Záhada! Před 106 roky něco potopilo "nepotopitelný" Titanic. Ale co?

Na začátku tohoto roku se objevila další „zaručená“ zpráva, proč se vlastně potopila loď, která má mnoho přídomků. A ti, kteří se historií RMS Titanic zabývají, si připsali další možnost jejího zániku. 15. dubna uplyne 106 roků od potopení. Pojďme se podívat na fakta.

Když se vydáme do historie a podíváme se, kolik těch eventualit už bylo, budeme si občas připadat jako v nějakém přednáškovém sále, kde je maketa zmíněné lodi a přítomný šéf s ukazovátkem hledá ty části lodi, které se ještě nestaly příčinou katastrofy. A tak se pohybujeme na poli technického selhání, lidského pochybení, nechybí ani konspirační pojišťovací podvody nebo prostě náhoda se vším všudy. Ostatně jak to bývá – Titanic není jen dobrá obchodní značka, spolehlivě přitahuje pozornost lidí a čas od času si pomáhá reklamou, která není tak docela pravdivá. Záleží na tom, jak moc si budeme hrát se slovíčky.

Titanic je hodnocen jako nejluxusnější, svého času největší a nejrychlejší osobní parník. Prostým nahlédnutím do archivů zjistíme, že ne všechno je docela přesně uvedeno. Nejluxusnější – to je věc názoru, protože už v té době existovaly nádherné konkurentky Lusitania a Mauretania konkurenční Cunard Line, stejně tak francouzské plovoucí paláce ohromovaly jedinečným interiérem. Největší – tady je nutné dodávat velice striktně: v době spuštění na vodu. A i v tom okamžiku už bylo jasné, že by si Titanic své prvenství dlouho neudržel – před dokončením byla Aquitania, mající sice jen o pár metrů, ale přesto větší rozměry, Německo připravovalo své gigantické trio Imperator, Vaterland a Bismarck, proti němuž byl Titanic podstatně menší, a navíc White Star Line měla v záloze poslední loď ze zamýšleného tria, dokončovanou pod názvem Gigantic (po katastrofě Titanicu přejmenovaný na Britannic). Co se týče rychlosti, tady ho hravě převyšovalo už zmíněné duo od Cunardů, dokonce o čtyři resp. pět uzlů (takže lodi pluly o  7,5 resp 9 km/h rychleji). Dokonce i sesterský Olympic měl o 60 členů bohatší posádku…

Verneova „nápověda“

Poslední zveřejněná verze novináře Senana Maloneye jako by z oka vypadla dávnému příběhu mistra dobrodružných románů, Francouze Julese Verna. Ten publikoval v roce 1875 knihu Le Chancellor (v češtině pouze Chancellor) o plavbě lodi, v jejímž podpalubí zuří požár, který se posádce nedaří zvládnout. Také tato loď svůj boj s ohnivým živlem prohraje. Můžeme se dohadovat, zda by oheň dokázal intenzivně hořet celých 15 dní, aby si toho nikdo na palubě nevšiml. Kdo se podívá na dobový plánek tehdejších parníků, najde neuvěřitelné množství průduchů a různých skulin, kudy by unikal kouř nebo by požár měl být cítit. Ostatní argumenty mohou znít logicky, pokud ovšem vezmeme jako bernou minci fakt, že by se tak společensky vysoce postavená osoba jako J. P. Morgan rozhodla riskovat svou reputaci.

Ostatně Maloney není první, kdo s teorií požáru v podpalubí přišel. Stejnou teorii už v roce 1987 zmiňoval francouzský nezávislý pátý televizní kanál jen s tím rozdílem, že podle něj posádka kritickou situaci nezvládla a 15. dubna 1912 ráno kotle vybuchly.

 

Chyba kormidelníka a špatné nýty

V září 2010 přišla s další „neprůstřelnou“ verzí vnučka druhého důstojníka Titanicu Charlese Herberta Lightollera. Paní Louise Patten nabyla přesvědčení, že za ztroskotání lodi mohl kormidelník Robert Hitchins, který v panice otočil nejdřív kormidlem na opačnou stranu, než mu přikázal první důstojník William Murdoch. Hitchins stejně jako někteří členové posádky se údajně nepřeorientoval na nový způsob ovládání parníků, který byl jiný než u plachetnic. Pokud se s tak vágním vysvětlením spokojíme, jsou tu další otázky – sama svědkyně, která o svém objevu napsala v roce 2011 román Good As Gold, uvádí, že Lightoller u zmíněného incidentu vůbec nebyl. Samozřejmě ho někdo mohl informovat, ale pak nastává další otázka, kterou Louise Patten nevysvětlila. Pokud vezmeme jako bernou minci skutečnost, že Lightoller musel pod přísahou lhát vyšetřovacím komisím jak v USA, tak ve Velké Británii (údajně kvůli tomu, aby zachránil White Star Line před ostudou a finančním krachem), proč se s tímto odhalením čekalo 58 let od Lightollerova úmrtí? Bylo to jenom proto, že autorka sama svědectví svého děda osobně neslyšela, protože se narodila dva roky po jeho smrti? O Lightollerově tajemství jí vyprávěla jeho dcera a Louisina matka Sylvia.

Stejně tak se v roce 1997 objevilo další vysvětlení – za všechno mohly „ošizené“ nýty. Byly údajně vyrobeny z méně kvalitního materiálu a pod tlakem vody se lámaly a praskaly. Jenže o rok po fantastickém objevu se ozval předseda newyorské Společnosti pro zachování Titanicu George Tulloch a prohlásil, že po důkladném prozkoumání na vědecké bázi procento strusky v nýtech dokonce odpovídá nejen normám z roku 1912, ale i těm z letopočtu 1998.

Konspirace nejtěžšího kalibru

Autor literatury faktu, jehož díla se týkají rozličných témat (atentát na R. Heydricha, osudy J. Haška, problematika sudetských němců, Konrád Adenauer či lední hokej) se rozhodl objasnit příčinu zániku Titaniku v době stého výročí. Jde o Jana Kopeckého, který po své emigraci do Vídně a následném přesunu do Německa přijal v roce 1975 jméno Jan Berwid-Buquoy. Hlavní linií jeho teorie je pojišťovací podvod, spáchaný v důsledku kritické finanční situace ve společnosti White Star Line a v Morganově trustu International Mercantil Marine. Podle názoru autora nikdo loď nechtěl pojistit, protože byla v podstatě plovoucí troskou. Nakonec se podařilo přesvědčit ústav Lloyd’s, který se uvolil v případě zániku plavidla vyplatit v dnešní měně 30 milionů eur. Parník byl dle konspiračního názoru dopraven na souřadnice 41° 43‘ severní šířky a 49° 56‘ západní délky, aby mohl klesnout do hloubky 3820 metrů, odkud by v tehdejší době nemohl být v žádném případě vytažen. Potíž je podle Berwida-Buquoye v tom, že v téhle oblasti se v dubnu obvykle žádné ledovce nenacházejí. Pokud šel Titanic ke dnu po řízené explozi, nelze ji svést na přehřáté kotle, které po zatopení mořskou vodou explodovaly. Což je údajně nesmysl, protože by pouze došlo k prudkému ochlazení a vyhasnutí.

