Po nákupu se na zboží může vyskytnout vada, nebo se kupující rozhodne produkt vrátit z vlastní vůle. Již dávno přitom neplatí, že k reklamaci potřebuje účtenku, prodejní řetězce by si měly poradit i bez ní. Mnohem důležitější je ale sledovat několik různých lhůt, aby bylo reklamaci možné uznat. Pravidla se navíc liší při nákupu přes internet a v kamenné prodejně.
Nákup v kamenné prodejně a přes internet se od sebe odlišuje nejen komfortem při nákupu, také ale možnostmi reklamace nebo právy zákazníka. Po zakoupení zboží on-line vyvstává možnost vrácení zboží bez udání důvodu obvykle do 14 dnů. Někteří prodejci ale lhůtu v současné době i několikanásobně prodlužují.
Pokud se zákazník po nákupu na internetu rozhodne od smlouvy odstoupit, vrací zboží a prodejce je povinen vrátit mu peníze. „Na odeslání zboží zpět obchodníkovi má dalších 14 dní. Počátek této lhůty se počítá ode dne, kdy zákazník od smlouvy odstoupil,“ sdělil pro server EuroZprávy.cz mluvčí spotřebitelské organizace dTest Jaroslav Švehla. Tento postup platí i v případě, pokud si zákazník zboží na prodejně vyzvedl osobně. Je totiž podstatné, že samotný obchod probíhal v internetovém prostředí, nikoli místo, kde bylo zboží převzáno.
Rozdílná pravidla ale nastávají při nákupu v kamenném obchodě. V tomto případě už zákazník nemůže odstoupit od smlouvy bez udání důvodu ve stanovené lhůtě. Zákon totiž neupravuje skutečnost, kdy si zákazník vybere a koupí zboží v kamenné prodejně a poté zjistí, že se mu například nelíbí, zkrátka si koupi rozmyslí. Někteří prodejci ale umožňují alespoň výměnu zboží za jiné nebo vrácení kreditu v hodnotě ceny zboží na zákaznickou kartu či poukaz.
Po nákupu je nutné sledovat hned několik lhůt
Od doby jakéhokoli nákupu, tedy provedeného fyzicky i on-line, by měl zákazník sledovat zákonnou záruční dobu. To je doba dvou let, v některých případech pouze doba jednoho roku, v níž je možné zboží reklamovat pro prokázané vady i po té, co jej zákazník používal. Záruční doba ale není stejná u různých druhů zboží a služeb, proto je nutné lhůtu sledovat vždy v konkrétním případě.
Není možné reklamovat vady, které jsou způsobeny běžným opotřebením a obvyklým používáním. Jestliže se vada prokáže na druhou stranu téměř ihned po nákupu nebo uvedení věci do provozu, je nutné ji reklamovat bezodkladně v takzvané lhůtě pro uplatnění reklamace.
Kromě toho ode dne nákupu běží půlroční lhůta, takzvaná vyvratitelná domněnka vadnosti. „To znamená, že když jdu během prvních 6 měsíců věc reklamovat, má se automaticky za to, že byla vadná už při převzetí. Prodejce v takovém případě musí reklamaci zamítnout odborným – alespoň servisním, nejlépe však znaleckým – posudkem,“ dodává Švehla. Zákazník by se měl vždy řídit informacemi na účtence, každý prodejce může mít podmínky upravené nad rámec zákona.
Po uplynutí záruční doby není možné výrobek reklamovat. Situací, kdy se zákazníci pokoušejí o reklamaci zboží s prošlou záruční dobou, byť jen z nedopatření, je však podle prodejců minimum. „Odhadem to nebude ani jedno procento z celkového počtu všech reklamací,“ řekla pro server EuroZprávy.cz Michaela Balarinová, mluvčí internetového obchodu CZC.cz. Dodala, že v takových případech prodejci odkazují zákazníky na autorizovaný servis výrobce dle typu výrobku.
K reklamaci už není nutný doklad o koupi
S reklamací zboží po uplynutí záruční doby zákazník neuspěje. Nastávají ale situace, kdy prodejci dokáží vyjít zákazníkovi vstříc díky moderním technologiím, jako je tomu v případě ztracených účtenek. Pokud zákazník ztratil účtenku od nákupu, ale na zboží se ještě vztahuje záruční či jiná lhůta, neznamená to, že s reklamací neuspěje.
Při reklamací zboží je totiž nutné prokázat, že zákazník věc zakoupil u daného obchodníka. Je přitom několik možností, jak v takové situaci postupovat. „Zboží nejčastěji dohledáme z čísla objednávky. Další možností je dohledat i bezhotovostní platbu v historii bankovních transakcí zákazníka,“ uvedla v rozhovoru pro EuroZprávy mluvčí internetového obchodu Mall.cz Pavla Hobíková. Dodala, že zákazníkovi mohou pomoci i pracovníci zákaznického centra, kteří dokáží najít jeho e-mail, který při objednávce uvedl, a podle toho dále postupovat.
Zákazníci by se neměli bát reklamace, pokud nejsou spokojeni se zakoupeným zbožím, ale také službou. Výjimkou nemusí být ani reklamace pokrmu nebo nápoje v restauraci. Při reklamaci zboží potom mohou situaci řešit v jakékoli prodejně obchodníka, nejen v té, v níž zboží zakoupili.
Související
Co dělat, když vám nechutná jídlo v restauraci? O peníze přijít nemusíte
Pražská záchranná služba reklamuje nové sanity
Reklamace , zboží , nákupy , Obchody
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Čekejme to nejhorší. V pohotovosti je sto tisíc hasičů
před 37 minutami
Zemřel Chad McQueen, syn legendárního hollywoodského herce
před 1 hodinou
Musk označil australskou vládu za fašisty
před 1 hodinou
NATO už je součástí války, tvrdí Putinův muž. Podle něj řídí ukrajinskou armádu
před 1 hodinou
Meteorologové opět rozšířili výstrahu. Povodně už hrozí téměř v celé ČR, sledujte radar
před 2 hodinami
Situace je horší, než se čekalo. Jižní Čechy se připravují na katastrofu
před 3 hodinami
Volby v USA: Trump odmítl další debatu s Harrisovou
před 3 hodinami
Harrisová předběhla Trumpa. Po první předvolební debatě vede o pět procent
před 4 hodinami
Meteorolog vysvětlil, proč Evropu zasáhlo extrémní počasí
Aktualizováno před 4 hodinami
Česko se probouzí do deštivého počasí. Hladiny řek stoupají
před 4 hodinami
Policie uzavřela D1 před Brnem. Havarovala nákladní souprava
před 5 hodinami
KLDR poprvé zveřejnila fotografie zařízení na výrobu materiálu pro jaderné zbraně
před 6 hodinami
Počasí den poté: Meteorologové řekli, jak bude po konci platnosti výstrahy
před 7 hodinami
Putin varuje: Západ riskuje válku, pokud podpoří útoky Ukrajiny na ruský týl
včera
Covid uzavřel Čínu před světem. Peking se teď snaží oživit turismus, několik zemí má výhodu
včera
Mbappé se po odchodu do Realu Madrid pře s PSG o 55 milionů eur
včera
PŘEHLED: Kde hrozí velká voda? K nejohroženějším místům patří i některá města
včera
Ukrajinci mají ve svém arzenálu novou věc. Jde o psy a roboty v jednom
včera
Platy státních zaměstnanců mohou čekat změny. Stanjura řekl, co by upravil
včera
"Mám ruce potřísněné krví": Ruští vojáci ve fatálním stavu prchají před válkou na Ukrajině
Ivanův příběh je odrazem hluboké lidské touhy po svobodě a ochoty vzdát se snu, aby se vyhnul válce. Muž z Petrohradu si splnil svůj sen stát se lékařem, když promoval na vojenské lékařské akademii. Pak ale vypukla totální invaze na Ukrajinu, ocitl se tak před povinnou vojenskou službou a hrozbou nasazení na frontu. Nechtěl se války účastnit, a tak se rozhodl opustit Rusko a uprchnout ze země, aby se vyhnul nasazení v konfliktu. Ta tyto příběhy upozornil nezávislý deník The Moscow Times.
Zdroj: Radek Novotný