Praha - Spor Prahy a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, projedná rozhodčí soud do dvou měsíců od zaplacení poplatku za zrychlené řízení. Stane se tak na žádost IDS, která soudu zaplatí přes pět milionů. Zjistila ČTK z neveřejného materiálu určeného radním hlavního města. Kdy arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám začne, zatím není jasné. Bez IDS, která kvůli dluhům Prahy hrozila odchodem ze stavby, by podle politiků nebylo možné tunel dokončit.
Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla údajně zaplatit ještě 196 milionů. "Žaloba je podána. Čekáme jen na podpis magistrátu a řízení může začít," řekl ČTK mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Město a firma se už před časem domluvily na složení rozhodčího senátu.
Kvůli tunelovému komplexu Blanka, který vyjde na 36 miliard korun, vede město arbitráž i se stavební firmou Metrostav. Termín otevření klíčové dopravní stavby, která se oproti původním předpokladům prodražila o několik miliard, město opakovaně odložilo. Naposledy politici slibovali, že se první řidiči tunelem projedou před říjnovými komunálními volbami. Slib ale nesplní. Firma ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologií nezbytných pro provoz Blanky, totiž tvrdí, že práce nestihne dokončit.
Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do konce září. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy. Metrostav několikrát zopakoval, že svému závazku dostojí.
IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla.
Význam tunelu z hlediska dopravy v Praze a předpokládaná vysoká intenzita provozu předurčily požadavky na vysokou spolehlivost navržených technologických systémů s minimálními nároky na údržbu, včetně minimalizace provozních nákladů, a to zejména nákladů na elektrickou energii. Spotřebu elektrické energie silničních tunelů ovlivňuje zejména systém osvětlení a větrání. Z tohoto důvodu byla věnována velká pozornost právě návrhu systému provozního větrání.
Provozní systém větrání v tunelovém komplexu Blanka využívá pístového efektu projíždějících vozidel a kombinuje principy polopříčného a podélného větrání s lokálním odvodem nebo přívodem vzduchu v jednosměrném tunelu. Za běžného provozu bude vzduch do tunelu přiváděn převážně vjezdovými portály v kombinaci s lokálními přívody po délce tunelu. Znečištěný vzduch bude nuceně odváděn čtyřmi příčně napojenými strojovnami tak, aby byl v co nejvyšší možné míře omezen výnos zplodin z výjezdových portálů.
Odvod kouře v případě požáru je v ražených tunelech zabezpečen nuceným odvodem otvory ve stropě (cca po 80 m), napojenými uzavíratelnými klapkami na odvodní vzduchotechnický kanál pod vozovkou. V hloubených úsecích je kouř nuceně odváděn lokálními strojovnami nebo pomocí proudových ventilátorů umístěných u portálů napojovacích ramp, píše tunelblanka.cz.
Související
Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud
Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu
Tunel Blanka , Praha , arbitráž
Aktuálně se děje
před 55 minutami
Ukrajina už vyřadila z boje 1100 severokorejských vojáků
před 2 hodinami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
Krátce před Vánoci, dne 21. prosince 1834, byla veřejnosti poprvé představena divadelní hra Fidlovačka z pera Josefa Kajetána Tyla. Právě zde před rovnými 190 lety poprvé zazněla i píseň Kde domov můj, která se ihned stala velice oblíbenou a později dokonce státní hymnou.
Zdroj: Lucie Žáková