Pokud Berwid-Buquoy uvádí pouze povšechné důvody, existuje i varianta, že v pozadí pojišťovacího podvodu byla událost, která se odehrála 11. září 1911. Tehdy se v přístavu srazil Olympic, sesterská loď Titanicu, s vojenským křižníkem HMS Hawke. Výsledkem byla dvanáctimetrová díra v trupu Olympicu a jeho dočasné vyřazení z provozu. Dokonce Titanic, v té době dostavovaný, musel udělat v Belfastu v loděnici Harland & Wolff Olympicu kvůli opravě místo. A to byl základ zmíněné konspirace. Soud rozhodl v neprospěch White Star Line, protože příčinou nehody byla podle soudu špatná navigace Olympicu, takže nebylo možné žádat pojišťovnu o proplacení oprav a ani vymáhat ušlý zisk. Tehdy se prý zrodil nápad – poškozený Olympic „převléci“ do kabátu Titanicu a poslat ho ke dnu, aby se náklady vrátily. Ve své podstatě to nebyla taková utopie, protože šlo o sesterské lodi. Z dokončovaného Titanicu se pak měl stát Olympic. Každopádně bylo prý vybráno místo, v jehož blízkosti se měly pohybovat záchranné lodi, politováníhodná srážka s ledovcem by pak byla vykázána pojišťovně. Proč to tedy nevyšlo? Konspirátoři tvrdí, že fatálně selhal radista Phillips, který se spletl při udání polohy potápějícího se parníku, takže připravené lodě zamířily úplně jinam.

Titanic nedá asi hodně lidem spát, proto se možná dočkáme dalších objevů a vysvětlení jeho smutného konce. Přitom svět plovoucích paláců má i další zajímavá a mnohem dramatičtější témata, ve kterých se to také hemží dohady, rozporuplnými názory, dramaty i ztrátami na životech. Ať šlo o německou prvoválečnou flotilu převzatou Američany, plavidla Lusitania, Normandie, Britannic, Andrea Doria či Queen Mary a Queen Elizabeth – a to jsou jen ta nejslavnější jména. Není vyloučeno, že se k nim v budoucnu vrátíme.

Související

Více souvisejících

Titanic

Aktuálně se děje

před 42 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Friedrich Merz (CDU)

Friedrich Merz uzavřel koaliční dohodu. Německo má nového kancléře

Německo má nového kancléře. Friedrich Merz, vůdce konzervativní Křesťanskodemokratické unie (CDU), oznámil ve středu uzavření koaliční dohody s německou sociální demokracií (SPD), čímž učinil zásadní krok k vytvoření nové vlády. Koaliční smlouva byla podepsána neobvykle rychle – pouhých 45 dní po předčasných volbách, ve kterých Merzovo uskupení zvítězilo.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Ilustrační foto

Kradete nám průmysl, přinutím vás vrátit se, vzkazuje Trump. Trhy pod náporem cel kolabují

Od středeční půlnoci vstoupila v platnost nová vlna amerických cel na desítky zemí, přičemž nejvyšší sazby – až 104 % – míří přímo proti čínskému zboží. Spojené státy a Čína se tak znovu ocitly v napjaté přetlačované, která hrozí přerůst ve vážnou obchodní válku. Zvýšená cla se dotkla i vývozců z Evropské unie či Japonska, zatímco americký prezident Donald Trump dál slibuje výhodnější „šité na míru“ dohody pro blízké spojence.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Tomáš Zdechovský

Je to smutné, Amerika chce vztahy pohřbívat. Nejsou ochotni slevit téměř z ničeho, řekl Zdechovský pro EZ

Donald Trump se opět stylizuje do role ochránce amerických občanů, jeho slova a činy však vyvolávají rostoucí rozpaky i na mezinárodní scéně. Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) pro EuroZprávy.cz upozornil, že taková strategie přestává fungovat – a to nejen ve Spojených státech, ale i v očích evropských partnerů. Vyzývá k jednání s USA a posilování soběstačnosti Evropy. Zároveň varuje před další eskalací napětí mezi oběma ekonomickými mocnostmi, která by mohla poškodit obě strany ve prospěch Číny a Ruska.

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Evropská unie

Evropská unie zavádí cla na americké zboží. Zaměřuje se na státy, které budou Trumpa nejvíc bolet

Evropská unie reaguje na rozsáhlé "reciproční" clo zavedené prezidentem Donaldem Trumpem a míří tam, kde to bude pravděpodobně bolet nejvíce — do ekonomického srdce republikánských států. Nově oznámená opatření, která cílí na americký export v hodnotě až 22,1 miliardy eur, ukazují nejen obchodní rozhodnost Bruselu, ale i dávku kreativity a jemné pasivní agrese.

před 7 hodinami

Dovoz a vývoz zboží

Trumpova cla vstoupila v platnost. USA spadnou do recese a hrozí stagflace, obávají se ekonomové

Navzdory otřeseným finančním trhům, hrozbám odvetných opatření a dokonce i výzvám některých svých klíčových podporovatelů, aby od svého ekonomického plánu ustoupil, prezident Donald Trump neustoupil. Jeho administrativa ve středu zavedla vlnu nových „recipročních“ tarifů vůči desítkám spojenců i protivníků Spojených států. Podle prezidenta mají tato opatření obnovit spravedlnost a posílit americkou výrobu.

před 8 hodinami

včera

Elon Musk

Propast se prohlubuje. Musk označil Trumpova poradce za kr*tena

Elon Musk, šéf Tesly a zakladatel SpaceX, ostře napadl obchodního poradce Donalda Trumpa Petera Navarra poté, co ten ve veřejném rozhovoru označil Teslu pouze za „sestavovatele aut“, nikoliv skutečného výrobce. Musk na platformě X reagoval slovy, že Navarro je „hloupější než pytel cihel“ a jednoduše „kr*ten“.

včera

António Guterres

Zničíte rozvojové státy, varuje OSN Trumpa a Čínu

Generální tajemník OSN António Guterres dnes ostře varoval před důsledky obchodních válek, které podle něj nepřinášejí žádnému státu výhody a nejvíce dopadají na nejchudší země světa. Ve svém prohlášení pro novináře zdůraznil, že obchodní spory mezi velmocemi mohou mít ničivé dopady zejména na zranitelné rozvojové státy.

Aktualizováno včera

Donald Trump

Mimořádná zpráva Trump od zítřka uvalí na Čínu 104% clo

Prezident Spojených států Donald Trump ve středu dramaticky zvýší cla na čínský dovoz na úroveň 104 %, oznámila tisková mluvčí Bílého domu Karoline Leavittová v úterý. Jde o bezprecedentní krok, který ještě více vystupňuje probíhající obchodní válku mezi dvěma největšími ekonomikami světa.

včera

Jan Lipavský

Babiš je noční můrou pro evropskou bezpečnost, řekl Lipavský pro Politico

Český ministr zahraničí Jan Lipavský ostře zaútočil na předního kandidáta podzimních voleb Andreje Babiše. V rozhovoru pro server Politico označil šéfa hnutí ANO za bezpečnostní riziko pro Evropu a obvinil ho z šíření proruských narativů. Podle něj by Babišův návrat do čela české vlády mohl změnit zahraničněpolitickou orientaci země a přiblížit ji politice Maďarska a Slovenska.

včera

Ilustrační foto

Svět se vzpamatovává z Trumpa. Akciové trhy dnes výrazně posílily

Akciové trhy po celém světě dnes výrazně posílily. Důvodem je naděje, že některé země se dokážou dohodnout s administrativou prezidenta Donalda Trumpa na odvrácení nově zaváděných cel. Tento optimismus přišel po výrazných růstech v Asii a odráží se i na trzích v Evropě a USA.

včera

včera

Ursula von der Layenová na Summitu skupiny G7 v Hirošimě, Japonsku, 19.–21. května 2023

Evropa se spojuje s Čínou proti Trumpovi. Hledá cestu z obchodní krize

Evropská unie se obrátila na Peking s prosbou o spolupráci při sledování přílivu čínského zboží na evropský trh, který hrozí po nových krocích Donalda Trumpa v oblasti celních tarifů, uvedl server Politico. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen v úterý hovořila s čínským premiérem Li Čchiangem o vytvoření mechanismu, který by monitoroval možné přesměrování obchodu z USA do Evropy.

včera

Ukrajinci zadrželi čínské občany bojující za Rusko. Zelenskyj zveřejnil video z výslechu

Ukrajinské ozbrojené síly zajaly dva čínské občany, kteří bojovali na straně ruské armády proti Ukrajině. Oznámil to podle serveru Kyiv Independent prezident Volodymyr Zelenskyj s tím, že podle dostupných informací nejde o ojedinělý případ.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy