Praha - Vědci provedli analýzu jídelníčku téměř půl milionu lidí z celé Evropy a dospěli k závěru, že bychom neměli jíst více než 20 gramů zpracovaného masa denně, jinak si sami kopeme hrob.
Analýza publikovaná v odborném časopise BMC Medicine zkoumala jídelní návyky a zdravotní stav a historii v průměru za posledních 13 let u 450 tisíc lidí, 26 344 participantů během trvání výzkumu zemřelo. Z výzkumu vyplynulo, že zpracované maso stojí za rakovinou a srdečními chorobami, což jsou nejčastější příčiny úmrtí.
Zbytkové maso, které se nerozřeže na steaky, řízky a podobně, obsahuje vysoké množství živočišného tuku a cholesterolu, který ucpává cévy. Zpracovává se spolu s dalšími zbytky zvířat do všemožných salámů, šunky, buřtů, klobás a párků a právě tyto potraviny jsou podle studie největšími nepřáteli našeho zdraví a stojí za každým 30. úmrtím člověka v Evropě.
Studie doporučuje nekonzumovat více než 20 gramů takto zpracovaného masa denně, což odpovídá jedné nožičce párku. "Muži a ženy s vysokou konzumací zpracovaného masa riskují předčasnou smrt, způsobenou zejména rakovinou nebo kardiovaskulárním onemocněním."
Ze zjištěných faktů mrazí. Lidé, kteří konzumovali více než 160 gramů uzenin denně, což je zhruba jedna klobása, podstupují o 72 procent větší riziko, že zemřou na srdeční onemocnění, ekvivalent tří plátků slaniny zvyšuje riziko smrti o pětinu.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
Aktuálně se děje
včera
Sucho v Evropě způsobuje i fenomén, který experti pozorují už desítky let
včera
Podvod připravil seniora o miliony. Myslel si, že investuje s premiérem
včera
Sparta se ke Slavii v Lize mistrů nepřidá. V předkole nestačila na Lyon
včera
Plány monarchie odhaleny. Figuruje stále i jméno bývalého prince Andrewa
včera
Policie zastavila pátrání po pohřešovaném z jezera Most. Zmizel při bouřce
včera
Pražské letiště obnovilo provoz na hlavní ranveji. Prošla modernizací
včera
Motocyklista Salač senzačně zvítězil na okruhu Silverstone. Vyhrál ve třídě Moto2
včera
Počasí o víkendu: Česko sejmou další vedra, místy se čeká až 37 stupňů
včera
Zelenskyj má další problém. Nikomu se k Trumpovi nechce
včera
Rozsáhlé razie ve Francii: Kvůli požárům byly zatčeny stovky lidí
včera
Tusk: Polské bezpečnostní složky zmařily ruský atentát na amerického občana ve Varšavě
včera
Protiválečný politik Naděždin, kterému Moskva nepovolila kandidovat proti Putinovi, uprchl z Ruska
včera
Trumpovi se nelíbí drony ze zahraničí. Uvalil na ně stoprocentní cla
včera
V chorvatském Omiši vypukl rozsáhlý požár, pomáhají i čeští policisté
včera
Evropská ekonomika dostala pomyslnou ránu do obličeje. A hned dvakrát za sebou
včera
Nové detaily Trumpova odjezdu z Turecka: Na stole byl původně jiný plán, v kontejneru na jídlo nejel sám
včera
Pokusy o sebevraždu na letadlové lodi? Zkreslujete informace, naštval se Hegseth
včera
Tchaj-wan vypnul internet. Blackoutem simuloval čínskou invazi
včera
Stíhačky NATO sestřelily nad Lotyšskem bezpilotní letoun. Finsko omezilo provoz
včera
Počasí o víkendu přinese do Česka další tropy
Víkend přinese na území České republiky pokračování tropického počasí s vysokými teplotami a silnou zátěží teplem.
Zdroj: Libor Novák