MAGAZÍN - Zní to jako samozřejmost - když sníte něco slaného, máte pocit žízně a začnete toužit po vodě. Velmi překvapivé zjištění však přinesla nová studie, podle které sůl v dlouhodobém horizontu působí úplně jinak.
Výzkum byl publikovaný v odborném magazínu The Journal of Clinical Investigation a byl proveden Maxem Delbrückem a jeho týmem z Centra pro molekulární medicínu (MDC) v německém Berlíně. Výzkumníci studovali 10 mužů, kteří se zúčastnili dvou simulovaných letů ze Země na Mars, jeden trval 105 dní a druhý 205 dnů. Po dobu několika týdnů muži dostávali stravu s různým obsahem soli.
Význam výzkumu mise Mars souvisí s tím, že na dlouhotrvajících kosmických misích musí být strava astronautů přísně kontrolována. Je proto důležité znát přesné účinky soli na lidský organismus, vysvětluje server IFL Science, který z výzkumu cituje.
Dříve se mělo za to, že spotřeba soli souvisí se zvýšenou produkcí moči, protože po slaném jídle lidé pijí více tekutin. Tato studie však naznačuje, že nárůst moči nesouvisí s tím, že člověk více pije. Sůl naopak spouští mechanismus, který šetří vodu v ledvinách. A v dlouhodobém horizontu to může způsobit, že člověk naopak pije méně.
„Před studií převažovala hypotéza, že nabité sodné a chloridové ionty v soli na sebe navazují molekuly vody a odnáší je do moči,“ upozorňují výzkumníci. „Nové výsledky ukázaly, něco jiného: sůl zůstala v moči, zatímco voda se vrátila do ledvin a těla.“
Studie na myších už dříve prokázaly, že strava bohatá na sůl zvyšuje hlad, ne žízeň. Účastníci této nejnovější studie rovněž uvedli, že po slané stravě byli hladoví. To také naznačuje, že močovina z moči ve skutečnosti může udržet vodu v našem těle, když se zbavíme soli. „Příroda zřejmě našla způsob, jak šetřit vodou, kterou by jinak sůl odnesla do moči,“ dodal profesor Friedrich C. Luft z MDC.
Výsledky výzkumu naznačují, že v dlouhodobém horizontu slaná strava může ve skutečnosti způsobovat menší žízeň než strava s omezeným množstvím soli. Nicméně v krátkodobém horizontu v nás sůl žízeň stále vyvolává.
Související
Čína se naplno pustila do boje se stárnutím. Laboratoře pro dlouhověkost slibují, že se dožijeme 150 let
Rh faktor v těhotenství: Co se může stát, když si krev „nesedne“?
zdraví , Vědci , sůl , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 17 minutami
AI bude řídit, lidé rozhodovat. NATO vybuduje na východě rozsáhlou dronovou síť
před 1 hodinou
Počty rekrutů jsou výrazně nižší, než ztráty na Ukrajině. Náborové příspěvky už nefungují, Rusko se bojí mobilizace
před 2 hodinami
USA povolí Turecku prodat své zbraně Ukrajině. Moskva se bouří, hrozí a chce vysvětlení
před 4 hodinami
Stíhačka NATO sestřelila dron nad Rumunskem, zřejmě byl ruský
před 5 hodinami
Netanjahuovo odmítnutí nevadí. Hamás zahájil jednání o mírovém plánu pro Pásmo Gazy
před 6 hodinami
Vraťte se do reality, vzkázal Írán Trumpovi po slovech o ovládnutí Hormuzského průlivu
před 7 hodinami
Ukrajina podnikla jeden z největších letošních útoků na Rusko
před 9 hodinami
Další země svádí boj s plameny. Belgii zasáhl největší požár v moderní historii země
před 10 hodinami
Rusko buduje vlastní variantu Starlinku. Rychleji, než se předpokládalo
před 11 hodinami
Flamingo v akci: Ukrajina poprvé udeřila v ruském vnitrozemí střelami vlastní výroby
před 12 hodinami
Počasí příští týden: Po krátkém ochlazení se vrátí tropy
včera
Maďarsko začalo potápět lodě na Dunaji, aby udrželo v chodu jedinou jadernou elektrárnu
včera
Vývoj umělé inteligence vstupuje do nové fáze. Lidé začínají vytvářet své digitální dvojníky
včera
Zákaz sociálních sítí pro děti ve Francii neprošel. Nejvyšší soud zákon zrušil
včera
Po silném zemětřesení zasáhlo Indonésii 230 dalších otřesů. Počet mrtvých roste
včera
Ukrajina dokončuje vývoj první balistické rakety. Bude sloužit jako základ evropského protiruského štítu
včera
Ruská armáda utrpěla v červenci jedny z nejvyšších ztrát od začátku invaze, Ukrajina hlásí úspěšnou protiofenzívu
včera
Španělsko a Maroko se bojí další migrační vlny. Výrazně posilují bezpečnost na hranicích
včera
Rusko vydalo zatykač na Conora Kennedyho, syna ministra zdravotnictví USA
včera
Chorvatsko pohltily rozsáhlé lesní požáry
Rozsáhlý lesní požár, který se během noci na pátek přehnal přes pobřežní oblasti Chorvatska, si vyžádal nejméně jednu lidskou oběť a přibližně čtyři desítky zraněných. Plameny zasáhly vyhledávané turistické lokality i přilehlá sídla v blízkosti Jadranského moře. Místní úřady i záchranné složky označují tuto živelní pohromu za jednu z nejničivějších v historii země.
Zdroj: Libor Novák