Nizozemská letecká společnost KLM zruší kvůli restrukturalizaci dalších 1500 pracovních míst, celkem jich zanikne asi 20 procent. Firma, která je součástí francouzsko-nizozemské skupiny Air France-KLM, dnes také varovala, že kvůli dopadům šíření nového koronaviru nemůže vyloučit další rušení pracovních míst v budoucnu.
Podnik se rozhodl restrukturalizovat i proto, aby do roku 2030 snížil objem emisí o 50 procent.
KLM, stejně jako další letecké společnosti po celém světě, doplácí na koronavirovou krizi velmi tvrdě. Kvůli nařízení vlád omezit kontakty mezi lidmi, aby se nákaza nešířila tak rychle, se museli přizpůsobit i dopravci. Část lidí ale ztratila zájem o cestování z preventivních důvodů, poptávku ovlivnil i celkově horší stav ekonomiky, takže mnoho dopravců své služby přechodně omezilo nebo zcela zrušilo.
Mateřská společnost Air France-KLM ve čtvrtek oznámila, že má za druhé čtvrtletí provozní ztrátu 1,55 miliardy eur (40,6 miliardy Kč). Provoz jí meziročně klesl o 95 procent. Ve stejném období loni aerolinky vykázaly provozní zisk 423 milionů eur.
Nizozemský podnik uvedl, že při započtení nově oznámeného rušení pracovních míst ve firmě do roku 2022 zanikne 20 procent míst. Před těmito změnami, které si vynutila pandemie způsobená šířením koronaviru, v KLM pracovalo zhruba 33.000 lidí.
"Při všech scénářích očekáváme, že poptávka se zotaví nejdříve v roce 2023 nebo 2024," uvedl šéf KLM Pieter Elbers. Cílem restrukturalizace je podle něj zachovat maximum pracovních míst, ovšem tak, aby mohla firma dál fungovat a co nejdříve splatila půjčky.
Air France, tedy francouzská část skupiny, plánuje do konce roku 2022 zrušit 6500 pracovních míst, což je asi 16 procent pracovní síly.
Skupina Air france-KLM vznikla v roce 2004. Vlády Francie a Nizozemska už poskytly oběma národním leteckým dopravcům dohromady 10,4 miliardy eur (přes 272 miliard Kč), aby jim pomohly současnou krizi překlenout. Část pomoci je ve formě půjček, část byla poskytnuta ve formě záruk za úvěry. Nizozemská vláda si jako jednu z podmínek poskytnutí pomoci stanovila, že managementu a pilotům bude snížen plat a že zatím nebudou vypláceny odměny ani dividendy.
Společnost KLM, i když je menší než Air France, se do letoška na tvorbě zisku skupiny podílela více, upozornila agentura Reuters. To čas od času vedlo mezi vládami obou zemí k napětí a neshodám. Například Nizozemsko loni zvýšilo v Air France-KLM podíl zhruba na stejnou úroveň, jako měla do té doby vláda Francie, aby mělo na řízení skupiny větší vliv. Nizozemci jsou s fungováním skupiny dlouhodobě nespokojeni. Krok nizozemské vlády tehdy rozzuřil francouzského prezidenta Emmanuela Macrona.
Provoz v KLM se nyní zvolna zvyšuje, Elbers ale poznamenal, že růst počtu případů nákazy koronavirem v některých zemích by proces oživení mohl zhatit. Většinu leteckých spojení KLM obnovuje, v srpnu chce ale zajistit asi 13.000 letů, což by bylo zhruba o 60 procent méně než loni v srpnu.
Související

Smrt v leteckém motoru. Na veřejnost pronikly děsivé detaily, nešlo o náhodu

Piloti aerolinek KLM odmítli zmrazení platů
klm , Air France-KLM , Ekonomika , propouštění , Nizozemí , letadla, letectví
Aktuálně se děje
před 29 minutami

Počasí v příštím týdnu bude stabilní, vyplývá z předpovědi
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera

Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
včera

Nová vlna podvodů na WhatsAppu zaměstnává policisty. Lidé přicházejí i o miliony
včera

Zemřel herec George Wendt, hvězda sitcomů
včera

Paradoxní květnové počasí. Meteorologové poukázali na zajímavou věc
včera

Zemřel Jiří Pernes, uznávaný historik s velkou vazbou na Brno
včera

Policie vyšetřuje smrt chlapce v Táboře. Reagovala na spekulace
včera

Světoví lídři čelí nové výzvě: Trumpova Oválná pracovna mění diplomacii v reality show
včera

Studenti mohou konečně k holiči? Thajsko mění zavedené pořádky, povoluje, co bylo dříve nemyslitelné
včera

Vědci zjistili, jak ryby bojují se změnami počasí. Doslova mění svá těla
včera

UNICEF bije na poplach: Tisíce dětí v Gaze skončilo v péči lékařů, hrozí hladomor
včera

Putin nechce ukončit válku, protože věří, že vítězí, řekl lídrům Trump. Zvažuje, že zapojí papeže
včera

Trumpova dohoda století za 2 biliony dolarů? Skutečnost je úplně jiná
včera

Švédové se ve čtvrtfinále proti Čechům vytasí s posilou s NHL Nylanderem
včera

Pokud vyhraje Nawrocki, bude to mít ruská propaganda v Polsku snazší, říká Klípa
včera

Afrika platí za změny počasí nejvyšší cenu. Za klimatickou krizi přitom vůbec nemůže
včera

Zázračný lék na hubnutí? Ozempic s sebou nese i vážná rizika
včera

Partneři, kteří se nedožili svatby. Zastřelení diplomaté se měli příští týden zasnoubit
včera
Francii dochází trpělivost. EU musí jednat, a to rychle. Místo toho vymýšlí další komplikace
Evropská unie musí výrazně zrychlit reformy zaměřené na snižování administrativní zátěže a posílení jednotného trhu, pokud chce držet krok s globálními ekonomickými giganty, jako jsou Spojené státy a Čína. Uvedl to francouzský ministr pro evropské záležitosti Benjamin Haddad v rozhovoru pro server Politico.
Zdroj: Libor Novák