Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.
"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.
Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.
Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem.
Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10 až 15 letech až 3000 strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.
Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.
Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.
Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.
Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.
Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.
Související
O nákupu letounů L-39NG může být rozhodnuto do konce roku, řekl Metnar
V Rusku havaroval cvičný letoun L-39 české výroby, pilot zahynul
L-39NG , Aero Vodochody , letadla, letectví , Armáda České Republiky
Aktuálně se děje
před 6 minutami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 31 minutami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 1 hodinou
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 1 hodinou
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 1 hodinou
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 1 hodinou
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 1 hodinou
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 2 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 2 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 3 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 3 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 3 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 4 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 4 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 4 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 4 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 4 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 5 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 5 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 6 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
Cena benzinu překročila 40 korun za litr, nafta je o více než korunu levnější. Navzdory zahájení motoristické sezóny se čeká první letošní výraznější zlevňování pohonných hmot. Důvodem je znatelný pokles cen ropy, která se minulý týden prodávala za cenu kolem 90 dolarů za barel. Nyní stojí méně než 84 dolarů.
Zdroj: Jan Hrabě