Praha - Spor Prahy a firmy Inženýring dopravních staveb (IDS), která je správcem stavby tunelu Blanka, projedná rozhodčí soud do dvou měsíců od zaplacení poplatku za zrychlené řízení. Stane se tak na žádost IDS, která soudu zaplatí přes pět milionů. Zjistila ČTK z neveřejného materiálu určeného radním hlavního města. Kdy arbitráž kvůli nezaplaceným fakturám začne, zatím není jasné. Bez IDS, která kvůli dluhům Prahy hrozila odchodem ze stavby, by podle politiků nebylo možné tunel dokončit.
Praha už několik měsíců firmě IDS neplatí za faktury. IDS chce víc, než bylo v původní smlouvě, protože se práce na stavbě protahují a jí narůstají náklady. Podle informací ČTK za své služby zatím inkasovala 202 milionů korun. Do dokončení Blanky by jí Praha měla údajně zaplatit ještě 196 milionů. "Žaloba je podána. Čekáme jen na podpis magistrátu a řízení může začít," řekl ČTK mediální zástupce IDS Pavel Kočiš. Město a firma se už před časem domluvily na složení rozhodčího senátu.
Kvůli tunelovému komplexu Blanka, který vyjde na 36 miliard korun, vede město arbitráž i se stavební firmou Metrostav. Termín otevření klíčové dopravní stavby, která se oproti původním předpokladům prodražila o několik miliard, město opakovaně odložilo. Naposledy politici slibovali, že se první řidiči tunelem projedou před říjnovými komunálními volbami. Slib ale nesplní. Firma ČKD Praha DIZ, která je dodavatelem technologií nezbytných pro provoz Blanky, totiž tvrdí, že práce nestihne dokončit.
Praha tvrdí, že peníze na faktury má, hledá ale zákonnou cestu, jak je proplatit. Arbitři v dubnu rozhodli, že Metrostav musí loni přerušenou stavbu dokončit do konce září. Praha má zaplatit přes čtyři miliardy. Metrostav několikrát zopakoval, že svému závazku dostojí.
IDS působí na stavbě Blanky jako stavební dozor, který mimo jiné v minulosti kontroloval problematické faktury za provedené práce. Z právní analýzy, kterou si už dřív nechala Praha vypracovat, mimo jiné vyplynulo, že smlouva firmu IDS dostatečně nemotivuje, aby dohlížela na nezdražování stavby a na včasné dokončení díla.
Význam tunelu z hlediska dopravy v Praze a předpokládaná vysoká intenzita provozu předurčily požadavky na vysokou spolehlivost navržených technologických systémů s minimálními nároky na údržbu, včetně minimalizace provozních nákladů, a to zejména nákladů na elektrickou energii. Spotřebu elektrické energie silničních tunelů ovlivňuje zejména systém osvětlení a větrání. Z tohoto důvodu byla věnována velká pozornost právě návrhu systému provozního větrání.
Provozní systém větrání v tunelovém komplexu Blanka využívá pístového efektu projíždějících vozidel a kombinuje principy polopříčného a podélného větrání s lokálním odvodem nebo přívodem vzduchu v jednosměrném tunelu. Za běžného provozu bude vzduch do tunelu přiváděn převážně vjezdovými portály v kombinaci s lokálními přívody po délce tunelu. Znečištěný vzduch bude nuceně odváděn čtyřmi příčně napojenými strojovnami tak, aby byl v co nejvyšší možné míře omezen výnos zplodin z výjezdových portálů.
Odvod kouře v případě požáru je v ražených tunelech zabezpečen nuceným odvodem otvory ve stropě (cca po 80 m), napojenými uzavíratelnými klapkami na odvodní vzduchotechnický kanál pod vozovkou. V hloubených úsecích je kouř nuceně odváděn lokálními strojovnami nebo pomocí proudových ventilátorů umístěných u portálů napojovacích ramp, píše tunelblanka.cz.
Související
Kolaudace velké části tunelu Blanka neplatí, rozhodl soud
Tramvaj u tunelu Blanka smetla auto, převrátilo se na střechu
Tunel Blanka , Praha , arbitráž
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák