Kybernetičtí zločinci i seriózně se tvářící marketingové a PR firmy začaly nabízet dezinformace soukromým firmám jako jednoduchou službu. Na dark webu i v různých fórech dostupných všem na očích je tak možné nakoupit služby dezinformátorů doslova na pár kliknutí, stejně jako bylo již v minulosti možné si nakoupit například Ransomware as a Service, tedy jednoduše konfigurovatelný vyděračský software.
Není těžké najít služby, které nabízejí určitý počet „lajků“ nebo sledujících na sociálních sítích. Poskytovatelé dezinformací ale zacházejí i mnohem dál.
Insikt Group využila platformu Recorded Future pro tvorbu studie o provozu dvou sofistikovaných prodejců dezinformací na rusky mluvících online fórech. Pro svůj pokus přitom využili jednu fiktivní firmu, pro kterou si u dvou různých poskytovatelů pořídili jednou pozitivní a podruhé negativní kampaň.
Alarmující na celém pokusu přitom bylo, jak jednoduché a relativně cenově dostupné dezinformační kampaně byly. Potvrdilo se přitom, že jsou jednoduše dostupné nejen pro státní aktéry, ale také pro soukromé firmy, které si mohou jednoduše koupit pozitivní nebo negativní vliv na míru svým potřebám.
Experiment začal tím, že si výzkumníci Insikt Group vytipovali dva poskytovatele zmiňovaných služeb a jejich schopnosti a možnosti se rozhodli otestovat na fiktivní společnosti, která se profilovala jako nová firma na trhu, tedy bez internetové historie. Spuštění kampaně bylo přitom relativně jednoduché a oba poskytovatelé prokázali trpělivý pro-zákaznický přístup, když vysvětlovali celý proces toho, jak služba proběhne.
První z nich měl relativně jednoduchý a přehledný ceník, kde bylo možné najít:
Článek do 1000 znaků za 15 dolarů Příspěvek na sociální média a komentář až do 1000 znaků za 8 dolarů Překlad z ruštiny do angličtiny do 1800 znaků za 10 dolarů Překlad jiné jazykové kombinace do 2000 znaků za 25 dolarů SEO služby pro další propagaci příspěvků na sociálních sítích a tradičních článků v médiích v průběhu 10 až 15 dní za 1500 dolarůDruhý poskytovatel byl ve svém ceníku méně specifický:
Facebookový účet nebo jiné účty na sociálních médiích a obsah za 150 dolarů LinkedIn účet a obsah za 200 dolarů Marketing na sociálních sítích za 350-550 dolarů na měsíc Článek do 1000 znaků za 45 dolarů Přímý kontakt mediálního zdroje pro propagaci materiálu za 65 dolarů 10 komentářů pro daný článek nebo zprávu za 100 dolarůPříběh mediálního obrazu neexistující firmy začal vytvořením účtů na několika sociálních sítích. U každého z nich bylo dosaženo více než 100 sledujících, kteří vypadali relativně důvěryhodně, a bylo obtížné rozlišit, kteří z nich jsou skuteční a kteří jsou trollové nebo roboti. Podle výzkumníků se nejspíše jednalo o kombinaci opravdových a fiktivních uživatelů.
Další krok byl spuštění článků v médiích. Poskytovatel nabídl vytvořit libovolný počet pochvalných článků a výzkumníci si objednali dva. Jejich kvalita na první pohled neodpovídala rodilému mluvčímu a bylo třeba články několikrát revidovat. Následně dostali nabídku široké škály médií, kam články údajně bylo možné umístit včetně podrobného ceníku.
Fiktivní společnost si získala dobrý mediální obraz a podle výzkumníků bylo na čase vyzkoušet, jak těžké bude ji zničit. Do široké škály nabízených možností spadaly různé varianty diskreditující kampaně i podání trestních oznámení.
Výzkumníci se rozhodli držet dál od obvinění z kriminálních činů, ale i tak vzniklé články vytvářely obraz nedůvěryhodného obchodního partnera. Pro propagaci hanlivých článků využil druhý z poskytovatelů nejprve skupinu „zralých účtů“, které už byly starší a měly vytvořenou delší historii a následně použil další skupinu účtů pro sdílení původních příspěvků. Pro podobné operace přitom údajně používá běžně několik tisíc účtů, protože jen některé z nich přežijí bez blokace. Článek bylo možné publikovat do různých médií, které měl tento poskytovatel rozdělené do tří kategorií.
Celý experiment přitom trval měsíc, a obě kampaně stály výzkumný tým přibližně celkem 6000 dolarů. Prokázalo se přitom, že přestože kvalita poskytovatelů se liší, jsou obvykle ochotní zajít velmi daleko, včetně nabízení služby kompletní diskreditace konkurence s využitím vykonstruovaných procesů. Je přitom pravděpodobné, že trh s dezinformačními službami bude nadále růst.
Související

Den D se blíží, ale volba Trump - Harrisová už běží. Expertka Patricková pro EZ řekla, co vyvolává zmatek u voličů

Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
Boj proti dezinformacím a fake news , fake news , marketing , internet
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Trump posílá Waltze do OSN. Nahradí ho Rubio
před 2 hodinami

Ozzy Osbourne naposledy vystoupí s Black Sabbath. Strach o jeho zdraví sílí
před 3 hodinami

Už jim s Trumpem dochází trpělivost. McDonald’s a General Motors důrazně varují
před 4 hodinami

„Amerika nás nezajímá.“ Čínští vývozci si s Trumpem hlavu nelámou, zboží prodají jinde
před 5 hodinami

Otřes v Bílém domě: Mike Waltz končí
před 6 hodinami

Co říká ukrajinsko-americká dohoda o nerostech? Je hlavně symbolická, ale Trumpovi to stačí
před 7 hodinami

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem
před 7 hodinami

Co se děje s počasím na Zemi? To, čeho se vědci obávali, se naplnilo
před 7 hodinami

Pardubice se po prohraném finále loučí s trenérem Hořavou. Klub s ním smlouvu neprodloužil
před 7 hodinami

Na hradecký hokejový klub padl opět stín dopingu. Pozitivní test měl útočník Chalupa
před 8 hodinami

Největší novodobý podvod? Musk nečekaně napadnul Pentagon
před 9 hodinami

Kamala Harris po třech měsících prolomila mlčení. Poprvé od voleb tvrdě zkritizovala Trumpa
před 10 hodinami

Evropa slaví, Trump si mne ruce. Podle Ruska dohoda o surovinách Kyjevu zlomí vaz
před 12 hodinami

Česko slaví 1. máj. Maláčová bojuje za vyšší platy, komunisté proti stíhačkám
před 13 hodinami

Televizní poplatky od dnešního dne rostou. Statisíce domácností je budou hradit nově
před 13 hodinami

Je digitální život správná cesta? "Naprostý chaos" po blackoutu rezonuje lidmi po celém světě
před 14 hodinami

USA a Ukrajina podepsaly dohodu o strategických nerostných surovinách
před 16 hodinami

Prvomájová předpověď počasí. Oproti středě se oteplí
včera

Obchody i doprava. Květnové svátky mají vliv na více oblastí
včera
Češi od zítra platí vyšší koncesionářské poplatky. Rozšiřuje se i okruh poplatníků
Zítra začíná květen, který letos bude okamžikem jedné velké změny. Po letech se totiž zvýší výše televizního poplatku. To ale není všechno. Zásadně se totiž upravuje i to, na koho se vztahuje povinnost poplatek platit.
Zdroj: Jan Hrabě