Praha - Dezinformační weby zaplavují Česko a boj proti nim je z právního hlediska takřka nemožný. Ačkoliv zveřejňují ve velké míře takzvané "fake news", tedy zprávy jen z části se opírající o realitu nebo zcela vymyšlené, jejich činnost není vyjma neziskových organizací ve velké míře nijak monitorována a takové weby beztrestně podněcují propagandu, která může před volbami výrazně zahýbat politickým spektrem. To ale nově začíná velkým korporacím vadit.
Rozeznat dezinformační web působící v Česku není jednoduché, ale ani nemožné. Kromě řady nechvalně známých webů profilujících se například kritikou všeho západního, bezmezným chválením všeho východního, a vymýšlením zpráv či proklamováním konspiračních teorií ale najdeme i takové, které se svou propagandu snaží alespoň z části maskovat.
Monitoringu těchto webů se zabývá například organizace Kremlin Watch, která působí pod think tankem Evropské hodnoty a pravidelně sleduje, jakým směrem se dezinformace v Česku ubírají. Nově tuto agendu zpravuje i Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám působící pod Ministerstvem vnitra.
Boj proti dezinformacím je ale na české scéně takřka nulový, a do jejich sféry vlivu může lehce spadnou každý. Stačí jen, aby se nechal unést na vlně nenávisti k migrantům, Evropské unii či Severoatlantické alianci natolik, že přestane věřit faktům a dá přednost konspiracím, z části, a nebo zcela smyšleným zprávám.
Dezinformační weby ale nejsou trnem v oku pouze organizacím. Stále více vadí i korporátním společnostem, které mají způsob, jak proti nim bojovat. Odstřihnou je od přísunu financí tím, že na jejich stránkách odmítnou inzerovat své reklamy.
Jedna z prvních společností, která se rozhodla skončit s inzercí na těchto webech, je Česká spořitelna, která se tak rozhodla vzápětí po největší české jazykové škole James Cook Languages. Následně se ale přidaly i další firmy.
Podle informací serveru MediaGuru.cz blokuje T-Mobile reklamu na dezinformačních webech už přes půl roku. Vlastní blacklist webů má i firma Nestlé, a nově také Vodafone.
Podle společnosti otevřel rapidní růst digitální reklamy v posledních deseti letech velkým značkám spoustu nových příležitostí, jak na internetu přímo oslovit spotřebitele i firemní zákazníky. Reklamní agentury a velcí poskytovatelé digitálního reklamního prostoru jako Google a Facebook vyvinuli automatizované reklamní technologie, které pomocí algoritmů vybírají vhodné reklamy pro konkrétní demografické kategorie uživatelů internetu. Reklama tak jde za uživatelem bez ohledu na to, co si na internetu prohlíží.
Ačkoliv je automatizovaná reklama velmi účinný nástroj, v některých případech může vést k nechtěným a potenciálně škodlivým situacím, např. když se reklama zobrazí vedle urážlivého obsahu. Automatizovaná reklama se navíc může stát zdrojem příjmů pro subjekty šířící nenávist a falešné zprávy, tedy dezinformační weby.
Vodafone proto dnes v tiskové zprávě oznámil nová globální pravidla, která mají zamezit zobrazování její reklamy na webových stránkách, které vytváří a šíří projevy nenávisti (hate speech) a fake news. Jedná se o webové stránky a kanály, jejichž hlavním smyslem je šíření obsahu, který záměrně ponižuje ženy nebo zranitelné menšiny nebo prezentuje jako pravdivé informace zprávy, které nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje.
"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uvedl generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.
Související
Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous
Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?
Boj proti dezinformacím a fake news , internet , reklama , vodafone
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
před 55 minutami
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
před 1 hodinou
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
před 1 hodinou
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
před 2 hodinami
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
před 2 hodinami
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
před 3 hodinami
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
před 3 hodinami
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
před 4 hodinami
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
před 5 hodinami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 5 hodinami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 5 hodinami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 6 hodinami
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 6 hodinami
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 6 hodinami
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 6 hodinami
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 7 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
před 7 hodinami
Herec z Harryho Pottera Warwick Davis truchlí. Zemřela mu žena Samantha ve věku 53 let
před 7 hodinami
Čína už se stává hrozbou nejen na Zemi, varuje NASA
před 7 hodinami
Na Ukrajině podle analýzy zemřelo 50 tisíc ruských vojáků. Zraněných jsou statisíce
Během konfliktu na Ukrajině zahynulo už přes 50.000 příslušníků ruské armády. Uvedla to ve středu zpravodajská televize BBC s odvoláním na své redaktory, nezávislý zpravodajský web Mediazona a dobrovolníky.
Zdroj: Libor Novák