Praha - Česká vláda začala vážně rozjíždět zatím nejambicióznější plán na středoevropské železnici, do jedné společnosti chce spojit dvě zatím ztrátové státní firmy - české ČD Cargo a polské PKP Cargo. Uvedl to v úterý server iDnes.cz.
Nový dopravce má podle serveru konkurovat velkým zahraničním dopravcům, především DB Schenker. Spojení mají financovat hlavně banky. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá," řekl náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do Česka přijet polský ministr dopravy a řešit podrobnosti. O zájmu české strany o polského nákladního dopravce spolu mluvili v listopadu i premiéři obou zemí Petr Nečas (ODS) a Donald Tusk.
Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost ČD Cargo na evropském železničním nákladním trhu dostatečná, aby mohla konkurovat největším železničním dopravcům.
"Logicky se proto rozhlížíme kolem," vysvětlil Bárta. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem. Bárta se netají ani vizí spojit v jednu firmu České dráhy i ČD Cargo a nakonec i Správu železniční dopravní cesty.
PKP Cargo se potácí ve ztrátách a polská vláda už oznámila plán ho prodat. Ne každý ho může získat: i když by například mohli mít zájem velcí dopravci typu DB Schenker, ti by nejspíše nedostali povolení od antimopolního úřadu. Podle železničního experta Emanuela Šípa je spojení středoevropských dopravců nutností. "Deutsche Bahn už koupily řadu velkých nákladních dopravců a spojování středoevropských státních dopravců je objektivní nutností," míní Šíp. Podle něj nejde o záležitost k řešení za pár měsíců, ale spíše několik let.
"Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české," dodal Šíp. Ve střední Evropě už došlo nedávno k podobnému spojení rakouského a maďarského nákladního dopravce. Pracovní skupiny zatím musí vyřešit především způsob, jakým by došlo ke spojení. Česká strana počítá s tím, že by firmu koupila, ale z taktických důvodů mluví spíše o strategickém spojení. To by nestálo polskou stranu víceméně nic, platila by česká strana. Lidé pohybující se kolem transakce odhadují náklady řádově na miliardy korun.
Otázkou podle serveru také zůstává, kde by na to česká strana vzala peníze. Samotné ČD Cargo je zadlužené zhruba osmi miliardami.
"Jsou tam velké synergické efekty, na to by banky slyšely. Už jsme o tom s nimi jednali a odezva byla dobrá," míní šéf ČD Cargo Jiří Vodička. Podle něj chce polská strana ukončit prodej už během poloviny roku, detailní způsob prodeje zatím nebyl zveřejněn. Na dotazy k prodeji polské ministerstvo dopravy během dvou týdnů neodpovědělo. Podle Vodičky je vytvoření silného středoevropského hráče strategickou prioritou.
"Investici do PKP Cargo neuskutečníme za každou cenu. Především to musí dávat ekonomický smysl, aby vznikl ziskový dopravce s vlivem na přepravy zboží mezi Ruskem a Evropou," dodal Vodička.
PKP Cargo, které může vozit zboží také v Česku, protože dostalo tuzemskou licenci, má zhruba dvakrát vyšší tržby než české ČD Cargo, ale loni prodělalo přes tři miliardy korun. Hospodaření ČD Cargo za loňský rok skončí ztrátou kolem 420 milionů korun.
Podle Vodičky se firma vrátila do zisku již na konci listopadu, ale raději si vytvoří oprávky na některé možné ztrátové operace, například spor o proud se SŽDC za 240 milionů korun.
Související
Exministr Bárta definitivně osvobozen. Šéf žalobců nepodal dovolání
Exministra Bártu definitivně osvobodil soud v kauze vynesení odposlechů BIS
Aktuálně se děje
před 30 minutami
Mírové rozhovory o Ukrajině v Miami po třech dnech skončily. Nevyřešily prakticky nic
před 1 hodinou
Počasí překvapí: Výrazně se oteplí, naměříme až 14 stupňů
včera
OBRAZEM: Lidé před budovou Evropy 2 v Praze vytvořili pietní místo pro Patrika Hezuckého
včera
Klíčový summit v Británii: Zelenskyj pojede do Londýna, setká se s Macronem, Starmerem a Merzem
včera
Evropští lídři pojedou příští týden na Ukrajinu. Budou hledat způsob, jak obejít Orbána
včera
Ceny mobilů příští rok stoupnou. Zdraží i tablety a chytré hodinky
včera
Ztráty ruské armády na Ukrajině jsou obrovské. Jak se jí přesto daří počty vojáků zvyšovat?
včera
Slovenský policista bez služebního čísla zbil Čecha na ubytovně, útok vysílal na TikToku
včera
Skupiny fotbalového MS rozlosovány. Češi mohou hrát proti Mexiku, Jižní Koreji a JAR
včera
Trump Rusům ustupuje, Putin nemá zájem polevit. Na Evropu může zaútočit dřív než porazí Ukrajinu, varuje Svoboda
včera
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
včera
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
včera
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
včera
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
včera
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
včera
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
včera
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
včera
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
včera
OBRAZEM: Mikuláš se svojí partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
5. prosince 2025 21:57
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
Může se princ Harry ještě někdy vrátit do Velké Británie? Poslední roky se to nezdálo být moc pravděpodobné, mladší ze synů krále Karla III. totiž žije s rodinou v USA. Pro tuto chvíli se na tom nic nemění, ale začíná se řešit, zda se princ nevrátí alespoň v budoucnosti.
Zdroj: Lucie Podzimková