Posmrtné fotografie. Zvláštní druh portrétu a památka na zesnulé

Jistým dokladem vnímání smrti v minulosti mohou být tzv. posmrtné fotografie, které vznikaly zejména v 19. století. Jedná se o portrétní snímky právě zemřelých lidí a byly zvláštní památkou na zesnulé. 

Dnes nám může připadat poněkud zvláštní, že si naši předci pořizovali fotografie svých zemřelých příbuzných. Dnes by zřejmě jen málokdo zařadil do rodinného alba třeba fotografii mrtvé babičky nebo dokonce mrtvého dítěte.

V minulosti však lidé na život a také na smrt pohlíželi trochu jinak než my dnes. Smrt pro naše předky představovala naprosto běžnou součást života, v některých obdobích lidé dokonce celý svůj život vnímali jako jakousi dobu přípravy na smrt a posmrtný život. V raném novověku třeba vznikaly jisté „příručky dobrého umírání“, které obsahovaly nejrůznější návody na to, jak se dobrat k „dobré smrti“ – jak správně zemřít, co vše před smrtí zajistit a podobně. Oproti tomuto pojetí smrti jsme ji my dnes odsunuli do pozadí a téma smrti se stalo tabu.

Ještě na počátku 20. století umírali lidé většinou doma obklopeni rodinou, někdy i sousedy či nejbližšími přáteli. To umožnilo poslední rozloučení, které bylo důležité jak pro umírajícího, tak pro pozůstalé. V 19. století bylo po smrti příbuzného zvykem pořídit jeho fotografii. Jednalo se o zvláštní formu památky na zesnulého. Je známo několik typů těchto fotografií. Někdy jsou zachyceni mrtví na úmrtním loži nebo v rakvi, tedy ležící. Na jiných posmrtných fotografiích z 19. století je naopak patrná snaha o to, aby nebožtík vypadal tak, jako kdyby byl živý.

Mrtvého bylo nutné pro pořízení takového snímku vypodložit a zafixovat pomůckami zhotovenými speciálně pro tento účel. Vyráběny byly třeba zvláštní podpěrky očních víček, aby měl mrtvý na fotografii otevřené oči. Na některých dochovaných fotografiích je patrné domalování očí nebo kolorování mrtvolně bledé pokožky. Snahou bylo docílit co nejživějšího vzhledu. Známé jsou snímky mrtvých osob sedících na židli nebo dětí v kočárku. Právě fotografie zemřelých malých dětí měly zvláštní úlohu. Dětská úmrtnost byla tehdy běžným jevem a rodiče dítěte, které zemřelo ve velmi nízkém věku, si na něj mohly vytvořit často jenom jedinou obrazovou památku a podobiznu, a to ve formě posmrtné fotografie. Na posmrtných snímcích dětí zpravidla nechybí nějaké atributy dětství, například kočárek nebo hračka. Děti byly fotografovány samy i se svými rodiči či sourozenci.

Posmrtné fotografie byly oblíbené zejména v závěru 19. století. Zhotovování portrétů zemřelých příbuzných má však dlouhou tradici, která sahá až do dob renesance. Tehdy byli malováni šlechtici na úmrtním loži, ale také zemřelé malé děti.

Související

Zatímco ve světě si lidé masakr na náměstí Tchien-an-men připomínají, v Číně se ho komunisté snaží vymazat z lidské paměti. Rozhovor

35 let od protestů v Číně. Země tehdy byla v mnohém svobodnější než Československo, upozorňuje sinolog Klimeš

Smrt vysokého činitele a představitele reformního křídla komunistické strany Chu Jao-panga v dubnu 1989 se stala velkým impulzem pro protestní hnutí v Číně. Přestože jeho hlavní hybnou silou byli studenti, před jeho krvavým potlačením na náměstí Tchien-an-men o necelé dva měsíce později proniklo prakticky do všech společenských kruhů, konstatuje sinolog Ondřej Klimeš v rozhovoru pro EuroZprávy.cz. Pracovník Orientálního ústavu Akademie věd v té souvislosti poukazuje na to, že k protestům a nepokojům různé intenzity docházelo v Číně již dříve, jelikož osmdesátá léta byla dosud nejuvolněnějším obdobím v dosavadní historii vlády tamní komunistické strany. V kontextu současné politické situace v Číně je podle Klimeše například obtížně představitelné, že čínská společnost byla v této době spíše prozápadně naladěná a její část požadovala demokratizaci poměrů. 

Více souvisejících

historie smrt fotografie

Aktuálně se děje

před 3 minutami

před 13 minutami

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

před 43 minutami

před 43 minutami

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Tanky ABRAMS, ilustrační fotografie

Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy

Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.

před 8 hodinami

včera

RECENZE: Rivalové rozehrávají drama milostného trojúhelníku na tenisovém kurtu

Česká kina pohostí rozhodující tenisový zápas, který v závěru není ani tak důležitý ze sportovního hlediska, jako z toho osobního. Stojí proti sobě dva muži, jejichž mladistvé přátelství skrečovala společná láska k jedné ženě. Rivalové v melodramatických konturách konstruují milostný trojúhelník, jehož exekuce je jedna z těch nejlepších za poslední dobu. 

Zdroj: Martin Pleštil

Další zprávy