Praha - Sankce za porušení povinností budou podle Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) udělovány tak jako dosud v přiměřené výši i po účinnosti unijního nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Nemohou znamenat zruinování pokutované instituce. Úřad to uvedl na svém webu, kde odmítl strašení mnohamilionovými sankcemi jako přehnané.
"Případné sankce za porušení povinností obecného nařízení budou jako dosud přiměřené a v žádném případě nemohou být likvidační," uvedl ÚOOÚ. Pokuty mají být podle něj v každém jednotlivém případě účinné, přiměřené a odrazující.
Úřad připomenul, že nyní maximální pokuta činí deset milionů korun a jím dosud uložená nejvyšší pokuta nedosáhla ani poloviny této sazby. Například společnosti T-Mobile úřad udělil pokutu 3,6 miliónu korun za únik osobních údajů jejích zákazníků. Obcím za provinění naopak uděloval pokutu v řádech desetitisíců korun.
Maximální částka se podle unijního nařízení, které nabude účinnosti 25. května, může vyšplhat až na 20 miliónů eur (zhruba 500 miliónů korun). Podle ÚOOÚ by byla nejspíš udělena za "flagrantní porušení" nařízením stanovených povinností zpravidla velkými nadnárodními společnosti.
"Strašit takovými sankcemi menší firmu nebo školu je nesmysl, stejně jako vydávání horentních částek, podstatně převyšujících výši pokut Úřadem pro ochranu osobních údajů ukládaných, za externí audity soulad s nařízením nezaručujícími," uvádí úřad.
GDPR míří podle ÚOOÚ primárně na nadnárodní správce osobních údajů, jako příklad uvedl zneužití dat sociální sítě Facebook. Společnosti typu Amazon, Google, Facebook nebo Twitter budou podle úřadu i plátci chystané 'digitální' daně, která činí tři procenta z obratu, neboť mají roční celosvětové příjmy nad 20 miliard korun.
Úřad také uvedl, že podle nových pravidel bude mít každý možnost souhlasit se zpracováním svých osobních údajů. Neplatný by byl souhlas podmíněný získáním služby nebo výrobku. Například provozovatelé e-shopů, kteří by jej potřebovali a získali jej dříve rámci obchodních podmínek, by o něj museli požádat znovu.
Pro běžný provoz e-shopů není nutné mít pověřence pro ochranu osobních údajů. Nebudou ho muset mít ani krajské kulturní a příspěvkové organizace, tedy muzea či divadla, neziskové organizace provozující domov pro seniory nebo společenství vlastníků bytových jednotek.
Například Billa provedla audit procesů, týkajících se zpracování osobních údajů zákazníků či zaměstnanců. "Stávající členové Billa Bonus Clubu jsou již kontaktováni na prodejnách, aby poskytli nový souhlas se zpracováním osobních údajů. Tento je možné udělit přímo na prodejně pomocí tištěného formuláře nebo přes webové stránky gdpr.billa.cz," uvedla mluvčí Dana Bratánková. Náklady na implementaci vyčíslila v řádu milionů korun.
Také Globus několik týdnů zákazníky registrované ve věrnostním programu Globus Bonus informovuje, jaká data o nich shromažďuje, jak s nimi pracuje a žádá je o povolení, že tyto informace můžeme využívat i nadále. "V hypermarketech máme nyní nové registrační formuláře, které GDPR vyhovují, upravujeme také webové stránky programu a kiosky a proškolujeme kolegy na zákaznické lince," uvedla Pavla Hobíková z Globusu.
Kaufland ve věrnostním programu údaje o zákaznících nemá. "Co se týká našeho věrnostního programu, ten není založen na poskytování osobních údajů zákazníků. Zákazníci pouze sbírají body za každý svůj nákup a při uplatnění slevy na věrnostní program odevzdávají u pokladny pouze kartu s nalepenými body bez osobních údajů," řekla mluvčí Renata Maierl.
"Při implementaci požadavků GDPR z naší strany nepředpokládáme žádné neočekávané překážky nebo zásadnější komplikace," dodala mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
"Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý," řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.
Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.
Související
Meta dostala rekordní pokutu za porušení GDPR, posílala totiž data do USA
Ztráta osobních údajů v důsledku kybernetických útoků může být porušením GDPR
GDPR (ochrana osobních údajů) , úooú , Obchody , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Izrael popřel, že by se podílel na smrti íránského prezidenta Ebráhima Raísího
před 1 hodinou
Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby
před 1 hodinou
Biden pracuje na trvalém míru, který by zahrnoval vytvoření palestinského státu
před 2 hodinami
Vrtulník s Raísím našel turecký dron. Rusko zapojilo do pátrání desítky specialistů
před 3 hodinami
Pád vrtulníku s Raísím sleduje celý svět. Řada zemí nabídla Íránu pomoc
před 3 hodinami
Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?
před 4 hodinami
Íránský prezident Ebráhím Raísí zemřel při pádu vrtulníku. Uhořel i ministr zahraničí
před 4 hodinami
Počasí: Předpověď na pracovní dny. Nejtepleji bude hned na úvod
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
včera
Pastrňák se Zachou prošli zdravotní prohlídkou a jsou blízko účasti na domácím MS
Aktualizováno včera
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
včera
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
včera
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
včera
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
včera
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
včera
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
V Česku od dnešní 14. hodiny hrozí silné bouřky. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) aktualizoval výstrahu, která se nově týká severních, severovýchodních a východních Čech a části Moravy až do půlnoci. Nejmenší pravděpodobnost výskytu bouřek je na jižní Moravě a v částech Vysočiny a Zlínského kraje.
Zdroj: Jan Hrabě