V roce 1999 požár kamionu zabil téměř čtyřicítku lidí v tunelu mezi Itálií a Francií. Desítky aut nejely a pneumatiky se roztékaly do asfaltu. Většina obětí zemřela na otravu jedovatým kouřem, který zaplnil celý tunel. Řidič kamionu však přežil.
Přes 11 kilometrů dlouhý tunel vede pod horou Mont Blanc z Itálie do Francie, jmenuje se Montblanský tunel. Jedná se o jednu z hlavních dopravních cest skrze Alpy. Především Itálie na tento tunel hodně spoléhá – přepravuje jím asi třetinu věcí exportovaných na sever.
Ke katastrofě došlo 24. března 1999, kdy tunelem z francouzské strany projížděl belgický kamion, který vezl margarín a mouku. Do tunelu vjel ve tři čtvrtě na jedenáct dopoledne a brzy se z něho začalo kouřit, čehož si všimli protijedoucí řidiči. Pak si toho všiml i řidič kamionu Gilbert Degrave. Ten proto zpomalil a zastavil na jednom z odpočívadel, v té době byl přibližně v polovině tunelu.
Podle řidiče kamion během 30 vteřin prudce vzplál. Nejbližší detektor ohně den předtím uveden mimo provoz. Degrave novinám Het Laatste Nieuws řekl: „Během půl minuty bylo všechno v plamenech. Utíkal jsem o život a za mnou se rozpoutalo peklo. Ve chvíli se tunel proměnil v pec.“
Odborníci se domnívají, že kamion vzplál tak rychle, protože v palivových nádržích vezl asi 550 litrů nafty, zatímco v nákladním prostoru bylo 9 tun margarínu a 11 tun mouky. Nákladní prostor byl navíc obklopen hořlavou izolační pěnou.
V jednu chvíli prý teplota v tunelu dosáhla teploty 1000° Celsia. Po chvilce požár zaznamenala další čidla a tunel byl v 10:55 zavřený z francouzské strany. Kouř se však rychle šířil, protože byl tunel velmi špatně ventilovaný. Většina ze devětitřiceti obětí zemřela do 15 po začátku ohně.
Hasiči se dostavili poměrně brzy, ovšem přes kouř se pořádně nemohli dostat k samotnému zdroji ohně. Italský celník Pierlucio Tinazzi byl v té době u francouzské strany. Záchranáři vzdávali úsilí o záchranu lidí kvůli kouři, Tinazzi tam však vjel se svou motorkou a zachránil asi 10 z 12 přeživších. Sám pak zemřel, když se jeho motorka prakticky rozpustila na horkém asfaltu
Hasiči požár hasili dlouho a až po dvou dnech ho mohli úspěšně prohlásit za uhašený. Následkem byla vysoká poškození stropu tunelu, obložení tunelu i bezpečnostních prostor. V požáru byly zničeny 2 ambulance, 23 kamionů, 10 aut a jedna motorka.
Po požáru nastala dlouhá vyšetřování, kdy se rodiny obětí domáhaly svých práv. Belgická autodopravní společnost uznala zodpovědnost na tragédii a rodinám vyplatila odškodné. Vyšetřování však byla i proti samotnému řidiči, stavitelům tunelu i automobilce Volvo.
Degrave se bránil, že on za požár rozhodně nezpůsobil a pokusil se zmenšit škody. Na výčitky, že měl kamion zaparkovat do pohotovostního parkovacího místa, odpovídal, že jeho auto bylo na místo příliš velké. Protože byly navíc některé senzory a kamery odpojené, zaměstnanci problém neviděli. To však Degrave nemohl vědět.
Nakonec Degrave dostal 4 měsíce podmíněného trestu, zatímco provozovatelé tunelu dostali 2 roky podmíněně a pokutu 15 000 euro. Příbuzní obětí si mysleli, že tresty byly mírné, ovšem nic s tím udělat nemohli.
Vyšetřovatelé se usnesli, že příčinou požáru byl nějaký venkovní zdroj, který se dostal do jednoho ze vzduchových filtrů nákladního auta. Druhou možností je, že se motor kamionu přehřál. Přikláněli se spíše k první možnosti. Pravděpodobným viníkem tak byla odhozená cigareta.
Související

Politico: Státy se připravují na možnost klimatické katastrofy. Chtějí zjistit, kdy přijde konec světa

Extrémní počasí si za 50 let vyžádalo dva miliony mrtvých, způsobilo škody za biliony dolarů
katastrofy , kamiony , Nehody kamiónů , tunel
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Trump posílá Waltze do OSN. Nahradí ho Rubio
před 1 hodinou

Ozzy Osbourne naposledy vystoupí s Black Sabbath. Strach o jeho zdraví sílí
před 2 hodinami

Už jim s Trumpem dochází trpělivost. McDonald’s a General Motors důrazně varují
před 4 hodinami

„Amerika nás nezajímá.“ Čínští vývozci si s Trumpem hlavu nelámou, zboží prodají jinde
před 5 hodinami

Otřes v Bílém domě: Mike Waltz končí
před 6 hodinami

Co říká ukrajinsko-americká dohoda o nerostech? Je hlavně symbolická, ale Trumpovi to stačí
před 6 hodinami

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
před 6 hodinami

Co se děje s počasím na Zemi? To, čeho se vědci obávali, se naplnilo
před 7 hodinami

Pardubice se po prohraném finále loučí s trenérem Hořavou. Klub s ním smlouvu neprodloužil
před 7 hodinami

Na hradecký hokejový klub padl opět stín dopingu. Pozitivní test měl útočník Chalupa
před 8 hodinami

Největší novodobý podvod? Musk nečekaně napadnul Pentagon
před 9 hodinami

Kamala Harris po třech měsících prolomila mlčení. Poprvé od voleb tvrdě zkritizovala Trumpa
před 10 hodinami

Evropa slaví, Trump si mne ruce. Podle Ruska dohoda o surovinách Kyjevu zlomí vaz
před 12 hodinami

Česko slaví 1. máj. Maláčová bojuje za vyšší platy, komunisté proti stíhačkám
před 12 hodinami

Televizní poplatky od dnešního dne rostou. Statisíce domácností je budou hradit nově
před 13 hodinami

Je digitální život správná cesta? "Naprostý chaos" po blackoutu rezonuje lidmi po celém světě
před 14 hodinami

USA a Ukrajina podepsaly dohodu o strategických nerostných surovinách
před 15 hodinami

Prvomájová předpověď počasí. Oproti středě se oteplí
včera

Obchody i doprava. Květnové svátky mají vliv na více oblastí
včera
Češi od zítra platí vyšší koncesionářské poplatky. Rozšiřuje se i okruh poplatníků
Zítra začíná květen, který letos bude okamžikem jedné velké změny. Po letech se totiž zvýší výše televizního poplatku. To ale není všechno. Zásadně se totiž upravuje i to, na koho se vztahuje povinnost poplatek platit.
Zdroj: Jan Hrabě