Navzdory technologickému posunu se některé komerční lety za uplynulé půlstoletí zpozdily i o více než hodinu. Britská BBC pátrala po tom, proč se tak stalo. Ukázalo se, že umělé protahování délky letů je dnes běžnou praxí aerolinek. Existuje nějaké řešení, jak leteckou dopravu zefektivnit?
Během šedesátých let 20. století trval běžný komerční let z New Yorku do Los Angeles pět hodin, dnes trvá cesta na stejné trase více než šest hodin, ačkoliv se létá stále mezi stejnými letišti. Důvod? Aerolinky tomu říkají anglickým slovem padding (vycpávka) a byly by nejradši, kdyby o této praxi klienti neměli ani tušení.
Pod „vycpávkou“ si představme čas navíc, který si aerolinky dávají na cestu z bodu A do bodu B. Společnosti u zmíněných linek vycházely z předcházející praxe, kdy letouny běžně dosedaly v cílové destinaci se značným zpožděním. Proto do letových plánů zabudovaly jistý časový polštář, aby se to už nestávalo.
„Přesto v průměru 30 % letů dorazí s více než patnáctiminutovým zpožděním,“ konstatuje kapitán Michael Baida pro BBC, přičemž cituje data US Department of Transportation. Padding během uplynulých let toto číslo srazil na nynější úroveň ze 40 %. Aerolinky tak prakticky ošálily systém, namísto zvýšení efektivity totiž prodloužily časy letů.
Cílem aerolinek je „A0“, termín, který je v branži používán pro nulové zpoždění. Podle praxe US Department of Transportation dosáhne na „A0“ i let, který přistane o 14 minut později oproti letovému plánu. To je další důvod, proč dnes letouny častěji dosedají v cíli načas. Čtvrthodina navíc je však důležitá především pro letové dispečery, kteří jsou v dnešní době přehlceni množstvím odletů i příletů.
Michael Baiada vidí jako častý důvod zpoždění liknavost samotných aerolinek, které své letouny ve vzduchu nechávají zcela napospas letové kontrole. Podle něj by naopak měly lety sledovat a přizpůsobovat operace včetně úpravy letové rychlosti.
Podle bývalého vedoucího pracovníka aerolinek Toma Hendrickse je problémem také to, že společnosti navrhují letové plány pro perfektní podmínky. „Prakticky kdykoliv může nastat počasí, kterému se letecká doprava musí samozřejmě adekvátně přizpůsobit,“ řekl BBC. I Hendricks však souhlasí s názorem, že by aerolinky mohly dělat mnohem víc.
Několik důvodů, proč aerolinkám současný stav vyhovuje
Existuje nějaké řešení? Nabízí se jich spousta, například i redukce letů, která je však vzhledem k poptávce prakticky nemožná. Baiada proto přišel se systém BBFM, který pomáhá aerolinkám optimalizovat letovou efektivitu. Testy, které proběhly už v roce 2012, potvrdily, že dochází nejen k redukci zpoždění, ale také emisí a spotřeby paliva.
Hendricks, který byl tou dobou zaměstnán u Delta Airlines, byl zprvu k sytému kritický, dnes už v něm vidí velký potenciál. Připomíná však, že aerolinky v minulosti do podobných technologií investovaly spoustu peněz s rozporuplnými výsledky.
Podle mluvčí organizace AirHelp Palomy Salmeronové pomáhá padding aerolinkám nejen k tomu, aby dorážely načas, ale především slouží k obcházení tříhodinového limitu zpoždění, který stanovila Evropská unie. Minimalizuje se tak možnost, že by musely platit klientům jakoukoliv finanční kompenzaci.
„Aerolinky toho mohou ke zlepšení efektivity udělat spoustu a Baiadovo řešení je jedním z nich,“ vyjádřil se pro BBC letecký konzultant Bob Mann. „Aerolinky ale stále tvrdí, že za zpoždění je zodpovědná letová kontrola, ačkoliv to tak není,“ dodává s tím, že by se letecké společnosti měly naopak snažit samy něco dělat ve prospěch klientů. Čas ukáže, jakým směrem se aerolinky vydají.
Související
Letiště Václava Havla Praha zažilo v pátek nouzové přistání. Letadlo mělo závadu na podvozku
V USA zrušili kvůli bouřím více než 1300 letů. Díky povodním se pohřešuje devítiměsíční dítě a batole
letectví , letadla, letectví , doprava
Aktuálně se děje
před 26 minutami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 59 minutami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 1 hodinou
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 2 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 3 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
Cesta k míru na Ukrajině zůstává podle Donalda Trumpa nejasná, a to i přes "přiměřeně dobré" rozhovory mezi americkými vyslanci a ruským prezidentem Vladimirem Putinem, které ovšem nepřinesly žádný zásadní průlom. Zvláštní vyslanec USA Steve Witkoff a Trumpův zeť Jared Kushner, kteří absolvovali dlouhé úterní jednání v Kremlu, se nyní chystají setkat s předním ukrajinským vyjednavačem Rustemem Umerovem na Floridě. Trump ve středu v Oválné pracovně prohlásil, že Putin by dohodu rád uzavřel, nicméně dodal, že nemůže říct, co z jednání vzejde, protože "k tanci jsou potřeba dva". Prezident také uvedl, že Spojené státy "měly s Ukrajinou něco docela dobře rozpracováno".
Zdroj: Libor Novák