Výzkumníci z Královské univerzity v Londýně spolu s Nadaci Vodafone Velká Británie vytvořili projekt, který spočívá ve využití nadbytečné energie smartphonů nabíjejících se v noci. Tato energie se využívá pro analýzu složení potravy a léků. Tímto způsobem aplikace našla v běžných potravinách desítky protirakovinných molekul a odhalila protirakovinné vlastnosti některých starých léků.
Tisíce smartphonů, které jejich majitelé nechávají přes noc nabíjet, pomohou najít léky proti rakovině. Tuto síť smartphonů využili vědci z Královské univerzity v Londýně ve svém výzkumu.
Podle Ryana O'Hare z Královské univerzity k objevům tohoto projektu patří nápady na léčení diabetu i některých infekcí. Také je možné tyto smartphony využit k nalezení protirakovinných molekul v každodenní potravě jako pomeranče či vinné révy.
Výzkumnou skupinu vedl Kirill Veselkov z katedry chirurgie a rakoviny. Projektu pomáhala nadace Vodafone, která vytvořila aplikaci DreamLab.
Pokud lidé nainstalují tuto aplikaci do svého telefonu a nechají ji zapnutou na celou noc, kdy se smartphone bude nabíjet, mohou věnovat nevyužitou energii telefonu k nalezení nutných údajů o molekulárním složení jídla a tím přispět výzkumu rakoviny. Díky analýze molekulárního složení více než osmi tisíc jídel bylo nalezeno více než sto molekul, schopných ničit rakovinu. Mnohé z nich jsou flavonoidy, neboli skupina sloučenin, které poskytují ovocím a zelenině jejich barvu.
Podle O'Hara tato aplikace také může odhalit protirakovinné vlastnosti některých současných medicínských prostředků, a ty díky tomu mohou být přeorientovány na boj s rakovinou. K prostředkům, u kterých takové vlastnosti byly odhaleny, patří lék s protidiabetickým účinkem Metfornin a lék s antimikrobiálním účinkem Rosoxacin.
Podle výzkumníků z Králové univerzity se tyto léky už aktivně využívají, a proto je jejich zavedení do léčby rakoviny spojené s menším množstvím rizik. Také jejich přeorientování na léčení rakoviny bude levnější a rychlejší než vývoj nových léků.
„Zavedli jsme DreamLab v Británii jen v minulém roce a umožnilo to udělat důležitý výzkum, který by jinak trval roky. Ten průlomový projekt demonstruje moc technologií a umožňuje lidem pouhým nainstalováním aplikace přispět výzkumu rakoviny,” řekla ředitelka pro vnější vztahy Vodafone ve Velké Británii Helen Lamprellová.
Podle místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone v České republice Adriany Dergam takové projekty obvykle vznikají spolupráci korporátní nadace a konkrétního vědeckého institutu. Česko se podle ní se svým projektem na výzkum rakoviny zatím připojovat nebude. „Aplikace DreamLab je tu ke stažení a lidé se mohou zapojit do projektů, na kterých pracují instituce ve Velké Británii, Austrálii a Itálii. Nechceme toto úsilí rozmělňovat,“ vysvětlila pro EuroZprávy.cz Dergam.
Nadace Vodafone Česká Republika podle ní také podporuje technologické inovace, které zlepšují život společnosti a znevýhodněným komunitám. „V technologiích vidíme obrovskou škálu možností a stejně tak vidíme snahu různých inovačních center, organizací i nadšených jedinců tyto technologie pro dobro všech využívat. Takové projekty vyhledáváme a pomáháme je rozvíjet. DreamLab je toho krásným příkladem,“ sdělila Dergam.
K podobným projektům v Česku patří aplikace Záchranka, kterou podle Dergam využívá každý desátý Čech, aplikace CF HERO, která prodlužuje život dospívajícím pacientům s cystickou fibrózou, nebo cestovatelský průvodce pro neslyšící Deaf Travel.
Nyní je ještě potřeba potvrdit klinické vlastnosti molekul, nalezených v jídle. Také je potřeba zvážit přínosnost přeorientování existujících léků na rakovinu. „Je to průlomový okamžik pro nás. Dalším krokem bude použití umělé inteligence ve výzkumu účinků různých kombinací léčiv a molekul z jídla na nemocné osoby,“ nastínil další plány výzkumníků Veselkov.
Podle vedoucí nutriční terapeutky Úseku léčebné výživy Masarykova onkologického ústavu v Brně Věry Andráškové samotná výživa nemá prokázaný účinek přímo zabránit vzniku rakoviny nebo již vzniklou rakovinu vyléčit. Životní styl člověka však do určité míry má vliv na vznik a rozvoj onkologického onemocnění a výživa je nedílnou součástí zdravého životního stylu. „Mezi látky, přispívající prevenci onkologických onemocnění, se nejčastěji uvádí zejména některé vitamíny, stopové prvky a fytolátky, které jsou často obsažené v ovoci, zelenině a celozrnných obilovinách,“ řekla Andrášková pro EuroZprávy.cz.
K prevenci mohou podle nutriční terapeutky sloužit vitamín C, kterého zdrojem je ovoce a zelenina jako rakytníkové plody, paprika, brokolice, jahody či citrusové plody, vitamín E, který je obsažen například ve slunečnicovém a řepkovém oleji i mandlích, selen, který najdeme například v obilovinách, čočce a mořských produktech.
K fytolátkám patří například karotenoidy, které jsou obsaženy v mrkvi, kapustě, špenátu nebo rajčatech, flavonoidy, které najdeme v borůvkách, kakau, zelí či zeleném čaji, resveratrol, který je v červeném víně. Andrášková ale varuje před nadbytečným zaměřením se na tyto potraviny. „Ochranný antioxidační efekt pravděpodobně není dán jediným prvkem, ale spíše souborem více účinků různých mikroživin a makroživin,“ řekla. Výživa by proto podle ní měla zůstat komplexní.
Podle Andráškové výživa pomáhá i při léčbě nádorového onemocnění. „Správná výživa, která zajistí dobrý nutriční stav, pozitivně podporuje léčbu onemocnění, snižuje nežádoucí efekt léčby, urychluje uzdravení a má pozitivní vliv na kvalitu života pacienta,“ uvedla.
Výživu je také podle ní potřeba přizpůsobit změnám metabolismu, které vyvolá onemocnění, a zvolené léčebné modalitě, kvůli které se mohou objevovat překážky v příjmu stravy.
Podle Ryana O'Hare síť smartphonů, využívajících DreamLab, může analyzovat údaje za zlomky vteřiny. Za použití tradičních metod by ten proces trval desítky let. Například pořád fungující počítač by zpracoval určité množství údajů za tři sta let. Zároveň by se síť ze sta tisíc smartphonů, které by fungovaly jen šest hodin denně, vypořádala se stejným úkolem za tři měsíce.
Projekty nadace Vodafone se nejčastěji týkají buď vzdělávání nebo zdraví a jejich společným jmenovatelem je vždycky technologie. „Cílem Nadací Vodafone je využívat mobilní technologie a konektivitu ve prospěch společnosti a pro zlepšení podmínek znevýhodněných komunit,“ objasnila Dergam. K nedávným projektům britské nadace patří například aplikace Bright sky pro oběti domácího násilí, která na Mlhavém Albionu funguje už rok a pomohla šedesáti tisícům lidí. Česká nadace ji brzy spustí v tuzemsku.
Související
Aplikace na ověřování věku stála EU sto milionů. Za dvě minuty byla prolomena
Jak Íránci obcházejí informační blackout? Hitem je „spojovací překupník“
Aktuálně se děje
včera
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
včera
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
včera
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
včera
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
včera
Konec jedné kapitoly. Exprezidenta Čaputová oznámila rozchod
včera
Taxikář střílel v Poleradech. Pro raněného letěl vrtulník, případ řeší policie
včera
Medardovské počasí dorazí se zpožděním, potvrdili meteorologové
včera
Kuba je na suchu. Ropná blokáda USA nechala zemi v kritickém stavu
včera
Čína devastuje evropský chemický průmysl. Zasáhněte, než bude pozdě, žádají firmy EU
včera
Počet mrtvých po zemětřesení na Filipínách překročil tři desítky
včera
Trump vyzval Írán a Izrael k okamžitému zastavení palby. Ukončili jsme operaci, reagoval Teherán
včera
Obama byl zděšen, Washington měl Londýn za neschopný. Nová kniha odhaluje, jak USA reagovaly na brexit
včera
EU slaví, Rusko zuří. V Arménii zvítězila ve volbách vládnoucí proevropská strana
včera
Pavel z jednání vlády po pár minutách odešel. Povede delegaci na OSN
včera
Si Ťin-pching dorazil na návštěvu Severní Koreje. Experti vysvětlují, proč přiletěl za Kimem
včera
Zelenskyj se sešel s evropskými lídry. Definovali pět základních podmínek pro příměří
včera
Netanjahu Trumpa neposlechl. Izraelská armáda zahájila bombardování Íránu
včera
Filipíny zasáhlo silné zemětřesení. Počet mrtvých roste
včera
Počasí se příští víkend ochladí, mohou se objevit deště i bouřky
7. června 2026 21:44
Arménci dali Rusku košem. Ve volbách jasně vyhrává strana premiéra Pašinjana, ukazují odhady i první výsledky
V arménských parlamentních volbách přesvědčivě vede vládnoucí strana Občanská smlouva současného premiéra Nikola Pašinjana. Podle prvních odhadů výsledků zveřejněných bezprostředně po uzavření volebních místností získalo premiérovo uskupení 56,7 procenta hlasů. Hlavní opoziční blok Silné Arménie vedený rusko-arménským oligarchou Samvelem Karapetjanem výrazně zaostal, když podle těchto prognóz obdržel pouhých 17,5 procenta hlasů. Oficiální předběžné výsledky plánuje Ústřední volební komise zveřejnit v pondělí.
Zdroj: Libor Novák