Tajemné vúdú je v mysli většiny lidí spojené s nechvalně proslulými panenkami, používanými k magickým rituálům zničení znázorněné osoby. Ti obeznámenější s populární kulturou si vúdú spojí s nyní tak oblíbeným fenoménem oživlých mrtvol – zombie. A ti, co s hrůzou a potěšením čtou o krutých diktátorech, si v souvislosti s tímto slovem vzpomenou na děsivou postavou haitského diktátora Françoise Duvaliera alias Papa Doca. Je děsivá pověst vúdú oprávněná?
Jako jiné náboženské systémy tzv. afroamerické diaspory (tj. šíření černošských komunit z Afriku po celém Pacifiku), i vúdú je mixem domorodých afrických náboženských představ s těmi křesťanskými. Tvůrcem světa je křesťanský Bůh, jenž ale do něj nikterak aktivně nezasahuje a je vůči němu vzdálený. O spravování světa se spolu s ním starají Ježíš i Svatý Duch. Křesťanský vliv vúdú se projevuje v myšlence posmrtného života a duše. Ta je dána od Boha, který ji po smrti bude soudit.
Loa – centrální postavy kultu
V praktickém životě jsou pro vyznavače vúdú mnohem důležitější Boží služebníci, zprostředkovávající kontakt mezi tímto a zásvětním světem. Loa, jak jsou tito duchové nazýváni, mají rysy klasických afrických bohů. Ačkoliv tedy vúdú je programově monoteistickým náboženstvím vyznávajícím jednoho Boha, jeho esencí je polyteistické uctívání božských bytostí, z nichž každý vládne nad jemu určenou doménou.
Ogun například vládne nad oblastí války, zatímco obávaný Baron Samedi je loa smrti, vyobrazovaný jako kostlivý muž v dlouhém černém kabátu a cylindru. Danbala, jeden z nejmocnějším duchů má podobu velkého hada obtáčejícího svět, jehož pohyby způsobující rotaci země. Pro rituální život nejdůležitější loa nicméně Papa Legba, loa křižovatek, který zprostředkovává kontakt mezi loa a lidmi. Je zároveň ale velkým šprýmařem a podvodníkem, kterému nelze úplně věřit (v odborné literatuře se takový typ boha nazývá trickster – je jím např. americký Šakal či severský Loki, případně i řecký Hermes).
Papa Legba otevírá a zavírá všechny vúdú rituály, včetně iniciačních zasvěcení, při kterých je zasvěcenec posednut jím vzývaným duchem. Vyznavači vúdú věří, že sloužením loa jim posléze i oni budou sloužit. Vzývaný loa se manifestuje prostřednictvím svých zasvěcenců, kteří musejí o něm znát všechno - jeho jména, oblíbené barvy a oblečení či jídlo. Posednutí je přirovnáno k jezdění na koni. „Kůň“ si po ceremonii nepamatuje nic z aktivit, které dělal jako manifestovaný loa.
Rituály vyzývající loa slouží k mnoha účelům. Některé se uskutečňují k oslavě důležitých dat v kalendáři, mnohé jsou činěny pro vyřešení osobních i společenských problémů: nalezení lásky, práce a zdraví nebo naopak k ochraně před zlými duchy a vlivy. Podle některých badatelů mají rituály loa očistný, terapeutický účinek. „Kůň“ spojující se s duchem se stává duchovně kompletním, překračující omezení vlastního těla.
Toto přízemní, pověrčivé zaměření věřících spolu s divokou podobou rituálů posednutí bylo a stále je trnem v oku křesťanských kněžím, respektive katolické církvi. Podle nich se jednalo o ďábelské hnutí, které zbavovalo vyznavače smyslů a nutilo je k odporným činům. Zprávy o vúdú z 18. a 19. století jsou plné předpojatých, ostentativně rasistických představ, které v „pohanském kultu“ viděli projev barbarské degenerace nižší rasy.
