O zboží vlastních značek obchodních řetězců mají podle prodejců Češi stále větší zájem. Roste podle nich důvěra zákazníků v tyto produkty. Sortiment proto rozšiřují nejen kamenní prodejci, ale také online supermarkety, které v době epidemie zaznamenaly enormní rozmach. Košík.cz se zaměřil na hotová jídla, Rohlik.cz na konci dubna představil novou značku Bez kompromisu zahrnující zboží od pečiva, přes mléčné výrobky, uzeniny a trvanlivé potraviny po hotová jídla.
V době koronaviru podle výzkumné agentury Nielsen vzrostly privátní značky o 16 procent, značkové produkty zaznamenaly růst o 13 procent. Podle výkonného ředitele společnosti Nielsen Karla Týry se lidé v době pandemie zásobovali zbožím z kategorií jako papírové produkty, čističe do domácnosti, mouka či rýže, kde mají privátní značky vyšší podíl. Lze podle něj očekávat růst vlastních značek v dalším období, pokud tradiční značky nenabídnou alternativu v příslušné cenové hladině.
Přes službu HotovkyKošík.cz se podle výkonného ředitele online supermarketu Tomáše Jeřábka každý den prodává zhruba o desetinu jídel víc.
"Do konce roku chceme produkovat pod vlastními privátními značkami výrazně větší množství hotových jídel, a to ve spolupráci se šéfkuchaři, cílíme na desítky tisíc porcí denně," řekl. Za poslední měsíc Košík.cz rozvezl přes 50.000 porcí jídel, rozšířil závozové území i na nové oblasti Prahy. Kromě toho dlouhodobě spolupracuje s s řemeslnými dodavateli. V minulosti představil například svou sérii masných výrobků. Pravidelně uvádí také vlastní značkové pivní speciály, doplnil Jeřábek.
Rohlik.cz pod svou značkou Bez kompromisu nabízí na sedm desítek produktů. Sortiment chce v budoucnu rozšiřovat, nyní v něm chybí například maso. Zákazníkům, kterým nebude daný produkt chutnat, Rohlík vrátí dvojnásobek kupní ceny.
Online obchod s trvanlivými potravinami Beru.to nabízí vlastní značku slaného a sladkého pečiva. "Pečivo naší privátní značky L’Chefs patří mezi prémiovější produkty s meziročním růstem prodejů o 30 až 50 procent a souvisí s trendem zákazníků preferujícím vysoké standardy v kvalitě, chuti i designu zboží," uvedl za e-market Martin Klar.
Rostoucí zájem o privátní značky sleduje také Tesco. "Snažíme se podíl výrobků pod naší značkou neustále zvyšovat, v současnosti se jedná zhruba o třetinu všech výrobků. Největší zastoupení těchto výrobků je v sortimentu ovoce a zeleniny případně u mléčných výrobků," uvedl mluvčí společnosti Václav Koukolíček.
Na privátní značky a lokální produkty se zaměřuje také Penny. Mimo jiné spolupracuje s více než 50 českými pekaři dodávajícími krom dalšího na 40 druhů chleba, který je k dostání jen v prodejnách Penny. Mezi privátní značky sítě patří také Dobré maso, BONI, Řezníkův talíř nebo Crip Crop. K podpoře českých produktů a dodavatelů Penny nyní vyzývá zákazníky v nové kampani.
I Globus má několik vlastních značek, v roce 2018 navíc zavedl značku Poctivá výroba, pod kterou nabízí na 800 potravin, které v hypermarketech přímo vyrábí. "Jde o uzeniny dle vlastních receptur našich řeznictví, pečivo včetně chlebů z kvasu, zákusků a dalších potravin. Zároveň v restauracích Globus připravují kuchaři pokrmy od klasických jídel po saláty, ty prodáváme také v regálech obchodu zabalená a připravená k ohřátí. V poslední době je o tato jídla u zákazníků nebývalý zájem," uvedla mluvčí společnosti Lutfia Volfová.
Stálý sortiment řetězce Kaufland tvoří vlastní značky zhruba z pětiny. Zahrnují asi 7000 produktů potravinářského i nepotravinářského zboží. Oblíbené jsou bio výrobky, potraviny pro vegany a vegetariány nebo produkty bez lepku a laktózy. "Velkému zájmu se těší i naše nejnovější privátní značka K-Jarmark, kterou jsme představili v loni září a která nabízí kvalitní produkty výhradně od českých výrobců," řekla mluvčí společnosti Renata Maierl.
Související
Obchody vezmou lidé o víkendu útokem. Důvod je nasnadě
Globus v Havířově musel po otřesných zjištěních inspekce zavřít jeden úsek
Obchody , Rohlik.cz , globus , Kaufland , Košík.cz , Ekonomika
Aktuálně se děje
včera
Harrisová přijala porážku. Nikdy se nevzdávejte, vzkázala svým příznivcům
včera
Vláda opět řešila pomoc po povodních. Do krajů putují další stovky milionů korun
včera
ČT představila vánoční program. Štědrovečerní pohádkou jsou Tři princezny
včera
Další klíčový okamžik voleb v USA. Harrisová zavolala Trumpovi
včera
Monarchie na marodce. Královna Camilla ruší program, palác prozradil diagnózu
včera
Ficova vláda v nesnázích. Koalice visí na šňůře od Huliakových kalhot
včera
Nástupcem ten Haga v Manchesteru United se stal Portugalec Amorim
včera
Výsledek amerických voleb je zpečetěn. Harrisová se chystá uznat porážku
včera
Na USA už se nedá spolehnout? Evropa kvůli výhře Trumpa začala jednat, Macron si telefonoval se Scholzem
včera
Trump může ukázat, jak za 24 hodin vyřeší konflikt na Ukrajině. Co znamená jeho vítězství pro svět?
včera
Británie projedná přelomový zákon. Chce zakázat cigarety
včera
Netanjahu nabídnul miliony dolarů za propuštění rukojmích. Hamás se mu vysmál
včera
Putin odmítl pogratulovat Trumpovi. Jste nepřátelé, vzkázal Kreml do USA
včera
Rusko si mne ruce. Výhra Trumpa je pro Ukrajinu špatná zpráva, raduje se Medveděv
včera
K vítězství Trumpa ve volbách se vyjádřil i Hamás
včera
Co bude s Ukrajinou dál? Orbán po vítězství Trumpa nastínil, co má Evropa dělat
včera
Opičí neštovice se v Evropě poprvé rozšířili mezi lidmi
včera
Proč Trump vyhrál volby? Harrisové se sázka na potraty nevyplatila
Aktualizováno včera
Trump překonal hranici 270 volitelů. Bude 47. prezidentem USA
včera
Špatná zpráva pro Netanjahua? Expert pro EZ popsal, jak se zvolení Trumpa promítne na Blízkém východě
Donald Trump chce mít krizi v Izraeli vyřešenou do 20. ledna, kdy proběhne jeho inaugurace. Pro EuroZprávy.cz to řekl Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Trump podle něj sice nesouhlasí s palestinskou věcí, ale přesto ve funkci šéfa Bílého domu nechce tuto válku řešit.
Zdroj: Jakub Jurek