Praha - Pokud pražský dopravní podnik (DPP) nevyřeší mnohamiliardový kontrakt na tramvaje se Škodou Transportation, hrozí mu krach. Řešení musí najít do půl roku, potom by se zřejmě muselo začít s rozprodáváním majetku. V pořadu České televize (ČT) Události, komentáře to řekl primátor Prahy Tomáš Hudeček (TOP 09).
Podle smlouvy z roku 2006 musí podnik odebrat do konce roku 2018 dohromady 250 tramvají 15T ForCity, zaplatí za ně 19,2 miliardy korun. Hudeček uvedl, že smlouva podnik každý rok zadluží o 2,3 miliardy korun. "Pokud tento kontrakt nebude změněn, tak Dopravní podnik je finančně absolutně na dně," řekl primátor.
Končící ředitel DPP Milan Křístek nebyl podle Hudečka při řešení tohoto problému úspěšný. Jaroslav Ďuriš, který má Křístka nahradit, musí prý najít řešení do půl roku. "Je to podle mě poslední šance," podotkl Hudeček. "Jestli se to nepodaří, tak Dopravní podnik je v takových finančních problémech, že bude nutné přistoupit k nějaké významné restrukturalizaci," dodal.
Situace se podle něj nedá vyřešit zvýšením jízdného, protože ani kdyby jízdenky byly dvojnásobně drahé, stále nebude peněz dost. Řešením proto je pouze prodej majetku. Plán případné privatizace ale podle Hudečka ještě neexistuje.
Ďuriš přichází do Prahy z oboru, a proto bude mít v pražském dopravním podniku silný mandát. Nakloněni mu budou jak zástupci zaměstnanců, tak politici TOP 09 v dozorčí radě DPP.
Důležité bude sledovat, jaké personální kroky nový generální ředitel Ďuriš provede v případě odboru auditu, který nyní vede renomovaný auditor Lukáš Wagenknecht. Ten před dvěma týdny vypracoval kontrolu smluvních vztahů dopravního podniku se společností Inženýring dopravních staveb (IDS dozoruje stavbu metra), ve které poukázal na vážná pochybení a možné spáchání trestných činů.
Na základě analýzy bylo podáno trestní oznámení, ve kterém jsou zmiňováni politici pražské „topky". Křístek podporoval Wagenknechta. Udrží si vedoucí auditu svůj post i pod novým generálním ředitelem Jaroslavem Ďurišem, ptá se server ceskapozice.cz.
Související
Metro C ráno nejezdilo na části trasy. Důvodem byla technická závada
Další výluka na lince metra C. V úseku přes centrum Prahy se nejezdí
Dopravní podník Praha , Tomáš Hudeček
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
Nejenom prezident má problém s vládním angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé), který by se po poslední rošádě měl stát ministrem životního prostředí, nikoliv šéfem diplomacie. Podle průzkumu nechce Turka v příští české vládě více než polovina lidí.
Zdroj: Jan Hrabě