Je neoddiskutovatelným faktem, že klimatické změny a globální oteplování planety mají stále větší vliv na život lidí napříč celým světem. Kromě dopadů na zdraví, šíření nemocí či zemědělství se podle vědců projevují také v dopravě, zejména v té letecké.
Jendou z nejvíce nepříjemných věcí, které mohou piloti a pasažéři letecké dopravy zažít, jsou turbulence. Ačkoliv většinou nebývají nebezpečné a v atmosféře jsou běžným jevem, jejich intenzita podle vědců z Reading University ve Spojeném království stoupá. A to právě díky klimatickým změnám.
Vědci podle serveru BBC odhalili, že silné turbulence se mezi lety 1979 a 2020 na typické frekventované severoatlantické trase zvýšily o 55 %. Tento nárůst připisují změnám rychlosti větru ve vysokých nadmořských výškách v důsledku teplejšího vzduchu z uhlíkových emisí.
"Po desetiletí výzkumu, který ukázal, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence, máme nyní důkazy naznačující, že tento nárůst již začal," míní profesor Paul Williams, atmosférický vědec z University of Reading.
Největší nárůst turbulencí podle studie zaznamenaly letecké trasy v USA a severním Atlantiku, ale i Evropa, Střední východ a jižní Atlantik evidují jejich přibývající počet. Turbulence pak komplikují práci především pilotům, kteří se jim snaží vyhnout. Mnohdy to ale není úplně reálné.
Satelity je nevidí, mohou vidět pouze strukturu a tvar tryskového proudu. Radar dokáže zachytit pouze turbulence z bouří, ale turbulence čistého vzduchu jsou téměř neviditelné a těžko zjistitelné.
"Měli bychom investovat do vylepšených systémů předpovídání turbulencí a detekce," tvrdí Williams s tím, že je potřeba zabránit, aby se lety stávaly pro cestující stále nepříjemnějšími. Silné turbulence totiž mohou způsobit cestujícím řadu zranění, především i proto, že turbulence čistého vzduchu se mohou objevit zcela nečekaně v době, kdy cestující nejsou připoutáni.
S tím mají zkušenosti například cestující, kteří mířili v úterý z italského Milána do americké Atlanty. Jedenáct cestujících a členů posádky letadla společnosti Delta skončilo po silných turbulencích v nemocnici. Nejde přitom o ojedinělý případ.
Podle Williamse nejsou turbulence důvodem, proč by lidé měli přestat létat, doporučuje ale lidem mít vždy zapnutý bezpečnostní pás. Dodal, že turbulence mají i finanční důsledky. Letecký průmysl ztrácí jen v USA až 500 milionů dolarů ročně právě kvůli účinkům turbulencí.
Klimatické změny se však neprojevují pouze v letecké dopravě. Kvůli klesajícím hladinám vody mohou mít dopad i na lodní dopravu, například na zásilky přepravované po řekách, uvedla televize CNBC.
Televize upozornila, že hladina vody klesá například v řece Rýn, díky čemuž se snižuje kapacita plavidel a úměrně s tím rostou náklady na přepravu. Minulý měsíc přepravní společnosti jako Maersk nebo Hapag-Lloyd přiznaly, že nedostatek vody v Rýně znamená, že si zákazníci za zboží připlatí.
"Objemy přepravy na řece Rýn byly za posledních zhruba 20 let víceméně konzistentní," míní Tim Beckhoff, expert na nákup a řízení dodavatelů ve společnosti McKinsey. "Ale od roku 2021 pozorujeme, jak rok od roku klesají. Je to trend a pravděpodobně trend, který bude pokračovat," dodal.
Podle ekonomického institutu IFW může klesající hladina vody výrazně zhoršit produkci zpracovatelského průmyslu. V roce 2018 se přeprava po Rýnu snížila přibližně o 25 procent a průmyslová výroba v Německu poklesla. Zřejmě ne naposledy. Podle Schattenberga se odvětví říční dopravy kvůli dlouhodobým účinkům klimatických změn v mnoha ohledech promění.
Odborníci varují, že nárůst teploty o několik stupňů má dramatické dopady na různé oblasti života a může překračovat meteorologické prahy, což způsobuje vážné problémy. Zároveň se hovoří o významu jaderné energetiky jako možnosti pro boj proti klimatickým změnám, přestože i tato forma energetiky může být ohrožena nárůstem teplot vod využívaných pro chlazení. Novější jaderné elektrárny se snaží tento problém řešit jinými chladicími systémy.
Oteplování klimatu má mnohostranné a významné dopady na ekosystémy, průmysl a lidský život a jeho důsledky jsou stále více patrné. Podle amerických vědců působících ve vládních institucích navíc existuje padesátiprocentní pravděpodobnost, že letošní rok se stane nejteplejším v zaznamenané historii. Podle serveru France24 se očekává, že rok 2024 bude pravděpodobně ještě teplejší.
Související

Počasí v noci dalo hasičům zabrat. Zlámané stromy místy zastavily dopravu

Počasí ještě bude teplé. Po ochlazení teploty během víkendu opět stoupnou
Aktuálně se děje
před 25 minutami

USA posílají na Ukrajinu více než 1 milion nábojů zabavené íránské munice
Aktualizováno před 1 hodinou

Útok na Rusy: Ukrajinské speciální jednotky se vylodily na Krymu, došlo k bitvě se ztrátami
před 1 hodinou

Netanjahu v pondělí přijede do Česka, dorazí i s vládní delegací na konzultace
před 2 hodinami

Vláda schválila novou obrannou strategii, reaguje na válku na Ukrajině
před 2 hodinami

Fiala se nesetká s Babišem kvůli Rakušanovi. K odvolání ministra nevidí důvod
před 2 hodinami

Rusové v nepřítomnosti odsoudili Ovsjannikovovou, protestovala proti válce v TV
před 3 hodinami

Lipavský chce, aby Česko mělo velvyslance v Moskvě
před 3 hodinami

Co pro Ukrajinu znamená návrat wagnerovců? Za určitých podmínek představuje vážnou hrozbu
před 4 hodinami

Stovky korun měsíčně za Facebook a Instagram? Na internet unikl první ceník placených verzí
před 5 hodinami

Nobelovu cenu za chemii získala trojice vědců z USA a Ruska za kvantové tečky
před 5 hodinami

Putin nesmí zvítězit, řekl Pavel europoslancům. EU poděkoval za pomoc s transformací Česka
před 6 hodinami

Nejbohatšími Čechy jsou Kellnerová, Křetínský a Komárek. Babiš je pátý
před 6 hodinami

Rusko si na Ukrajině zřejmě sestřelilo svou vlastní stíhačku Suchoj Su-35
před 7 hodinami

Platy učitelů v roce 2024 se budou počítat z průměrné mzdy za loňský rok
před 8 hodinami

Proč došlo k tragédii v Benátkách? Itálie má zatím jediné vysvětlení
před 8 hodinami

Kdo zaplatí metro D? Financování z Evropské investiční banky není ohroženo, tvrdí DPP
před 9 hodinami

Policisté zadrželi už desítky příchozích migrantů. Slovensko zavádí hraniční kontroly s Maďarskem
před 9 hodinami

Politico: USA, EU a Rusko před útokem Ázerbájdžánu tajně jednali o Náhorním Karabachu
před 10 hodinami

Počasí v noci dalo hasičům zabrat. Zlámané stromy místy zastavily dopravu
před 10 hodinami
Firma z Česka chtěla vyvézt díly pro jaderné zbraně. Povolení neměla
Firma z Česka chtěla bez povolení vyvézt díly použitelné k výrobě jaderných zbraní do Pákistánu. Společnost se o export věcí pokusila dvakrát a má jednatelku ruského původu, která kvůli tomu čelí obžalobě.
Zdroj: Jan Hrabě