O cestě kolem světa bylo pod mnohdy stejným názvem natočeno mnoho filmů, seriálů, a napsaná řada knih. Samotná cesta ale není tak nereálná, jak by se na první pohled mohla zdát. Země má na rovníku obvod 40 tisíc kilometrů a pokud bychom prali v potaz, že za den je člověk autem schopen ujet 1000 kilometrů, za 40 dní se dá taková cesta teoreticky absolvovat. V praxi ale většinu planety pokrývají moře a oceány, a tam, kam auto nemůže, přichází na scénu letadla.
První sólový let kolem světa v letadle vykonal v roce 1923 Američan Wiley Post, jeho let trval přes sedm dní. První nonstop oblet zeměkoule bez mezipřistání (ovšem s tankováním za letu) uskutečnil v 1949 americký bombardér B-50 Superfortress (let trval 94 hodin). První oblet světa bez mezipřistání a bez doplňování paliva uskutečnili před 30 lety, 14.- 23. prosince 1986, Američané Jeana Yeagerová a Dick Rutan. Zeměkouli obletěli za devět dní, tři minuty a 44 sekund průměrnou rychlostí 185 kilometrů v hodině.
Tento rekordní zápis napodobil posléze již americký miliardář Steve Fossett, který se svým ultralehkým letounem GlobalFlyer Virgin Atlantic obletěl zeměkouli v březnu 2005 za dva dny a 19 hodin jako první člověk v historii sám, bez mezipřistání a bez doplňování paliva.
Zatímco při odletu vážil letoun díky zásobám pohonných hmot desetinásobek vlastní hmotnosti, při přistání na kalifornské základně Edwards měl po rekordních 40.252 kilometrech v nádrži posledních 20 litrů paliva. S dvojicí pilotů, osmačtyřicetiletým Rutanem a o 14 let mladší Yeagerovou, kteří během letu zdárně přestáli veškerá úskalí, to bylo podobné. Jedli pouze jedno teplé jídlo denně a vrátili se o několik kilogramů lehčí.
Letoun Rutan Voyager, který postavil Dickův bratr Burt a jenž je nyní v Národním muzeu letectví a kosmonautiky ve Washingtonu, měl rozpětí 33,77 metru a v jeho 17 nádržích bylo při startu 14. prosince 1986 v kalifornské poušti Mojave 5137 kilogramů paliva. Kabina letadla i otvory nádrží byly zapečetěny, což bylo nutné pro uznání rekordu.
Při startu ale nastaly potíže, křídla brousila 600 metrů o zem, než je vztlaková síla zvedla. Poškozený stroj pokračoval v letu, ačkoli spodek křídel byl ubroušen v délce asi 40 centimetrů a uraženy byly oba vinglety (svislé plošky na konci křídel snižující indukovaný odpor). Let pokračoval a Rutan Voyager zamířil k Havajským ostrovům.
Koncem druhého dne se ale objevil severně od Austrálie tajfun Marge, který házel s letounem prudce nahoru a dolů, až si nepřipoutaná Jeana potloukla lokty a kolena. Teprve čtvrtý den letu mohla posádka přejít k plánovanému cyklu šesti hodin spánku a šesti hodin práce. Tajfun Marge ale způsobil problémy s palivem: nikdo totiž nevěděl, kolik paliva se spotřebovalo, protože palivoměry Rutan Voyager neměl.
Další den přeletěli piloti Afriku nad úrovní rovníku, zároveň si zde spočítali, že jim palivo k letu do Kalifornie postačí. Při náletu na Atlantik pociťovala posádka velkou únavu. Na celou trasu měli oba piloti jen deset kilogramů potravin a 40 kilogramů vody. Jedli jedno teplé jídlo denně, jídelníček se podobal stravě kosmonautů.
Když se Rutan Voyager blížil k Brazílii, ukázal palubní radar rozsáhlé pásmo bouřek, které se nedalo obletět. Otřesy v kabině byly nejhorší za celý let, naštěstí byl již letoun poloprázdný a namáhání vydržel.
Původně se měl letoun vracet přes Karibik, hlášené bouře jej ale opět donutily změnit směr. Přelétl Panamu a podél západního pobřeží Mexika mířil k domovskému letišti. Nad mořem se pak posádce podařilo vyřešit problémy s palivovým čerpadlem, nicméně ztratili 1000 metrů výšky.
V 16 hodin a šest minut se po letu trvajícím 216 hodin Rutan Voyager dotkl 23. prosince 1986 letiště.
Související
Proč nemůže být Země placatá? Jednoduše to prostě nejde, ačkoliv si část Slováků myslí opak
Češi věří vědě, Slováci konspiracím. Průzkum o placaté zemi ukazuje na tragický stav tamního vzdělávání
Aktuálně se děje
včera
Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen
včera
Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad
včera
V USA padl první trest v případu smrti herce Matthewa Perryho
včera
Nedorozumění vedlo k policejnímu zásahu ve škole v Praze
Aktualizováno včera
Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký
včera
Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých
včera
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
včera
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
včera
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
včera
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
včera
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
včera
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
včera
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
včera
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
včera
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
včera
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
včera
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
včera
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
včera
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
včera
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
Německý kancléř Friedrich Merz odcestuje v pátek večer do Bruselu, aby se pokusil přesvědčit belgické vedení k podpoře půjčky pro Ukrajinu ve výši 165 miliard eur. Tato reparační půjčka má být financována z peněžní hodnoty zmrazených ruských státních aktiv, které jsou uloženy na belgickém území. Merz zrušil své původní cestovní plány do Osla, aby se mohl zúčastnit klíčové večeře s belgickým premiérem Bartem De Weverem a předsedkyní Evropské komise Ursulou von der Leyenovou.
Zdroj: Libor Novák