Praha - Zatímco při volbách předešlých dekád se politici spoléhali například na mítinky na náměstních, kontaktní kampaně či svá vystoupení v televizi a rozhlase, v posledních letech roste při oslovování případných voličů význam takzvaných nových médií. Jejich nástup nejlépe zachytili lidovci a TOP 09.
Právě KDU-ČSL, TOP 09 a také strana podnikatele Andreje Babiše ANO 2011 totiž při posledních krajských a senátních volbách tyto nové komunikační nástroje, jako vlastní webové stránky a především sociální síť Facebook, nejvíce využívala. Vyplývá to z výzkumu politologů a mediálních odborníků Masarykovy univerzity (MU), kteří analyzovali on-line komunikaci všech 233 kandidátů do Senátu a 251 lídrů kandidátek do krajských zastupitelstev. U všech kandidátů také sledovali, jak se na využití nových médií projevil jejich věk, vzdělání či délka politické kariéry.
Význam nových médií přitom v budoucnu patrně ještě poroste, mají totiž potenciál přilákat k volebním urnám nové voličské skupiny. I podle odborníků Masarykovy univerzity totiž ti politici, kteří je zatím nevyužívají, prakticky přichází o jednu z nejjednodušších možností, jak oslovit mladou a střední generaci voličů.
"Jak ukazují výzkumy, jsou to právě voliči z mladší generace, kteří se řadí mezi nejaktivnější uživatele nových médií a zároveň jsou skupinou obyvatelstva s nízkou volební účastí a menším zájmem o média tradiční," vysvětluje politoložka Alena Macková.
Nejvýznamnějším takovým médiem je přitom sociální síť Facebook. Češi si totiž na rozdíl od občanů jiných států zatím příliš neoblíbili jinde populární twitter či video kanál Youtube.
Důležitou roli také hrají webové stránky jednotlivých kandidátů. Ze srovnání senátních a krajských voleb ze zmíněného výzkumu vyplývá, že využití webové stránky k vlastní prezentaci je dvakrát populárnější mezi kandidáty do Senátu.
Poněkud odlišná situace je u facebooku. "Míra užití facebooku je napříč volbami velmi podobná. U velkých politických stran však můžeme vysledovat výrazně vyšší využití facebooku u krajských voleb," doplňuje mediální analytička Marta Fialová.
Podrobná analýza velkých politických stran u senátních voleb zvýrazňuje několik odlišností. "Trochu překvapivě patřila v těchto volbách mezi nejaktivnější strany KDU-ČSL, TOP 09 a strana ANO 2011. Všichni kandidáti z těchto tří stran mají vlastní webové stránky a facebook ve více než 80 procentech případů. Dobře si vedou i velké strany ODS (web 77,8 procenta a facebook 63 procenta) a ČSSD (web 63 procent a facebook 48,1 procenta)," uvádějí dále ve výzkumu odborníci MU. Ve využívání blogů dominují kandidáti KDU-ČSL (30,8 procenta).
Naopak význam nových médií ve volební kampani prakticky zcela opomíjejí kandidáti KSČM, u nichž jen necelá čtvrtina disponuje alespoň facebookovou stránkou či profilem. Podobně jsou na tom zástupci Suverenity nebo NS-LEV 21.
"Nezájem kandidátů těchto stran o sledovaná média lze vysvětlit menší přítomností jejich voličů v prostředí nových médií. Ale dokonce i Věci veřejné, které se dlouhodobě prezentují jako politická strana vycházející z principů přímé volby a rozhodování s pomocí internetových voleb a diskusí, nevyužívala v poslední senátní volební kampani nových medií nijak nadstandardně, spíše naopak," vysvětlují autoři výzkumu.
Související
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
Chat Control zavádí nebezpečný precedens. Evropská unie může ztratit soukromí
internet , volební kampaň , politici
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Stovky dronů, desítky raket. Rusko zahájilo na pozadí mírových rozhovorů útoky po celé Ukrajině
před 1 hodinou
Jindřich Rajchl obhájil post předsedy strany PRO. Chce z ní vybudovat „vůdčí sílu“ Česka
před 2 hodinami
Financování Ukrajiny se zaseklo. Maďarsko vetovalo další plán EU na podporu Kyjeva
před 3 hodinami
MAAE: Kryt v Černobylu po zásahu dronem neblokuje únik radiace
před 4 hodinami
USA hlásí pokrok v jednáních s Ukrajinou o plánu na ukončení války
před 5 hodinami
Provokace Kremlu se zvyšují. Švédské námořnictvo hlásí nárůst aktivity ruských ponorek
před 7 hodinami
Příměří se rozpadá. Pákistán a Afghánistán spolu na hranicích bojují, civilisté prchají
před 8 hodinami
Podzim v prosinci. Meteorologové přinesli předpověď na příští týden
před 13 hodinami
OBRAZEM: Mikuláš se svou partou čertů a andělů si podmanil ulice Prahy
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
Mluvčí Generálního štábu Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová v rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, na co by si lidé měli dávat pozor během období adventu a Vánoc. Upozornila na základní pravidla, jak požárům předcházet, jak se chovat v případě zahoření elektroniky a jakým způsobem správně hasit vzniklý oheň. „Nejdůležitější je nezpanikařit a zachovat klid. K tomu klidu přispěje i to, že jsme na možnost požáru připravení – víme například, kde máme hasicí přístroj a jak ho použít, abychom nemuseli studovat návod až ve chvíli, kdy hoří,“ říká.
Zdroj: Jakub Jurek