Letošní zimní údržba silnic a chodníků bude dražší než v předchozích letech, shodují se správci komunikací. Výdaje krajským silničářům a městům vzrostly především v lednu, kdy několikrát hustě sněžilo a také se střídaly noční mrazy a denní oblevy, což je na údržbu silnic náročné.
Výrazně dražší než minulou zimu bude zimní údržba v Libereckém kraji, který je z velké části horskou a podhorskou oblastí. Jen kraj už stála údržba silnic druhé a třetí třídy od listopadu do konce ledna 91,3 milionu korun, bezmála o pětinu víc než před rokem. Podobně jsou na tom v Liberci nebo podhorském Jablonci nad Nisou, kde museli v lednu kvůli množství sněhu vyhlásit na šest dní kalamitní stav.
V Ústeckém kraji hodnotí silničáři zimu jako velmi náročnou, udržovat sjízdné silnice se daří jen díky velkému nasazení lidí. Práci jim ztěžují neukáznění řidiči. Do hor vyrážejí i při silném větru, kdy je na tam bílá tma. Jedno auto pak může zabránit průjezdu sypače. "Musí tam pak zajet traktorová škrabka nebo si najmeme místní stroje, což údržbu prodražuje," uvedla náměstkyně ředitele krajských silničářů Lenka Holovská.
Také v Karlovarském kraji je už nyní jasné, že silničáři i města spotřebovali více soli i najezdili více kilometrů na údržbu. Jaké budou zvýšené náklady ale zatím jen odhadují, zimní údržba je totiž u většiny měst i kraje součástí celoročních nákladů na údržbu silnic. Kvůli přívalům sněhu platil v Božím Daru od 11. do 16. ledna kalamitní stav.
Ten platil v minulém týdnu i ve středočeském Kladně. Podle mluvčí radnice Štěpánky Filipové už nyní se dá předpokládat, že celkové náklady na zimní údržbu výrazně stoupnou.
Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) pociťuje nedostatek německé soli, způsobený kalamitami na silnicích v Německu a Rakousku. "Letošní zima je trochu větší, záleží ještě na průběhu února, který bývá nevyzpytatelný," uvedl provozní ředitel SÚS Radek Šíma. Za nejhorší dny označil minulou sobotu a neděli, ale také tento čtvrtek a pátek, kdy museli silničáři vytahovat zapadlé vlastní údržbové vozy.
Stejné množství posypového materiálu jako za celou minulou zimu spotřebovali do začátku února jihočeští silničáři. Na nárůstu spotřeby se podepsalo především počasí v lednu, kdy se střídaly noční mrazy a denní oblevy. Zatím není jasné, kolik bude silničáře letos zimní sezona na jihu Čech stát. O desítky milionů by měla být dražší zimní údržba na Vysočině. Už v polovině ledna měli krajští silničáři výkony přibližně o čtvrtinu vyšší než byl průměr za celé zimní sezony minulých pěti let. V kraji se roční náklady na zimní údržbu pohybují kolem 200 milionů korun.
V Královéhradeckém kraji stojí zatím zimní údržba v souhrnu o miliony korun více než za stejné období loňské zimy. Výdaje krajským silničářům a městům vzrostly především v lednu, kdy region několikrát zasáhlo silné sněžení. Kraj ani žádné město ale nemusely vyhlásit kalamitní stav. V sousedním Pardubickém kraji už nyní dosáhli loňské spotřeby posypů.
V Jihomoravském kraji už silničáři posypový materiál raději dokupovali do zásoby. Během některých mírnějších zim jim přitom ve skladu ještě obvykle část zůstala. Dosavadní zima také výrazněji zhoršuje stav silnic. "Nejhorší jsou současné dny, kdy je odpoledne nad nulou a v noci mrzne. Největší výtluky opravujeme ještě studenou obalovanou směsí, ale je to jen provizorní," řekl provozní ředitel Brněnských komunikací Leoš Chasák.
Ve Zlínském kraji byla lednová zimní údržba silnic nižších tříd nejdražší za posledních devět let. Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) stála přes 61 milionů korun. Za celý loňský leden dosáhly náklady na zimní údržbu krajských silnic částky 26,8 milionu korun, v roce 2017 to bylo 32 milionů a o rok dříve 35,9 milionu korun.
Vyšší náklady budou mít i správci silnic v Olomouckém kraji, vyčísleny budou až na konci sezony. Už nyní je ale jasné, že kvůli četnějšímu a vydatnějšímu sněžení posílají do terénu techniku i personál častěji než obvykle. V Moravskoslezském kraji činí meziroční nárůst za období do konce ledna více než třetinu.
Související
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
Aktuálně se děje
před 24 minutami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 33 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 1 hodinou
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 1 hodinou
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 2 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 3 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 3 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 4 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 4 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 5 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 8 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
Sněmovní volby by na začátku listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO. Dostalo by 35,3 % hlasů, vyplývá z průzkumu agentury NMS Market Research. Křesla v dolní parlamentní komoře by získalo ještě pět dalších subjektů. Dvě z vládních stran, konkrétně TOP 09 a KDU-ČSL, by zůstaly pod pětiprocentní hranicí.
Zdroj: Jan Hrabě