Přesně před 60 lety, dne 21. září roku 1965, došlo na železniční zastávce v Praze k vážné nehodě, která si vyžádala životy několika osob. Ani ne za měsíc se v jiné pražské stanici srazily další dva vlaky a následky nehody byly také tragické.
21. září 1965: Hloubětín
Bylo 21. září roku 1965, když krátce před třetí hodinou odpoledne vyjel z Prahy osobní vlak směrem do Kolína. Daleko ovšem nedojel. Ve stanici Praha-Hloubětín do soupravy zezadu narazil nákladní vlak, jehož obsluha ignorovala pokyn „stůj“. Nákladní vlak jel rychle, a tak osobák před sebou tlačil dlouhých osmdesát metrů. Následky byly tragické a zasáhly celou společnost. Hned druhý den o nehodě vyšla zpráva v tisku:
„Vážné železniční neštěstí se stalo v úterý krátce před 15. hodinou na trati Praha-Kolín. V zastávce Hloubětín najel elektrický nákladní vlak na zadní vagón elektrického osobního vlaku, který se právě rozjížděl směrem na Běchovice. Nárazem byl jeho poslední vůz, lokomotiva nákladního vlaku a další dva vozy nákladní soupravy značně poškozeny. Pracovníci dopravy za pomoci příslušníků armády a Veřejné bezpečnosti se okamžitě ujali záchranných prací. K místu nehody se ihned sjela také vozidla záchranné služby, která po poskytnutí první pomoci rozvezla do pražských nemocnic 68 raněných. Z nich bylo 24 ponecháno v nemocničním ošetřování, ostatní byli propuštěni do domácího léčení. Z trosek bylo vyproštěno 13 mrtvých – 11 cestujících a dva železniční zaměstnanci. Příčiny neštěstí se vyšetřují.“
15. října 1965: Běchovice
Neuběhl ani měsíc a v Praze došlo na železnici k další vážné nehodě. Ve stanici Běchovice najel do stojícího osobního vlaku druhý osobák. Opět se jednalo o chybu lidského faktoru nerespektujícího pokyn „stůj“. Dva zaměstnanci československých drah zemřeli na místě, zraněných bylo více než deset.
Alarmující situace na železnici
Dvé vážné železniční nehody na jedné trati tak krátce po sobě nenechaly v klidu vysoké představitele nejenom československých drah, ale také komunistické strany a státu. Železničáři v poslední době v médiích a očích veřejnosti rozhodně nevypadali jako spolehliví a vzorní pracovníci, které socialistická společnost měla prezentovat. Pro stranické orgány to představovalo paradoxně ještě větší problém, než škody na životech či majetku po nehodách. Proto se pár dnů po druhé tragédii, dne 27. října 1965, sešli zástupci ministerstva dopravy a československých drah, aby se snažili dalším neštěstím zabránit. Po dlouhé poradě se všichni shodli na tom, že je sice pozitivní zprávou, že počet železničních nehod postupem času klesal, ovšem na druhou stranu bývaly následky nehod čím dál závažnější. Zároveň bylo shledáno, že tratě, na nichž k nehodám došlo, byly dobře a na danou dobu moderně technicky zabezpečeny. Na vině bývaly tedy nejčastěji lidská chyba či nezodpovědnost – zaměstnanci drah často porušovali předpisy a mnohdy také vyloženě hazardovali, když projížděli návěstidla s pokynem „stůj“ s předpokladem, že „to stihnou projet“. Přesně takový přístup měl na svědomí právě zmiňovanou nehodu dne 21. září 1965 v Hloubětíně. Výsledkem jednání tak bylo nařízení, aby vedoucí pracovníci na železnicích důsledněji dohlíželi na své zaměstnance a důrazněji dbali na dodržování předpisů a pracovní kázně.
2. listopadu 2025 9:45
Marie Antoinetta se narodila před 270 lety. Život dcery Marie Terezie vyhasl na popravišti
Související
V Neratovicích vykolejil vlak. Cestující musí do autobusů
Na Vyškovsku nejezdily vlaky. Osobáku začal hořet vagon
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Britské maloměsto řeší název ulice. Kvůli zneuznanému členovi královské rodiny
před 2 hodinami
Biatlonistka Simonová se přiznala ke krádeži. Na zimní olympiádě se ale představí
před 3 hodinami
Duka bojoval, měl zaťaté pěsti, prozradila dominikánská sestřička
před 4 hodinami
Čech poprvé povede unijní úřad OLAF. Rozhodla Evropská komise
Aktualizováno před 4 hodinami
Rusové trýzní obyčejné Ukrajince. Výpadky dodávek energií mají trvat většinu dne
před 5 hodinami
Orbán vyjednal v Bílém domě výjimku i pro Slovensko, domnívá se Fico
před 6 hodinami
Stanjura reagoval na kritiku rozpočtu. Babiš se jen vymlouvá, přidal se Fiala
před 7 hodinami
Čeští fotbaloví rozhodčí budou pod dohledem kapacity. Pomáhat jim má Carlos Clos Gómez
před 7 hodinami
Podzimní sbírka potravin. Češi jich opět vybrali více než minule
před 8 hodinami
Havlíček připustil stažení ukrajinských vlajek z dalších veřejných budov
před 9 hodinami
"Měli jsme šanci." Clooney nelituje sloupku proti Bidenovi, ale připustil chybu
před 10 hodinami
Babiš kvůli rozpočtu útočí na Fialovu vládu. Chybí prý desítky miliard
před 11 hodinami
O odvetě si rozhodneme sami, reagují Rusové na zpřísnění unijní vízové politiky
před 12 hodinami
Ukrajinci pomáhají české ekonomice. Příjmy do rozpočtu převyšují výdaje na pomoc
před 12 hodinami
Dostane Trump „fotbalovou Nobelovu cenu míru“? FIFA představila nové ocenění
před 14 hodinami
Poprvé výrazněji sněžilo i mimo hory. Meteorologové varují řidiče
před 14 hodinami
Lékaři si opět zvolili Kubka. Komoru vede už téměř dvacet let
před 16 hodinami
Meteorologové nabídli první předpověď počasí na příští víkend
včera
Princ Harry se musel omlouvat Kanaďanům. Jako fanoušek stál na špatné straně
včera
Kauza, jakou fotbal nepamatuje. Spor mezi novináři a trojicí klubů je u konce
Na přelomu srpna a září letošního roku došlo k bezprecedentní situaci v rámci tuzemského fotbalu, kdy hned trojice českých profesionálních klubů (Slavia, Plzeň a Ostrava) sáhla k odebrání akreditací novinářům Deníku Sport na jejich domácí zápasy, protože kluby nesouhlasily s několika články vydanými v těchto novinách. Nyní se tento spor podařilo vyřešit i prostřednictvím Etické komise Klubu sportovních novinářů (KNS), kteří by se rádi zasadili o nová akreditační pravidla.
Zdroj: David Holub