Loď Titanic patří k nejznámějším plavidlům světa – a to i přesto (nebo právě proto), že na své první cestě z anglického Southampton přes francouzský Cherbourg a irský Queenstown (Cobh) do amerického New Yorku měla nehodu a šla ke dnu. Dlouhá desetiletí se tvrdí, že za potopení lodi mohla nepřiměřená rychlost a následný náraz do ledovce. Jenže nové důkazy ukazují, že vše mohlo být úplně jinak.
R.M.S. Titanic byl zaoceánský parník třídy Olympic patřící společnosti White Star Line. Ve své době šlo o největší osobní parník světa. Byl určen pro převoz cestujících a pošty mezi Evropou a Severní Amerikou. Kapacita lodi dovolovala převážet 2 453 až 2 603 cestujících a omezený počet kočárů nebo automobilů. O provoz lodě a o pohodlí cestujících se staralo 885 až 899 členů posádky.
Titanic však ztroskotal již během své první plavby. 14. dubna 1912 v 23:40 se parník srazil s ledovcem. Po necelých třech hodinách, nad ránem 15. dubna v 02:20, klesl ke dnu. Zahynulo asi 1 500 cestujících a členů posádky. Příčinou vysokého počtu obětí byl zejména nedostatek záchranných člunů a špatná organizace záchranných prací.
Zkáze Titanicu se dostalo široké publicity pro velký počet obětí, mezi nimiž byli i někteří z nejbohatších lidí světa a mnoho známých osobností, i kvůli legendám, které vznikly kolem příčiny a průběhu potopení, a později také po objevení zachovalého vraku lodi v hlubinách Atlantiku. Velkou pozornost vyvolal také film Titanic v roku 1997, který se stal megahitem.
Senan Molony, irský autor, který se věnuje historii Titanicu, ale teď poukazuje na to, že nové důkazy naznačují, že za potopení lodi nemůže led, ale úplně jiný živel – oheň. Novou teorii představil v dokumentu „Titanic: The New Evidence“, který odvysílala britská stanice Channel 4.
„Oficiální vyšetřování označilo potopení Titanicu za akt Boží," říká Molony pro deník The Times. „Není to ale pouhý jednoduchý příběh o tom, že se loď srazila s ledovcem a potopila se. Je to dokonalá bouře spojující mimořádné faktory: oheň, led a trestuhodnou nedbalost,“ tvrdí.
Argumentuje, že v uhelném bunkru obří lodi vypukl oheň ještě před tím, než Titanic opustil loděnici v Belfastu, kde byl vybudován. Nedávno získané fotografie ukazují, že loď měla 9 metrů dlouhou tmavou skvrnu podél trupu předtím, než opustila přístav v Southamptonu. Nová teorie říká, že oheň zdeformoval ocel na trupu, kvůli čemuž byla tato část lodi mnohem víc křehká.
Právě tato oblast je zároveň považována za místo, kde ledovec zasáhl loď. Molony říká, že poškození ohněm mohlo oslabit trup lodi, takže byla mnohem náchylnější, když o něco později najela na ledovec. Podle experta se o požáru vědělo, ale informace byla zatajena ze strachu, že by ohrozila dlouho očekávanou první plavbu, která již tak měla zpoždění.
Tato nová teorie vychází z již dříve prezentované myšlenky profesora Roberta Essenhigha, který svou tezi publikoval v roce 2004 v magazínu Science Daily. Tvrdil, že silný oheň mohl donutit posádku, aby zvýšila rychlost lodi, což nakonec vedlo ke srážce s ledovcem.
Většina historiků dnes souhlasí, že v určitém bodě potopení Titanicu došlo k požáru. Nový fotografický důkaz naznačuje, že oheň mohl vypuknout mnohem dříve, než se předpokládalo – už v loděnici. Jiní odborníci ale tvrdí, že srážka lodi s ledovcem byla tak silná, že by loď šla tak jako tak kde dnu – nehledě na nějaký požár a poškození trupu lodi.
Možná, že další vyšetřování a hlubším zkoumání nám umožní poznat celý příběh, který prozatím zůstává z velké části ztracen na moři.
Související
Příběh, který dodnes fascinuje svět: Jak došlo k objevení vraku Titaniku?
Tragédie ponorky Titan byla nevyhnutelná, řekl bývalý zaměstnanec OceanGate
Titanic , historie , zajímavosti
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno před 1 hodinou
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
před 2 hodinami
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
před 3 hodinami
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
před 4 hodinami
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
před 5 hodinami
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
před 5 hodinami
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
před 6 hodinami
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
před 7 hodinami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 8 hodinami
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 10 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 10 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 11 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 12 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 12 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 13 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 15 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
Evropská unie se v pátek rozhodla trvale zmrazit ruská aktiva v Evropě, aby zajistila, že miliardy eur nebudou moci být zablokovány Moskvě vládami Maďarska a Slovenska. Aktiva budou zablokována, dokud Rusko neukončí svou válku na Ukrajině a neuhradí těžké škody, které za téměř čtyři roky způsobilo.
Zdroj: Libor Novák