Nový Titanic označovaný jednoduše jako Titanic II je předmětem diskuzí po mnoho let. Původně měl být totiž spuštěn na moře v roce 2016, poté došlo k odložení na rok 2018. Společnost Blue Star Line ale nyní ohlásila definitivní datum, kdy se přesná kopie původního Titaniku vydá na svou první plavbu. Bude to v roce 2022. Server EuroZprávy.cz navíc zjistil, že věrnou kopii lodi lze postavit tak, aby odpovídala všem potřebným předpisům.
Za druhým Titanikem stojí kontroverzní miliardář Clive Palmer a jeho loď má být do posledního šroubku věrná historické předloze. Cestující tak na jeho palubách nenajdou televizi či internetové připojení, naopak budou mít k dispozici lázně, tenisový kurt, divadlo či kasino.
Jediný rozdíl má být v použitých materiálech a pohonu. Zatímco původní Titanic nedokázal odolat ledovým krám a neměl dostatečné množství záchranných člunů, nový Titanic by měl být z pevnějších materiálů. Měl by také disponovat dostatkem místa pro záchranu všech pasažérů při případném neštěstí.
Rovněž by se už nemělo jednat o parník, místo motoru na uhlí bude na lodi dieslový pohon. A nově také navigace. Původní Titanic byl 270 metrů dlouhý, 53 metrů vysoký a vážil zhruba 40 tisíc tun. Ten nový bude ctít jeho rozměry, vzhledem k použitým materiálům bude ale o 10 tun těžší.
Palmer, který své jmění získal podnikáním v důlním průmyslu, založil kvůli Titaniku 2 společnost Blue Star Line, z níž čiší paralela se společností White Star Line, která stojí za původním Titanicem. Blue Star Line konstrukcí pověřila čínské státní loděnice CSC Jinling Shipyard a první plavba má proběhnout ze Šanghaje do britského Southamptonu, odkud má loď pokračovat do New Yorku. Stejnou trasou, kterou plul první Titanic.
Podobný projekt už jednou na stole byl. Přišel s ním v roce 1998 jihoafrický byznysmen Sarel Gous, realizace lodi ale kvůli nedostatku peněz nenastala. Ani Palmerův projekt ale neměl příliš světlou budoucnost, ani minulost.
Loď byla avizována v roce 2012, konstrukce měla začít už v roce 2014 a plavba se měla odehrát před dvěma lety. Ještě loni ale zůstával projekt stále jen na papíře a Palmerův mluvčí tehdy pouze uvedl, že se stavba odložila. To serveru EuroZprávy.cz potvrdila i designerská společnost Deltamarin Ltd., která se na stavbě podílela.
"Naše první smlouva se společností Blue Star Line se týkala studie, která zjistila, že repliku původního plavidla lze postavit a že bude vyhovovat všem současným bezpečnostním a konstrukčním předpisům a bude splňovat konstrukční kritéria stanovená společností Blue Star Line," uvedla exkluzivně pro EuroZprávy.cz marketingová specialistka společnosti Tuija Koivunenová.
Palmer později chtěl, aby byla společnost zodpovědná i za koordinaci zainteresovaných stran podílejících se na projektu, včetně architektů a provozních manažerů. K této spolupráci ale podle vyjádření Koivunenové pro EuroZprávy.cz už nedošlo.
Náklady na stavbu lodi se vyšplhaly na 600 milionů dolarů a společnost věří, že se jí investice vrátí. Cena lístků by měla být podobná jako na záoceánskou loď Queen Mary II. Řada lidí ale stále zůstává skeptická.
Palmer je totiž znám svými excentrickými nápady. Chtěl například stvořit Jurský park nebo přesnou kopii legendární vzducholodi Zeppelin. Žádný z jeho plánů se mu ale zatím nepodařilo úspěšně realizovat.
Související
Tragédie ponorky Titan byla nevyhnutelná, řekl bývalý zaměstnanec OceanGate
Posádka věděla, že zemře. Pozůstalí žalují OceanGate za loňskou tragédii Titanu
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák