Reklamace je možná i bez účtenky. Na záruční dobu a jiné lhůty je ale nutné dát si pozor

Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.

Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.

Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.

Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.

Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt

Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.

Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.

Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.

Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.

K reklamaci už není nutný doklad o koupi

S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.

Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.

Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.

Související

Záchranná služba, ilustrační foto

Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity

Zdravotnická záchranná služba (ZZS) hlavního města Prahy se potýká se závadami na nových sanitních vozech. Reklamuje je proto u dodavatele. Služba to sdělila v reakci na dnešní prohlášení radní Mileny Johnové (Praha Sobě), která po jednání městské rady řekla, že u této zakázky nechá prověřit smlouvu s dodavatelskou firmou.

Více souvisejících

Reklamace zboží nákupy Obchody

Aktuálně se děje

před 11 minutami

Boris Jelcin

Jelcin před 30 lety rozpustil parlament. Šlo o tvrdý mocenský střet, ne o souboj idejí, hodnotí Holzer

Dne 21. září 1993 se tehdejší ruský prezident Boris Jelcin rozhodl rozpustit parlament. Krok, který neměl oporu v platné ústavě, výrazně eskaloval politickou krizi v zemi, jež následně vyústila v násilnosti s několika stovkami mrtvých. Politolog Jan Holzer se nicméně nedomnívá, že by se jednalo o zásadní moment pro přehodnocení přístupu Západu vůči postsovětskému Rusku. Profesor z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v rozhovoru pro EuroZprávy.cz připomíná, že aktérů, kteří by výrazně podporovali ryze demokratické principy, bylo na ruské politické scéně naprosté minimum. Podle odborníka převládlo mocenské uvažování a hledání řešení bez ohledu na pevné ideové konstanty. Pokládá proto i otázku, zda Západ raději neupřednostnil sociálně-ekonomickou a územní stabilizaci Ruska před vizí jeho demokratizace.   

před 32 minutami

před 41 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Americké námořnictvo (U.S. Navy SEALs)

Američané se proti Číně musí dobře připravit. Případný brutální a drahý konflikt má změnit nová koncepce

Pokud někdy dojde k ozbrojenému konfliktu mezi americkou a čínskou armádou, Washington bude mít strategickou nevýhodu. Armáda Spojených států sice má ohromně silné letectvo a loďstvo, jenže vzdálenost, na kterých musí v Tichém oceánu fungovat, jsou obrovské. Mezi San Diegem na západním pobřežím USA a základnou Iwakuni na japonském území leží bezmála deset tisíc kilometrů zdánlivě nekonečné vodní plochy. Pomoct má nové koncepce, která ale čelí kruté realitě – válka mezi Čínou a USA by skončila brutálním krveprolitím, paralyzujícím obě armády. 

před 4 hodinami

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Ázerbájdžánská armáda

Ázerbájdžán v Karabachu údajně ovládl desítky pozic. Úřady přistoupily na příměří

Ázerbájdžán tvrdí, že jeho ozbrojené síly převzaly v Náhorním Karabachu kontrolu nad desítkami vojenských pozic, které měli dříve v rukou tamní arménští separatisté. Operaci ale ukončí, až separatisté složí zbraně, řekl prezident Ilham Alijev v telefonátu s americkým ministrem zahraničí Antonym Blinkenem. Úřady Náhorního Karabachu následně přistoupily na příměří.

včera

včera

včera

traktor

Spor o ukrajinské plodiny sílí. Bulharsko zakazuje dovoz semen, Polsko hrozí dalším embargem

Spor o dovoz zemědělských plodin z Ukrajiny se vyostřuje. Zatímco Kyjev podá žalobu proti Polsku, Maďarsku a Slovensku za jejich rozhodnutí odmítnout ukončení zákazu dovozu ukrajinských zemědělských produktů, jak informoval server EuroZprávy.cz, bulharská vláda schválila dočasné zastavení dovozu slunečnicových semen. Polsko následně varovalo, že může zákaz dovozu ukrajinského obilí rozšířit na další ukrajinské zemědělské produkty.

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Uzavřeno. Fiala už setkání Blažka s lobbistou Nejedlým řešit nebude

Premiér Petr Fiala považuje kauzu týkající se setkání ministra spravedlnosti Pavla Blažka s lobbistou Martinem Nejedlým za uzavřenou. Řekl to dnes novinářům při návštěvě Loun.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy