Kopřivnice (Novojičínsko) - Kopřivnická automobilka Tatra loni vyrobila 1326 vozidel. Meziročně tak zvýšila produkci o 56 procent a poprvé od roku 2008 překročila tisícovku vyrobených aut za rok. Všechny vyrobené vozy automobilka i prodala. Letos má v plánu vyrobit i prodat 1700 automobilů. Za společnost Tatra Trucks, která automobilku vlastní, to dnes ČTK sdělil mluvčí Andrej Čírtek.
V Tatře se vyrábělo až do posledních pracovních dnů loňského roku. "Poslední desítky vozidel se montovaly v týdnu mezi Vánoci a Silvestrem," uvedl Čírtek. Firma podle něj považuje za reálné dlouhodobě dodávat na světový trh zhruba 2000 vozidel ročně v segmentu speciálních užitkových automobilů a podvozků pro různé nástavby.
Tatra dosáhla v roce 2015 čistého zisku 390 milionů korun (o třetinu vyššího než v roce 2014) a tržeb 3,7 miliardy korun. Společnost Tatra Trucks patří českým podnikatelům Jaroslavu Strnadovi a Renému Materovi. Získali ji v roce 2013 v dražbě, kam se firma dostala kvůli dluhům. Ekonomický ředitel firmy Radek Strouhal v dnešní tiskové zprávě uvedl, že zisk před započtením úroků, daní a odpisů EBITDA za rok 2016 bude atakovat hranici půl miliardy Kč.
Nejvíce vozů, více než 435, automobilka dodala na český a slovenský trh. Celkem 334 aut putovalo do Indie a po 130 vozidlech do Egypta a Jordánska. "Egypt a Jordánsko představují nové a atraktivní trhy, na které jsme letos vstoupili. Dnes tam dodáváme produkci v segmentu defence (vojenský program), ale na ní v budoucnu chceme navázat i dodávkou vozidel pro civilní sektor," uvedl obchodní ředitel David Pipal.
Zajímavý objem vozidel, 76 kusů, byl dodán do Brazílie. Velmi slibně se podle Tatry jeví růst prodejů civilní řady, kdy prodej stěžejního modelu Tatra Phoenix meziročně stoupl o 65 procent.
Psali jsme: Na opravy pandurů půjde 900 milionů, obrana uzavře smlouvu s Tatra Defence Vehicle Tatra má velké plány: Letos chce vyrobit 1300 aut, v roce 2019 už 2500 vozůRůst v letošním roce ale podle vedení firmy nebude jednoduchý. "Vzhledem k očekávanému vývoji evropské ekonomiky bude růst v roce 2017 daleko náročnější než v posledních dvou letech. Tatra k němu ale má díky specifickému produktu a vysoké diverzifikaci trhů dobré předpoklady," uvedl předseda představenstva Petr Rusek.
Tatra má nyní 1350 zaměstnanců. Více než 350 z nich nabrala během loňského roku, vesměs do technických profesí. "Jednalo se o náročný úkol, protože u nás se nevyrábí masové série, ale unikátní vozidla. I dělník na lince musí být kvalifikovaný specialista," uvedla personální ředitelka Kateřina Nogolová.
Automobilka v roce 2016 investovala do výroby 400 milionů korun. "Jednalo se o frézky, obráběcí stroje, vybavení lakovny i montážní linky. Tatra ale neinvestuje jen do výroby, ale i do vývoje a zkušebnictví; do těchto dvou oblastí směrovalo v posledních třech letech přes 100 milionů korun, a to z vlastních prostředků společnosti i z dotací," uvedl Čírtek.
Podle generálního ředitele Tatry Martina Bednarze se firma chystá dál investovat do výrobních technologií, včetně částečné robotizace některých částí výroby. V plánu má i celkovou rekonstrukci středního traktu podniku, ve kterém se nachází finální montážní linka a další klíčové provozy a do kterého se v posledních desetiletích ve větší míře neinvestovalo. Uskutečnění projektu ale záleží na rozhodnutí o dotačním spolufinancování z evropských fondů, které by mělo být známo v nejbližších měsících.
Související
Expedice Tatra kolem světa 2 vyráží na cestu, fanoušci se přišli rozloučit
Spolupráce Česka a Turecka v obranném průmyslu? Nabídky se hrnou z obou stran
tatra , automobilový průmysl , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 6 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 7 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 9 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 13 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák