Kvůli předsednictví Česka v Radě EU by mělo mezi Prahou a Bruselem cestovat celkem asi 80.000 lidí. Kritické bude zejména období od 6. do 21. července, kdy by se mezi oběma městy mělo pohybovat přes 6000 lidí, čemuž ovšem dostatečně neodpovídají kapacity leteckých linek. Vláda proto jedná s dopravci o možném posílení spojení.
Variantou mohou být i lety s přestupem. Vyplývá to z informací oddělení ministra pro evropské záležitosti a prodejců letenek.
Přesné počty lidí, kteří budou cestovat na trase Praha-Brusel kvůli předsednictví, budou podle mluvčího ministra pro evropské záležitosti Marka Zemana proměnné v čase. "Nicméně jako obzvlášť inkriminované se pro lety do Prahy očekávají období od 6. do 21. července, 29. až 31. srpna, celé září, 11. až 26. října, 6. až 10. a 28. až 30. listopadu a 6. až 9. prosince," vyjmenoval.
Problematický může být v této souvislosti zejména první termín. V červenci totiž vláda očekává na trase kolem 6000 lidí. Na hlavní bruselské letiště Zaventem ovšem bude z Prahy během tohoto období pouze šest letů týdně v obou směrech od Brussels Airlines. Dopravce na lince nyní používá letadlo Airbus A319 s kapacitou 135 míst, dohromady by tak na obousměrné lety v tomto období mělo být k dispozici kolem 3800 míst. Podle pražského letiště sice aerolinky přislíbily vypravovat pro vybrané dny větší Airbus A320, ten však kapacity v souhrnu navýší pouze o několik stovek míst.
Stát proto jedná s belgickými aerolinkami o možném posílení spojení. "Uvědomujeme si však složitou situaci na straně dopravců, nicméně stále hledáme možnosti," podotkl Zeman. Letiště Praha v této souvislosti připomnělo, že navýšení spojů je během sezony velmi komplikované, protože dopravci mají všechny lety naplánované dlouho dopředu, a běžně tak nemají k dispozici volná letadla.
Část členů pracovních a ministerských delegací zapojených do předsednictví tak zřejmě budou muset využívat i alternativní spojení z Prahy na regionální letiště v Charleroi, které je však od Bruselu vzdáleno skoro 70 kilometrů. Nízkonákladový dopravce Ryanair na toto letiště létá z Prahy jednou denně s Boeingem 737 s kapacitou pro 189 cestujících. Celkově by tak měl pro toto období nabídnou pro oba směry dohromady kolem 6000 míst.
Část kapacity ovšem zaplní i ostatní cestující. "Zájem o letenky do Bruselu je v tomto období značný," uvedl šéf letenkového portálu Letuška.cz Josef Trejbal. Připomněl, že další varianty tak budou i lety s přestupem. Poptávané jsou proto podle Trejbala v tomto období i spoje přes Varšavu, Frankfurt, Mnichov nebo Amsterdam.
Od podzimu by se situace na trase Praha-Brusel už měla zlepšit, Brussels Airlines by totiž na trase měly létat ve větším počtu spojů.
Vláda v minulých týdnech jednala o možném obnovení letů s ČSA. Podle serveru Aktuálně.cz však k dohodě strany nedospěly. Majitel společnosti Smartwings, která je mateřskou firmou ČSA, Jiří Šimáně sdělil serveru, že pro ČSA není výhodné obnovení pravidelných linek do Bruselu a pro vládu zase není schůdné objednání nepravidelných letů.
Součástí delegací, které budou během během předsednictví Česka v Radě EU muset cestovat mezi Prahou a Bruselem, budou zejména členové pracovních skupin, političtí představitelé, zástupci institucí a agentur EU, zástupci českých, belgických i evropských médií či soukromých firem.
Související

Trump: Evropská unie je v mnoha ohledech hnusnější než Čína

Trump odsunul Evropu na vedlejší kolej. A EU s tím nic nedělá
EU (Evropská unie) , cestování , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 21 minutami

"Teď jde o všechno." Koalice Spolu zahájila předvolební kampaň, podpořil ji Bolek Polívka
před 27 minutami

Jen jeden z nich je čestný a důstojný muž, Zelenskyj nemá důvod Putinovi věřit, říká Midttun pro EZ
před 1 hodinou

Proč opět Saúdské Arábie? Pro cíl Trumpovy první zahraniční cesty existuje jednoduché vysvětlení
před 1 hodinou

Zatímco svět řeší Ukrajinu, Trump v tichosti přetváří globální strategii USA. Zaměřuje se na pět klíčových uzlů
před 2 hodinami

Květen není jen o prvním máji. Přináší patnáct dní, kdy jsou Češi jednotní
před 2 hodinami

Měl by Pákistán šanci porazit Indii? Má eso v rukávu, na které největší země světa nestačí
před 3 hodinami

Fico se bojí kritiků. Svolává Bezpečnostní radu, che zrušit víkendové politické debaty
před 4 hodinami

Trump dorazil do Saúdské Arábie. Na první zahraniční cestu si s sebou vzal Muska
před 5 hodinami

Izrael čelí tvrdému obvinění: Palestince týrá hlady, zadržuje humanitární pomoc
před 5 hodinami

Gérard Depardieu je vinen. Za obtěžování ale vyvázl jen s podmínkou
před 6 hodinami

Trumpovy nemístné výhrůžky. Exšéf NATO se ohradil, jde o Grónsko
před 6 hodinami

Mimořádná zpráva Setkání, které vstoupí do historie. Trump možná poletí do Turecka na schůzku Putina se Zelenským
před 7 hodinami

Rozhodnuto. Prezident Pavel vyhlásil termín sněmovních voleb
před 7 hodinami

Trump: Evropská unie je v mnoha ohledech hnusnější než Čína
před 7 hodinami

Trump odsunul Evropu na vedlejší kolej. A EU s tím nic nedělá
před 8 hodinami

Trvalo to téměř 11 let. Rusko je podle úřadu OSN zodpovědné za sestřelení letu MH17
před 8 hodinami

Zelenskyj o jednání s Putinem nestál. Bojí se ale Trumpa
před 9 hodinami

První vystoupení od uzavření příměří: Si Ťin-pching Trumpa obvinil z šikany a popsal, co mohlo následovat
před 10 hodinami

Výhled počasí až na přelom jara a léta. Ústav nastínil, kam vyšplhají teploty
Aktualizováno včera
MS v hokeji 2025 ONLINE: Česko – Dánsko 7:2. Pastrňák a Nečas úřadovali
Třetí zápas mají na programu na světovém šampionátu v hokeji v pondělí večer hokejisté České republiky. Po Švýcarsku (5:4 po prodloužení) a Norsku (2:1) tentokrát svěřence kouče Radima Rulíka čeká domácí Dánsko. Oproti zápasu s Nory se poprvé na turnaji v brance představí Daniel Vladař, pro kterého to bude debut na mistrovství světa. Trenéři pak na soupisku nově zapsali obránce Daniela Gazdu kvůli zranění Tomáše Kundrátka. Z duelu s Norskem neodešel bez šrámů ani útočník Jáchym Kondelík, jehož na pozici centra ve třetím útoku nahradí Daniel Voženílek. Jak si povedou Češi proti Dánům, sledujte online třetinu po třetině na serveru Eurozpravy.cz.
Zdroj: David Holub