Boj proti dezinformacím je v plném proudu. Firmy na podezřelých webech odmítají své reklamy

Praha - Dezinformační weby zaplavují Česko a boj proti nim je z právního hlediska takřka nemožný. Ačkoliv zveřejňují ve velké míře takzvané "fake news", tedy zprávy jen z části se opírající o realitu nebo zcela vymyšlené, jejich činnost není vyjma neziskových organizací ve velké míře nijak monitorována a takové weby beztrestně podněcují propagandu, která může před volbami výrazně zahýbat politickým spektrem. To ale nově začíná velkým korporacím vadit.

Rozeznat dezinformační web působící v Česku není jednoduché, ale ani nemožné. Kromě řady nechvalně známých webů profilujících se například kritikou všeho západního, bezmezným chválením všeho východního, a vymýšlením zpráv či proklamováním konspiračních teorií ale najdeme i takové, které se svou propagandu snaží alespoň z části maskovat.

Monitoringu těchto webů se zabývá například organizace Kremlin Watch, která působí pod think tankem Evropské hodnoty a pravidelně sleduje, jakým směrem se dezinformace v Česku ubírají. Nově tuto agendu zpravuje i Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám působící pod Ministerstvem vnitra.

Boj proti dezinformacím je ale na české scéně takřka nulový, a do jejich sféry vlivu může lehce spadnou každý. Stačí jen, aby se nechal unést na vlně nenávisti k migrantům, Evropské unii či Severoatlantické alianci natolik, že přestane věřit faktům a dá přednost konspiracím, z části, a nebo zcela smyšleným zprávám.

Dezinformační weby ale nejsou trnem v oku pouze organizacím. Stále více vadí i korporátním společnostem, které mají způsob, jak proti nim bojovat. Odstřihnou je od přísunu financí tím, že na jejich stránkách odmítnou inzerovat své reklamy.

Jedna z prvních společností, která se rozhodla skončit s inzercí na těchto webech, je Česká spořitelna, která se tak rozhodla vzápětí po největší české jazykové škole James Cook Languages. Následně se ale přidaly i další firmy.

Podle informací serveru MediaGuru.cz blokuje T-Mobile reklamu na dezinformačních webech už přes půl roku. Vlastní blacklist webů má i firma Nestlé, a nově také Vodafone.

Podle společnosti otevřel rapidní růst digitální reklamy v posledních deseti letech velkým značkám spoustu nových příležitostí, jak na internetu přímo oslovit spotřebitele i firemní zákazníky. Reklamní agentury a velcí poskytovatelé digitálního reklamního prostoru jako Google a Facebook vyvinuli automatizované reklamní technologie, které pomocí algoritmů vybírají vhodné reklamy pro konkrétní demografické kategorie uživatelů internetu. Reklama tak jde za uživatelem bez ohledu na to, co si na internetu prohlíží. 

Ačkoliv je automatizovaná reklama velmi účinný nástroj, v některých případech může vést k nechtěným a potenciálně škodlivým situacím, např. když se reklama zobrazí vedle urážlivého obsahu. Automatizovaná reklama se navíc může stát zdrojem příjmů pro subjekty šířící nenávist a falešné zprávy, tedy dezinformační weby.

Vodafone proto dnes v tiskové zprávě oznámil nová globální pravidla, která mají zamezit zobrazování její reklamy na webových stránkách, které vytváří a šíří projevy nenávisti (hate speech) a fake news. Jedná se o webové stránky a kanály, jejichž hlavním smyslem je šíření obsahu, který záměrně ponižuje ženy nebo zranitelné menšiny nebo prezentuje jako pravdivé informace zprávy, které nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje.

"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uvedl generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.

Související

Bohumil Kartous Rozhovor

Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous

Jak silná je aktuálně česká dezinformační scéna? Jak se daří českému státu bojovat proti falešným zprávám a antisystémovým hnutím? A jaká jsou největší nebezpečí v internetovém prostoru? Nejen na tyto otázky se EuroZprávy.cz zeptaly pedagoga a mluvčího Českých elfů Bohumila Kartouse, jenž je kromě toho také autorem dvou knih – No Future a nedávno vydané Future ON!.
Vít Rakušan Komentář

Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?

Ministerstvo vnitra pod patronátem Víta Rakušana spustilo informační platformu Nenaletět.cz, která má sloužit pro veřejnost a informovat ji o aktuálních tématech i službách státu. Slovy samotného ministra vnitra má „informovat o tématech, která rezonují veřejným prostorem, a předcházet tak informačnímu šumu a nejasnostem.“ Tahle aktivita se zařazuje bok po boku dalším informačně-vzdělávacím snahám o zvyšování mediální gramotnosti a lepší informovanosti. Propagace formou letáků, tiskovin atd. přijde na nějakých 40 milionů a média si jí záhy zařadila do kolonky „boje proti dezinformacím.“

Více souvisejících

Boj proti dezinformacím a fake news internet reklama vodafone

Aktuálně se děje

před 32 minutami

před 55 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Žhavá láva, ilustrační fotografie.

Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami

V Indonésii se během probíhajícího týdne probudila sopka Ruang. Úřady ve čtvrtek varovaly před hrozbou vln tsunami, kvůli sopečným erupcím nařídily evakuaci více než 11 tisíc lidí a uzavřely i mezinárodní letiště Kota Kinabalu, informovala zahraniční média. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Andrej Babiš

Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem

Expremiér Andrej Babiš (ANO) označil unijní migrační pakt na čtvrteční mimořádné schůzi za největší zradu v novodobých českých dějinách, ze které obvinil premiéra Petra Fialu (ODS) a ministra vnitra Víta Rakušana (STAN). Dohoda podle Babiše obsahuje skryté uprchlické kvóty a zavazuje země k přijímání migrantů z afrických či blízkovýchodních zemí. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Americký dolar (USD), ilustrační fotografie

Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?

„V posledním roce česká koruna výrazně oslabuje vůči oběma světovým měnám, ovšem v posledním měsíci se tento vývoj začal značně lišit,“ říká analytik BHS Timur Barotov. Takže co se vlastně děje na finančních trzích?

před 6 hodinami

před 6 hodinami

V případě, že Putin vyhraje na Ukrajině, dostane se do bezprostřední blízkosti východní hranice NATO. Což Západ považuje za vojenskou hrozbu.

Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO

Lidé, kteří nerozumí, proč je nutné, aby Ukrajina v boji s ruským agresorem zvítězila, si musí uvědomit, co se stane, pokud se Rusku podaří prolomit všechny linie v napadené zemi? Pokud by tedy Rusko dosáhlo v tomto střetu vítězství, Evropu by mohla čekat temná perspektiva. Potenciálně by to mohlo otevřít dveře pro další konflikty ve všech zemích na východní hranici NATO, včetně Slovenské republiky. Ukrajině vážně chybí zbraně a munice, a proto je nezbytná podpora ze strany Spojených států. Nicméně dodávky pomoci z Washingtonu nyní čelí vážným problémům.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Na Ukrajině podle analýzy zemřelo 50 tisíc ruských vojáků. Zraněných jsou statisíce

Během konfliktu na Ukrajině zahynulo už přes 50.000 příslušníků ruské armády. Uvedla to ve středu zpravodajská televize BBC s odvoláním na své redaktory, nezávislý zpravodajský web Mediazona a dobrovolníky. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy