Praha - Jaká bude budoucnost automobilového průmyslu? Současný trend napovídá, že nás čeká plně automatizovaný vůz, který nás sveze kamkoli budeme chtít, aniž bychom se dotkli volantu. Nahradí tedy čistě automatizované automobily klasické taxikáře?
"Už za pár let si bude moci dovolit jezdit autem každý bez ohledu na své příjmy nebo vlastnictví řidičského průkazu. Automobilový průmysl to změní k nepoznání," uvedl na svém blogu výkonný ředitel Aures Laboratories a ředitel pro inovace AAA Auto Stanislav Gálik. "Jen si to představte. Potřebujete se přesunout desítky kilometrů daleko na místo, které veřejná doprava neobsluhuje. Co by dnes znamenalo tisíce korun za taxi, u kterého kromě paliva a amortizace hradíte také plat řidiče, vás bude stát řádově méně," tvrdí optimisticky.
Podle experta totiž bude možné využít místo taxi carsharingovou společnost, která provozuje flotilu elektrických aut bez řidiče, čili s autonomním řízením. Takový vůz si lze poté objednat přes mobil. Auto přijede tam, kam potřebujete, a můžete vyrazit na cestu. "Díky propojení na navigační služby bude váš „taxikář budoucnosti“ vždycky vědět, kterou cestu vybrat, abyste dorazili včas," nastiňuje Gálik.
Ředitel opírá svá tvrzení o fakta. Připomíná, že hned pět výrobců patří do úzké skupiny dvaceti firem s největšími finančními investicemi do vývoje a prvky autonomního řízení už pomalu pronikají do prvních aut. Plně elektrické vozy navíc plánuje snad každý výrobce včetně Škody. "V roce 2030 bude asi 40 % nových automobilů zcela autonomních. A vezměte si, jak krátká je to doba," zdůrazňuje.
Prodej automobilů podle podle Gálika nadále stoupat. V roce 2030 se podle jeho odhadu prodá o více než třicet procent aut více než nyní. Navíc se dá očekávat, že téměř každé druhé auto bude čistě elektrické. "Většina prognostických analýz říká to samé: v roce 2030 sice nebudou auta létat, ale řidiče už 40 % z nich potřebovat nebude," vidí budoucnost jasně expert.
Související
Evropský automobilový průmysl na scestí: O elektromobily není takový zájem, Čína chystá velkou expanzi do EU
Automobilovému průmysl hrozí vážná krize. Evropa žádá Čínu o urychlený zásah
auto , elektromobily , Navigace , Satelity , Taxi
Aktuálně se děje
před 33 minutami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 1 hodinou
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 1 hodinou
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 2 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 2 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 3 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 4 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 5 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
Téměř polovina Evropanů vnímá Donalda Trumpa jako "nepřítele Evropy". Zhruba stejný počet hodnotí riziko války s Ruskem jako vysoké a více než dvě třetiny se domnívají, že by se jejich země v případě takového konfliktu nedokázala bránit.
Zdroj: Libor Novák