Je neoddiskutovatelným faktem, že klimatické změny a globální oteplování planety mají stále větší vliv na život lidí napříč celým světem. Kromě dopadů na zdraví, šíření nemocí či zemědělství se podle vědců projevují také v dopravě, zejména v té letecké.
Jendou z nejvíce nepříjemných věcí, které mohou piloti a pasažéři letecké dopravy zažít, jsou turbulence. Ačkoliv většinou nebývají nebezpečné a v atmosféře jsou běžným jevem, jejich intenzita podle vědců z Reading University ve Spojeném království stoupá. A to právě díky klimatickým změnám.
Vědci podle serveru BBC odhalili, že silné turbulence se mezi lety 1979 a 2020 na typické frekventované severoatlantické trase zvýšily o 55 %. Tento nárůst připisují změnám rychlosti větru ve vysokých nadmořských výškách v důsledku teplejšího vzduchu z uhlíkových emisí.
"Po desetiletí výzkumu, který ukázal, že změna klimatu v budoucnu zvýší turbulence, máme nyní důkazy naznačující, že tento nárůst již začal," míní profesor Paul Williams, atmosférický vědec z University of Reading.
Největší nárůst turbulencí podle studie zaznamenaly letecké trasy v USA a severním Atlantiku, ale i Evropa, Střední východ a jižní Atlantik evidují jejich přibývající počet. Turbulence pak komplikují práci především pilotům, kteří se jim snaží vyhnout. Mnohdy to ale není úplně reálné.
Satelity je nevidí, mohou vidět pouze strukturu a tvar tryskového proudu. Radar dokáže zachytit pouze turbulence z bouří, ale turbulence čistého vzduchu jsou téměř neviditelné a těžko zjistitelné.
"Měli bychom investovat do vylepšených systémů předpovídání turbulencí a detekce," tvrdí Williams s tím, že je potřeba zabránit, aby se lety stávaly pro cestující stále nepříjemnějšími. Silné turbulence totiž mohou způsobit cestujícím řadu zranění, především i proto, že turbulence čistého vzduchu se mohou objevit zcela nečekaně v době, kdy cestující nejsou připoutáni.
S tím mají zkušenosti například cestující, kteří mířili v úterý z italského Milána do americké Atlanty. Jedenáct cestujících a členů posádky letadla společnosti Delta skončilo po silných turbulencích v nemocnici. Nejde přitom o ojedinělý případ.
Podle Williamse nejsou turbulence důvodem, proč by lidé měli přestat létat, doporučuje ale lidem mít vždy zapnutý bezpečnostní pás. Dodal, že turbulence mají i finanční důsledky. Letecký průmysl ztrácí jen v USA až 500 milionů dolarů ročně právě kvůli účinkům turbulencí.
Klimatické změny se však neprojevují pouze v letecké dopravě. Kvůli klesajícím hladinám vody mohou mít dopad i na lodní dopravu, například na zásilky přepravované po řekách, uvedla televize CNBC.
Televize upozornila, že hladina vody klesá například v řece Rýn, díky čemuž se snižuje kapacita plavidel a úměrně s tím rostou náklady na přepravu. Minulý měsíc přepravní společnosti jako Maersk nebo Hapag-Lloyd přiznaly, že nedostatek vody v Rýně znamená, že si zákazníci za zboží připlatí.
"Objemy přepravy na řece Rýn byly za posledních zhruba 20 let víceméně konzistentní," míní Tim Beckhoff, expert na nákup a řízení dodavatelů ve společnosti McKinsey. "Ale od roku 2021 pozorujeme, jak rok od roku klesají. Je to trend a pravděpodobně trend, který bude pokračovat," dodal.
Podle ekonomického institutu IFW může klesající hladina vody výrazně zhoršit produkci zpracovatelského průmyslu. V roce 2018 se přeprava po Rýnu snížila přibližně o 25 procent a průmyslová výroba v Německu poklesla. Zřejmě ne naposledy. Podle Schattenberga se odvětví říční dopravy kvůli dlouhodobým účinkům klimatických změn v mnoha ohledech promění.
Odborníci varují, že nárůst teploty o několik stupňů má dramatické dopady na různé oblasti života a může překračovat meteorologické prahy, což způsobuje vážné problémy. Zároveň se hovoří o významu jaderné energetiky jako možnosti pro boj proti klimatickým změnám, přestože i tato forma energetiky může být ohrožena nárůstem teplot vod využívaných pro chlazení. Novější jaderné elektrárny se snaží tento problém řešit jinými chladicími systémy.
Oteplování klimatu má mnohostranné a významné dopady na ekosystémy, průmysl a lidský život a jeho důsledky jsou stále více patrné. Podle amerických vědců působících ve vládních institucích navíc existuje padesátiprocentní pravděpodobnost, že letošní rok se stane nejteplejším v zaznamenané historii. Podle serveru France24 se očekává, že rok 2024 bude pravděpodobně ještě teplejší.
Související
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Počasí na Vánoce bude mrazivé, místy napadne 20 cm sněhu. Meteorologové vydali výstrahu
před 59 minutami
Vzdám se Agrofertu navždy, tvrdil Babiš. Ukázalo se, že to není pravda
před 2 hodinami
Jsme ochotni právně zakotvit, že nezaútočíme na EU a NATO, tvrdí Rusko. Pak si ale nadiktovalo podmínky
před 3 hodinami
Trumpův účet, Trumpův institut, teď třída Trump. Prezident USA po sobě nechal pojmenovat i Kennedyho centrum
před 4 hodinami
Trump oznámil plány na vybudování "zlaté flotily". Třída Trump mají být největší lodě na světě
před 6 hodinami
Počasí zase začne připomínat zimu, ukazuje dlouhodobý výhled
včera
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
včera
Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek
včera
Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky
Aktualizováno včera
Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat
včera
Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci
včera
Konečně zimní počasí. Letošní Vánoce budou jiné, potvrdili meteorologové
včera
Trump se zřejmě nevzdává "amerického" Grónska. Jmenoval nového vyslance
včera
Drama v Liberci. Sedm zraněných při požáru domu, zachraňovali je hasiči
včera
Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci
včera
Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident
včera
Tragédie v Českých Budějovicích. Chodkyně nepřežila střet s autem
včera
Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka
včera
Exploze v Moskvě. Generál je po smrti, mluví se o podílu Ukrajinců
včera
Podnikatel Karel Kadlec zemřel. Z CarTec Group udělal respektovanou firmu
Českou podnikatelskou scénu zasáhla smutná zpráva během předvánočního víkendu. Ve věku nedožitých 66 let zemřel Karel Kadlec, zakladatel a majitel společnosti CarTec Group. Podle dostupných informací podlehl krátké a těžké nemoci.
Zdroj: Jan Hrabě