Praha - Také se vám to zdá nepochopitelné? Venku mlha, že není vidět na krok, a na Letišti Václava Havla přistává jedno letadlo za druhým. Možné je to samozřejmě díky téměř dokonalé technice, kdy piloti používají při zhoršené dohlednosti při přistávání autopilota.
„Je bezpečnější využívat autopilota. Snažit se přistát manuálně při mlze nedává smysl. Je to něco podobného, jako dávat si sluneční clonu při sněžení. Od druhé kategorie LVP se už musí přistávat na autoland povinně. Když je však krásně, tak se autopilot příliš nepoužívá," tvrdí Jan Kotzina, kapitán ČSA a instruktor.
Než letiště vyhlásí LVP, zvažuje spoustu meteorologických prvků: vítr, dohlednosti, výšku základny oblačnosti, druh oblačnosti a její vertikální rozsah, teplotu a vlhkost vzduchu, druh a intenzitu srážek, tlak vzduchu, druh počasí a jeho předpokládané změny.
Letiště Václava Havla v Praze je vybaveno tak, že zde mohou přistávat letadla při dohlednosti pouze 75 metrů (stupeň 3B). Když je však vyhlášen stupeň 3C (nulová dohlednost), letiště přestane přijímat.
Každý pilot má vždy připraven plán na záložní letiště, vždy se prověřují dokonce dvě. Když nepřijímá Praha, může to být Ostrava, ale i Brno, Drážďany nebo Vídeň. Piloti se někdy snaží počkat i ve vzduchu.
„U každého letu, i v podmínkách LVP, je dostatečný čas na rozhodnutí, na kterém letišti přistát. Když je počasí na hraně, vždy existuje náhradní plán, na jehož sestavení se podílí celý tým lidí na základě meteorologické předpovědi, stavu paliva a dalších faktorů. Hlavním kritériem je bezpečnost a hned poté zájem cestujícího. Hodně záleží také na tom, zda jde o lokální cestující nebo o ty, kteří přestupují na další linky. Pak se bere v úvahu také faktor navazujícího letu," tvrdí Jan Kotzina, zkušený pilot ČSA.
Kromě dohlednosti, která musí být aspoň 75 metrů, mohou ovšem schopnost letiště přijímat lety ovlivnit i další vrtochy počasí. Kupříkladu námraza. „Odmrazování letadla trvá půl hodiny a letiště je omezeno prostupností odmrazovacích boxů. Paradoxně větší letiště, která odbavují hodně letů, jsou limitována tím, že nejsou schopna odmrazit všechna letadla. A stačí, když posádce propadne limit letové doby, a musí ze služby," podotýká Jan Kotzina.
A pak je tu sníh a vítr. „Na zasněžené přistávací dráze se měří hodnota brzdných účinků letadla. A podle toho se musí dráha uklidit, což znamená, že se letadla nedostanou do vzduchu. Naproti tomu vítr start nebo přistání letadla ovlivňuje minimálně. Start za silného větru sice není komfortní pro cestující, ale my jsme schopni dostat letadlo do vzduchu i když lidé kvůli silnému vichru skoro nemohou chodit po zemi. Neomezuje nás ani boční vítr, při němž se už převracejí auta," dodává Jan Kotzina, kapitán ČSA.
I tak má každé letadlo přesně dané limity pro boční a zadní složky větru, například proudové dopravní letadlo typu Airbus A320 Family nemůže přistávat při boční složce větru přesahující hodnotu 20 m/s.
Ovšem nečekané náhlé změny rychlosti větru přinášejí prudké nárůsty a poklesy vztlaku na letadle. Může dojít i ke střetu křídla se zemí, jak se to stalo před pěti lety při vichřici Emma u letounu A320 společnosti Lufthansa na lince LH044, když přistával v Hamburku.
Související
"Na palubě je nálož..." Indii paralyzují bombové hrozby
Írán se chystá na odvetu Izraele? Uzemnil všechna letadla
letadla, letectví , Mlhy , Letiště Václava Havla Praha
Aktuálně se děje
před 47 minutami
Rusko je ochotno s Trumpem jednat o ukončení války na Ukrajině. Má ale podmínku
před 1 hodinou
Jak rychle se mění počasí? Za tři roky zmizelo v jediné zemi tisíc ledovců
před 1 hodinou
Evropu čekají těžké dny, říká ke zvolení nepředvídatelného Trumpa publicista Marjanovič
před 2 hodinami
Peking se obává Trumpova hněvu. Lídři z celého světa míří na dva významné summity plní nejistoty
před 2 hodinami
Izrael začal radit Trumpovi, co má dělat
před 3 hodinami
Kde sehnat bilion dolarů na boj s extrémním počasím? V hlavách lídrů se rodí plán
před 3 hodinami
COP29: Změna klimatu je podle Argentiny socialistická lež. Alijev obvinil Macrona ze zabíjení lidí
před 4 hodinami
Ukrajina má být „měsíce“ od vývoje vlastní jaderné zbraně. Kyjev zareagoval
před 4 hodinami
Počasí se otepluje rychleji, než se čekalo? Nové výpočty vědců ukazují, že lidstvo v boji s oteplováním selhalo
před 4 hodinami
V uzavřeném dole trpí hlady tisíce horníků. Pomoc jim nepošleme, vzkazuje jihoafrická vláda
před 5 hodinami
O počasí nám nejde, ale využijeme ho. Politico zmapovalo, jak Slovensko či Maďarsko zneužily COP29
před 6 hodinami
"Ruská válečná loď, jdi do p**ele." Výrokem ukrajinské armády se zabýval i Evropský soudní dvůr
před 6 hodinami
Izrael porušil 50 let starou dohodu. Potají mění nárazníkovou zónu
před 7 hodinami
Chudé státy potřebují na změny počasí bilion dolarů ročně. Zaplaťte hned, nebo bude hůř, vyzvali experti svět
před 7 hodinami
Dominika Feriho převezli zpět do vězení. Ke zranění mělo dojít jinak
před 7 hodinami
Timothy West, uznávaná britská hvězda jeviště a plátna, zemřel ve věku 90 let
před 7 hodinami
Přežijí jen ti nejbohatší? Před změnami počasí zavírají oči, na případné katastrofy se chystají po svém
před 8 hodinami
Spory na COP29 narůstají. Francie konferenci bojkotuje, Alijev obhajuje těžbu ropy
před 8 hodinami
Musk od voleb v USA enormně zbohatnul. Jak profituje ze spojenectví s Trumpem?
před 9 hodinami
Krůček od apokalypsy? Studená válka by nově zahrnovala tři strany, a byla by pořádně horká
S aktuálními hrozbami ze strany ruského prezidenta Vladimira Putina na Ukrajině, zrychleným programem zbrojení v Číně a americkou touhou po nadřazenosti, vyvstává podle serveru The Guardian základní otázka: Co by donutilo světové vůdce ustoupit od hrozící světové války?
Zdroj: Libor Novák