ROZHOVOR | Myšlenka ztvárnit cestu československých legionářů přes Sibiř nás nadchla, říká vývojář hry Last Train Home

Počítačová hra Last Train Home, která dnes spatřila světlo světa, je ambiciózní projekt českého vývojářského studia Ashborne Games a rakouského vydavatele THQ Nordic. Mapuje příběh fiktivního posledního obrněného vlaku, kterým se českoslovenští legionáři vrací z občanskými nepokoji zmítaného Ruska domů po konci první světové války. "Události tří let jsme shrnuli do půlročního putování, ať už se jedná o založení republiky, boje v tunelech u Bajkalu, nebo třeba honbu za carským pokladem," říká v rozhovoru pro EuroZprávy.cz Petr Kolář z Ashborne Games.

Kde se vzal nápad vytvořit hru, která bude mít historický podtext, navíc z prostředí první světové války?

Když jsme zakládali studio, řešili jsme s THQ Nordic i nápady na hry. Sedělo nás osm vedoucích a procházeli jsme jednotlivé nápady. Když nakonec přišel Karel Kališ, náš kreativní ředitel, s myšlenkou, která ani nebyla na seznamu – ztvárnit cestu československých legionářů přes Sibiř domů. Všichni jsme byli nadšení, a THQ Nordic také.

Last Train Home kombinuje strategické prvky s prvky survival her. Vznikla jako první výše zmíněná historická myšlenka, na kterou jste poté vymysleli žánr, či naopak jste věděli, jakou hru chcete udělat, a vybírali jste, do jakého období ji zasadit?

Téma tak bylo dané a už od začátku jsme měli jasno, že chceme udělat kombinaci misí a správy. Jen jsme se museli shodnout na detailech, které jsou ale důležité.

Hra je častokrát označována jako „pocta československým legionářům“. Co pro vás osobně toto historické téma znamená?

Dlouho jsme zvažovali, zda nepřevládne naše pověstná česká skromnost, a neuděláme hru do značné míry anonymní. Naštěstí jsme nakonec došli k tomu, že ukázat historické pozadí událostí, o kterých se ani pořádně neučí u nás, je lepší nápad.

Doporučené články

Sami uvádíte, že hra vypráví fiktivní příběh, který je ale založený na skutečných událostech. Nakolik šlo o inspiraci přetvořenou scénáristy a kolik událostí či první ve hře se drží skutečné reality?

Vyprávíme příběh fiktivního posledního vlaku, a zároveň provádíme hráče celým obdobím po konci první světové války. Události tří let jsme shrnuli do půlročního putování, ať už se jedná o založení republiky, boje v tunelech u Bajkalu, nebo třeba honbu za carským pokladem. Zakládáme si hodně na dobové věrnosti, ať už se jedná o výzbroj, nebo i výstroj, která však musela být uzpůsobena rozlišitelnosti jednotek ve hře.

Není tajemstvím, že na vzniku hry se podílí i Československá obec legionářská, předpokládám tedy že Legiovlak, který několik let křižuje Česko, vám byl zřejmě jednou z největších inspirací?

Už při zakládání studia jsme podnikli několik cest na Legiovlak. Zprvu tajně, následně jsme se s Československou Obcí Legionářskou spojili a spolupracovali oficiálně.

Hra klade velký důraz na příběh, což dokládá i hraný trailer nebo česko-slovensko-ruský dabing. Jak náročná byla realizace těchto prvků?

Spolu s Gnomon Film a Fineway tak byly natáčení upoutávek a dabingu ta jednodušší část. Díky pečlivé přípravě na straně našeho marketingu a jejich straně byly úkoly jasné, a šlo jen o to vše správně provést. Bylo to samozřejmě náročné, ale ne tak, jako je vývoj interaktivního media, kterým hry jsou.

Právě se přehrává: Last Train Home trailer

Last Train Home trailer Video: YouTube

Nakolik je Last Train Home přístupný pro milovníky historie, kteří se hrám běžně nevěnují?

I když poskytujeme celou škálu možností přizpůsobení obtížnosti, včetně přednastavených, je možné, že hra ve své šíři bude hodně komplexní. Pro lidi, kteří se hrám nevěnují běžně, je samozřejmě k dispozici celá řada vysvětlení a nápověd, i tak je možné, že se ve všech možnostech ztratí.

Ačkoliv hra zatím sklízí napříč recenzemi úspěch, velmi často jí je vytýkána slabá umělá inteligence nepřátel. Je to něco, na co se plánujete ještě zaměřit?

V současné chvíli sledujeme ohlasy hráčů a zvažujeme další kroky. Vzhledem k tomu, že prakticky děláme několik her v jedné (správu vlaku, bojový a tichý přístup v misích), musíme dobře zvažovat zásahy, aby správně pomohly co nejvíce hráčům. Jsme si vědomi, že v případě plížení nemusí nepřátelé reagovat nejlépe, a zvažujeme další kroky.

Hra samotná se z příběhového pohledu jeví jako ucelená. V současnosti je ale známo, že obdrží minimálně jedno rozšíření, Legion Tales. Můžete přiblížit, co hráčům nabídne? Bude nějakým způsobem rozšiřovat původní příběh?

Zatím plánujeme přesný obsah rozšíření, a zároveň s tím spolupracujeme s THQ Nordic na plném odhalení. Tím pádem vás mohu jen nalákat na celé oznámení, snad již brzy.

Jsou v plánu i další rozšíření?

Zatím sledujeme reakce hráčů, co dalšího by rádi ve hře viděli. Pokud bude zájem o hru dostatečný, můžeme se o dalších rozšířeních bavit s THQ Nordic.

Související

Více souvisejících

hra Last Train Home rozhovor

Aktuálně se děje

před 9 minutami

před 13 minutami

před 40 minutami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 49 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 5 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace

Východní polovinu Česka v těchto chvílích zasypává sníh, pokud se tedy vyplnily předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). Pomyslným viníkem je tlaková níže, která dokonce dostala vlastní jméno. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy