Jak porazit rakovinu? Zachránit by nás mohla chřipka nebo rýma

Medicínský výzkum při hledání léčby rakoviny zkoumá různé možnosti, mezi kterými je i využití virů způsobujících běžná onemocnění. Upozornil na to vědecký server Medical Xpress.

Myšlenka využít viry v boji proti rakovině není nová. Vědci z celého světa zkoumají možnost úpravy běžných virů chřipky nebo rýmy tak, aby napadaly a ničily rakovinné buňky. Tento postup se ukazuje jako velmi úspěšný, a proto je zkoumán na různých virech a typech rakoviny.

„Víme, že můžeme upravit téměř jakýkoli virus pro tento účel. Pokud je virus bezpečný a nezpůsobuje onemocnění, můžeme jej přizpůsobit pro léčbu rakoviny,“ řekl profesor Dr. Shashi Gujar, který na Dalhousieově univerzitě v kanadském Halifaxu zkoumá imunoterapii při léčbě rakoviny.

„Je to úžasná technologie s obrovským potenciálem, ale musíme zajistit její rozvoj podle přísných celosvětově platných pravidel. Tím zajistíme, že výzkum tohoto inovativního způsobu léčby rakoviny bude postupovat správně a že se k pacientům dostane rychleji,“ dodal.

Gujar spolu s kolegy z Paříže a Ottawy vypracoval směrnice pro vývoj a používání virů pro boj proti rakovině, známých jako onkolytické viry. Tyto směrnice byly zveřejněny v odborném časopise Nature Protocols.

Onkolytické viry působí v těle dvěma způsoby – aktivně vyhledávají a ničí rakovinné buňky a zároveň zvyšují odolnost těla proti nádorům.

„Náš imunitní systém rozeznává hrozby velmi specifickým způsobem. Při nákaze virem nebo bakterií je okamžitě rozpozná jako něco cizího, a proto ihned reaguje, aby hrozbu eliminoval,“ vysvětluje Gujar.

Rakovinné buňky však dokážou imunitní systém oklamat, protože se velmi podobají zdravým buňkám, takže je imunitní systém nerozpozná jako cizí a nereaguje na ně. Rakovina se tímto způsobem dokáže „skrývat“ a šířit.

Před několika desetiletími se vědci začali ptát, zda by viry, na které imunitní systém reaguje, mohly být použity k boji proti rakovině. Tento nápad přišel na základě případů onkologických pacientů, jejichž stav se po překonání běžných infekcí zlepšil nebo se úplně vyléčili. Stejný efekt byl pozorován i u pacientů, kteří se zotavili z onemocnění COVID-19.

Dr. Gujar to přirovnal k vakcinaci. „Chcete-li posílit imunitní systém proti koronaviru, použijete vakcínu proti koronaviru. A pokud chcete, aby imunitní systém útočil na rakovinu, pomocí onkolytických virů ho naučíte rozpoznávat rakovinu jako hrozbu,“ vysvětlil.

Onkolytické viry byly dosud schváleny v USA, Číně, Japonsku a Evropě a úspěšně použity k léčbě několika druhů rakoviny, včetně melanomu. V léčbě se používají nebo se zvažují viry způsobující opar (herpes simplex - HSV), reovirus, virus spalniček a adenoviry.