Reklamace je možná i bez účtenky. Na záruční dobu a jiné lhůty je ale nutné dát si pozor

Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.

Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.

Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.

Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.

Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt

Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.

Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.

Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.

Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.

K reklamaci už není nutný doklad o koupi

S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.

Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.

Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.

Související

Záchranná služba, ilustrační foto

Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity

Zdravotnická záchranná služba (ZZS) hlavního města Prahy se potýká se závadami na nových sanitních vozech. Reklamuje je proto u dodavatele. Služba to sdělila v reakci na dnešní prohlášení radní Mileny Johnové (Praha Sobě), která po jednání městské rady řekla, že u této zakázky nechá prověřit smlouvu s dodavatelskou firmou.

Více souvisejících

Reklamace zboží nákupy Obchody

Aktuálně se děje

před 31 minutami

před 43 minutami

Armáda České Republiky

Fyzická zdatnost netřeba, ale alergie vadí? Armáda mění pravidla přijetí, většina zájemců ale stále nemá šanci

Armáda České republiky mění způsob, jakým přijímá nové vojáky. Náborový proces prochází zjednodušením – od administrativy přes zdravotní požadavky až po fyzické testy. Sítem nakonec projde zhruba třetina zájemců o službu v ozbrojených silách. Generální štáb přiznává, že normy byly upraveny s ohledem na zhoršující se zdravotní stav populace – a testy už neověřují výkonnost, ale potenciál.

před 1 hodinou

Dříve barevné a plné života. Dnes jsou korály bílé a mrtvé

Svět v tichosti zažívá nejhorší globální událost v dějinách. Sledujeme destrukci Země v přímém přenosu, varují vědci

Světové korálové útesy čelí největší ekologické krizi ve své historii. Od ledna 2023 došlo k jejich bezprecedentnímu masovému vybělení, které dopadlo na více než 80 % všech útesů na Zemi. Podle vědců se planeta dostala do „neprobádaných vod“, co se týče škod způsobených rostoucími teplotami oceánů. Podle webu The Guardian jde o nejhorší globální událost v dějinách.

před 2 hodinami

Pete Hegseth a Donald Trump

Hegseth ohrožuje všechny. Amerika kašle na bezpečnost, z Trumpových lidí se stává cíl špionů

Rozrůstající se aféra kolem amerického ministra obrany Peta Hegsetha rozvířila vody nejen ve Washingtonu, ale i mezi spojenci Spojených států. Opakované úniky utajovaných informací prostřednictvím aplikace Signal, kterou Hegseth používal ke komunikaci s rodinou a blízkými spolupracovníky, z něj podle odborníků dělají snadný cíl pro cizí zpravodajské služby. Současně však odhalují nebezpečně lehkovážný přístup amerického vedení k otázkám národní bezpečnosti.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Marco Rubio

Mírové rozhovory o Ukrajině se sesypaly. Kyjev odmítnul anexi Krymu, Rubio vůbec nedorazil

Očekávané ministerské jednání o míru na Ukrajině, které se mělo konat ve středu v Londýně, bylo na poslední chvíli výrazně degradováno. Poté, co americký ministr zahraničí Marco Rubio oznámil, že se schůzky nezúčastní, se rozhovory přesouvají na nižší diplomatickou úroveň. Změna formátu přišla v době, kdy se objevují spekulace o možné změně ruského postoje k válce, uvedl server The Guardian.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Dominik Hašek

Medveděv vyhrožuje smrtí Dominiku Haškovi. Rakušan mu nabízí ochranku

Napětí mezi Ruskem a Západem se přeneslo i do sportovní sféry, když bývalý český hokejový brankář Dominik Hašek oficiálně obvinil ruského exprezidenta Dmitrije Medveděva z výhrůžek smrtí. Hašek na incident reagoval podáním dvou oficiálních stížností – Mezinárodnímu olympijskému výboru (MOV) a Mezinárodní federaci ledního hokeje (IIHF). V dopisech poukazuje na to, že mu bývalý ruský prezident veřejně hrozil likvidací.

před 8 hodinami

Írán, ilustrační foto

Útok na Írán může vypadat jako řešení. Rozhodně to ale není dobrý nápad

Myšlenka přímého amerického a izraelského útoku na Írán může působit jako srozumitelná odpověď na složitou bezpečnostní hrozbu. Ve skutečnosti však takový krok nese značná rizika a může vést k dlouhodobé destabilizaci celého Blízkého východu. Írán není izolovaným cílem, ale centrálním uzlem rozsáhlé sítě zástupných sil, ideologicky motivované obrany a asymetrických schopností. Jakákoli vojenská operace proti němu by proto s vysokou pravděpodobností přinesla více nových problémů než skutečných řešení.

před 9 hodinami

Donald Trump

Trump ustoupil. Číně výrazně sníží cla

Prezident Spojených států Donald Trump naznačil možný obrat v ostře vedené obchodní válce s Čínou, když prohlásil, že současná vysoká cla na čínské zboží „výrazně klesnou“, ačkoli „na nulu nepůjdou“. Tato slova zazněla v úterý během setkání s novináři v Oválné pracovně Bílého domu a vyvolala překvapení i pozornost světových trhů.

před 10 hodinami

včera

včera

včera

včera

Hasiči zasahují u požáru skládky u Rynholce na Rakovnicku. Prohlédněte si galerii

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice

Od pondělního večera zaměstnává hasiče požár skládky plastů u středočeského Rynholce na Rakovnicku. Přes 10 zasahujících hasičů již muselo být ošetřeno. V úterý ráno se změnil postup hasebních prací. Odpoledne pak byla oznámena lokalizace požáru. 

včera

včera

včera

Tragédie v lomu Velká Amerika. Muž se zřítil dolů, pád nepřežil

Tragická událost se v úterý stala ve vyhledávaném lomu Velká Amerika na Berounsku. Zřítil se do něj muž, který pád nepřežil. Okolnostmi incidentu se zabývá policie. Na místě zasahovaly všechny složky záchranného systému.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy