Navzdory technologickému posunu se některé komerční lety za uplynulé půlstoletí zpozdily i o více než hodinu. Britská BBC pátrala po tom, proč se tak stalo. Ukázalo se, že umělé protahování délky letů je dnes běžnou praxí aerolinek. Existuje nějaké řešení, jak leteckou dopravu zefektivnit?
Během šedesátých let 20. století trval běžný komerční let z New Yorku do Los Angeles pět hodin, dnes trvá cesta na stejné trase více než šest hodin, ačkoliv se létá stále mezi stejnými letišti. Důvod? Aerolinky tomu říkají anglickým slovem padding (vycpávka) a byly by nejradši, kdyby o této praxi klienti neměli ani tušení.
Pod „vycpávkou“ si představme čas navíc, který si aerolinky dávají na cestu z bodu A do bodu B. Společnosti u zmíněných linek vycházely z předcházející praxe, kdy letouny běžně dosedaly v cílové destinaci se značným zpožděním. Proto do letových plánů zabudovaly jistý časový polštář, aby se to už nestávalo.
„Přesto v průměru 30 % letů dorazí s více než patnáctiminutovým zpožděním,“ konstatuje kapitán Michael Baida pro BBC, přičemž cituje data US Department of Transportation. Padding během uplynulých let toto číslo srazil na nynější úroveň ze 40 %. Aerolinky tak prakticky ošálily systém, namísto zvýšení efektivity totiž prodloužily časy letů.
Cílem aerolinek je „A0“, termín, který je v branži používán pro nulové zpoždění. Podle praxe US Department of Transportation dosáhne na „A0“ i let, který přistane o 14 minut později oproti letovému plánu. To je další důvod, proč dnes letouny častěji dosedají v cíli načas. Čtvrthodina navíc je však důležitá především pro letové dispečery, kteří jsou v dnešní době přehlceni množstvím odletů i příletů.
Michael Baiada vidí jako častý důvod zpoždění liknavost samotných aerolinek, které své letouny ve vzduchu nechávají zcela napospas letové kontrole. Podle něj by naopak měly lety sledovat a přizpůsobovat operace včetně úpravy letové rychlosti.
Podle bývalého vedoucího pracovníka aerolinek Toma Hendrickse je problémem také to, že společnosti navrhují letové plány pro perfektní podmínky. „Prakticky kdykoliv může nastat počasí, kterému se letecká doprava musí samozřejmě adekvátně přizpůsobit,“ řekl BBC. I Hendricks však souhlasí s názorem, že by aerolinky mohly dělat mnohem víc.
Několik důvodů, proč aerolinkám současný stav vyhovuje
Existuje nějaké řešení? Nabízí se jich spousta, například i redukce letů, která je však vzhledem k poptávce prakticky nemožná. Baiada proto přišel se systém BBFM, který pomáhá aerolinkám optimalizovat letovou efektivitu. Testy, které proběhly už v roce 2012, potvrdily, že dochází nejen k redukci zpoždění, ale také emisí a spotřeby paliva.
Hendricks, který byl tou dobou zaměstnán u Delta Airlines, byl zprvu k sytému kritický, dnes už v něm vidí velký potenciál. Připomíná však, že aerolinky v minulosti do podobných technologií investovaly spoustu peněz s rozporuplnými výsledky.
Podle mluvčí organizace AirHelp Palomy Salmeronové pomáhá padding aerolinkám nejen k tomu, aby dorážely načas, ale především slouží k obcházení tříhodinového limitu zpoždění, který stanovila Evropská unie. Minimalizuje se tak možnost, že by musely platit klientům jakoukoliv finanční kompenzaci.
„Aerolinky toho mohou ke zlepšení efektivity udělat spoustu a Baiadovo řešení je jedním z nich,“ vyjádřil se pro BBC letecký konzultant Bob Mann. „Aerolinky ale stále tvrdí, že za zpoždění je zodpovědná letová kontrola, ačkoliv to tak není,“ dodává s tím, že by se letecké společnosti měly naopak snažit samy něco dělat ve prospěch klientů. Čas ukáže, jakým směrem se aerolinky vydají.
Související
Letiště Václava Havla Praha zažilo v pátek nouzové přistání. Letadlo mělo závadu na podvozku
V USA zrušili kvůli bouřím více než 1300 letů. Díky povodním se pohřešuje devítiměsíční dítě a batole
letectví , letadla, letectví , doprava
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Putin vyslyšel Pašinjana. Stahuje ruská vojska z částí Arménie
před 51 minutami
Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil
Aktualizováno před 1 hodinou
Na Rudém náměstí proběhla tradiční vojenská přehlídka. Zabráníme globálnímu konfliktu, řekl Putin
před 1 hodinou
Bělorusko zahájilo nečekanou inspekci nosičů jaderných zbraní. Zúčastní se cvičení s námi, oznámil Putin
před 3 hodinami
Létají jinam, samovolně vybuchují. Severokorejské rakety Rusům na Ukrajině příliš nepomáhají
před 3 hodinami
V lomu ČSA přeruší těžbu. Bude se propouštět, oznámila Severní energetická
před 3 hodinami
U Klínce odklízejí vykolejené vozy vlaku, který ujel ze stanice bez strojvůdce
před 4 hodinami
Takhle vypadá skutečná digitalizace: Estonci mohou volit v eurovolbách i přes mobil
před 4 hodinami
Ruský postup na Ukrajině pokračuje. Obsadili jsme další vesnice, tvrdí armáda
před 5 hodinami
V Německu byli napadeni dva politici z protiimigrační strany AfD
před 6 hodinami
WHO: Nemocnicím na jihu Pásma Gazy zůstalo palivo jen na tři dny, doplnit jej nelze
před 6 hodinami
Izrael se vyjádřil k hrozbě Bidena o zákazu dodávek zbraní
před 7 hodinami
Biden: Izraelci zabíjí civilisty našimi bombami. Pokud zaútočí na Rafah, už žádné nedostanou
před 8 hodinami
Osm zraněných, desítky poškozených budov. Na ukrajinské frontě v noci opět útočila letadla i drony
před 9 hodinami
Počasí o víkendu: Meteorologové očekávají typické jaro
včera
Slováci zadrželi 14letého mladíka. Škole vyhrožoval bombou
včera
Policie obvinila muže z vraždy v Plzni. Oběť dnes v nemocnici zemřela
včera
Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač
včera
Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky
včera
Peskov nechtěl komentovat tvrzení Kyjeva, že za pokusem o vraždu Zelenského stojí ruská FSB
Kreml uvedl, že nemá žádné prohlášení k ukrajinským tvrzením, že Kyjev překazil plán ruské Federální bezpečnostní služby (FSB) provést atentát na ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského.
Zdroj: Julie Jarošová