Politické aspekty vúdú
Opovržení vúdú je též spjato s politikou. Bílý kolonizátoři využívající na Haiti otroků z Afriky vúdú potírali z obav z revoluce. Jejich snahy ale vedly k naprostému opaku – náboženství spjaté se zemědělstvím a nostalgickým toužením po ztraceném domově se stalo nástrojem mobilizace proti rasové, náboženské a pracovní diskriminaci. Vzbouření otroci, inspirováni francouzskou revolucí, vyhlásili k šoku celého tehdejšího kolonizačního světa vlastní nezávislost. Skutečnost, že vúdú hrálo ve vzpouře roli, nenapomohlo jeho dobré pověsti mezi zeměmi obávajících se podobného scénáře u svých otroků. Jejich zájmem bylo haitskou revoluci ukázat co nejvíce v negativním světle – a totéž platilo pro vúdú.
Ačkoliv vúdú sloužilo k mobilizaci revolucionářů, vůdci haitské revoluce byli k němu nadmíru podezřelí. Toussaint Louverture, hlavní vojevůdce haitské revoluce a velmi schopný generál se obával tajemnosti vúdú, tak jeho možné opozici vůči státu. Jako kovaný centralista zakazoval noční setkávání a zatýkal kněží. Jeho nástupce a první haitský císař, J. J. Dessalinese, byl ještě tvrdší a nechával vyznavače vúdú střílet na potkání. Přesto se stal součástí kultu jako loa, poukazuje profesor Robert I. Rotberg z Harvardské univerzity.
Další vládci Haiti naopak začali vúdú požívat k vlastnímu politickému prospěchu. Císař Faustin Soulouquese (1847-1859) se prohlásil za ochránce domorodého, národního náboženství. Jeho diktátorská vláda využívající tajné policie nevylepšila jím honorovanému vúdú pošramocenou pověst. Příslovečným hřebíčkem do rakve byla vláda nechvalně proslulého diktátora Françoise Duvaliera, který pochopil sílu vúdú pro kontrolu haitské populace. Duvalier se stylizoval do loa mrtvých, Barona Samediho, a nechával rozšiřovat zvěsti, že své odpůrce dokáže proměnit na nemyslící, poslušné zombie.
Duvalier výrazně napomohl popularizaci vúdú jakožto černé magie. John P. Bartowski, profesor sociologie z Mississippi State University, poukazuje fakt, jak USA použily této představy k znehodnocení panamského diktátora Manuela Noriega. Podle Bartowskiho Američané vykreslováním generála jako odporného vyznavače temných magických praktik si zajišťovali legitimitu jejich invaze a zároveň se tím pokoušeli chránit George Bushe staršího, který mohl být ohrožen zveřejním vztahů mezi jeho administrativou, CIA a panamskou vládou. Vúdú je skutečně „strašlivá zbraň,“ jak jej označil jeden ranný pozorovatel – a to především pro jeho vyznavače.
Související
Svatojánská magie. Svátek Jana Křtitele vnímali naši předci jako kouzelnou dobu
Čarodějnické procesy v dnešním Česku. Před 345 lety začaly na Šumpersku
Čarodějnictví , Haiti , Náboženství
Aktuálně se děje
před 1 minutou
Slovenský horolezec Ondřej Húserka je po smrti. Český kolega popsal poslední hodiny jeho života
Aktualizováno před 42 minutami
Čtvrtý taneční večer StarDance začal. Soutěž dnes opustí další pár
před 2 hodinami
Izraelské buldozery údajně zničily sídlo agentury OSN
před 3 hodinami
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 4 hodinami
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 4 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 5 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 6 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 6 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 7 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 7 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 8 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 10 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 10 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 11 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 12 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 12 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 14 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
Princ Harry si tak trochu může oddechnout, i když jej slova Erica Trumpa, syna amerického prezidentského kandidáta Donalda Trumpa, jinak moc nepotěší. Podle Erica je setrvání prince v USA zaručeno i v případě návratu jeho otce do Bílého domu. Dost jasně dal však mladý Trump najevo, že Harry je Američanům ukradený.
Zdroj: Lucie Podzimková