Kdo "zabil" Normandii, nejkrásnější zaoceánskou loď? Liknavost Američanů, sabotáž nebo mafie?

Jméno Normandie vyvolá spíš zájem globetrotterů v souvislosti s jednou z francouzských provincií. Před třemi čtvrtinami století ale upoutalo toto jméno pozornost celého světa, protože "nejkrásnější parník na světě" nesoucí toto jméno, v New Yorku zachvátily ničivé plameny.

Psal se 9. únor 1942 a v newyorském přístavu panoval běžný pracovní shon. To platilo i pro molo 88, kde byla zakotvena někdejší pýcha francouzského námořnictva, zaoceánský parník Normandie. V jeho útrobách pokračovaly práce, které zbavovaly loď, kdysi označenou za „nejkrásnější parník světa“ veškeré nádhery. Z Normandie, která v té době už vlastně byla vedena jako Lafayette, se mělo stát transportní vojenské plavidlo, schopné přepravit kompletní pěší divizi i se základním vybavením.

Kolem druhé hodiny odpolední náhle vyšlehly na palubě plameny a zakrátko byla paluba pokryta kouřem. Byli zalarmováni hasiči a už po 19 minutách měly echo všechny stanice v New Yorku. Začalo hašení požáru, které však komplikoval poměrně silný severozápadní vítr. Už po dvou a půl hodinách se silueta lodi začala vychylovat. Na břehu se objevil člověk, který žádal zástupce U.S. NAVY, aby ho pustili na palubu, ale nebyl vyslyšet. Nešlo však o blázna toužícího po popularitě, vstupu na loď se dožadoval projektant lodi, ruský emigrant, inženýr Vladimir Ivanovič Jurkevič, který varoval před překocením lodi, kterému by se mohlo zabránit otevřením výpustných ventilů. Byl však odbyt velitelem záchranné operace admirálem Adolphusem Andrewsem, že záchranné čety mají situaci pod kontrolou.

Skutečně se zdálo, že po pětihodinovém úsilí byl požár uhašen, ale zhruba v sedm hodin večer vyšlehly plameny znovu ve středu lodi. Jediným štěstím bylo, že v té době už na lodi nikdo nebyl: všech 2200 osob se podařilo dostat na pevninu (na parníku bylo 300 členů Pobřežní stráže, 400 námořníků a 1500 civilních zaměstnanců). Další proudy vody nadále vychylovaly Normandii na levobok, ani tlustá lana poutající ji k přístavní zdi nevydržela a začala praskat. Už 10. února 1942, ve 2:37 ráno, se Normandie položila na levý bok do polozmrzlých vod řeky Hudson.

NESROVNALOSTI OD ZAČÁTKU

Následné šetření uvedlo, že ohnisko požáru bylo v salónu na promenádní palubě, kde četa svářečů odřezávala ozdobné osvětlení ze stěn. Jiskra z acetylénového hořáku dopadla na uskladněná korková záchranná kola a od nich se oheň rychle rozšířil. Jak bylo uvedeno ve vyšetřující zprávě, pracovníci pochybili, protože ihned nezalarmovali pomoc, nýbrž se pokoušeli oheň uhasit sami. Zakrátko totiž došlo na celé lodi k výpadku elektřiny, nefungovaly palubní telefony a na obřím plavidle bylo zbytečné zkoušet předávat rozkazy křikem. Admirál Andrews byl ale poměrně optimistický a prohlásil, že poškození lodi je „vcelku bezvýznamné“. Navíc, jak tomu bývá v Americe zvykem, na místo se dostavily i politické celebrity, aby přihlížely zákroku, jednou z nich byl newyorský starosta Fiorello Henry La Guardia.

Odpovědné osoby i vyšetřovatelé kategoricky odmítly možnost, že by šlo o sabotáž. Inženýr Jurkevič také připustil, že rychlé šíření požáru měla na svědomí demontáž části votoděsných přepážek a protipožárního systému. Výpadek proudu byl důsledkem přehoření elektrického kabelu – lodní generátory byly vyřazeny a „štávu“ si Normandie brala ze zdroje na břehu. Nikdo už ale nevysvětlil, proč zůstalo otevřených 356 oken na levoboku, kterými proudila do trupu voda a napomohla převrácení. Hlavním důvodem takového konce byla dle Jurkeviče voda, která proudila z paluby do trupu a destabilizovala polohu lodi. Všechno pak dokonal příliv.

Podle policejní zprávy bylo registrováno 209 zraněných, 109 osob bylo hospitalizováno v nemocnicích. Jedinou obětí byl šestatřicetiletý hasič Frank Trentacosta z brooklynské požární stanice 2389, podlehl fraktuře lebky, kterou utrpěl při záchranných akcích.

