Praha - Také se vám to zdá nepochopitelné? Venku mlha, že není vidět na krok, a na Letišti Václava Havla přistává jedno letadlo za druhým. Možné je to samozřejmě díky téměř dokonalé technice, kdy piloti používají při zhoršené dohlednosti při přistávání autopilota.
„Je bezpečnější využívat autopilota. Snažit se přistát manuálně při mlze nedává smysl. Je to něco podobného, jako dávat si sluneční clonu při sněžení. Od druhé kategorie LVP se už musí přistávat na autoland povinně. Když je však krásně, tak se autopilot příliš nepoužívá," tvrdí Jan Kotzina, kapitán ČSA a instruktor.
Než letiště vyhlásí LVP, zvažuje spoustu meteorologických prvků: vítr, dohlednosti, výšku základny oblačnosti, druh oblačnosti a její vertikální rozsah, teplotu a vlhkost vzduchu, druh a intenzitu srážek, tlak vzduchu, druh počasí a jeho předpokládané změny.
Letiště Václava Havla v Praze je vybaveno tak, že zde mohou přistávat letadla při dohlednosti pouze 75 metrů (stupeň 3B). Když je však vyhlášen stupeň 3C (nulová dohlednost), letiště přestane přijímat.
Každý pilot má vždy připraven plán na záložní letiště, vždy se prověřují dokonce dvě. Když nepřijímá Praha, může to být Ostrava, ale i Brno, Drážďany nebo Vídeň. Piloti se někdy snaží počkat i ve vzduchu.
„U každého letu, i v podmínkách LVP, je dostatečný čas na rozhodnutí, na kterém letišti přistát. Když je počasí na hraně, vždy existuje náhradní plán, na jehož sestavení se podílí celý tým lidí na základě meteorologické předpovědi, stavu paliva a dalších faktorů. Hlavním kritériem je bezpečnost a hned poté zájem cestujícího. Hodně záleží také na tom, zda jde o lokální cestující nebo o ty, kteří přestupují na další linky. Pak se bere v úvahu také faktor navazujícího letu," tvrdí Jan Kotzina, zkušený pilot ČSA.
Kromě dohlednosti, která musí být aspoň 75 metrů, mohou ovšem schopnost letiště přijímat lety ovlivnit i další vrtochy počasí. Kupříkladu námraza. „Odmrazování letadla trvá půl hodiny a letiště je omezeno prostupností odmrazovacích boxů. Paradoxně větší letiště, která odbavují hodně letů, jsou limitována tím, že nejsou schopna odmrazit všechna letadla. A stačí, když posádce propadne limit letové doby, a musí ze služby," podotýká Jan Kotzina.
A pak je tu sníh a vítr. „Na zasněžené přistávací dráze se měří hodnota brzdných účinků letadla. A podle toho se musí dráha uklidit, což znamená, že se letadla nedostanou do vzduchu. Naproti tomu vítr start nebo přistání letadla ovlivňuje minimálně. Start za silného větru sice není komfortní pro cestující, ale my jsme schopni dostat letadlo do vzduchu i když lidé kvůli silnému vichru skoro nemohou chodit po zemi. Neomezuje nás ani boční vítr, při němž se už převracejí auta," dodává Jan Kotzina, kapitán ČSA.
I tak má každé letadlo přesně dané limity pro boční a zadní složky větru, například proudové dopravní letadlo typu Airbus A320 Family nemůže přistávat při boční složce větru přesahující hodnotu 20 m/s.
Ovšem nečekané náhlé změny rychlosti větru přinášejí prudké nárůsty a poklesy vztlaku na letadle. Může dojít i ke střetu křídla se zemí, jak se to stalo před pěti lety při vichřici Emma u letounu A320 společnosti Lufthansa na lince LH044, když přistával v Hamburku.
Související
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
letadla, letectví , Mlhy , Letiště Václava Havla Praha
Aktuálně se děje
před 38 minutami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 1 hodinou
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 1 hodinou
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 1 hodinou
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 1 hodinou
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 2 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 2 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 2 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 3 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 3 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 3 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 4 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 4 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 4 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 5 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 5 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 5 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 5 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 5 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 7 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
Cena benzinu překročila 40 korun za litr, nafta je o více než korunu levnější. Navzdory zahájení motoristické sezóny se čeká první letošní výraznější zlevňování pohonných hmot. Důvodem je znatelný pokles cen ropy, která se minulý týden prodávala za cenu kolem 90 dolarů za barel. Nyní stojí méně než 84 dolarů.
Zdroj: Jan Hrabě