Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.
Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.
Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.
Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.
Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt
Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.
Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.
Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.
Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.
K reklamaci už není nutný doklad o koupi
S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.
Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.
Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.
Související
Co dělat, když vám nechutná jídlo v restauraci? O peníze přijít nemusíte
Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity
Reklamace , zboží , nákupy , Obchody
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 40 minutami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 2 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
včera
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
včera
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno včera
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
včera
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
včera
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
včera
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
včera
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
včera
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
Počasí bez větších výkyvů se očekává i v příštím týdnu, kdy má pokračovat trend z právě končícího týdne. Předvánoční víkend tak nabídne denní maxima nad nulou, mrznout bude jedině v noci. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
Zdroj: Jan Hrabě