Reklamace je možná i bez účtenky. Na záruční dobu a jiné lhůty je ale nutné dát si pozor

Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.

Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.

Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.

Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.

Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt

Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.

Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.

Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.

Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.

K reklamaci už není nutný doklad o koupi

S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.

Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.

Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.

Související

Záchranná služba, ilustrační foto

Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity

Zdravotnická záchranná služba (ZZS) hlavního města Prahy se potýká se závadami na nových sanitních vozech. Reklamuje je proto u dodavatele. Služba to sdělila v reakci na dnešní prohlášení radní Mileny Johnové (Praha Sobě), která po jednání městské rady řekla, že u této zakázky nechá prověřit smlouvu s dodavatelskou firmou.

Více souvisejících

Reklamace zboží nákupy Obchody

Aktuálně se děje

před 23 minutami

Petr Fiala

Čekejme to nejhorší. V pohotovosti je sto tisíc hasičů

V Česku má intenzivně pršet až do pondělní noci. Odborníci varují, že by za určitých okolností mohlo dojít k opakování povodňových situací z let 1997 a 2002. Premiér Petr Fiala proto svolal Ústřední krizový štáb, který se v pátek ráno sešel na ministerstvu vnitra za přítomnosti šéfa resortu Víta Rakušana.

před 37 minutami

před 1 hodinou

Elon Musk

Musk označil australskou vládu za fašisty

Technologický magnát Elon Musk přirovnal australskou vládu k "fašistům" kvůli navrhované legislativě, která má ukládat pokuty společnostem vlastnícím sociální média, pokud nezastaví šíření dezinformací. Uvedl to server The Guardian.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Počasí

Meteorolog vysvětlil, proč Evropu zasáhlo extrémní počasí

Extrémní deště, na které se střední Evropa připravuje, jsou výsledkem mimořádné meteorologické situace, jejímž klíčovým faktorem je neobvykle teplé Středozemní moře. Meteorolog Leopold Haimberger o tom podle televize RTVS informoval agenturu APA.

Aktualizováno před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Mbappé se po odchodu do Realu Madrid pře s PSG o 55 milionů eur

Francouzský fotbalový hvězdný útočník Kylian Mbappé ještě nespálil po přestupu z Paris Saint Germain do Realu Madrid všechny mosty. Se svým bývalým zaměstnavatelem se totiž pře o 55 milionů eur (v přepočtu 1,38 miliardy korun), který mu má doplatit právě po transferu do španělské metropole. Nyní se do tohoto sporu snažila vložit Francouzská ligová asociace LFP, která chtěla být prostředníkem mezi oběma stranami, hráč ale tuto nabídku odmítl.

včera

Povodně, ilustrační fotografie.

PŘEHLED: Kde hrozí velká voda? K nejohroženějším místům patří i některá města

Česko má za sebou první den výstrahy před vydatnými dešti a hrozícími povodněmi. Největší problémy ale teprve přijdou, avizují meteorologové a další experti. Důkazem jsou i předpovědi z předpovědních profilů na českých řekách. Očekává se, že nejvyššího stupně povodňové aktivity bude o víkendu dosaženo na desítkách míst po celé zemi. 

včera

včera

včera

"Mám ruce potřísněné krví": Ruští vojáci ve fatálním stavu prchají před válkou na Ukrajině

Ivanův příběh je odrazem hluboké lidské touhy po svobodě a ochoty vzdát se snu, aby se vyhnul válce. Muž z Petrohradu si splnil svůj sen stát se lékařem, když promoval na vojenské lékařské akademii. Pak ale vypukla totální invaze na Ukrajinu, ocitl se tak před povinnou vojenskou službou a hrozbou nasazení na frontu. Nechtěl se války účastnit, a tak se rozhodl opustit Rusko a uprchnout ze země, aby se vyhnul nasazení v konfliktu. Ta tyto příběhy upozornil nezávislý deník The Moscow Times.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy