
Mezi předlitavskem (Rakouskem) a Zalitavskem (Uhrami) to i po vyrovnání dost jiskřilo. A když vláda chtěla, aby Zalitavsko financovalo novou flotilu válečných lodí, tak si uhři prosadili, že největší z nich bude postavena na území Zalitavska a z místních zdrojů. A to byl první ze série omylů, které způsobily, že Rakousko-Uherská flotila ve středomoří byla všem pro smích.
První problémy na sebe nenechaly dlouho čekat. Uherská vláda zadala výrobu jediné velké zalitavské loděnici Ganz and Danubius Company v Rijece. Tam ale rychle zjistili, že na výrobu tak velké lodi nemají dostatek prostoru a museli proto vybudovat zcela novou loděnici. To samozřejmě vedlo ke zpoždění výrobního plánu, a tak se původně plánovaný termín posunul o 17 měsíců. V mezidobí ovšem začala první světová válka a výroba musela být přesunuta z Rijeky do Puly. Stavbu provázely i problémy s licencovanými díly a nekvalitním pancéřováním. Nakonec loď vyplula jen s 2 lodními šrouby namísto plánovaných tří a byla tak podstatně pomalejší než se očekávalo - což se zanedlouho ukázalo pro loď osudným.
Slavnostní spuštění na vodu proběhlo nakonec 17. listopadu 1915, ale ještě skoro měsíc trvalo než loď dostala své jméno. Loď měla poměrně úctyhodnou výzbroj, které dominovaly ohromné děla ráže 305mm. Tento kanón vážil kolem 55 tun a samotný náboj vážil 450 kg. Od sesterských lodí středomořské flotily vyrobených v hlavní loděnici mocnářství v Terstu se István lišil. Odlišoval se hlavně vizuálně, měl totiž stěžeň a své dva komíny propojeny speciálním můstkem na kterém byly umístěn světlomety. Podstatnější byl ale jiný rozdíl - chyběly mu totiž protitorpédové sítě. Schválně hádejte co nakonec Istvána potopilo ke dnu?
Válečných akcí si István moc neužil, protože celá habsburská flotila velkou část války stála nečinně v přístavu. Z části za to mohl neustálý nedostatek uhlí a zčásti fakt, že ani neměli s kým bojovat, protože italská flotila byla daleko za zablokovaným otrantským průlivem. Navíc bylo jaderské moře jedno z těch nejnebezpečnějších, protože bylo plné min a ponorek.
V posledním roce války převzal velení flotily admirál Miklós Horthy a naplánoval prolomení blokády otrantského průlivu pomocí silného svazu menších lidí krytých palbou z nejtěžších bitevníků včetně Istvána a jeho sesterské lodi SMS Tegetthoff. Ale ani tato akce se neobešla bez komplikaci. Už vyplutí lodí se o hodinu zpozdilo, protože v přístavu nestihli včas stáhnout protitorpédové sítě. Když se potom flotila snažila skluz dohnat, Szent Istvánu se začaly přehřívat ložiska turbíny a tak musely všechny lodě zpomalit na jeho rychlost 12,5 uzlu. Paradoxně právě to, že se havárii podařilo odstranit způsobilo nakonec zkázu pýchy Zalitavska. Po opravě totiž začaly oba komíny Istvána hustě čadit černým dýmem, protože se loď zbavovala nahromaděných spalin. A právě tento dým přitáhl pozornost italských torpédových člunů, které nakonec loď potopily. Těm se podařilo nepozorovaně přiblížit na vzdálenost 300 metrů a vypálit torpéda na obě sesterské lodi. Zatímco Tegethoff zůstal nezasažen, Szent István zasáhla dvě torpéda.
Szent istván se začal rychle plnit vodou a naklánět na pravobok. Pumpy ale nestíhaly čerpat vodu přitékající do lodi. Postupem času tak voda uhasila i posledním dva kotle, které po zásahu Istvána fungovaly. Po celou dobu se Tegethoff snažil poškozenou sesterskou loď odtáhnout na břeh, ale proces byl komplikován falešnými zprávami o pohybu italský ponorek. Tři hodiny po zásahu byl náklon tak velký, že ohrožoval i Tegethoff, s vlečením se proto přestalo a byla nařízena evakuace. Na ni ale bylo už pozdě, protože loď se začala potápět. Nakonec na ní zahynulo 89 mužů. Szent István tak drží nepříliš lichotivý unikát, jde o jedinou loď třídy dreadnaught, která byla potopena tak malými torpédovými čluny. V současnosti je Szent István největším vrakem na dně Jadranského moře a oblíbenou destinací amatérských potápěčů. A to i přesto, že oficiálně je přístupný pouze s povolením chorvatské vlády, protože je považován za národní kulturní památku.
Související

Hňup na českém trůnu? Jeden z nejoblíbenějších vládců doplatil na degeneraci
Ferdinand V. Habsburský , dreadnought SMS Szent István , Námořnictvo
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Zelenskyj varuje i Fica. V Moskvě nemusí být bezpečno, naznačil
Aktualizováno před 1 hodinou

Policie ozbrojeného muže v Praze nenašla. Na služebně skončila oznamovatelka
před 2 hodinami

Bouřlivé počasí zasáhne Česko. Meteorologové upravili výstrahu
před 3 hodinami

Útok, který otřásl Kanadou. Případ z Vancouveru ukázal, co představuje největší hrozbu
před 4 hodinami

Českou reprezentaci posílilo pět finalistů extraligy. Je mezi nimi jeden mistr z Brna
před 4 hodinami

Desítky zraněných po ruském útoku na Charkov. Zelenskyj apeluje na spojence
před 5 hodinami

Počasí: Meteorologové varují před dnešními bouřkami. Hrozí supercely
před 5 hodinami

Nouzové přistání v Praze. Pilot hlásil problémy s tlakem na palubě
před 7 hodinami

Počasí přinese o víkendu do Česka bouřky, déšť a silný vítr
včera

Blackout může nastat kdekoliv a kdykoliv. Jak se mohou zhroutit energetické systémy po celém světě?
včera

Po vzoru Ruska? Americká armáda chystá vojenskou přehlídku, na Trumpovy narozeniny
včera

Trump představil návrh rozpočtu na rok 2026
včera

Okamžitě zemře až 125 milionů lidí. Co by způsobila válka Pákistánu a Indie?
včera

Merz narazil na nečekaný problém. Musí se vypořádat s Polskem
včera

Kauza Signalgate pokračuje. Člen Trumpova kabinetu používal méně zabezpečenou verzi aplikace Signal
včera

Německá tajná služba označila stranu AfD za krajně pravicovou a extremistickou
včera

Zemřel operetní a muzikálový zpěvák a herec Karel Bláha
včera

Co se děje v Bílém domě: Waltz do OSN nechtěl, Trump ho vyhodil, aby zabránil škodám
včera

TikTok dostal obří pokutu půl miliardy eur. Posílal data evropských uživatelů do Číny
včera
Počasí: Česko zasáhnou bouřky, varují meteorologové
Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) varuje před silnými bouřkami, které by měly zasáhnout část území v sobotu 3. května odpoledne a večer.
Zdroj: Libor Novák