Praha - Legendární česká automobilka Avia obnoví po třech letech výrobu malých nákladních vozů. Informovala o tom společnost Czechoslovak Group vlastněná podnikatelem Jaroslavem Strnadem, která v červenci Avii odkoupila od indické společnosti Ashok Leylands.
Společnost sice obnoví výrobu modelů řady D, místo v tradičním závodě v Letňanech ale výrobu přesune do východních Čech. Nový závod vznikne v průmyslové zóně v Přelouči na Pardubicku. Ten stávající v pražských Letňanech je pro společnost příliš velký, oproti plánovanému v Přelouči má trojnásobnou kapacitu.
Podle Hospodářských novin, které informaci o návratu Avie přinesli, by navíc společnost měla v Praze problém s hledáním kvalifikovaných pracovníků. Zaměstnanci, které Avia propustila, když v roce 2013 přestala vyrábět vlastní automobily, se už rozutekli do jiných podniků. Areál v Letňanech zřejmě nabídne k prodeji.
Avia se chce do Přelouče přesunout do konce roku. Do té doby by také chtěla představit modernizovaný model D, na kterém chce svou produkci postavit. Dostane upravenou kabinu, kterou bude Avia dovážet z Indie, kam předchozí majitel přesunul technologii z letňanské továrny. Nové vozy také dostanou motor splňující nejpřísnější emisní normu Euro 6. Ten Avii dodá americká společnost Cummings.
Společnost už začala nabírat v Přelouči nové zaměstnance. Podle Hospodářských novin zaměstná přibližně 50 až 60 lidí. V příštím roce chce vyrobit 200 automobilů, se kterými chce mimo České republiky opět dobýt tradiční trhy, tedy Slovensko, Polsko, Maďarsko, Rusko, Blízký východ a severní Afriku.
Od července vlastní letňanskou automobilku společnost Czechoslovak Group zbrojařského magnáta Jaroslava Strnada. Pod její křídla spadá vedle Avie také zbrojovka Excalibur Army nebo kopřivnická Tatra.
Související
Avii koupila Czechoslovak Group, vyrábět začne příští týden
Avia chce ve Velké Británii prorazit s novou značkou
avia , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 18 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 1 hodinou
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 4 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 5 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 6 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 9 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 10 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 11 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 13 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák