Praha - Tržby tuzemských slevových serverů v roce 2013 stouply meziročně téměř o pětinu na 3,3 miliardy korun. Obrat největšího z nich, Slevomatu, překročil poprvé miliardu korun. Polovinu tržeb tvoří pobyty, nejvíce objednávek připadá jednoznačně na módu. Největší šestice portálů ovládá téměř tři čtvrtiny trhu. Vyplývá to z údajů vyhledávače slev Skrz.cz.
I po téměř čtyřech letech fungování v ČR slevový trh výrazně roste. Oproti loňsku vzrostl téměř o 20 procent. Skrz.cz registruje aktuálně 55 aktivních slevových portálů. Kromě zákaznického servisu se největší hráči soustředí stále více na věrnostní programy a inovace.
Absolutní tržby portálu Slevomat.cz v roce 2013 poprvé překonaly jednu miliardu korun. Obrat portálu Vykupto.cz se loni zvýšil o čtvrtinu na přibližně 400 milionů korun. "Uplynulý rok hodnotíme velice pozitivně. V průměru jsme zaznamenali nárůst tržeb o víc jak 55 procent. Předběžný odhad tržeb, v absolutních číslech, odhadujeme nyní na cca 270 milionů korun," uvedl obchodní ředitel slevového serveru Pepa.cz Levon Ter-Ghazaryan.
"Předpokládáme, že dosáhneme tržeb někde lehce nad 220 miliony korun, ovšem s menšími náklady než v předchozím roce," dodal mluvčí serveru Zapakatel.cz Ondřej Duffek.
Za nárůstem tržeb slevových portálů stojí především velký ohlas zákazníků na nabídku zboží. "Obzvlášť zájem o značkovou módu neustále roste. Zatímco v roce 2012 se na obratu celého trhu podílela necelým procentem, loni to bylo již téměř deset procent," uvedl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik. Ještě výrazněji lze podle něj nástup módy vidět na tržním podílu podle počtu nabídek. V roce 2012 se zboží a móda podílely dohromady na celkovém počtu nabídek asi 15 procenty, loni samotná móda tvořila již téměř polovinu z nich.
Zcela opačným vývojem prošly nabídky z kategorie jídlo a pití. Ještě před dvěma lety se těchto nabídek prodalo na slevových serverech vůbec nejvíc ze všech, v současnosti se na celkovém počtu prodaných poukázek podílejí ani ne třemi procenty.
Češi už roky hrají "hru na slevy"
Na cenové akce, s nimiž se během krize roztrhl pytel, si spotřebitelé zvykli a řídí se jimi podle průzkumu Barometr Cetelem 67 procent Čechů. Tuto skutečnost potvrzuje i Petr Božoň ze společnosti K Brewery Trade, která vlastní deset menších pivovarů.
„Potýkáme se s trendem, kdy co se neprodá ve slevě, to se neprodá. Každá druhá láhev piva se na našem trhu prodává v akci," řekl Božoň. Celou situaci navíc zhoršuje vysoká konkurence řetězců, kteří se slevami přetahují o zákazníky, ve kterých tak i po krizi prohlubují pocit, že sleva je přirozenou součástí každého nákupu.
Podle reklamního konzultanta firmy Idealisti Tomáše Hrivnáka mohou za současný stav českého retailu dva faktory – Česko má ve střední Evropě nejvíc hypermarketů na hlavu, což zvyšuje konkurenční prostředí, a Češi milují slevy. „Český zákazník miluje hru na slevy. Sice platí nesmyslné ceny za zboží, ale čeká na hru na slevy," uvedl pro server iHned Hrivnák.
„Dostali jsme se do fáze, ze které je těžký únik. Jsme v bodě, kdy chce každý slevu, zároveň potřebujeme prodávat, podávat výsledky akcionářům a komunikovat s obchodními řetězci," míní produktová manažerka společnosti Nestlé Hana Chybová.
„Mám několik zkušeností, kdy se ukázala síla řetězce. Chtěli jsme nastavit cenu tak, aby pokryla náklady, ale on produkt nechtěl prodávat, protože jsme nedosáhli jeho cenové představy. V některých případech řetězec má nepřímý vliv na to, jak výrobce formuje cenovou politiku značky. Záleží na jeho síle," dodala pro iHned.cz Chybová.
Související
Není sleva jako sleva. Na co si dát pozor
Slevový portál podváděl klienty, policie obvinila jednoho muže
slevové servery , slevy výprodeje , češi
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 2 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
Česko odpočítává první dny letošního prosince, během kterého se obchody znovu podřídí zákonu a během vybraných svátků zůstanou uzavřené. Na Štědrý den ale ještě na mnoha místech nakoupíte. Jeden z řetězců nicméně nechá prodejny ve středu 24. prosince uzavřené.
Zdroj: Jan Hrabě