Praha - V České republice je pouze 17 procent zákazníků, kteří v minulosti buď změnili banku, nebo mají v současnosti účty u dvou různých bank. Vyplývá to z průzkumu společnosti Deloitte, který se uskutečnil v zemích Visegrádské čtyřky a v Rumunsku, jak firma uvedla ve čtvrtek.
Češi a Poláci patří mezi nejkonzervativnější klientelu z hlediska střídání jednotlivých bank. Zatímco v České republice je pouze 17 procent a v Polsku 12 procent zákazníků, kteří v minulosti buď změnili banku, nebo mají v současnosti účty u dvou různých bank, na Slovensku, v Rumunsku a Maďarsku je tento podíl výrazně vyšší. Svůj účet v Maďarsku převedla do jiné banky necelá třetina klientů (28 %), v Rumunsku 42 procent a na Slovensku dokonce více než polovina (52 %).
"Z průzkumu celkově vyplynulo, že klienti malých bank jsou citliví na většinu sledovaných charakteristik bankovních služeb a pokud se v bankovních produktech objeví jakýkoli nedostatek, mají tendenci banku změnit. Malé banky se snaží zaplnit specifické mezery na trhu, nicméně jejich produktové portfolio je ve srovnání s velkými bankami omezené. S tím souvisí i výrazná nekonzistence při hodnocení těchto bank ze strany zákazníků," komentoval výsledky průzkumu Zdeněk Maňák, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.
Z provedené analýzy zkušeností zákazníků a úrovně jejich spokojenosti s produkty a službami bank v České republice vyplývá, že stále existuje významný podíl populace, která nevlastní bankovní účet (28 %). Významné podskupiny tvoří lidé obou věkových pólů, tj. lidé na začátku výdělečně činného období a lidé ve zralém věku, přičemž každá z těchto podskupin vyžaduje odlišný přístup.
"Rozdělení majitelů účtů na zákazníky, kteří jsou věrni své bance a na zákazníky, kteří hledají nové příležitosti, ukázalo, že pouze 17 procent zákazníků v minulosti buď změnilo banku, nebo mají v současnosti účty nejméně u dvou různých bank. Průzkum Deloitte přitom naznačil velkou nespokojenost českých spotřebitelů s výší bankovních poplatků. Zároveň je zde evidentní nezájem spotřebitelů s tím něco dělat a přejít k bance, která nabízí lepší podmínky," doplnil Milan Hrádocký, expert v poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.
Z průzkumu vyplynulo, že spotřebitelé v České republice jsou relativně spokojení bankovní klienti. Zajímavým zjištěním podle firmy je, že i přes tuto celkovou spokojenost pouze malá část klientů bank by doporučila svoji banku svým známým. Mezi hlavní faktory určující spokojenost zákazníků patří cena služeb a úroveň klientského servisu. Čeští zákazníci kladou na rozdíl od zákazníků v jiných zemích (např. v Polsku) větší důraz na zabezpečení a image banky. Nejvíce spokojení se svoji bankou jsou podle respondentů Češi a Maďaři. Nejhůře hodnotili svoji banku zákazníci v Rumunsku.
Celkově je v České republice, na Slovensku a v Polsku 50 procent či více spokojených klientů bank. Počet nespokojených zákazníků v těchto zemích se pohybuje v řádu několika procent. Se svoji bankou v Maďarsku je spokojena třetina (34 %) zákazníků, v Rumunsku pak 43 procent klientů, nespokojena se službami bankovního domu v těchto zemích je necelá pětina lidí.
"I přes poměrně malé procento nespokojených zákazníků v České republice, na Slovensku a v Polsku existuje výrazně vyšší podíl těch, kteří odrazují ostatní od toho, aby využívali jejich hlavní banku. Ke zlepšení postoje zákazníků k propagaci ´své´ banky by mohla pomoci větší diferenciace služeb a nabídka věrnostních programů. Klienti také očekávají kvalitnější finanční poradenství od své banky při výběru služeb pro své potřeby," doplnil Petr Brich, ředitel poradenství pro finanční instituce společnosti Deloitte.
Související
Češi spoří jako nikdy, což pomáhá krotit inflaci. Ta je teď v Česku jedna z nejnižších v EU
Česká spořitelna končí s vydáváním nových vkladních knížek
Aktuálně se děje
před 49 minutami
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
před 1 hodinou
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
před 1 hodinou
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
před 1 hodinou
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
před 2 hodinami
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno před 2 hodinami
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 3 hodinami
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
před 4 hodinami
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
před 4 hodinami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 4 hodinami
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 5 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 6 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 7 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 7 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 8 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 9 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 9 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 10 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
Izraelská armáda během noční operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích, kteří byli uneseni z jihu Izraele při vpádu palestinských militantů 7. října 2023. Informovala o tom agentura AFP a zpravodajský web The Times of Israel.
Zdroj: Libor Novák