Loď Titanic patří k nejznámějším plavidlům světa – a to i přesto (nebo právě proto), že na své první cestě z anglického Southampton přes francouzský Cherbourg a irský Queenstown (Cobh) do amerického New Yorku měla nehodu a šla ke dnu. Dlouhá desetiletí se tvrdí, že za potopení lodi mohla nepřiměřená rychlost a následný náraz do ledovce. Jenže nové důkazy ukazují, že vše mohlo být úplně jinak.
R.M.S. Titanic byl zaoceánský parník třídy Olympic patřící společnosti White Star Line. Ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl určen pro převoz cestujících a pošty mezi Evropou a Severní Amerikou. Kapacita lodi dovolovala převážet 2 453 až 2 603 cestujících a omezený počet kočárů nebo automobilů. O provoz lodě a o pohodlí cestujících se staralo 885 až 899 členů posádky.
Titanic však ztroskotal již během své první plavby. 14. dubna 1912 v 23:40 se parník srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna v 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo asi 1 500 cestujících a členů posádky. Příčinou vysokého počtu obětí byl zejména nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací.
Zkáze Titanicu se dostalo široké publicity pro velký počet obětí, mezi nimiž byli i někteří z nejbohatších lidí světa a mnoho známých osobností, i kvůli legendám, které vznikly kolem příčiny a průběhu potopení, a později také po objevení zachovalého vraku lodi v hlubinách Atlantiku. Velkou pozornost vyvolal také film Titanic v roku 1997, který se stal megahitem.
Senan Molony, irský autor, který se věnuje historii Titanicu, ale teď poukazuje na to, že nové důkazy naznačují, že za potopení lodi nemůže led, ale úplně jiný živel – oheň. Novou teorii představil v dokumentu „Titanic: The New Evidence“, který odvysílala britská stanice Channel 4.
„Oficiální vyšetřování označilo potopení Titanicu za akt Boží," říká Molony pro deník The Times. „Není to ale pouhý jednoduchý příběh o tom, že se loď srazila s ledovcem a potopila se. Je to dokonalá bouře spojující mimořádné faktory: oheň, led a trestuhodnou nedbalost,“ tvrdí.
Argumentuje, že v uhelném bunkru obří lodi vypukl oheň ještě před tím, než Titanic opustil loděnici v Belfastu, kde byl vybudován. Nedávno získané fotografie ukazují, že loď měla 9 metrů dlouhou tmavou skvrnu podél trupu předtím, než opustila přístav v Southamptonu. Nová teorie říká, že oheň zdeformoval ocel na trupu, kvůli čemuž byla tato část lodi mnohem víc křehká.
Právě tato oblast je zároveň považována za místo, kde ledovec zasáhl loď. Molony říká, že poškození ohněm mohlo oslabit trup lodi, takže byla mnohem náchylnější, když o něco později najela na ledovec. Podle experta se o požáru vědělo, ale informace byla zatajena ze strachu, že by ohrozila dlouho očekávanou první plavbu, která již tak měla zpoždění.
Tato nová teorie vychází z již dříve prezentované myšlenky profesora Roberta Essenhigha, který svou tezi publikoval v roce 2004 v magazínu Science Daily. Tvrdil, že silný oheň mohl donutit posádku, aby zvýšila rychlost lodi, což nakonec vedlo ke srážce s ledovcem.
Většina historiků dnes souhlasí, že v určitém bodě potopení Titanicu došlo k požáru. Nový fotografický důkaz naznačuje, že oheň mohl vypuknout mnohem dříve, než se předpokládalo – už v loděnici. Jiní odborníci ale tvrdí, že srážka lodi s ledovcem byla tak silná, že by loď šla tak jako tak kde dnu – nehledě na nějaký požár a poškození trupu lodi.
Možná, že další vyšetřování a hlubším zkoumání nám umožní poznat celý příběh, který prozatím zůstává z velké části ztracen na moři.
Související
Tragédie ponorky Titan byla nevyhnutelná, řekl bývalý zaměstnanec OceanGate
Posádka věděla, že zemře. Pozůstalí žalují OceanGate za loňskou tragédii Titanu
Titanic , historie , zajímavosti
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák