Letecké nehody se nedějí jen ve světě. Před více než čtyřiceti lety zažilo i české letectví velkou tragickou havárii. Letadlo na trase Praha - Bratislava krátce před přistáním spadlo do vody tzv. Zlatých písků. Zemřelo 76 lidí. Nehoda zaviněná posádkou v sobě spojila mnoho českých "nej", ale vedla k zásadnímu zlepšení bezpečnosti českého letectví.
Bylo půl desáté dopoledne, když se před čtyřiceti lety po neúspěšném přistání zřítil v Bratislavě letoun Iljušin Il-18B do vod v oblíbené rekreační oblasti Zlaté písky. Na místě zemřelo 76 lidí - zachránili se jen tři, dva muži z Prahy a jeden Francouz.
Teprve vyšetřování objasnilo, že nehodu způsobila posádka. Nedodržela stanovené postupy a pak sérií řetězících se chyb poslala letadlo k zemi. Ale zpět k posledním chvílím letu... Iljušin přistával jen se dvěma motory - zbývající dva na pravé straně stály. I to způsobily chyby posádky.
První přiblížení k letišti se nepodařilo a letadlo se začalo připravovat na otočku a další pokus. K němu už ale nedošlo. Opět vinou posádky stroj ztratil rychlost a vztlak a po křídle se zřítil do vody Zlatých písků. Tam se trup rozlomil a letadlo se potopilo do sedmnáctimetrové hloubky.
Nad hladinou zůstal trčet jen ocas. A v něm jediní lidé, kteří nakonec přežili. Brzy po pádu se vzpamatovali, ale nemohli se z trupu dostat ven. Nešlo otevřít dveře ani vyplavat, tak začali bušit do stěn letadla. To už jim plavali na pomoc první rekreanti, kteří se stali svědky pádu letadla. Ti také jako první udělali dovezenou rozbrušovačkou díru do trupu a čtyři nešťastníky vytáhli ven. Jeden z nich pak ale zraněním podlehl v nemocnici. Všichni ostatní zemřeli na zranění způsobená pádem a někteří údajně i utonuli.
Československé letectví tehdy stíhala série katastrof - skoro pravidelně jednou za rok nebo dva padaly letouny ČSA doma i v zahraničí, případně se tu zřítily stroje jiných aerolinek. Bylo důležité zjistit, proč se stala tragédie v Bratislavě. A výsledky šetření pak skutečně změnily ČSA a výchovu pilotů tak, že to byla dodnes poslední velká tragédie českých (československých) aerolinek.
První malý omyl
Co se tedy stalo? Na počátku bylo malé nedorozumění. Když se letadlo přibližovalo do cíle, s dispečerem si posádka ověřovala vzdálenost od letiště. Všichni se ale navzájem přeslechli - letadlo bylo ve skutečnosti o 15 kilometrů blíže k letišti a o 300 metrů výše, než si všichni mysleli. Sestup tak měl být prudší a rychlejší.
To se posádka snažila později dohnat - klesala ale dvakrát rychleji, než doporučoval manuál letadla. Příliš vysokou rychlost letadla pak piloti kompenzovali vysunutím podvozku. Stejně ale museli zase vystoupat, aby nějakou rychlost ztratili - tím ale znovu nabrali na výšce.
Řešení mohlo být jednoduché - dispečeři mohli pilotům povolit jeden sestupný okruh nad letištěm a všechno by dopadlo dobře. Nicméně i přesto se posádce podařilo dostat před letištěm na správné místo, výšku i rychlost (2700 metrů před začátkem dráhy v rychlosti 160 km/h). Stačilo jen přistát.
Posádka vrší zásadní chyby
Jenže posádka byla z divokého tance v oblacích pořádně vystresovaná a začala vršit chyby. Před přistáním měl pilot zvýšit tah motorů a zvětšit úhel klesání. Teď přišla byla první chyba: namísto přidání plynu posádka motory nastavila na pozemní volnoběh.
Kvůli nastavení volnoběhu se automaticky odstavil motor číslo tři a stroj udělal, co měl - nastavil listy vrtule do "praporovací polohy", tedy kolmo proti směru letu, aby kladly co nejmenší odpor. Úkolem mechanika bylo "zapraporovat" motor číslo tři ještě ručně. A tehdy udělal fatální chybu...
Mechanik se zmýlil a zapraporoval motor číslo čtyři. Tento omyl je zaznamenán i v poslední odvysílané konverzaci z letadla, kde zní jeho naléhavá otázka: "Ona to byla čtyrka, ano?" V tomto zmatku a bez dvou motorů na jedné straně se pilot rozhodl zopakovat přistání a okruh zopakovat. Letadlo se začalo naklánět na pravou stranu, kde motory nefungovaly a jen těsně minulo řídící věž.
Osudový přehmat
Ani tak nemuselo být všechno ztraceno - to se ale stalo poslední chybou hned vzápětí. Palubní mechanik se pokusil čtvrtý motor spustit. I když se vrtule začala vzduchem roztáčet, zvedla zároveň odpor na pravé straně letadla a to už byla poslední kapka. Letadlo zaletělo za obzor a spadlo do vody.
Tohle všechno se vyšetřovatelé dozvěděli až později, když rekonstruovali nehodu. Poučení z chyb vedlo zásadním změnám v letecké dopravě a její bezpečnosti v Československu. Všechna letadla byla vybavena druhou černou skříňkou - zapisovačem hovorů v kabině posádky.
Posádky letadel, zejména piloti, byly pak lépe vyškoleny a důrazně vedeny k dodržování předpisů. Po skončení letů navíc začaly posádky vyhodnocovat letové záznamy a záznamy své komunikace s dispečery. Ještě později technika dovolila vývoj prvních moderních simulátorů, kde si posádky mohly poprvé nacvičit krizové chvíle ve vzduchu. To všechno vedlo k tomu, že ČSA už žádná podobně tragická havárie už nepotkala. K dnešku dlouhých čtyřicet let.
Související
Smartwings v tureckých rukou. Expert prozradil, co může prodej způsobit
Trump bez dalšího vysvětlení oznámil uzavření nebe nad Venezuelou
letadla, letectví , Iljušin Il-18
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu
před 1 hodinou
Rekordně teplé prosincové počasí. V Žatci bylo až 15 stupňů
před 1 hodinou
Babiš bude od úterý premiérem, potvrdil Hrad. Další postup není jasný
před 2 hodinami
U břehů Japonska udeřilo zemětřesení. Úřady varují před tsunami
před 3 hodinami
Smartwings v tureckých rukou. Expert prozradil, co může prodej způsobit
před 4 hodinami
Američané předem ví, co je v sázce. Útokem na Venezuelu způsobí hned dvě krize
před 5 hodinami
Turek se ozval z nemocnice, kde podstoupil vyšetření
před 6 hodinami
OBRAZEM: Motoristé mluvili s Pavlem o prioritách vlády. Na Turka se čekalo marně
před 6 hodinami
Tragický útok na ulici v Brně. Žena nepřežila, policie má podezřelého
před 7 hodinami
Trump se vzdá vůdčí role v jednáních s Ruskem, tvrdí bývalý vyslanec. USA už poskytnou jen podporu
před 8 hodinami
Thajská armáda zahájila nálety proti Kambodži
před 9 hodinami
Zelenskyj míří do Británie, sejde se s předními evropskými lídry
před 10 hodinami
Jsem zklamaný, Zelenskyj si mírový návrh dosud nepřečetl, prohlásil Trump
před 11 hodinami
Počasí se příští víkend ochladí. Teploty místy klesnou téměř k nule
včera
Rusko při poškození rampy v Bajkonuru přišlo o možnost vysílat lidi do vesmíru
včera
Tajemné historické adventní postavy: Děti neděsil jen čert, ale i ženy s velkými noži
včera
FAČR mluví už jen o dvou jménech v souvislosti s novým koučem národního týmu
včera
Turek pondělní schůzku s prezidentem Pavlem zrušil
včera
USA už neoznačují Rusko za hrozbu. Kreml se raduje
včera
Většina Čechů Turka za ministra nechce, ukázal nový průzkum
Nominace Filipa Turka (za Motoristy) na post ministra životního prostředí výrazně polarizuje českou společnost, což potvrdil i předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný v pořadu Otázky Václava Moravce. Toto rozdělení se odrazilo i ve výzkumu agentury Kantar CZ pro Českou televizi, kde se ukázalo, že většina dotázaných nepovažuje Turka za vhodného kandidáta na ministra.
Zdroj: Libor Novák