Mars měl atmosféru, hlásají vědci. Vozítko Curiosity našlo zbytky vody

NASA - Přestože se nám Mars jeví jako suchá a chladná planeta bez známky života, vědci začínají pomalu jásat. Poslední výzkumy naznačují, že se na planetě objevuje voda. O objevu informuje CNN.

Vyprahlá písečná planeta, která svým vzhledem připomíná poušť, obsahuje asi 2% vody. S tímto objevem přišli před nedávnem vědci z NASA poté, co výzkumné vozidlo Curiosity, které na Marsu operuje již více než rok, zaslalo zpátky data nasbíraná během posledních výzkumů.

Curiosity nasbíralo vzorky marťanské půdy a zahřálo je na teplotu 835 stupňů Celsia. Výsledné plyny, které se při zahřívání vypařily, vozidlo podrobně prozkoumalo. Podle výsledků vědců obsahují kromě kyslíku a chloru také vodní páru. Na základě poměru izotopů se vědci domnívají, že Mars měl před nedávnem funkční atmosféru.

Díky těmto procesům zahřívání a objevu vody jsou vědci rovněž přesvědčeni, že na Marsu probíhal aktivní vodní koloběh. Zatím zůstává záhadou, co se s vodou stalo, předpokládá se však, že ji Mars vsákl a celá planeta je tak nyní jednou velkou vodní nádrží. Vědci také vyjádřili předpoklad, že by voda mohla být, alespoň v minulosti, pitná.

Curiosity přišel společnost NASA na více než 2,5 miliardy dolarů a na Marsu operuje od svého vysazení od 6. 8. 2012. Vědci jsou nyní přesvědčeni, že se jim jejich objevy začínají vyplácet, a i když Curiosity není schopno odhalit přímý život na Marsu (vyjma současných živých forem nebo fosilií), objevení stopových prvků vody je prvním velkým krokem, který by mohl existenci živých organizmů dokázat.

Přesto vědcům z NASA vrtá hlavou, proč se žádnému z průzkumných vozidel na Marsu nepovedlo nalézt metan. 90%-95% metanu v zemské atmosféře je biologického původu, zbylých 5%-10% tvoří např. výpary sopečné činnosti. V tuto chvíli se však žádným způsobem nepovedlo detekovat přítomnost metanu na Marsu, což je za předpokladu, že na planetě probíhaly sopečné erupce, podivující.

Curiosity není jediným vesmírným vozidlem, takzvaným roverem, které bylo na Mars vysláno. Krom něj na planetě operovaly ještě Pathfinder, Spirit a Opportunity. Ani jedno z předchozích roverů však nemělo tak výkoné možnosti na měření půdních vzorků, a proto nedosahovaly takových výsledků.

Curiosity je nyní zhruba na jedné pětině své cesty na vrchol hory Sharp, kterou má stanovenou jako konečnou destinaci. Během stoupání na téměř 7 kilometrů velkou horu bude rover nadále zkoumat vzorky půdy a podnikat tak geologické cesty do minulosti. Během stoupání se vozidlo podařilo najít oblázky a vyschlá koryta vyplněná materiálem, který vědci dodnes nemohou rozluštit, i to jsou však důkazy přítomnosti vody na Marsu.

Rover Opportunity, vysazený na Marsu roku 2004, neustále slídí kolem a napomáhá sběru vzorků a základním analýzám, NASA už má ale další plány při zkoumání planety. V roce 2020 plánuje vyslat na Mars další, mnohem pokročilejší rover, který bude mít za cíl zmapovat planetu jako potencionální místo pro budoucí lidský život.