Jan Hřebejk poprvé od trilogie Zahradnictví z roku 2017 natočil film pro kina. Je jím komedie Výjimečný stav, která skrze osobní osudy nabízí pohled do zákulisí Českého rozhlasu. S nadsazeným tónem ohledává apelativní téma dezinformací, ústředním motivem je však lidská žárlivost. Jde o dobře ukočírovanou taškařici? Nebo se podnětný základ vytrácí?
Základem filmu je stejnojmenná divadelní předloha od Milana Tesaře, kterou původně připravoval pro televizi. Inscenaci uvádělo Divadlo Na Fidlovačce v letech 2019 až 2021. Filmová verze je obohacena o několik vedlejších linií, zachovává si ale hektické tempo a ústřední premisu. Ta se točí okolo zahraničního reportéra Českého rozhlasu Karla Berana (Ondřej Vetchý), jenž jakožto renomovaný zpravodaj reportuje o politickém dění z Kamburu – pro potřeby filmového vyprávění fiktivního místa Blízkého východu. Když zjišťuje, že jeho přítelkyně – rozhlasová moderátorka Marta (Tatiana Dyková), může mít potenciální pletky s kolegou Khaledem (Jordan Haj), jenž z Kamburu pochází, impulzivně sedá do letadla a míří zpět do Prahy. Jakmile dvojici nalezne u sebe doma, v Kamburu začne revoluce.
Beran tak neváhá a reportáže z místa dění se rozhodne inscenovat, přičemž se stane národní senzací. Beran je bez nadsázky psychopat. Na přítelkyni s Khaledem míří zbraní a vyhrožuje vraždou. Jeho motivace se prudce mění v návaznosti na nevyrovnané emoce. V extrémním měřítku znázorňuje, jak nás může žárlivost zaslepit, navíc v kombinaci s blížícím se vyhořením. Beran by se po letech v zahraničí evidentně rád usadil, nedovede si to však přiznat. Na druhé straně je to ješitný egocentrik, trpící nedostatkem uznání. Protagonista je jeden velký chaos. Jen těžko si představit, co nám skrze jeho konání chtějí tvůrci sdělit. Když odhlédneme od měřítka, zda jde o dobře, nebo špatně napsanou postavu, jde o vskutku neuvěřitelný úkaz, ztělesňující odpornou manipulaci, sobectví a snahu rozvíjet svou reputaci za každou cenu.
Právě se přehrává: Výjimečný stav - trailer
Výjimečný stav - trailer Video: YouTube
Hřebejkova čistá komedie, jak ji v několika rozhovorech nazval, je bezesporu titulem, jenž hází jakoukoli morálku a etiku za hlavu. Stejně jako u jeho diskutované minisérie Pozadí událostí vyvstává otázka, do jaké míry je v komediích únosná nadsazená stylizace a nakolik si může dovolit pracovat se stereotypy a zkreslovat. Je tak na každém z nás, jaké na filmové umění klademe požadavky. Největší problém Výjimečného stavu není ani tak to, že na první pohled podkopává důvěru ve veřejnoprávní média, což je pro mnohé ústředním negativním argumentem. Výjimečný stav se rozpadá kvůli tomu, že prostředí a chování postav až příliš podmiňuje anekdotické zápletce a nenechává je dýchat. Nekonzistentnost herecké stylizace i kolikrát toporné šroubování dějových zvratů funguje v dílčích částech, jako celek však působí křečovitě.
Pozadí Českého rozhlasu je pomyslná kulisa pro rozvíjení osobních peripetií a negativních vlastností protagonisty, s nimiž se nijak rafinovaně či reflexivně nepracuje. Pozoruhodné je uchopení dezinformací. Beran totiž nevytváří hoaxy. Čerpá ze zahraničního zpravodajství a pro posluchače fabuluje osobní zkušenosti. Fikční podstatu reportáží neodhalí ani nikdo z jeho kolegů. Tvůrci tím naznačují, jak obtížné je v dnešním informacemi přehlceném světě rozeznat skutečnost. V jednom segmentu se pak tvůrci ptají, zda bychom měli opravdu dopřávat prostor zarytým dezinformátorům, s nimiž argumentační bitvu už z podstaty nelze vyhrát. Dopady na posluchače pak má odrážet vedlejší linie učitelského páru (Jaroslav Plesl a Jana Plodková) a matky mamánkovského učitele (Jaroslava Pokorná). Jde ale o archetypální figurky sloužící pouze k předání určitého postoje.
Výjimečný stav může být silný, pokud jej nahlížíme jako pásmo několika povedených gagů a odhlédneme od všudypřítomné nekonzistence a ve své podstatě mrazivého uchopení dezinformací. Samotné mikrosituace jsou zkušeně inscenované a tvůrcům se daří držet rapidní tempo. To umocňuje styl snímání ovlivněný “sitcomovou” estetikou, kdy kameraman Lukáš Milota těží z těkavé ruční kamery i nervózních zoomů. Střihová skladba a výrazné ruchy jsou během fingování reportáží v kombinaci s expresivním herectvím Ondřeje Vetchého hlavním motorem humoru. Dynamiku a tempo však paradoxně určuje Tatiana Vilhelmová, jejíž postava film (i Berana) táhne k alespoň zdánlivé katarzi.
Podnětná premisa zůstává nevyužitá, ačkoli prostor a materiál v základu jsou. Nerozvinutý satirický potenciál přímo bije do očí, stejně jako několik kulturních a genderových stereotypů, jež se tvůrci snaží vyvážit alespoň několika “urovnávajícími” dialogy. Ano, film díky tempu a situačnímu humoru šlape a baví. Je však na pováženou, zda si tato apelativní téma zasloužilo redundantní zpracování ve prospěch místy až laciné líbivosti. V závěru žádné z načrtnutých problémů nepojmenovává a vykresluje svět, kde se můžeme chovat naprosto šíleně a neohleduplně… a stejně dosáhnout šťastného konce. Těžko říct, co Výjimečný stav o stavu dnešního světa vlastně říká, ač se o to tvůrci rozhodně pokouší. Namísto trefných a pod kůži se zarývajících komentátorů se staví do role lidových bavičů, v jejichž díle kousavé a podnětné motivy musíme hledat jen velmi usilovně.
Hodnocení: 45 %
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Milan Tesař
Hrají: Ondřej Vetchý, Tatiana Dyková, Jordan Haj, Jaroslav Plesl, Bořek Slezáček, Jaroslava Pokorná, Jana Plodková, Jiří Havelka, Kateřina Brožová, Jan Hrušínský
Česká premiéra: 17. října 2024
Distribuce: Falcon
3. března 2025 8:21
Nejlepším filmem roku je Anora. Na Oscarech triumfovala nezávislá kinematografie
Související

BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají

Berlinale: Paranoidní thriller Mother's Baby vyděsí všechny nadcházející matky
recenze , Výjimečný stav (film) , Jan Hřebejk , Ondřej Vetchý (herec) , Tatiana Vilhelmová , Jaroslav Plesl (herec) , Jana Plodková , Jan Hrušínský
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera

Závěry summitu: EU chce investovat do vlastní i ukrajinské obrany. Jen Orbán je proti
včera

Zemřel legendární zpěvák Josef Zíma
včera

Nebezpečný Srb stále uniká. Policie zveřejnila nové informace k případu
včera

Macháč se v mexickém Acapulcu dočkal prvního triumfu na okruhu ATP
včera

Policejní zásah v Praze vyšetřuje inspekce. Střílelo se, útočník je po smrti
včera

Počasí dnes psalo rekordy na většině území. Nejtepleji bylo v Karviné
včera

Zelenskyj ocenil evropské snahy ohledně Ukrajiny. Řekl, jak pokračují jednání s USA
včera

Nákladní vlak při nehodě v Hustopečích nad Bečvou výrazně překročil rychlost
včera

Zimní počasí nemělo kýžený efekt. Situace v Česku má k ideálu daleko, přiznal ČHMÚ
včera

Zalužnyj: Rusko se snaží revidovat světový řád a Spojené státy ho definitivně ničí
Aktualizováno včera

Klíčový den pro budoucnost: Zelenskyj dorazil na summit EU. Musíme vyzbrojit Evropu a nemáme čas, říkají lídři
včera

EU řeší, co se Slovenskem. Za schválení finanční pomoci Kyjevu mu nabízí dohodu
včera

Jaderný deštník nad Evropou? Jsme pro, říkají po pěti letech první státy
včera

Summit EU: Orbán odmítnul společnou obranu, Macron se sešel se Zelenským
včera

Čtvrt milionu Ukrajinců přijde v USA o azyl. Trump je nechá vyhodit ze země
včera

Trump, nejméně kompetentní americký prezident v historii. Díky němu USA dopadnou stejně jako Řím
včera

"Ve volbách by prohrál." USA tlačí na Kyjev, aby vyměnil Zelenského. Diktátor není, volby nebudou, vzkazuje opozice
včera

Německo chce silnou a samostatnou Evropu, na Trumpa už se nespoléhá
včera

Slovensko a Maďarsko. Černí koně Evropské unie, kteří se vzdalují západní demokracii
včera
Svět je stále brutálnější a Rusko nezná hranice. Agrese neskončí jen na Ukrajině, varuje Macron
Francouzský prezident Emmanuel Macron ve středečním televizním projevu varoval, že ruská agrese „nezná hranic“ a nepřestane jen u Ukrajiny. Podle něj představuje přímou hrozbu nejen pro Francii, ale pro celou Evropu, která se musí připravit na možnou budoucnost bez záruky americké podpory.
Zdroj: Libor Novák