posun, jednání budou pravidelně pokračovat. Hejtman Plzeňského kraje Rudolf Špoták (Piráti) i technický náměstek plzeňského primátora Pavel Bosák (Piráti) konkrétní jednání ocenili a označili ho za počátek nové etapy komunikace mezi vládou a zástupci samospráv.
"Jsem přesvědčen, že jsme dnes dosáhli značného posunu," zhodnotil dnešní schůzku Fiala. Konečné dohody však dosaženo nebylo, jednání proto budou podle premiéra pokračovat na pravidelné bázi. Podotkl, že se všechny strany shodly na důležitosti projektu pro české hospodářství.
"Komunikace směrem ke kraji a k obcím nebyla ze strany vlády v posledních měsících optimální, pan premiér se za to nepřímo omluvil. Dneškem začala snaha psát novou kapitolu v té komunikaci," řekl ČTK hejtman Špoták."Oceňuji to, že se konečně jedná na nejvyšší úrovni, že ten, kdo projekt gigafactory chce postavit, jedná přímo s městem Plzeň. Moc si vážím i přímého jednání i toho, jak jsme se v rámci diskuse informovali o našich stanoviscích," uvedl náměstek plzeňského primátora Bosák.
Jedním z bodů dnešního jednání byly podle Fialy obavy z možných negativních dopadů továrny na okolí. Kraje a obce se obávají například zvýšené kriminality nebo ztráty některých funkcí, které jsou nyní na letišti, například letecké záchranné služby. Vláda se proto se zástupci kraje a obcí dohodla na tom, že budou společně pracovat na odstranění těchto obav. V této souvislosti vláda nechá i zpracovat studii o možných důsledcích výstavby a fungování továrny na její okolí. Bezpečnostní funkce z letiště pak v případě výstavby továrny zajistí na jiném místě v kraji.
Hejtman souhlasil s premiérem v tom, že výstavba továrny je strategický projekt a strategická investice pro budoucí transformaci české ekonomiky. Aby kraj i město mohly přijmout konečná stanoviska, potřebují ale odpovědi na obavy z dopadu parku na okolí. "Pro nás je tam ještě tolik neznámých, že až teprve budeme mít konkrétní představu o tom potenciálním negativním dopadu na naše občany, teprve potom budeme k tomu schopni zaujmout jako město nějaké stanovisko," uvedl Bosák.
Vláda podle hejtmana přislíbila vypracování studií, jaké by mělo vybudování průmyslového parku dopady na infrastrukturu, na životní prostředí, na dostatek vody v krajině a podobně. "A vláda konstatovala, že je připravena zmírnit tato negativa, která ukážou jednotlivé části dopadové studie. Bavili jsme se například o nedostatku vody a řekli jsme, že určitě není v možnostech kraje to řešit. Pokud je vláda přesvědčena o tom, že to je strategická investice pro Českou republiku, tak by se na tom měla nejaktivněji podílet vláda. A vláda se tohoto úkolu nezříká," uvedl Špoták.
Na setkání se podle něj potvrdilo, že případná stavba gigafactory by neznamenala konec činnosti letecké záchranné služby. "Dnes jsme si opět potvrdili, že nikdo nikdy neuvažoval o tom, že by se záchranka z Líní měla přesouvat. Zůstane, ať už tady nebo v nově vybudovaném areálu," řekl hejtman. Vláda si je podle něj vědoma i bezpečnostní funkce letiště a neudělala by nic, co by mohlo ohrozit obranyschopnost ČR. Zástupci kraje s premiérem hovořili také o dalších současných aktivitách na letišti, jako jsou například soukromé letecké školy a podobně. "Chtěli bychom se bavit o tom, že se vypracuje i studie pro nějaké jiné alternativní místo," doplnil hejtman. Předpokládá, že po dnešním setkání se bude aktivně setkávat pracovní skupina při ministerstvu průmyslu, další schůzku na stejné úrovni jako dnes předpokládá určitě ještě do konce roku.
Volkswagen, do kterého patří i česká Škoda Auto, by měl o lokalitě pro továrnu, takzvanou gigafactory, ve střední Evropě rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl minulý týden člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun.
Související
Digitalizujeme lépe než Německo, prohlásil Fiala. Stát příští rok spustí nové online služby
Odpůrci komunistů se dočkají odškodnění, rozhodla vláda. Vysoké školy si přilepší
Aktuálně se děje
před 28 minutami
Svatá Barbora a tradice adventního času
před 56 minutami
Policie našla u rodičky obviněné z vraždy další mrtvé dítě
Aktualizováno před 1 hodinou
Na univerzitě v Plzni se měly ozvat výstřely. Policie prověřuje oznámení
před 1 hodinou
EU není připravená na obchodní válku s USA. Macron varoval před bolestivou prohrou
před 3 hodinami
Pádem Aleppa to nekončí. Erdogan rozehrál v Sýrii nebezpečnou hru, o hlavu Asada mu ale nejde
před 3 hodinami
Jižní Korea se zmítá v politické krizi. Jun Sok-jol otevřel stanným právem bolestivé rány
před 4 hodinami
V Česku se poprvé objevil domácí případ onemocnění difylobotriózou
před 4 hodinami
Ukrajina nás přibližuje jaderné válce víc než Kuba, tvrdí Putinův propagandista. Historik vysvětlil, jak to skutečně je
před 6 hodinami
NATO odradí Putina od celoevropské války. K ústupkům ho ale nedonutí ani Trump, míní expert
před 7 hodinami
Podřezal si ICC pod sebou větev? Zatykač na Netanjahua nemá v historii obdoby
před 7 hodinami
Jun Sok-jol dal v sázku jihokorejskou demokracii potřísněnou krví. Ta ho zřejmě přežije
před 9 hodinami
Patová situace prolomena. Ukrajina čelí nejhorším ztrátám za poslední dva roky
před 10 hodinami
Rána geopolitické stabilitě. Noc politického chaosu v Jižní Koreji sleduje Rusko, Čína i KLDR
před 11 hodinami
Nejskloňovanější jméno týdne. Kdo je Jun Sok-jol?
před 11 hodinami
Jižní Korea na nohou. Politici i veřejnost chtějí prezidentovu hlavu, Sok-jol čelí impeachmentu
před 13 hodinami
Počasí o víkendu nebude tak teplé, jak se čekalo. Naopak
včera
Prezident Jižní Koreje Sok-jol zrušil stanné právo
včera
Krize v Jižní Koreji se stupňuje. Parlament stanné právo zrušil, na Sok-jola tlačí i vlastní strana
včera
Sok-jol se potácí na hranici politického kolapsu. Proč Jižní Korea vyhlásila stanné právo?
včera
EU sleduje s obavami dění ve Francii. Barnierova vláda se rozpadá
Rozpad vlády Michela Barniera, který je na postu francouzského premiéra jen velmi krátce, se zdá nevyhnutelný. Jeho kabinet se blíží k hlasování o vyslovení nedůvěry, které pravděpodobně prohraje již tento týden. Tento vývoj by mohl vést k finanční krizi v druhé největší ekonomice eurozóny a vyvolat obavy v celé Evropské unii, uvedl server Politico.
Zdroj: Libor Novák