Aero Vodochody dnes představilo nový letoun L-39NG, jde o nástupce legendárního cvičného letounu L-39 Albatros. Sériová výroba začne v roce 2020, dnes byl představen takzvaný předsériový stroj, který má poprvé vzlétnout na konci letošního roku. Letoun má větší dolet než jeho předchůdce, lepší aerodynamické vlastnosti, je bezpečnější a lehčí. Aero Vodochody už má objednávku na čtyři desítky strojů, o dalších jedná.
"Navazujeme pouze ve svém jménu na tu původní historii. Je to postavené úplně od začátku," uvedl programový manažer Martin Hönig. Cvičné podzvukové letadlo bude využívané především pro trénování. Dosahuje rychlosti 750 kilometrů za hodinu.
Drak letounu je z velké části vyroben z kompozitních materiálů, zásadní změnou je umístění nádrží do křídel. L-39 i odvozené typy měly kromě trupu palivo v přídavných nádržích na koncích křídel.
Na dodání nového letounu Aero už dříve získalo několik zakázek, například do Portugalska, USA či Senegalu. Cena letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. "Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší," dodal Hönig. Dodavatelem projektu L-39NG je více než 40 českých průmyslových firem.
Aero Vodochody očekává, že světová poptávka po cvičných letounech dosáhne v příštích 10 až 15 letech až 3000 strojů. O letouny bude mít zájem i česká armáda, kolik jich ale plánuje pořídit, je podle ministra obrany Lubomíra Metnara (za ANO) ještě na další debatu.
Podle pilota Davida Jahody je letoun levný, ale konkurenceschopný, je vybaven moderními technologiemi, špičkovými vystřelovacími sedadly. "My chceme, aby sdílel stejné vlastnosti, jaké měl ten původní letoun, to znamená byl jednoduchý na pilotáž, ale zároveň dostatečně náročný pro žáka tak, aby byl schopen projít tím výcvikem efektivně a zároveň, aby byl jednoduchý na provoz a údržbu," řekl Jahoda.
Majitelé L-39 mohou využít také program L-39NG, do strojů lze namontovat nový úspornější motor americké výroby a také modernější přístrojové vybavení, v případě pořízení nové generace letounu lze motor i vybavení použít v novém stroji.
Mezi lety 1970 až 1997 bylo vyrobeno přes 2800 letadel původní varianty L-39, sloužily či slouží téměř ve 40 zemích. Kromě vojenských letectev získal po skončení studené války popularitu u civilních provozovatelů, zejména v USA. Kromě cvičných účelů umí Albatrosy plnit i lehké bitevní úkoly.
Odhadované náklady na vývoj nového letadla L-39NG činí asi miliardu korun. Finančně se na něm podílí i největší český obchodník s vojenským materiálem Omnipol. Zhruba poloviční podíl na financování vývoje má Česká exportní banka.
Aero je největším výrobcem letecké techniky v ČR. Zabývá se vývojem, výrobou, prodejem a servisem vojenské i civilní letecké techniky. Kromě vlastních letadel se podílí například na vývoji a výrobě křídla malých dopravních letounů typu CSeries Bombardier a vývoji a výrobě komponent pro vojenský dopravní letoun KC-390 Embraer. Dodává také kokpity pro vrtulníky UH-60M Black Hawk.
Související

O nákupu letounů L-39NG může být rozhodnuto do konce roku, řekl Metnar

V Rusku havaroval cvičný letoun L-39 české výroby, pilot zahynul
L-39NG , Aero Vodochody , letadla, letectví , Armáda České Republiky
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD
před 2 hodinami

Požár v Novém Městě nad Metují zasáhl bytový dům. Město pomáhá obyvatelům
před 3 hodinami

Jsou přibývající excesy hokejových fanoušků projevem úpadku české společnosti?
před 3 hodinami

Kauza gynekoložky z Líbeznic dostává další rozměr. Stížností je vícero
před 4 hodinami

Česko spustilo opatření kvůli slintavce a kulhavce. Týká se hranic se Slovenskem
před 4 hodinami

Tragickou nehodu v Hurghadě odnesli Rusové. V ponorce zemřelo šest lidí
před 5 hodinami

Policie zasahovala na škole v Pelhřimově. Měl tam být ozbrojený muž
před 6 hodinami

Útok nožem v centru Amsterdamu. Policie hlásí několik zraněných
před 7 hodinami

Evropa hodila vidle do plánů Putina. Sankce proti Rusku nezruší
před 8 hodinami

Bouří se Evropa i Čína. Neustoupíme, vzkazují Trumpovi státy
před 9 hodinami

Další válka v Evropě je za dveřmi. Rusko zaútočí na Pobaltí možná už letos, varuje Polsko
před 10 hodinami

Petr Fiala hraje o svou politickou kariéru. Dá se očekávat drsná kampaň, říká Brunclík
před 10 hodinami

Sami mě pozvali, teď na mě útočí. Novinář poprvé promluvil o kauze plánování v aplikaci Signal
před 11 hodinami

Putin brzy zemře a všechno skončí, prohlásil Zelenskyj
před 11 hodinami

NÁVOD: Jak si připravit nouzové zavazadlo pro případ krize?
před 12 hodinami

90 procent lidí na dlažbě, konec podpory očkování i boje s HIV. Dokument odhalil rozsah Trumpových změn
před 13 hodinami

Litva exkluzivně pro EZ: Záchranná operace v stále probíhá. Smrt amerických vojáků není potvrzená
před 13 hodinami

Nastal čas na evropskou odvetu. Cla na automobily nenecháme jen tak, vzkazuje von der Leyenová
před 14 hodinami

Ubohost politických stran dosahuje nové úrovně. Už se ani nedozvíme, kdo je nejhorší premiér
před 14 hodinami
Odolají USA ruskému tlaku? Zelenskyj si není jistý, neví ani o vztahu Trumpa s Putinem
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj vyjádřil naději, že Spojené státy budou mít "pevný postoj" vůči ruským požadavkům na zrušení sankcí jako podmínku pro příměří v Černém moři. Moskva oznámila, že námořní příměří, které bylo vyhlášeno v úterý s cílem umožnit bezpečný průjezd komerčních lodí, vstoupí v platnost pouze tehdy, pokud Západ zruší omezení na ruský obchod s potravinami a hnojivy.
Zdroj: Libor Novák