Praha - Dezinformační weby zaplavují Česko a boj proti nim je z právního hlediska takřka nemožný. Ačkoliv zveřejňují ve velké míře takzvané "fake news", tedy zprávy jen z části se opírající o realitu nebo zcela vymyšlené, jejich činnost není vyjma neziskových organizací ve velké míře nijak monitorována a takové weby beztrestně podněcují propagandu, která může před volbami výrazně zahýbat politickým spektrem. To ale nově začíná velkým korporacím vadit.
Rozeznat dezinformační web působící v Česku není jednoduché, ale ani nemožné. Kromě řady nechvalně známých webů profilujících se například kritikou všeho západního, bezmezným chválením všeho východního, a vymýšlením zpráv či proklamováním konspiračních teorií ale najdeme i takové, které se svou propagandu snaží alespoň z části maskovat.
Monitoringu těchto webů se zabývá například organizace Kremlin Watch, která působí pod think tankem Evropské hodnoty a pravidelně sleduje, jakým směrem se dezinformace v Česku ubírají. Nově tuto agendu zpravuje i Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám působící pod Ministerstvem vnitra.
Boj proti dezinformacím je ale na české scéně takřka nulový, a do jejich sféry vlivu může lehce spadnou každý. Stačí jen, aby se nechal unést na vlně nenávisti k migrantům, Evropské unii či Severoatlantické alianci natolik, že přestane věřit faktům a dá přednost konspiracím, z části, a nebo zcela smyšleným zprávám.
Dezinformační weby ale nejsou trnem v oku pouze organizacím. Stále více vadí i korporátním společnostem, které mají způsob, jak proti nim bojovat. Odstřihnou je od přísunu financí tím, že na jejich stránkách odmítnou inzerovat své reklamy.
Jedna z prvních společností, která se rozhodla skončit s inzercí na těchto webech, je Česká spořitelna, která se tak rozhodla vzápětí po největší české jazykové škole James Cook Languages. Následně se ale přidaly i další firmy.
Podle informací serveru MediaGuru.cz blokuje T-Mobile reklamu na dezinformačních webech už přes půl roku. Vlastní blacklist webů má i firma Nestlé, a nově také Vodafone.
Podle společnosti otevřel rapidní růst digitální reklamy v posledních deseti letech velkým značkám spoustu nových příležitostí, jak na internetu přímo oslovit spotřebitele i firemní zákazníky. Reklamní agentury a velcí poskytovatelé digitálního reklamního prostoru jako Google a Facebook vyvinuli automatizované reklamní technologie, které pomocí algoritmů vybírají vhodné reklamy pro konkrétní demografické kategorie uživatelů internetu. Reklama tak jde za uživatelem bez ohledu na to, co si na internetu prohlíží.
Ačkoliv je automatizovaná reklama velmi účinný nástroj, v některých případech může vést k nechtěným a potenciálně škodlivým situacím, např. když se reklama zobrazí vedle urážlivého obsahu. Automatizovaná reklama se navíc může stát zdrojem příjmů pro subjekty šířící nenávist a falešné zprávy, tedy dezinformační weby.
Vodafone proto dnes v tiskové zprávě oznámil nová globální pravidla, která mají zamezit zobrazování její reklamy na webových stránkách, které vytváří a šíří projevy nenávisti (hate speech) a fake news. Jedná se o webové stránky a kanály, jejichž hlavním smyslem je šíření obsahu, který záměrně ponižuje ženy nebo zranitelné menšiny nebo prezentuje jako pravdivé informace zprávy, které nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje.
"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uvedl generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.
Související
Den D se blíží, ale volba Trump - Harrisová už běží. Expertka Patricková pro EZ řekla, co vyvolává zmatek u voličů
Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
Boj proti dezinformacím a fake news , internet , reklama , vodafone
Aktuálně se děje
před 54 minutami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 1 hodinou
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 2 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 3 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
Soutěž Eurovision Song Contest čelí v Ženevě klíčovému "přelomovému" zasedání, které rozhodne o její budoucnosti. Organizátoři a zúčastněné země budou ve čtvrtek diskutovat o tom, zda by Izraeli měla být povolena další účast v soutěži. Důvodem jsou protesty proti způsobu, jakým izraelská vláda vede válku v Gaze, a obvinění z nekalých praktik při hlasování.
Zdroj: Libor Novák