Praha - Blesková či okamžitá výměna, kterou dnes nabízí někteří prodejci elektroniky a spotřebičů jako placenou službu, je uložena zákonem. Prodejci si tak nechávají platit za plnění svých povinností, čímž se dostávají do rozporu se zákonem, uvádí se v tiskové zprávě dTestu, kterou mají EuroZprávy.cz k dispozici.
Porouchá-li se zboží v záruce, není žádný spotřebitel nadšený z vidiny až měsíčního vyřizování reklamace. Kdo by si nepřál vyřízení reklamace okamžitou výměnou za nový bezvadný kus. Jde to, ale má to háček. „Prodejci elektroniky a spotřebičů bleskovou výměnu nabízejí ve svých internetových i kamenných prodejnách jako nadstandardní službu a nechávají si za ni platit nemalé částky. Přitom povinnost řešit reklamace ihned a bezplatně jim přímo ukládá zákon," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Řada prodejců považuje třicetidenní lhůtu na vyřízení reklamace za samozřejmou, jedná se však o nejzazší termín, který je na místě zejména tehdy, je-li nutné provést opravu. Nedá-li se vada odstranit bez zbytečného odkladu, může zákazník žádat výměnu celé věci nebo její vadné části. Při uplatnění práva na výměnu není důvod řešení reklamace odkládat a rozhodnuto by o ní mělo být ideálně hned.
Je-li prodejce schopen vadu výrobku posoudit ihned a okamžitě jej vyměnit za nový, měl by tak postupovat vždy bez ohledu na to, zda si spotřebitel za službu rychlé výměny připlatil nebo ne. „Dodržuje-li obchodník zákon, pak není rozdílu mezi vyřizovanými reklamacemi, co se týče délky vyřizování a uplatněných nároků, a v takovém případě si není za co připlácet. Jestliže je spotřebitel při vyřizování reklamace znevýhodněn tím, že službu okamžité výměny nemá a čeká několik týdnů na opravu, přestože žádal výměnu, porušuje prodejce nepochybně zákon," uvádí Lukáš Zelený.
Z průzkumu čtyř významných prodejců elektroniky a spotřebičů, jak v kamenných či internetových prodejnách, vyplynulo shodné pojetí služby okamžité výměny. Souvislost se zákonnou zárukou je do očí bijící. Služba je poskytována po dobu zákonné 24měsíční záruky a řeší se s reklamačními pracovníky daného prodejce. Základní podmínkou pro okamžitou výměnu je vada věci, a to vada prokázaná.
Služba nekryje mechanické poškození, běžné opotřebení nebo nesprávnou obsluhu věci apod., stejně jako záruka. Má-li tedy pracovník prodejce na místě poskytnout nové zboží, musí ještě před tím posoudit vytknutý nedostatek a tedy splnění této podmínky. To je ale podstata rozhodování o uplatněné reklamaci a ze zákona musí podnikatelé rozhodovat a vyřizovat reklamace rychle a samozřejmě bezplatně.
Společnost Alza.cz nabízí tuto službu jen u vybraného zboží. Rozhodně s ní nepočítejte například v případě ledniček, mobilních telefonů nebo notebooků, tedy tam, kde bychom rychlý postup uvítali. Nejnižší cena okamžité výměny je 99 Kč. Třeba u značkového fénu za 1849 Kč si za ni účtuje 224 Kč, což je přibližně 12 % z ceny koupeného zboží. Oproti tomu si společnost Datart u téhož výrobku žádá 15 % z jeho ceny. Datart má cenu služby odstupňovanou podle výše kupní ceny, maximálně 599 Kč u zboží do 5 000 Kč. Poskytuje ji pouze spotřebitelům a zavazuje se k výměně týž den, kdy zákazník vadné zboží odevzdá.
Electro World nic takového jako službu okamžité výměny nezná a ani nenabízí. OKAY tzv. bleskovou výměnu deklaruje ve svých nabídkových letácích, ale o podmínkách této služby se v nich nedočteme.
Související
Reklamace je možná i bez účtenky. Na záruční dobu a jiné lhůty je ale nutné dát si pozor
Co dělat, když vám nechutná jídlo v restauraci? O peníze přijít nemusíte
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 25 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 28 minutami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 2 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 3 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 4 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 7 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 8 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
Libyi zasáhla v úterý večer zpráva o úmrtí náčelníka generálního štábu Mohammeda Alího Ahmeda al-Haddáda. Generál zahynul při havárii soukromého letadla krátce poté, co stroj vzlétl z Ankary. Smrt vlivného velitele potvrdil libyjský premiér Abdul Hamíd Dbeibah, který událost označil za obrovskou ztrátu pro národ i celou armádní instituci.
Zdroj: Libor Novák