Praha - Spotřeba stagnuje a nákupní chování Čechů se mění. Uvedla to ve středu s odvoláním na svůj výzkum společnost GfK Czech.
Ještě v loňském roce byla spotřeba domácností jedním z tahounů české ekonomiky, zejména v kategoriích rychloobrátkového zboží. Výsledky za první čtvrtletí letošního roku však vykazují stagnaci, a to i přes masivní promoční pobídky prodejců a dílčí přeliv výdajů z aktivit mimo domov do domácí spotřeby. Údaje vyplynuly z výzkumu oddělení Consumer Tracking společnosti GfK Czech, které kontinuálně zkoumá spotřební zvyklosti českých domácností.
„Ve srovnání celkových výdajů do rychloobrátkových kategorií potravin a drogerie v období leden až březen 2010 oproti stejnému období loňského roku činí propad ve výdajích domácností tři procenta,“ uvedl Jaroslav Jíra, ředitel pro obchod a marketing společnosti GfK Czech. „Nejhorší výsledek byl zaznamenán v únoru 2010, kdy se výdaje českých domácností meziročně snížily o 12 procent, v lednu o tři procenta. Trend se obrátil v období Velikonoc, kdy české domácnosti své úsporné chování změnily a utratily meziročně o šest procent více," dodal Jíra.
Přestože v celkovém pohledu spotřeba domácností stagnuje, u jednotlivých segmentů je vývoj odlišný. Například rodiny s dětmi do čtrnácti let své nákupy omezily o 3,4 procenta. Naopak bezdětné rodiny hodnotu svých nákupů navýšily o 3,2 procenta.
Oproti loňskému roku se také výrazně změnil způsob nakupování. Domácnosti zvýšily průměrnou hodnotu jednoho nákupu, ale nakupovat chodí méně často – snížily frekvenci nákupů. Ke změně nákupního chování přispěly především rodiny s dětmi, které meziročně navýšily hodnotu průměrného nákupu o 4,5 procenta a snížily frekvenci nákupu o šest procent. „Změna je velmi výrazná. Tyto rodiny se během všech čtvrtletí loňského roku chovaly přesně obráceně – průběžně snižovaly hodnotu průměrného nákupu a nakupovaly častěji,“ upřesňuje Richard Piluša, ředitel Consumer Tracking GfK Czech.
Jednou z nezanedbatelných změn v nákupním chování je extrémní nárůst podílu nákupů v promočních akcích, který nastartoval loni. V prvním čtvrtletí činil podíl výdajů českých domácností na promoční nákupy v průměru plných 43 procent.
V prvním čtvrtletí letošního roku stále pokračoval trend posilování pozice hypermarketů a supermarketových řetězců. V hypermarketech a obchodních domech ve sledovaném období utratily české domácnosti přes 30 procent svých výdajů a v supermarketových řetězcích skoro 12 procent, přičemž celková hodnota rodinných nákupů v těchto prodejních kanálech meziročně rostla. Naopak mezi těmi, kde objem nákupu domácností ve sledovaných kategoriích stagnuje nebo klesá, jsou diskontní prodejny, drogerie/parfumerie, prodejny typu Cash and Carry (nákup pouze pro domácí spotřebu), malé prodejny všech kategorií a nezávislé supermarkety.
Čeští spotřebitelé také v současnosti častěji nakupují přes internet a v zahraničí. Oba tyto prodejní kanály vykazují nárůst, a to především u kategorií z oblasti drogerie a kosmetiky.
Do panelu domácností Consumer Tracking GfK Czech jsou zařazeny dva tisíce domácností vybraných dle geografických a socio-demografických kritérií tak, aby reprezentovaly celou populaci 4,5 milionu českých domácností. Data jsou sbírána kontinuálně, v týdenních intervalech.
Související
Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu
Vládní konsolidační balíček zdraží léky, vodu či bydlení. Vyšší daň čeká firmy a majitele nemovitostí, dlouhodobě příznivé je výrazné seškrtání dotací
Aktuálně se děje
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
5. prosince 2025 21:02
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
5. prosince 2025 20:05
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
První rozsudek padl v případu předloňské tragické smrti Matthewa Perryho. Americký soud poslal kalifornského doktora Salvadora Plasenciu na 30 měsíců do federálního vězení. Uvedla to britská stanice BBC.
Zdroj: Lucie Podzimková