RECENZE - Jak se tomu říká, když něco někdo hyperbolizuje, když něco zřejmé vydává za nesamozřejmé? Snad je to potom, velkohubé… Snad.
Tak tedy, co na to režisérka?
„Na Provázku budeme hledat hranice zhůvěřilosti. První inscenací pod novým uměleckým vedením jsou Pravidla Bincárny v režii umělecké šéfky divadla Anny Davidové. Inscenace podle nekorektních textů kultovního blogu brněnských KKRD Boys slibuje hledat hranice osobní svobody a limity hyperkorektnosti. Je to první vlaštovka a zároveň první stvrzení závazku ´nepravidelné dramaturgie´, jak ji chceme po příchodu na Provázek dále rozvíjet,“ vysvětlovala již na tiskové konferenci před premiérou a pokračovala:
„Je to internetový blog, co je tu zdivadelňováno. Zlákal nás nejen nekorektní humor, ale především jazyková vybroušenost téhle podivné partičky a jejich literatury. Text, se kterým tvůrci pracují, je sestaven ze tří KKRD knih - kompilátů internetového blogu a facebookových statusů. Rámcujeme to celé nenásilným příběhem, ale ve výsledku půjde hlavně o hodně divokou jízdu - scénický koncert, který má otestovat nejen výdrž a hranice zhůvěřilosti diváků, ale i možnosti divadla jako takového a prozkoumat, kolik toho inscenace a divák vůbec může unést. Co se ještě smí a kde jsou hranice únosnosti - ale čeho? A čí?“ přibližuje inscenaci Anna Davidová. Dodává, že nepůjde o inscenaci stravitelnou pro všechny. Divadlo zveřejnilo také anotací k představení, kde se nedoporučuje návštěva Slušným lidem, slabším povahám a mladistvým do 15 let.
Tak. Tolik z textů, které představení doprovázejí. A teď k té velkohubosti.
Inscenátoři se nám snaží namluvit, že půjde o něco nevšedního. „prozkoumat, kolik toho inscenace a divák vůbec může unést.“ Svatá prostoto. V jednotlivých vystoupeních se často mluví o „m*dání“ a o „k*ndě“, náznakem se tam masturbuje, a o ty nejsprostější výrazy tam není nouze. A to mi je ale novinka! Stará už tisíce let. Odskočme si na moment do historie:
Jak asi vypadaly řecké Dionýzie a římské Bakchanálie? Zpěv, tanec, víno a nevázané souložení. A Bakchantky nesly v průvodu obrovské pyje na tyčích, symbol všeho toho nevázaného veselí.
Za vlády císaře Konstantina, skupina dvorních šašků a bláznů řekla římskému císaři, že by impériu dokázali vládnout lépe. Imperátor posléze umožnil šaškovi jménem Kugel stát se na jeden den králem. Kugel vydal edikt nařizující na tento den vykonávat absurdní činy, třeba i veřejné soulože, ne jenom heterosexuální a tento zvyk se pak stal každoročním obyčejem. To byla pro lid podívaná, které se mohl každý aktivně účastnit!
První aprílový den je od nepaměti dnem všelijakých žertů a šprýmů. Průvody, bláznivá představení, erotika. V anglosaském světě je nazýván "Dnem bláznů" a v Itálii či Francii se mu říká "aprílová ryba". Taškařice a obrovská příležitost i lidová divadelní představení.
A co později? Původně italští komedianti, nositelé kultury Commedia del Arte, potom šašci původně v kostýmech mazaných sluhů Zanni, Harlekýnů cirkusového umění, kteří vyplňovali přestávky potřebné na přestavby manéže. Ti byli nositeli klaunství, těm se překvapivě z kalhot vyklubal třeba velikánský nafouklý úd. To byla sranda, kterou lid miloval.
Z českých dějin je známý např. Mossén Borro, působící na dvoře císaře Zikmunda nebo Jan Paleček, šašek a dvořan Jiřího z Poděbrad. Byli to moudří rádci, kteří však měli dovoleno kritizovat krále a odměnou jim byly pohlavky a kopance. Ale zároveň rozvolňovali dvorní etiketu a mohli mluvit sprostě.
Novověk dopomohl k divadlu zábavy. Vaudeville, kabaret, varieté! Ferenc Futurista, jinak František Fiala, byl králem balad a aforismů, nevyjímaje těch vulgárních. Hrával v pražské Aréně s mladším Eduardem Kohoutem. A to byly pecky! To se diváci řehtali nad sprosťárnami a dvojsmysly, kterými se častovali. Byla to přehlídka absurdních textu – kam se na to hrabou současní taky humoristé. Klauni a muzikanti, František a Emanuel Fialovi. Dávno před nádhernými komiky V+W se častovali humorem, ne vždy korektním. A Vlasta Burian si na živých představeních taky nevzal ubrousek. To jenom ve filmu byl bezzubým komikem. Státní cenzura byla přísná. A komik vskutku lidový, Jára Kohout? Ten pro sprosté slovo opravdu nešel daleko a lid ho proto miloval. Nezapomeňme ještě v tom rychlém výčtu na Ferdu Mrázka, zpěváka a „šoumena“. Výsostný profesionál s nádhernými někdy i vulgárními tečkami svých výstupů. Vašek Trégr, král improvizace. Nikdy divák nevěděl, kam ho jeho vtípky zavedou. Jeho výstupy byly vždy jiné a výsostně vtipné. Můžeme tak pokračovat dál. Ale shrňme to. Všechno to byli klauni, kteří bavili publikum neverbální komunikací, nebo také slovním humorem. Karikovali a překrucovali slova i celé věty. Hráli na pokraji srozumitelnosti, byli komičtí svou nekompromisní logikou, která byla však založena na nonsensu. Klauni jsou fackovací artisté. Dokáží neuvěřitelně padat, i jejich vstávání je komické. A hodně klaunů umí být děsně vulgární.
Teď obraťme list a podívejme sena ty tři protagonisty Pravidel Bincárny. Můžeme si do jejich výstupů dosadit všechny výše zmíněné atributy klaunství a všechno tam sedí. Komika fyzická i verbální, humor, zpěv, sprosťárny. Jenom těch vulgárních slov je mnohem více, než tomu bylo předtím. Kdysi na jevišti a v tisku, dnes v komunikačních sítích. Takže na vulgarity jsme si už zvykli, už nám ani nepřipadají tak komické. Sprostá slova už nejsou až tak sprostá a jestliže se divák pozastaví nad nějakou tou náznakovou nahotou ve výše zmíněné inscenaci, tak to ať se jde podívat na Dostojevského Hráče v témže divadle, který tam úplně bez logiky běhá úplně nahatý mezi diváky. Takže, Pravidla Bincárny jsou proti tomu estetickým dostaveníčkem u čaje.
Dost nechápu, proč dramaturgie (a režie) nenazvala představení klauniádou, když to klauniáda bezezbytku je. A nutno zdůraznit, že je to klauniáda vynikající. Od režijních postupů, od výstavby nápadité mizanscény, až po neskutečně profesionální výstupy dvou klaunů a jedné klaunky. Vše vypracováno do detailu, vše vždy s náležitou pointou. Prostě je to klaunství, které dokázalo navázat na to nejlepší, co se dalo v oboru zábavy vidět. Ještě k tomu přičteme výbornou práci s jazykem, který oživuje skoro zapomenutý HANTEC.
Mezi nejznámější slova, která je v Brně možno slyšet, patří šalina (tramvaj), čurina (legrace), hokna (práce), zoncna (slunce), Prygl (Brněnská přehrada), love (peníze), čórka (krádež), šaškec (blázinec), škopek (pivo), koc (dívka) a tak dále. Plus nekonečně sprostá slova. Pravda, vulgarizmy se obrací na to řekněme jednodušší publikum. Jako pedagog musím z letité zkušenosti konstatovat, že naši vysokoškoláci jsou tak z 60% velmi jednoduší a málo vzdělaní lidé. Dějiny jim říkají málo, politika je nezajímá, leda nějaké triviální krátkodobé protesty proti čemukoliv. Grupují se na sociálních sítích a hodnotí svět často nekriticky a prvoplánově, protože nejsou sečtělí. Čtou jenom krátké zprávy a blogy.. Takový bude i většinový divák představení Pravidla Bincárny, ale to není nic hrozného. Dávno už nechci spolu s Brechtem společnost převychovat. Stačí, když se mládež baví a vždy lepe v divadle, než jinde.
Summa summarum: Inscenace Pravidla Bincárny je vynikající klauniáda na vysoké profesionální úrovni. Jenom překvapuje úvodní upozornění režisérky, jaké že je to: hledání hranice osobní svobody a limity hyperkorektnosti. Zbytečně nás režisérka upozorňuje, že: „…půjde hlavně o hodně divokou jízdu/scénický koncert, který má otestovat nejen výdrž a hranice zhůvěřilosti diváků, ale i možnosti divadla jako takového a prozkoumat, kolik toho inscenace a divák vůbec může unést.“
Tak za prvé, není to scénický koncert, ale bezvadná klauniáda. A za druhé, hranice zhůvěřilolst zde citována, je dnes stejně, jako v minulosti, zrušena. Žijeme svět bez hranic a determinuje nás jenom divácký zájem. Každý žánr si najde svého diváka. Někdo holky, jiný vdolky. Mimochodem, kdy jste viděli naposledy striptýz a soulož na scéně? Po sametové revoluci to občas bylo, dnes už o to zájem není.. Tak vratké jsou pohyblivé písky diváckého zájmu. Stejně tak ty sprosťárny z blogů. Dnes jsou, zítra třeba nebudou a pozítří možná zase budou jiné a jinde. Alespoň se tady člověk nenudí, a to je dobře.
Hodnocení: 80%
PRAVIDLA BINCÁRNY
Inscenace podle nekorektních textů kultovního blogu brněnských KKRD Boys
Režie: Anna Davidová
Dramaturgie: Eva Petláková
Výprava: Petra Vlachynská
Hudba: Pavel Zlámal a Brünnwerk
Hrají:
Tereza Volánková
Dominik Teleky
Jan Kolařík
Premiéra 12. 5. 2019 na Sklepní scéně Divadla Husa na provázku v Brně
Související
Na Provázku v nové inscenaci Pravidla Bincárny hledají hranice zhůvěřilosti. Inspirací jsou jim brněnští blogeři KKRD Boys
inscenace Pravidla Bincárny , Divadlo Husa na provázku , recenze
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Události Petra Nutila: Odsouzený Feri a Babišova „nová“ slečna
před 56 minutami
Harvey Weinstein byl po propuštění z vězení hospitalizován
před 1 hodinou
Rusko vyhrožuje Západu "tvrdou reakcí". Někteří už to pochopili, tvrdí Kreml
před 2 hodinami
Ruské ministerstvo obrany tvrdí, že armáda obsadila další ukrajinskou vesnici
před 3 hodinami
TOP 09 má čtyři kandidáty, kteří mohou nahradit Langšádlovou, potvrdil Válek
před 4 hodinami
"Největší katastrofa v historii Palestiny." Invazi do Rafahu mohou zastavit jen USA, varuje Abbás
před 5 hodinami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 6 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 7 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 8 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 8 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 9 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 10 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov dnes uvedl, že v současné době nejsou žádné podmínky pro mírová jednání s Kyjevem. Podle něj Kyjev již před dvěma lety zakázal veškeré vyjednávání, dokud bude ruským prezidentem Vladimir Putin, pod jehož velením ruská vojska v únoru 2022 vstoupila na Ukrajinu. Tento zákaz Kyjev zdůvodnil odhalením válečných zločinů, které údajně spáchalo Rusko.
Zdroj: Libor Novák