Praha - Dezinformační weby zaplavují Česko a boj proti nim je z právního hlediska takřka nemožný. Ačkoliv zveřejňují ve velké míře takzvané "fake news", tedy zprávy jen z části se opírající o realitu nebo zcela vymyšlené, jejich činnost není vyjma neziskových organizací ve velké míře nijak monitorována a takové weby beztrestně podněcují propagandu, která může před volbami výrazně zahýbat politickým spektrem. To ale nově začíná velkým korporacím vadit.
Rozeznat dezinformační web působící v Česku není jednoduché, ale ani nemožné. Kromě řady nechvalně známých webů profilujících se například kritikou všeho západního, bezmezným chválením všeho východního, a vymýšlením zpráv či proklamováním konspiračních teorií ale najdeme i takové, které se svou propagandu snaží alespoň z části maskovat.
Monitoringu těchto webů se zabývá například organizace Kremlin Watch, která působí pod think tankem Evropské hodnoty a pravidelně sleduje, jakým směrem se dezinformace v Česku ubírají. Nově tuto agendu zpravuje i Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám působící pod Ministerstvem vnitra.
Boj proti dezinformacím je ale na české scéně takřka nulový, a do jejich sféry vlivu může lehce spadnou každý. Stačí jen, aby se nechal unést na vlně nenávisti k migrantům, Evropské unii či Severoatlantické alianci natolik, že přestane věřit faktům a dá přednost konspiracím, z části, a nebo zcela smyšleným zprávám.
Dezinformační weby ale nejsou trnem v oku pouze organizacím. Stále více vadí i korporátním společnostem, které mají způsob, jak proti nim bojovat. Odstřihnou je od přísunu financí tím, že na jejich stránkách odmítnou inzerovat své reklamy.
Jedna z prvních společností, která se rozhodla skončit s inzercí na těchto webech, je Česká spořitelna, která se tak rozhodla vzápětí po největší české jazykové škole James Cook Languages. Následně se ale přidaly i další firmy.
Podle informací serveru MediaGuru.cz blokuje T-Mobile reklamu na dezinformačních webech už přes půl roku. Vlastní blacklist webů má i firma Nestlé, a nově také Vodafone.
Podle společnosti otevřel rapidní růst digitální reklamy v posledních deseti letech velkým značkám spoustu nových příležitostí, jak na internetu přímo oslovit spotřebitele i firemní zákazníky. Reklamní agentury a velcí poskytovatelé digitálního reklamního prostoru jako Google a Facebook vyvinuli automatizované reklamní technologie, které pomocí algoritmů vybírají vhodné reklamy pro konkrétní demografické kategorie uživatelů internetu. Reklama tak jde za uživatelem bez ohledu na to, co si na internetu prohlíží.
Ačkoliv je automatizovaná reklama velmi účinný nástroj, v některých případech může vést k nechtěným a potenciálně škodlivým situacím, např. když se reklama zobrazí vedle urážlivého obsahu. Automatizovaná reklama se navíc může stát zdrojem příjmů pro subjekty šířící nenávist a falešné zprávy, tedy dezinformační weby.
Vodafone proto dnes v tiskové zprávě oznámil nová globální pravidla, která mají zamezit zobrazování její reklamy na webových stránkách, které vytváří a šíří projevy nenávisti (hate speech) a fake news. Jedná se o webové stránky a kanály, jejichž hlavním smyslem je šíření obsahu, který záměrně ponižuje ženy nebo zranitelné menšiny nebo prezentuje jako pravdivé informace zprávy, které nelze ověřit ze spolehlivého přímého zdroje.
"Hate speech a fake news jsou fenomény, které podkopávají principy respektu a důvěry, které drží naši společnost pohromadě. Mezi základní hodnoty značky Vodafone patří rozmanitosti a inkluze. Také je pro nás velmi důležitá integrita demokratických procesů a institucí, které se fake news často snaží poškodit. Nehodláme tolerovat situaci, kdy může být naše značka spojována s tímto druhem urážlivého a škodlivého obsahu," uvedl generální ředitel skupiny Vodafone Vittorio Colao.
Související
Den D se blíží, ale volba Trump - Harrisová už běží. Expertka Patricková pro EZ řekla, co vyvolává zmatek u voličů
Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
Boj proti dezinformacím a fake news , internet , reklama , vodafone
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
před 52 minutami
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
před 1 hodinou
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
před 2 hodinami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 2 hodinami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 3 hodinami
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 4 hodinami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 4 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 5 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 5 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 6 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 8 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 9 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 11 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 13 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 21 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek