Praha - Bezmála polovina občanů (46 %) je aktuálně spokojena s členstvím České republiky v Evropské unii. Podíl spokojených je nepatrně nižší než před rokem. Dvě třetiny občanů (67 %) přiznaly, že cítí sounáležitost s Evropou, cítí se být Evropany a 38 % lidí by chtělo mít dvojí občanství – ČR i EU. Pokud by se zcela hypoteticky u nás konalo znovu referendum o vstupu do Evropské unie, pro vstup by hlasovala polovina obyvatel (49 %). Většina veřejnosti (74 %) si nemyslí, že naše republika je schopna hrát v EU aktivní roli.
V rámci pravidelného monitoringu názorů české veřejnosti na problematiku českého členství v Evropské unii se STEM rovněž zaměřil na samotnou spokojenost českých občanů s naším členstvím. Podle březnového průzkumu je s naším členstvím v EU spokojena téměř polovina občanů (46 %), většinou však jde o váhavější odpovědi „spíše ano".
Časová řada STEM, která zachycuje vývoj spokojenosti občanů s členstvím v Evropské unii po vstupu do EU, ukazuje, že pozvolné oslabování míry spokojenosti bylo přerušeno českým předsednictvím v roce 2009, které přineslo výrazné posílení pozitivních pocitů. Následně se však míra spokojenosti opět začala snižovat až k minimální hodnotě v dubnu 2012. Rok poté došlo k opětovnému vyrovnání podílů lidí spokojených a nespokojených a letos je situace velmi podobná.
Většina české veřejnosti pochybuje o tom, že naše země je schopná hrát v Evropské unii aktivní roli a v unijním rozhodování uplatnit své stanovisko. Aktuálně si pouze čtvrtina občanů (26 %) myslí, že Česká republika dokáže být aktivní. Tento podíl je přibližně od roku 2011 prakticky neměnný, stále však nedosahuje hodnot z období 2006-2010, kdy se podíl souhlasných odpovědí pohyboval nad hranicí 40 %.
Psali jsme: EU je propadák: Důvěra Čechů klesla za deset let o polovinu Telička se zlobí na Česko: V EU máme pozici kverulantaOd roku 2004, kdy se Česká republika stala členem Evropské unie, zjišťuje STEM odpovědi na zcela hypotetickou otázku, jak by dopadlo hlasování v referendu o vstupu do EU, pokud by se konalo znovu. Původně většinový souhlas české veřejnosti postupně oslaboval, až na jaře 2011 došlo k vyrovnání podílů hlasů pro a proti. Během dalšího roku snižování podílu souhlasných odpovědí ještě pokračovalo a v roce 2013 se zastavilo. Aktuální průzkum potvrzuje zastavení tohoto trendu. Podíl lidí, kteří uvádějí, že by pro vstup znovu nehlasovali, je zhruba stejný jako podíl těch, kteří by pro vstup byli (51 % proti, 49 % pro).
Sounáležitost s Evropou jednoznačně cítí čtvrtina českých občanů, dalších 43 % „spíše". Jednoznačně ji odmítá desetina lidí. STEM sleduje tuto otázku od roku 2005. Tehdy, krátce po našem vstupu do Evropské unie, mělo pocit sounáležitosti s Evropou téměř 80 % našich občanů. Stejných hodnot dosahoval pocit sounáležitosti v době našeho předsednictví Evropské unii počátkem roku 2009. Od té doby se pocit evropanství mírně oslabil a od roku 2012 se podíl lidí pociťujících sounáležitost s Evropou prakticky nemění.
Názory na naše členství v EU a postoje k EU, které zde byly popisovány, jsou výrazně diferencovány podle vzdělání respondentů, materiálního zajištění, politické orientace a stranických preferencí občanů. Proevropští jsou častěji lidé s vyšším vzděláním (především vysokoškolsky vzdělaní), lidé z domácností v příznivé materiální a finanční situaci.
Z hlediska politické orientace mají k EU příznivější vztah především lidé pravicově orientovaní, konkrétně příznivci TOP 09, ODS nebo také hnutí ANO či KDU-ČSL. Protievropské postoje jsou naproti tomu charakteristické pro občany starší 60 let, resp. důchodce, pro osoby nižší úrovní vzdělání, levicově orientované a voliče KSČM.
Související
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
ANO může volit i více než třetina voličů. Uspěje maximálně sedm uskupení
průzkumy , EU (Evropská unie) , referendum
Aktuálně se děje
před 54 minutami
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
před 1 hodinou
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
před 1 hodinou
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
před 2 hodinami
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
před 3 hodinami
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
před 4 hodinami
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
před 5 hodinami
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
před 5 hodinami
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
před 6 hodinami
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
před 7 hodinami
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
před 8 hodinami
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
před 9 hodinami
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
před 10 hodinami
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
před 11 hodinami
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
včera
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
včera
Tlak na Madura eskaluje. Americké síly zadržely u Venezuely "největší" ropný tanker, oznámil Trump
včera
Babiše čekají nelehké čtyři roky. Česko se musí připravit na krušné časy
včera
Island se připojuje k bojkotu Eurovize kvůli účasti Izraele
včera
Éra bezpečnostních záruk skončila. Evropa řeší, jak přežít bez pomoci USA
včera
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
Online reklama výrazně zdražuje a malé firmy stojí před otázkou, jak zůstat vidět, aniž by jejich marketingový rozpočet praskal ve švech. Stále častěji proto zvažují návrat k tradičním a finančně stabilním formám propagace, mezi které patří i tisk plakátů. Ten nabízí lokální dosah, jednorázové náklady a dlouhodobou viditelnost – vlastnosti, které jsou v současné ekonomické situaci stále cennější.
Zdroj: Komerční článek