Praha - Česká vláda začala vážně rozjíždět zatím nejambicióznější plán na středoevropské železnici, do jedné společnosti chce spojit dvě zatím ztrátové státní firmy - české ČD Cargo a polské PKP Cargo. Uvedl to v úterý server iDnes.cz.
Nový dopravce má podle serveru konkurovat velkým zahraničním dopravcům, především DB Schenker. Spojení mají financovat hlavně banky. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," řekl náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do Česka přijet polský ministr dopravy a řešit podrobnosti. O zájmu české strany o polského nákladního dopravce spolu mluvili v listopadu i premiéři obou zemí Petr Nečas (ODS) a Donald Tusk.
Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost ČD Cargo na evropském železničním nákladním trhu dostatečná, aby mohla konkurovat největším železničním dopravcům.
"Logicky se proto rozhlížíme kolem," vysvětlil Bárta. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem. Bárta se netají ani vizí spojit v jednu firmu České dráhy i ČD Cargo a nakonec i Správu železniční dopravní cesty.
PKP Cargo se potácí ve ztrátách a polská vláda už oznámila plán ho prodat. Ne každý ho může získat: i když by například mohli mít zájem velcí dopravci typu DB Schenker, ti by nejspíše nedostali povolení od antimopolního úřadu. Podle železničního experta Emanuela Šípa je spojení středoevropských dopravců nutností. "Deutsche Bahn už koupily řadu velkých nákladních dopravců a spojování středoevropských státních dopravců je objektivní nutností," míní Šíp. Podle něj nejde o záležitost k řešení za pár měsíců, ale spíše několik let.
"Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české," dodal Šíp. Ve střední Evropě už došlo nedávno k podobnému spojení rakouského a maďarského nákladního dopravce. Pracovní skupiny zatím musí vyřešit především způsob, jakým by došlo ke spojení. Česká strana počítá s tím, že by firmu koupila, ale z taktických důvodů mluví spíše o strategickém spojení. To by nestálo polskou stranu víceméně nic, platila by česká strana. Lidé pohybující se kolem transakce odhadují náklady řádově na miliardy korun.
Otázkou podle serveru také zůstává, kde by na to česká strana vzala peníze. Samotné ČD Cargo je zadlužené zhruba osmi miliardami.
"Jsou tam velké synergické efekty, na to by banky slyšely. Už jsme o tom s nimi jednali a odezva byla dobrá," míní šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podle něj chce polská strana ukončit prodej už během poloviny roku, detailní způsob prodeje zatím nebyl zveřejněn. Na dotazy k prodeji polské ministerstvo dopravy během dvou týdnů neodpovědělo. Podle Vodičky je vytvoření silného středoevropského hráče strategickou prioritou.
"Investici do PKP Cargo neuskutečníme za každou cenu. Především to musí dávat ekonomický smysl, aby vznikl ziskový dopravce s vlivem na přepravy zboží mezi Ruskem a Evropou," dodal Vodička.
PKP Cargo, které může vozit zboží také v Česku, protože dostalo tuzemskou licenci, má zhruba dvakrát vyšší tržby než české ČD Cargo, ale loni prodělalo přes tři miliardy korun. Hospodaření ČD Cargo za loňský rok skončí ztrátou kolem 420 milionů korun.
Podle Vodičky se firma vrátila do zisku již na konci listopadu, ale raději si vytvoří oprávky na některé možné ztrátové operace, například spor o proud se SŽDC za 240 milionů korun.
Související
Exministr Bárta definitivně osvobozen. Šéf žalobců nepodal dovolání
Exministra Bártu definitivně osvobodil soud v kauze vynesení odposlechů BIS
Aktuálně se děje
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
včera
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
včera
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
včera
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
včera
Putin tvrdí, že Rusko zatím neplánuje obsadit ukrajinské město Charkov
včera
EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média
včera
Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu
včera
Po Ficově atentátu se na sítích šíří nenávist. Případy řeší policie i v Česku
včera
ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách
včera
Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly
Aktualizováno včera
Fico prodělal další operaci. Jeho stav je stále vážný, co bude dál ukáží až příští dny
včera
Izrael v Haagu popřel genocidu: Je tam tragická válka, nedochází tam ale ke genocidě
včera
Ruská armáda se u Charkova protlačila o 10 kilometrů. Ukrajinské jednotky ofenzivu zastavily
včera
SACEUR: Ruská armáda nemá dost sil na průlom v Charkovské oblasti
včera
Pellegrini: Fico si útok pamatuje a po atentátu byl při vědomí. Ve hře je převoz do Bratislavy
včera
Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra
včera
Rakušané se v Praze postarali o další senzaci, připsali si historické vítězství nad Finskem. Švédové překvapení nepřipustili
včera
Proč došlo k atentátu na Fica? Policie zjistí, jestli byl útočník zradikalizovaný
Pokud někdo úmyslně radikalizoval pachatele atentátu na předsedu vlády Roberta Fica (Směr-SD), policie to zjistí stejně, jako to udělala v případě dvojité vraždy na Zámecké ulici v Bratislavě. Řekl to publicista Juraj Hrabko v rozhovoru pro TASR TV.
Zdroj: Libor Novák