Cesta za plně automatizovaným automobilem bude ještě daleká. Inženýři z celého světa se nyní snaží vyřešit problém, který souvisí s usínáním řidičů. Bez lidského faktoru se totiž řízení automobilu stále neobejde.
Podle dosavadního vývoje automobilového průmyslu to vypadá, že řidič bude v autě zapotřebí pouze v nezbytných případech. Auto, které nepotřebuje k žádnému úkonu přítomnost řidiče, se nachází na tzv. šestistupňové škále autonomie na samotném vrcholu. Podle vědců je možné tohoto cíle dosáhnout, i když k němu vede dlouhá cesta. V současné době se automobilový vývoj nachází na druhém stupni škály, čili řidič musí být přítomen a dávat během jízdy pozor. To znamená hlavně za jízdy neusnout.
Vědci usilovně pracují na tom, aby se posunuli výše, na třetí stupeň. To sice stále znamená, že je potřeba přítomnost řidiče, nicméně jen na důležité úkony, které by si vyžádal počítač. "Ve třetí úrovni nemá řidič dovoleno spát, musí tam být a schopen reagovat. Nemusí však řídit po celou dobu. Může tam mít svou kancelář nebo odpočívat. Pak mu systém řekne, že za deset minut musí převzít řízení," uvedla pro The Guardian Anna Anundová ze švédského Národního výzkumného ústavu pro silniční dopravu.
Tým lidí kolem Anundové se snaží čelit výzvám jako spánek, stres, nepozornost, tedy faktorům, které dokáží ovlivnit řízení řidičů. Proto pracují vědci pracují na senzorech, které by takovéto faktory mohly u řidiče rozpoznat. Anundová však uvedla, že nehodlají stříkat lidem vodu do obličeje. "Pokud mluvíme o řidičích nákladních aut, tak jejich hlavním problémem je, že na dálnici jedou dlouho a nic jiného nedělají. Nový systém by mohl řidiče v případě nepozornosti informovat, že musí převzít řízení," řekla vedoucí projektu zaměřeného na vývoj softwaru.
Ian Reagan, z Institutu pro bezpečnost silničního provozu v USA, je toho názoru, že autonomie třetí úrovně znamená neodmyslitelný problém, protože řidiči mohou odvrátit pozornost od řízení, ale stejně musí musí být připraven reagovat. "Automatizované systémy musí být naprogramovány tak, aby se snažily najít bezpečný stav, kdy je auto schopno samo zajet ke krajnici a zastavit, aniž by to záviselo na řidiči," pojmenoval aktuální výzvu pro vědce.
Související

Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu
auto , auto, moto , dálnice silnice , věda
Aktuálně se děje
včera

První Vary bez Bartošky. Začal 59. ročník filmového festivalu
včera

Obchody se o svátcích řídí zákonem. Víme, jak to bude o víkendu
včera

Zemřel herec Michael Madsen, hrál ve filmech Quentina Tarantina
včera

Ruskou energetikou otřásla další podezřelá smrt. Zemřel viceprezident Transněftu
včera

Útočník Liverpoolu Jota je po smrti. Zemřel tragicky se svým bratrem při autonehodě
včera

Předpověď návratu tropického počasí. Meteorologové řekli, jak je to pravděpodobné
včera

Blackout způsobila technická závada, oznámil Fiala. Poprvé se ozval i prezident
včera

Horolezecká tragédie. Zemřela první Češka na Everestu Klára Kolouchová
včera

Rusku došla trpělivost. Zakáže výuku ukrajinštiny na okupovaných územích
včera

Rozsáhlý blackout zasáhl český průmysl. Problémy hlásily automobilky i operátoři
včera

Hamás zvažuje příměří v Gaze, požaduje silnější záruky
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Česko ochromil rozsáhlý blackout. Zastavilo se metro i vlaky, lidé se zasekli ve výtazích
včera

Česko se zotavuje z blackoutu, rozvodny jsou zprovozněny, příčina se stále vyšetřuje
včera

Rakušan svolal Ústřední krizový štáb. Všechny postižené rozvodny jsou opět pod proudem, hlásí ČEPS
včera

Neotvírejte lednici, zkontrolujte potraviny. Hygienici radí, jak postupovat při a po blackoutu
včera

Co dělat při výpadku proudu? Úřady radí, jak zvládnout krizovou situaci
včera

Blackout způsobil pád fázového vodiče. Zasažena byla velká část Česka
včera

Blackout v Česku: Čelíme nepříjemné situaci, prohlásil Fiala. Podle policie nejde o kyberútok
včera

Rakušan uvedl do pohotovosti Ústřední krizový štáb. Nemocnice blackout nepostihl
včera
Rusko jako první na světě uznalo vládu Talibanu
Moskva ve čtvrtek učinila krok, který může zásadně změnit mezinárodní vztahy – oficiálně uznala hnutí Taliban jako legitimní vládu Afghánistánu. Zatímco v minulosti řadilo Rusko tuto skupinu mezi teroristické organizace, dnes ji vnímá jako spojence v boji proti ještě radikálnějším islamistickým skupinám, zejména odnoži Islámského státu známé jako ISIS-K (Islámský stát – provincie Chorásán).
Zdroj: Libor Novák