Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.
"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.
Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.
Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem.
Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10 až 15 letech až 3000 strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.
Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.
Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.
Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.
Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.
Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.
Související

O nákupu letounů L-39NG může být rozhodnuto do konce roku, řekl Metnar

V Rusku havaroval cvičný letoun L-39 české výroby, pilot zahynul
L-39NG , Aero Vodochody , letadla, letectví , Armáda České Republiky
Aktuálně se děje
včera

S takovou se děti na Ukrajinu nevrátí. Evropa obvinila Trumpa z podkopávání mezinárodního úsilí
včera

Španělského fotbalového talenta Yamala řeší ministerstvo. Kvůli narozeninové oslavě
včera

Ukrajinské dronové útoky paralyzovaly moskevská letiště, ruské údery zabily tři civilisty
včera

Další masakr v Pásmu Gazy: Izraelská armáda zastřelila přes 70 Palestinců čekajících na humanitární pomoc
včera

Dopravní peklo po MotoGP: Policie nabádá řidiče, aby se vyhnuli D1
včera

EU vyhlásila válku produktům z Temu a Shein
včera

Sýrie v troskách. Mrtvých je už přes tisíc, zastavte znásilňování a vraždění, vyzývají USA
včera

Volby by ovládlo hnutí ANO, Spolu ztrácí kvůli bitcoinové aféře. Piráti a Stačilo! mají rekordní úspěch
včera

Evropa otevírá dveře ruské propagandě. Prokremelští umělci se vracejí na evropská pódia
včera

Trump přichází o příznivce. Jeho podpora v USA rapidně klesá
včera

Aspenské bezpečnostní fórum: Trump vytváří nový světový řád, elity to přijímají s obavami i rezignací
včera

Metropole vyschlá na prach? Poprvé v moderní historii se hlavní město ocitne bez vody
včera

Palestinci sedí na masivním nalezišti. Expert popsal, jak by z něj mohli profitovat, kdyby jim to svět dovolil
včera

Počasí dnes ve znamení tropů. Zítra se budou teploty lišit až o 14 stupňů
19. července 2025 21:47

FT: Zelenskyj čelí obviněním z autoritářských praktik
19. července 2025 20:42

Krize v EU: Zdravotnické neziskovky přicházejí o finance, roste strach o demokratické fungování Unie
19. července 2025 19:28

V zátoce Ha Long se potopila turistická loď, mezi desítkami mrtvých jsou děti
19. července 2025 17:59

Auto projelo v LA davem lidí. Zraněných je nejméně 30 lidí
19. července 2025 16:49

Netanjahu uvažuje o předčasných volbách. Přesvědčí Izraelce, že vyhrává válku?
19. července 2025 15:45
Co bude, až vyprší Trumpovo ultimátum Rusku? Podle ekonoma mají USA jen omezené možnosti
Americký prezident Donald Trump představil nový plán pomoci Ukrajině a hrozí tvrdými sankcemi vůči Rusku i jeho obchodním partnerům. Cílem je podle něj donutit Moskvu k mírové dohodě. Jak daleko mohou Spojené státy v ekonomickém tlaku zajít a jaké dopady mohou mít sekundární sankce na země jako Indie či Čína, popsal pro EuroZprávy.cz ekonom Libor Žídek z Masarykovy univerzity.
Zdroj: Jakub Jurek