Zdroj: youtube.com

CO POŽÁRU PŘEDCHÁZELO?

Normandie byla jednou z nejluxusnějších, ne-li vůbec nejpřepychovější lodí v meziválečném období. Už tehdy splňovala kosmopolitní představy – postavena byla ve Francii, navrhl ji ruský inženýr, kormidlo a hřídel byly vyrobeny v plzeňských Škodových závodech, lodní kotle pocházely z Německa a lodní šrouby z britského Sheffieldu. Tato pýcha rejdařství Compagnie Générale Transatlantique (CGT) měla výtlak 83 423 tun a spolu s britskými giganty Queen Mary a Queen Elizabeth patřila k největším lodím. Kvůli Normandii se dokonce v Le Havru vystavělo speciální nádraží! Při své první plavbě do New Yorku překonala Atlantický oceán rychlostí 29,98 uzlu a 3. června 1935 poprvé zakotvila u břehu USA. Vzala si tím pádem i ceněnou a prestižní Modrou stuhu od italského parníku Rex.

V dalších letech se Normandie přetahovala o post nejrychlejší lodi s Queen Mary. Pořád byla brána jako luxusní loď, jejíž interiér byl vypracován ve stylu art deco a stal se vzorem pro další plavidla. Její osud se začal naplňova s blížící se válkou. Poslední, 139. plavbu vykonala Normandie ve dnech 23. – 28. srpna 1939. Původně měla opustit New York 29. srpna, ale zastihlo ji rozhodnutí amerického prezidenta Theodora Roosevelta, který v napjaté mezinárodní situaci zakázal odplutí jakékoli lodi britské, francouzské nebo německé. „Chceme mít jistotu, že žádná loď neveze na palubě náklad zbraní,“ vysvětlil prezident nařízení s odvoláním na případ Lusitania z doby I. světové války. A protože Francie vyhlásila 3. září 1939 válku Německu, setrvávala Normandie u přístaviště 88 nadále, protože USA nechtěly zpochybnit svou neutralitu. Na lodi zůstal zbytek posádky, který jednou za měsíc protočil stroje, jinak čekal na vývoj situace.

OBAVY Z DIVERZE

Když Francie kapitulovala, Američané propustili zbývající Francouze a loď obsadila Pobřežní stráž – oficiálním důvodem bylo předejít možné sabotáži. Stalo se tak 15. května 1941 a záhy začaly nejen odborné kruhy spekulovat, že Normandie bude přestavěna na transportní loď. Díky svým obřím rozměrům mohla převážet celou pěší divizi se základním zbrojním vybavením! Tyto odhady dostaly reálnou podobu po japonském útoku na Pearl Harbor. USA se staly součástí II. světové války a den nato zabralo Normandii válečné námořnictvo. Interiér francouzské královny moří se začal měnit, aby loď mohla pojmout zamýšlených 14 000 vojáků. Vzhledem k převzetí americkým námořnictvem se nyní jmenovala Lafayette, ale všichni ji nadále titulovali Normandie.

Je zřejmé, že se kolem lodi motali sympatizanti fašistického Německa, dokonce se tvrdilo, že špióni jsou přímo v pracovních četách na palubě. Dokázaná je korespondence německého agenta Fredericka Kurta Ludwiga, který odeslal zprávu o místě, kde Normandie kotví. Ovšem na palubu se mohl dostat kdokoliv, protože neexistovala důkladnější kontrola.

RYCHLÝ ZÁVĚR – ZATAJENÍ SKUTEČNOSTÍ?

Když se velice rychle nějaká katastrofa uzavře, vždy to vzbudí podezření. Inženýr Jurkevič poskytl odpovědi na některé otazníky, což vyšetřovací komisi postačilo k závěru, že šlo o shodu náhod a sabotáž je vyloučena. Jenže záhy se ukázalo, že vůbec nikdo netuší, kdo odpojil protipožární systém, na loď nebyl zaveden povinný poplachový systém z pobřeží, když začalo hořet, nebyly po ruce základní prostředky k likvidaci požáru (podle svědků se pracovníci pokoušeli rodící se oheň zašlapávat nebo utlouci oděvy). Tajná služba navíc musela po čase přiznat, že pouhý týden před katastrofou se podařilo na Normandii zažehnat čtyři menší ohniska požárů, ale nikdo neudělal nic ke zvýšení ostrahy.

Doslova bombou bylo v roce 1975 prohlášení britského tisku, že za požárem lodi stojí – mafie. Nikoli však kvůli zisku nebo vyřizování účtů, mělo jít o „ušlechtilejší“ cíl. Zapálení Normandie mělo ukázat americkým úřadům, jak jsou lodě zranitelné v amerických přístavech zranitelné, špatně hlídané a pozornost armády je velice nedbalá. Za celou akcí měl stát slavný Charles Salvatore „Lucky“ Luciano (1897?-1962), o jehož kontaktech s americkou vládou se dobře vědělo – byl to on, kdo během války kontroloval doky v New Yorku, přestože v té době seděl ve vězení za prokázané kuplířství. Jeho prostředníkem byl Frank Costello.

Zdroj: youtube.com

AGÓNIE A SMUTNÝ KONEC

Normandie měla být z vod Hudsonu vyzdvižena, ale záhy se ukázalo, že to je nelehká operace. Nejdřív byly odřezány její pyšné tři komíny, podpalubí bylo zbaveno bahna, otevřená okna a díry v trupu museli potápěči zazáplatovat. Poté došlo k narovnání lodi, které bylo ukončeno 15. září 1942. Zjistilo se však, že vnitřek lodi je v daleko horším stavu, než se čekalo, agresivní vodě neodolalo strojní zařízení a přestavba Normandie na transportní nebo letadlovou loď se tedy jevila jako zdlouhavá a krajně nerentabilní. Loď tak byla v lednu 1944 odvlečena do Brooklynu, kde její torzo pomalu upadalo v zapomnění.

Po válce chtěli Američané prodat trup zpět Francouzům za nějakých 285 000 dolarů. Částka byla stanovena výpočtem 285 dní před internací x 1 000 $ za každý den. Francouzi to odmítli a zažalovali USA o náhradu škody, ke kterému došlo kvůli zadržení Normandie v přístavu. Následovalo několik neúspěšných pokusů o prodej, takže nakonec ji získala jako šrot společnost Lipsett Corporation Inc. za 161 680 dolarů (přitom její pořizovací hodnota se odhadovala na 60 milionů). Trup byl odtažen do Newarku, kde byl od srpna 1946 rozebírán. Definitivně přestala Normandie existovat 31. prosince 1948.

Související

Více souvisejících

SS Normandie (1942) New York Mafie II. světová válka

Aktuálně se děje

před 17 minutami

Ilustrační foto

Duchovní vůdce, hlava Vatikánu i morální autorita. Kdo je papež a proč je pro svět důležitý?

Papež je bezpochyby jednou z nejvlivnějších postav nejen v náboženském světě, ale i v rámci celosvětového veřejného života. Ačkoli sídlí ve Vatikánu, malém nezávislém státě uprostřed Říma, jeho slovo má dosah do všech koutů světa, kde žijí katolíci, a často ovlivňuje i názory nevěřících a lidí jiných vyznání. Jeho role není pouze náboženská – papež představuje důležitou morální, kulturní a diplomatickou autoritu, která zasahuje do mnoha aspektů života společnosti.

před 1 hodinou

Papež František po propuštění z nemocnice

Mimořádná zpráva Příčinou smrti papeže Františka podle lékařů nebyly plicní problémy

Původní tvrzení, že papež František zemřel ve věku 88 let na obtíže spojené se zápalem plic, nemusí být pravdivé. Podle lékařů římské nemocnice Gemelli, kteří o něj v posledních týdnech pečovali, "odešel v pokoji" v důsledku problému "mozkové povahy". Nejpravděpodobnější příčinou smrti je podle serveru la Repubblica mozková příhoda – i když zatím není jasné, zda šlo o krvácení do mozku nebo jiný typ cévní příhody. Zdravotníci zatím nevidí přímou souvislost s dřívějšími vážnými potížemi s dýcháním, které ho přivedly do nemocnice už v únoru letošního roku.

před 1 hodinou

Fotbal je nejpopulárnějším sportem.

V reakci na smrt papeže se v Itálii nebude hrát fotbal. Několik zápasů Serie A odloženo

Celý svět se o Velikonočním pondělí zahalil do smutku po zprávě z Vatikánu hovořící o smrti papeže Františka, jenž skonal v pondělí ráno ve věku 88 let. Zdaleka nejvíc v Evropě truchlí z pochopitelných důvodů v Itálii. Není tak proto divu, že tamní fotbalová asociace přistoupila k odkladu fotbalových zápasů Serie A, které se měly původně odehrát právě v pondělí.

před 1 hodinou

sport

FAČR poskytla Jablonci více než sedmimilionovou půjčku. Nyní se brání kritice

Finanční injekci o výši 7,5 milionu korun poskytla Fotbalová asociace ČR (FAČR) prvoligovému Jablonci potácející se ve finančních problémech. Tyto poskytnuté peníze by mělo jablonecké vedení použít na klubový provoz. Šéfové ostatních klubů však vnímají tuto půjčku jako kontroverzní, samotný Jablonec ale mluví o platbě ze strany UEFA v rámci tzv. solidarity payment.

před 1 hodinou

Česká ženská hokejová reprezentace

Na medaili to v domácím prostředí nevyšlo. V boji o bronz české hokejistky ztratily třígólové vedení

Sen o medaili na prvním domácím mistrovství světa žen se českým hokejistkám nevydařil vyplnit. Naději na to měly až do posledního hracího dne turnaje v Českých Budějovicích, když se dostaly po vyrovnaném a však nakonec prohraném sobotním semifinále s USA (1:2) do boje o bronz. Na třetí příčku se tak po dvou letech nevrátily, přestože v duelu s Finkami k němu měly výrazně nakročeno. Konkrétně totiž vedly už 3:0, jenže pak Finky nejenže tento český náskok dokázaly vyrovnat, ale v následném prodloužení pak dokonce vstřelit rozhodující branku. Přes značný smutek českých hokejistek se však od zaplněné českobudějovické arény dočkaly zaslouženého potlesku za své vystupování v rámci celého turnaje.

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

Aktualizováno před 2 hodinami

Papež František

Mimořádná zpráva Zemřel papež František, bylo mu 88 let

Vatikán dnes ráno oznámil úmrtí papeže Františka, který zesnul ve věku 88 let. Podle oficiálního prohlášení zemřel v pondělí ráno 21. dubna 2025 na Velikonoční pondělí v 7:35 místního času ve svém rezidenčním sídle Casa Santa Marta ve Vatikánu, uvedl server BBC.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Papež František

Co bude po smrti papeže Františka? Po pohřbu dojde ke svolání konkláve

Smrt papeže Františka představuje nejen bolestnou ztrátu pro více než miliardu katolíků po celém světě, ale i okamžik, kdy se římskokatolická církev obrací ke svým hluboce zakořeněným tradicím. František se však ještě za svého života rozhodl mnohé z těchto zvyklostí pozměnit, a to ve snaze přivést církev blíže obyčejným lidem. Jeho pohřeb se tak nese v duchu jednoduchosti, pokory a odmítnutí pompéznosti, která byla s pohřby papežů dlouhá staletí spojována.

Aktualizováno před 6 hodinami

Emmanuel Macron

Muž pokory, hlas míru. Světoví lídři vzdávají poctu papeži Františkovi

Po zprávě o úmrtí papeže Františka, který zemřel ve věku 88 let ve Vatikánu na velikonoční pondělí, přicházejí z celého světa projevy soustrasti i obdivu k jeho životu a odkazu. Světoví státníci vyjadřují úctu vůči muži, který se podle jejich slov stal hlasem soucitu, míru a lidskosti v náročném století.

před 6 hodinami

Papež František na posledních záběrech před smrtí

Poslední záběry papeže Františka: Vystoupil před věřící, Urbi et Orbi už nepřečetl

Papež František se na veřejnosti naposledy objevil v neděli, tedy den před svou smrtí. Své velikonoční poselství Urbi et Orbi – Městu a světu – věnoval prosbě za světový mír, odzbrojení a propuštění vězňů. Navzdory rekonvalescenci po zánětu plic se papež z lodžie baziliky svatého Petra obrátil k tisícům věřících shromážděným na květinami zaplněném náměstí. Poselství už ale nepřečetl.

před 8 hodinami

Volodymyr Zelenskyj, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Putin podle Zelenského tisíckrát porušil velikonoční příměří

Ruské síly během velikonočního příměří, které jednostranně vyhlásil prezident Vladimir Putin, opakovaně útočily na Ukrajinu, uvedl v neděli ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Na sociální síti Telegram napsal, že Rusko se snaží vyvolat dojem dodržování příměří, ale ve skutečnosti dál podniká útoky a snaží se postupovat na frontě.

před 9 hodinami

Pete Hegseth

Skandál se opakuje. Hegseth sdílel vojenské plány v konverzaci se svou rodinou

Americký ministr obrany Pete Hegseth sdílel podrobné plány vojenské operace proti povstalcům Húsíům v Jemenu v soukromé konverzaci na aplikaci Signal, která zahrnovala nejen jeho právníka a bratra, ale i jeho manželku. Informaci přinesla televize CNN s odvoláním na tři nezávislé zdroje obeznámené s obsahem chatu.

před 11 hodinami

včera

včera

včera

Ničivé vlny veder i konec kapitalismu. Expertka popsala, co může způsobit extrémní počasí

Německá vědkyně Friederike Otto, odborná asistentka na Imperial College v Londýně a spoluzakladatelka iniciativy World Weather Attribution, ve své nové knize Climate Injustice tvrdí, že klimatická krize je důsledkem globální nerovnosti a nespravedlnosti – a že bez řešení těchto problémů klimatickou změnu nezastavíme.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy