Tajemství, o kterém lidé nemají vědět. Třetina letů má zpoždění, aerolinkám to vyhovuje

Navzdory technologickému posunu se některé komerční lety za uplynulé půlstoletí zpozdily i o více než hodinu. Britská BBC pátrala po tom, proč se tak stalo. Ukázalo se, že umělé protahování délky letů je dnes běžnou praxí aerolinek. Existuje nějaké řešení, jak leteckou dopravu zefektivnit?

Během šedesátých let 20. století trval běžný komerční let z New Yorku do Los Angeles pět hodin, dnes trvá cesta na stejné trase více než šest hodin, ačkoliv se létá stále mezi stejnými letišti. Důvod? Aerolinky tomu říkají anglickým slovem padding (vycpávka) a byly by nejradši, kdyby o této praxi klienti neměli ani tušení.

Pod „vycpávkou“ si představme čas navíc, který si aerolinky dávají na cestu z bodu A do bodu B. Společnosti u zmíněných linek vycházely z předcházející praxe, kdy letouny běžně dosedaly v cílové destinaci se značným zpožděním. Proto do letových plánů zabudovaly jistý časový polštář, aby se to už nestávalo.

„Přesto v průměru 30 % letů dorazí s více než patnáctiminutovým zpožděním,“ konstatuje kapitán Michael Baida pro BBC, přičemž cituje data US Department of Transportation. Padding během uplynulých let toto číslo srazil na nynější úroveň ze 40 %. Aerolinky tak prakticky ošálily systém, namísto zvýšení efektivity totiž prodloužily časy letů.

Cílem aerolinek je „A0“, termín, který je v branži používán pro nulové zpoždění. Podle praxe US Department of Transportation dosáhne na „A0“ i let, který přistane o 14 minut později oproti letovému plánu. To je další důvod, proč dnes letouny častěji dosedají v cíli načas. Čtvrthodina navíc je však důležitá především pro letové dispečery, kteří jsou v dnešní době přehlceni množstvím odletů i příletů.

Michael Baiada vidí jako častý důvod zpoždění liknavost samotných aerolinek, které své letouny ve vzduchu nechávají zcela napospas letové kontrole. Podle něj by naopak měly lety sledovat a přizpůsobovat operace včetně úpravy letové rychlosti.

Podle bývalého vedoucího pracovníka aerolinek Toma Hendrickse je problémem také to, že společnosti navrhují letové plány pro perfektní podmínky. „Prakticky kdykoliv může nastat počasí, kterému se letecká doprava musí samozřejmě adekvátně přizpůsobit,“ řekl BBC. I Hendricks však souhlasí s názorem, že by aerolinky mohly dělat mnohem víc.

Několik důvodů, proč aerolinkám současný stav vyhovuje

Existuje nějaké řešení? Nabízí se jich spousta, například i redukce letů, která je však vzhledem k poptávce prakticky nemožná. Baiada proto přišel se systém BBFM, který pomáhá aerolinkám optimalizovat letovou efektivitu. Testy, které proběhly už v roce 2012, potvrdily, že dochází nejen k redukci zpoždění, ale také emisí a spotřeby paliva.

Hendricks, který byl tou dobou zaměstnán u Delta Airlines, byl zprvu k sytému kritický, dnes už v něm vidí velký potenciál. Připomíná však, že aerolinky v minulosti do podobných technologií investovaly spoustu peněz s rozporuplnými výsledky.

Podle mluvčí organizace AirHelp Palomy Salmeronové pomáhá padding aerolinkám nejen k tomu, aby dorážely načas, ale především slouží k obcházení tříhodinového limitu zpoždění, který stanovila Evropská unie. Minimalizuje se tak možnost, že by musely platit klientům jakoukoliv finanční kompenzaci.

„Aerolinky toho mohou ke zlepšení efektivity udělat spoustu a Baiadovo řešení je jedním z nich,“ vyjádřil se pro BBC letecký konzultant Bob Mann. „Aerolinky ale stále tvrdí, že za zpoždění je zodpovědná letová kontrola, ačkoliv to tak není,“ dodává s tím, že by se letecké společnosti měly naopak snažit samy něco dělat ve prospěch klientů. Čas ukáže, jakým směrem se aerolinky vydají.

Související

Více souvisejících

letectví letadla, letectví doprava

Aktuálně se děje

před 25 minutami

před 51 minutami

Valerij Zalužnyj

Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek dekretem oficiálně jmenoval bývalého vrchního velitele ozbrojených sil Valerije Zalužného mimořádným a zplnomocněným velvyslancem Ukrajiny v Británii. Ukrajinský parlament také dnes odvolal Olexandra Kubrakova z funkce místopředsedy vlády pro obnovu Ukrajiny.

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Izrael, ilustrační foto

Izrael se vyjádřil k hrozbě Bidena o zákazu dodávek zbraní

Za "velké zklamání" označil ve čtvrtek izraelský velvyslanec při OSN Gilad Erdan vyjádření amerického prezidenta Joea Bidena, který pohrozil zastavením některých dodávek zbraní Izraeli v případě, že zaútočí na město Rafah na jihu Pásma Gazy. 

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

včera

včera

včera

HC Škoda Plzeň, ilustrační fotografie.

Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač

Sezóna extraligy 2023/24 sice skončila teprve před nedávnem, ale už teď se kluby chystají na sezónu novou, tedy na sezónu 2024/25. A to nejen změnami v hráčských kádrech, ale i novými jmény na lavičce. Takový případ se nyní naskytl v extraligové Plzni, která pro nadcházející sezónu povolala do svých služeb bývalého reprezentačního trenéra Josefa Jandače. Ten se tak po pauze vrací zpátky na extraligovou scénu. Na západě Čech mu při tom budou pomáhat v roli asistentů Jiří Veber a Václav Pletka.

včera

Dva členové ochranky měli atentát ukrajinského prezidenta do detailů naplánovaný.

Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky

Podle prohlášení ukrajinské tajné služby SBU byl zmařen pokus o atentát na prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Mezi zadrženými by měli být dva členové jeho vlastní ochranky. Údajně měla být v plánu i likvidace politických a vojenských špiček Ukrajiny.

včera

Peskov nechtěl komentovat tvrzení Kyjeva, že za pokusem o vraždu Zelenského stojí ruská FSB

Kreml uvedl, že nemá žádné prohlášení k ukrajinským tvrzením, že Kyjev překazil plán ruské Federální bezpečnostní služby (FSB) provést atentát na ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.

Zdroj: Julie Jarošová

Další zprávy