Praha - Zatímco při volbách předešlých dekád se politici spoléhali například na mítinky na náměstních, kontaktní kampaně či svá vystoupení v televizi a rozhlase, v posledních letech roste při oslovování případných voličů význam takzvaných nových médií. Jejich nástup nejlépe zachytili lidovci a TOP 09.
Právě KDU-ČSL, TOP 09 a také strana podnikatele Andreje Babiše ANO 2011 totiž při posledních krajských a senátních volbách tyto nové komunikační nástroje, jako vlastní webové stránky a především sociální síť Facebook, nejvíce využívala. Vyplývá to z výzkumu politologů a mediálních odborníků Masarykovy univerzity (MU), kteří analyzovali on-line komunikaci všech 233 kandidátů do Senátu a 251 lídrů kandidátek do krajských zastupitelstev. U všech kandidátů také sledovali, jak se na využití nových médií projevil jejich věk, vzdělání či délka politické kariéry.
Význam nových médií přitom v budoucnu patrně ještě poroste, mají totiž potenciál přilákat k volebním urnám nové voličské skupiny. I podle odborníků Masarykovy univerzity totiž ti politici, kteří je zatím nevyužívají, prakticky přichází o jednu z nejjednodušších možností, jak oslovit mladou a střední generaci voličů.
"Jak ukazují výzkumy, jsou to právě voliči z mladší generace, kteří se řadí mezi nejaktivnější uživatele nových médií a zároveň jsou skupinou obyvatelstva s nízkou volební účastí a menším zájmem o média tradiční," vysvětluje politoložka Alena Macková.
Nejvýznamnějším takovým médiem je přitom sociální síť Facebook. Češi si totiž na rozdíl od občanů jiných států zatím příliš neoblíbili jinde populární twitter či video kanál Youtube.
Důležitou roli také hrají webové stránky jednotlivých kandidátů. Ze srovnání senátních a krajských voleb ze zmíněného výzkumu vyplývá, že využití webové stránky k vlastní prezentaci je dvakrát populárnější mezi kandidáty do Senátu.
Poněkud odlišná situace je u facebooku. "Míra užití facebooku je napříč volbami velmi podobná. U velkých politických stran však můžeme vysledovat výrazně vyšší využití facebooku u krajských voleb," doplňuje mediální analytička Marta Fialová.
Podrobná analýza velkých politických stran u senátních voleb zvýrazňuje několik odlišností. "Trochu překvapivě patřila v těchto volbách mezi nejaktivnější strany KDU-ČSL, TOP 09 a strana ANO 2011. Všichni kandidáti z těchto tří stran mají vlastní webové stránky a facebook ve více než 80 procentech případů. Dobře si vedou i velké strany ODS (web 77,8 procenta a facebook 63 procenta) a ČSSD (web 63 procent a facebook 48,1 procenta)," uvádějí dále ve výzkumu odborníci MU. Ve využívání blogů dominují kandidáti KDU-ČSL (30,8 procenta).
Naopak význam nových médií ve volební kampani prakticky zcela opomíjejí kandidáti KSČM, u nichž jen necelá čtvrtina disponuje alespoň facebookovou stránkou či profilem. Podobně jsou na tom zástupci Suverenity nebo NS-LEV 21.
"Nezájem kandidátů těchto stran o sledovaná média lze vysvětlit menší přítomností jejich voličů v prostředí nových médií. Ale dokonce i Věci veřejné, které se dlouhodobě prezentují jako politická strana vycházející z principů přímé volby a rozhodování s pomocí internetových voleb a diskusí, nevyužívala v poslední senátní volební kampani nových medií nijak nadstandardně, spíše naopak," vysvětlují autoři výzkumu.
Související
Sabotáž v Baltském moři: EU nevěří, že šlo o náhodu, za poškozením podmořských kabelů může stát Rusko
Severokorejci se v Rusku utrhli ze řetězu. Propadli filmům pro dospělé
internet , volební kampaň , politici
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 26 minutami
Mimořádná zpráva Los Angeles v plamenech. Kalifornii zasáhly ničivé požáry, probíhají masivní evakuace
před 44 minutami
Ficův boj s Ukrajinou je politický, nejde mu o ekonomické blaho. Většina zemí EU se zvládá od ruského plynu oprostit
před 1 hodinou
Dánsko zesměšňuje Trumpa: Mám s ním své zkušenosti neměl by všechno říkat nahlas, vzkazuje Rasmussen
před 1 hodinou
Poslední rozloučení s Janou Synkovou. Na herečku vzpomínali kolegové z Ypsilonky
před 2 hodinami
Kanadu čeká období turbulencí a Trump. Trudeau ještě musí tvrdě pracovat, upozornil pro EZ kanadský politolog
před 2 hodinami
Inferno v Kalifornii: Scéna jako z Marsu, na evakuaci jsme měli 10 minut, popisují obyvatelé zasažených oblastí
před 4 hodinami
Trol, který nemá dostat prostor. Ruce pryč od EU. Jaké jsou reakce Evropy na Elona Muska?
před 4 hodinami
Ve věznici Příbram zasahuje policie. Trestancům někdo dodává drogy
před 4 hodinami
Rodí se v EU druhé Maďarsko? Oči celé Evropy se otáčejí k Rakousku
před 5 hodinami
Deštivé počasí a zima způsobí potíže. Meteorologové opět varují před ledovkou
před 6 hodinami
Útok na Dánsko? Francii dochází s Trumpem trpělivost
před 7 hodinami
Podněstří je už týden bez topení a teplé vody. EU nabízí pomoc. Moldavsko čeká na Rusko
před 8 hodinami
Očekávalo se důležité oznámení o boji s počasím. Biden ho zrušil
před 10 hodinami
Počasí nebude v dalších dnech o nic lepší. Náledí vystřídá ledovka
včera
Dvě procenta HDP na obranu nestačí? Italové ukázali, že lze být uvědomělý spojenec a zároveň obejít pravidla
včera
Počasí: Česko pokrylo náledí, na Kladensku se srazily autobusy
včera
Evropa stojí před šancí zajistit mír na Ukrajině
včera
Trump nevyloučil anexi Grónska. Putin se chce setkat, válka na Ukrajině může být mnohem horší, prohlásil
včera
Facebook zavádí revoluční změnu. Přestane ověřovat obsah
včera
Trudeau potupně odchází, zatímco Kanada neinvestuje do obrany. Pod jeho vedením se téměř nic nezměnilo
Kanadský premiér Justin Trudeau rezignuje ve chvíli, kdy jeho země nezvládá naplňovat zásadní závazek Severoatlantické aliance investovat dvě procenta HDP do obrany. Rozlohou největší země NATO v obranných výdajích letos sotva konkuruje Lucembursku a Slovinsku. Kanada ale není ale sama, kdo čelí nespokojenosti ostatních spojenců. Nedostatečně investují i takové mocnosti jako Itálie nebo Španělsko.
Zdroj: Jakub Jurek