Praha - Tržby tuzemských slevových serverů v roce 2013 stouply meziročně téměř o pětinu na 3,3 miliardy korun. Obrat největšího z nich, Slevomatu, překročil poprvé miliardu korun. Polovinu tržeb tvoří pobyty, nejvíce objednávek připadá jednoznačně na módu. Největší šestice portálů ovládá téměř tři čtvrtiny trhu. Vyplývá to z údajů vyhledávače slev Skrz.cz.
I po téměř čtyřech letech fungování v ČR slevový trh výrazně roste. Oproti loňsku vzrostl téměř o 20 procent. Skrz.cz registruje aktuálně 55 aktivních slevových portálů. Kromě zákaznického servisu se největší hráči soustředí stále více na věrnostní programy a inovace.
Absolutní tržby portálu Slevomat.cz v roce 2013 poprvé překonaly jednu miliardu korun. Obrat portálu Vykupto.cz se loni zvýšil o čtvrtinu na přibližně 400 milionů korun. "Uplynulý rok hodnotíme velice pozitivně. V průměru jsme zaznamenali nárůst tržeb o víc jak 55 procent. Předběžný odhad tržeb, v absolutních číslech, odhadujeme nyní na cca 270 milionů korun," uvedl obchodní ředitel slevového serveru Pepa.cz Levon Ter-Ghazaryan.
"Předpokládáme, že dosáhneme tržeb někde lehce nad 220 miliony korun, ovšem s menšími náklady než v předchozím roce," dodal mluvčí serveru Zapakatel.cz Ondřej Duffek.
Za nárůstem tržeb slevových portálů stojí především velký ohlas zákazníků na nabídku zboží. "Obzvlášť zájem o značkovou módu neustále roste. Zatímco v roce 2012 se na obratu celého trhu podílela necelým procentem, loni to bylo již téměř deset procent," uvedl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik. Ještě výrazněji lze podle něj nástup módy vidět na tržním podílu podle počtu nabídek. V roce 2012 se zboží a móda podílely dohromady na celkovém počtu nabídek asi 15 procenty, loni samotná móda tvořila již téměř polovinu z nich.
Zcela opačným vývojem prošly nabídky z kategorie jídlo a pití. Ještě před dvěma lety se těchto nabídek prodalo na slevových serverech vůbec nejvíc ze všech, v současnosti se na celkovém počtu prodaných poukázek podílejí ani ne třemi procenty.
Češi už roky hrají "hru na slevy"
Na cenové akce, s nimiž se během krize roztrhl pytel, si spotřebitelé zvykli a řídí se jimi podle průzkumu Barometr Cetelem 67 procent Čechů. Tuto skutečnost potvrzuje i Petr Božoň ze společnosti K Brewery Trade, která vlastní deset menších pivovarů.
„Potýkáme se s trendem, kdy co se neprodá ve slevě, to se neprodá. Každá druhá láhev piva se na našem trhu prodává v akci," řekl Božoň. Celou situaci navíc zhoršuje vysoká konkurence řetězců, kteří se slevami přetahují o zákazníky, ve kterých tak i po krizi prohlubují pocit, že sleva je přirozenou součástí každého nákupu.
Podle reklamního konzultanta firmy Idealisti Tomáše Hrivnáka mohou za současný stav českého retailu dva faktory – Česko má ve střední Evropě nejvíc hypermarketů na hlavu, což zvyšuje konkurenční prostředí, a Češi milují slevy. „Český zákazník miluje hru na slevy. Sice platí nesmyslné ceny za zboží, ale čeká na hru na slevy," uvedl pro server iHned Hrivnák.
„Dostali jsme se do fáze, ze které je těžký únik. Jsme v bodě, kdy chce každý slevu, zároveň potřebujeme prodávat, podávat výsledky akcionářům a komunikovat s obchodními řetězci," míní produktová manažerka společnosti Nestlé Hana Chybová.
„Mám několik zkušeností, kdy se ukázala síla řetězce. Chtěli jsme nastavit cenu tak, aby pokryla náklady, ale on produkt nechtěl prodávat, protože jsme nedosáhli jeho cenové představy. V některých případech řetězec má nepřímý vliv na to, jak výrobce formuje cenovou politiku značky. Záleží na jeho síle," dodala pro iHned.cz Chybová.
Související
Není sleva jako sleva. Na co si dát pozor
Slevový portál podváděl klienty, policie obvinila jednoho muže
slevové servery , slevy výprodeje , češi
Aktuálně se děje
před 19 minutami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 44 minutami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 1 hodinou
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 1 hodinou
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 1 hodinou
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 1 hodinou
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 2 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 2 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 3 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 3 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 3 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 3 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 4 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 4 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 4 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 4 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 5 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 5 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 5 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 6 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
Cena benzinu překročila 40 korun za litr, nafta je o více než korunu levnější. Navzdory zahájení motoristické sezóny se čeká první letošní výraznější zlevňování pohonných hmot. Důvodem je znatelný pokles cen ropy, která se minulý týden prodávala za cenu kolem 90 dolarů za barel. Nyní stojí méně než 84 dolarů.
Zdroj: Jan Hrabě