Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.
Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.
Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.
Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.
Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt
Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.
Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.
Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.
Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.
K reklamaci už není nutný doklad o koupi
S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.
Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.
Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.
Související

Co dělat, když vám nechutná jídlo v restauraci? O peníze přijít nemusíte

Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity
Reklamace , zboží , nákupy , Obchody
Aktuálně se děje
včera

V Rusku vyletěl do vzduchu armádní důstojník, ikona dobývání Mariupolu
včera

Česko podporuje Rutteho vizi 5% výdajů na obranu. Někteří spojenci stále nezvládají ani 2 % HDP
včera

Blažkovo ministerstvo přijalo bitcoin za miliardu od provozovatele drogového tržiště
včera

Evropa v číslech: Kde je nejbezpečněji a kde nejvíc hrozí, že vás zastřelí?
včera

Evropská bezpečnost zažívá zásadní zvrat. USA pod Trumpem ztrácí důvěryhodnost, nastupuje Německo
včera

Trump chystá další kroky proti Harvardu. Soud je dopředu zablokuje
včera

NATO nesmí přijmout Putinův návrh. Je to past a pro Rusko další cár papíru
včera

Zdrogovaný řidič kamionu sestřelil v Ústí nad Labem autobus plný lidí a ujel. Zraněných jsou desítky
včera

Wall Street se směje Trumpovi. Rozhodnutí soudu se zruší, věří Bílý dům
včera

Ukrajina dostane od Německa miliardy eur. Rakety Taurus ale ne
včera

Izraelci se nezastavují. Na Západním břehu chtějí přes 20 nových osad
včera

Nové tváře Bradavic. Víme, kdo ztvární Harryho, Hermionu a Rona v chystaném seriálu
včera

Kdo vystřídá Součka? České televizi se přihlásilo 21 uchazečů o post šéfa
včera

Česko už předbíhají i Bulhaři. Ekonom pro EZ vysvětluje, zda by euro znamenalo zdražení
včera

Na D7 jelo auto v protisměru, jiný vůz skončil na střeše. Policie už zná provinilce
včera

Česko má novou nejbohatší osobu. Kellnerovou střídá Strnad z CSG
včera

Horskou vesničku ve Švýcarsku pohřbil masivní sesuv půdy. Jeden člověk se pohřešuje
včera

Černé moře Rusům nenechá. EU začala jednat, spouští novou vojenskou strategii
včera

Putinovi dává ještě dva týdny na rozmyšlenou. Trump naznačil, co bude pak
včera
První letní předpověď počasí. Víkend potěší milovníky tepla
Pro meteorology začne o víkendu léto a podle nejnovější aktuální předpovědi tomu budou odpovídat nejvyšší teploty během volných dnů. Maxima totiž mají překročit třicítku. Vyplývá to z informací Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě