Tajemné vúdú je v mysli většiny lidí spojené s nechvalně proslulými panenkami, používanými k magickým rituálům zničení znázorněné osoby. Ti obeznámenější s populární kulturou si vúdú spojí s nyní tak oblíbeným fenoménem oživlých mrtvol – zombie. A ti, co s hrůzou a potěšením čtou o krutých diktátorech, si v souvislosti s tímto slovem vzpomenou na děsivou postavou haitského diktátora Françoise Duvaliera alias Papa Doca. Je děsivá pověst vúdú oprávněná?
Jako jiné náboženské systémy tzv. afroamerické diaspory (tj. šíření černošských komunit z Afriku po celém Pacifiku), i vúdú je mixem domorodých afrických náboženských představ s těmi křesťanskými. Tvůrcem světa je křesťanský Bůh, jenž ale do něj nikterak aktivně nezasahuje a je vůči němu vzdálený. O spravování světa se spolu s ním starají Ježíš i Svatý Duch. Křesťanský vliv vúdú se projevuje v myšlence posmrtného života a duše. Ta je dána od Boha, který ji po smrti bude soudit.
Loa – centrální postavy kultu
V praktickém životě jsou pro vyznavače vúdú mnohem důležitější Boží služebníci, zprostředkovávající kontakt mezi tímto a zásvětním světem. Loa, jak jsou tito duchové nazýváni, mají rysy klasických afrických bohů. Ačkoliv tedy vúdú je programově monoteistickým náboženstvím vyznávajícím jednoho Boha, jeho esencí je polyteistické uctívání božských bytostí, z nichž každý vládne nad jemu určenou doménou.
Ogun například vládne nad oblastí války, zatímco obávaný Baron Samedi je loa smrti, vyobrazovaný jako kostlivý muž v dlouhém černém kabátu a cylindru. Danbala, jeden z nejmocnějším duchů má podobu velkého hada obtáčejícího svět, jehož pohyby způsobující rotaci země. Pro rituální život nejdůležitější loa nicméně Papa Legba, loa křižovatek, který zprostředkovává kontakt mezi loa a lidmi. Je zároveň ale velkým šprýmařem a podvodníkem, kterému nelze úplně věřit (v odborné literatuře se takový typ boha nazývá trickster – je jím např. americký Šakal či severský Loki, případně i řecký Hermes).
Papa Legba otevírá a zavírá všechny vúdú rituály, včetně iniciačních zasvěcení, při kterých je zasvěcenec posednut jím vzývaným duchem. Vyznavači vúdú věří, že sloužením loa jim posléze i oni budou sloužit. Vzývaný loa se manifestuje prostřednictvím svých zasvěcenců, kteří musejí o něm znát všechno - jeho jména, oblíbené barvy a oblečení či jídlo. Posednutí je přirovnáno k jezdění na koni. „Kůň“ si po ceremonii nepamatuje nic z aktivit, které dělal jako manifestovaný loa.
Rituály vyzývající loa slouží k mnoha účelům. Některé se uskutečňují k oslavě důležitých dat v kalendáři, mnohé jsou činěny pro vyřešení osobních i společenských problémů: nalezení lásky, práce a zdraví nebo naopak k ochraně před zlými duchy a vlivy. Podle některých badatelů mají rituály loa očistný, terapeutický účinek. „Kůň“ spojující se s duchem se stává duchovně kompletním, překračující omezení vlastního těla.
Toto přízemní, pověrčivé zaměření věřících spolu s divokou podobou rituálů posednutí bylo a stále je trnem v oku křesťanských kněžím, respektive katolické církvi. Podle nich se jednalo o ďábelské hnutí, které zbavovalo vyznavače smyslů a nutilo je k odporným činům. Zprávy o vúdú z 18. a 19. století jsou plné předpojatých, ostentativně rasistických představ, které v „pohanském kultu“ viděli projev barbarské degenerace nižší rasy.
Politické aspekty vúdú
Opovržení vúdú je též spjato s politikou. Bílý kolonizátoři využívající na Haiti otroků z Afriky vúdú potírali z obav z revoluce. Jejich snahy ale vedly k naprostému opaku – náboženství spjaté se zemědělstvím a nostalgickým toužením po ztraceném domově se stalo nástrojem mobilizace proti rasové, náboženské a pracovní diskriminaci. Vzbouření otroci, inspirováni francouzskou revolucí, vyhlásili k šoku celého tehdejšího kolonizačního světa vlastní nezávislost. Skutečnost, že vúdú hrálo ve vzpouře roli, nenapomohlo jeho dobré pověsti mezi zeměmi obávajících se podobného scénáře u svých otroků. Jejich zájmem bylo haitskou revoluci ukázat co nejvíce v negativním světle – a totéž platilo pro vúdú.
Ačkoliv vúdú sloužilo k mobilizaci revolucionářů, vůdci haitské revoluce byli k němu nadmíru podezřelí. Toussaint Louverture, hlavní vojevůdce haitské revoluce a velmi schopný generál se obával tajemnosti vúdú, tak jeho možné opozici vůči státu. Jako kovaný centralista zakazoval noční setkávání a zatýkal kněží. Jeho nástupce a první haitský císař, J. J. Dessalinese, byl ještě tvrdší a nechával vyznavače vúdú střílet na potkání. Přesto se stal součástí kultu jako loa, poukazuje profesor Robert I. Rotberg z Harvardské univerzity.
Další vládci Haiti naopak začali vúdú požívat k vlastnímu politickému prospěchu. Císař Faustin Soulouquese (1847-1859) se prohlásil za ochránce domorodého, národního náboženství. Jeho diktátorská vláda využívající tajné policie nevylepšila jím honorovanému vúdú pošramocenou pověst. Příslovečným hřebíčkem do rakve byla vláda nechvalně proslulého diktátora Françoise Duvaliera, který pochopil sílu vúdú pro kontrolu haitské populace. Duvalier se stylizoval do loa mrtvých, Barona Samediho, a nechával rozšiřovat zvěsti, že své odpůrce dokáže proměnit na nemyslící, poslušné zombie.
Duvalier výrazně napomohl popularizaci vúdú jakožto černé magie. John P. Bartowski, profesor sociologie z Mississippi State University, poukazuje fakt, jak USA použily této představy k znehodnocení panamského diktátora Manuela Noriega. Podle Bartowskiho Američané vykreslováním generála jako odporného vyznavače temných magických praktik si zajišťovali legitimitu jejich invaze a zároveň se tím pokoušeli chránit George Bushe staršího, který mohl být ohrožen zveřejním vztahů mezi jeho administrativou, CIA a panamskou vládou. Vúdú je skutečně „strašlivá zbraň,“ jak jej označil jeden ranný pozorovatel – a to především pro jeho vyznavače.
Související
Svatojánská magie. Svátek Jana Křtitele vnímali naši předci jako kouzelnou dobu
Čarodějnické procesy v dnešním Česku. Před 345 lety začaly na Šumpersku
Čarodějnictví , Haiti , Náboženství
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek