Nejlepší výmluva všech dob: Vědci zjistili, že čokoláda má pozitivní vliv na paměť

Jedna z mála rad od doktora, kterou by většina z nás poslechla s radostí. Denní dávka čokolády má podle vědců velmi pozitivní vliv na paměť i další funkce mozku. Dnes (7.7) se navíc slaví Den čokolády. Odkazuje k datu, ve kterém byla v roce 1550 poprvé uvedena čokoláda na evropský trh. Potřebujete nějaký lepší důvod, proč si dát každý den kostičku?

Většina diet čokoládu zakazuje. Italští vědci však nedávno zjistili, že denní dávka kakaa je skvělým doplňkem stravy. Podle jejich výzkumu je pravidelná konzumace kakaa, základní suroviny pro výrobu čokolády, výborně pro paměť a zpracovávání vizuálních vjemů. 

Kakao, vysušený plod kakaovníku, se již po staletí využívá pro výrobu dobrot. Po celou dobu je také intenzivně studováno. V průběhu let v něm vědci nalezli mnoho prospěšných přírodních prvků. Například polyphenoly v hořké čokoládě prokazatelně uklidňují. 

Samozřejmě, čeho je moc, toho je příliš. Čokoláda obsahuje i toxickou látku theobromin. Aby jste však byli v riziku otravy, museli by jste spořádat celých 85 tabulek čokolády najednou.

V této nové studii se výzkumníci vyzkoušeli co se stane, když člověk požívá kakao pravidelně a po delší dobu. Testovaní lidé konzumovali malé, střední či velké množství kakaa ve formě nápoje nebo tyčinky po dobu mezi pěti dny a třemi měsíci.

Kakao skutečně funguje

Podle vědců byl nalezen dostatek důkazů, aby mohli tvrdit, že kakao je zdraví velmi prospěšné, zejména látka flavanol, kterou obsahuje. Vypozorovali zlepšení paměti a lepší zpracovávání vizuálních podnětů. Míra zlepšení závisela mimo jiné i na věku testovaných lidí.

U starších subjektů se ukázalo, že kakao značně vylepšilo pozornost, paměť, plynulost komunikaci a nejužitečnější je podle vědců pro ty, kteří trpí mírnou kognitivní poruchou nebo začínají ztrácet paměť.

„Získané výsledky naznačují velký potenciál flavanolů obsažených v kakau. V budoucnosti pomůžou ochránit ty části populace, které jsou náchylné ke ztrátě paměti a celkovému úpadku kognitivních schopností,“ vysvětlili vědci Valentina Socci a Michele Ferrara z Univerzity L'Aquila v Itálii.

Zajímavý efekt mělo kakao i u žen. Po celé noci ze spánku dokázalo kakao působit proti spánkové deprivaci, která v takovém případě přichází. To jsou slibné zprávy pro ty, kteří trpí chronickou poruchou spánku nebo pracující na směny, kteří mívají „rozhozený“ spánkový režim.

Co je na něm tak skvělého?

Proč přesně má kakao blahodárné účinky si vědci nejsou jistí, ale mají zhruba představu: „Flavanoli v kakau pomáhají s kardiovaskulárním systémem a zvyšují průtok krve mozkem. To jsou struktury, které stárnutí ovlivňuje nejvíce a zřejmě i proto souvisí s tím, že se s věkem postupně zhoršuje paměť,“ popsali výzkumníci.

Sami prý jedí čokoládu každý den a s tímto typem experimentování na sobě jsou velmi spokojení. Dodávají však pochopitelné a zřejmé varování o kalorické hodnotě čokolády. Pokud někdo jejich speciální dietu zkusí, měl by si dávat pozor, aby nenabral pár kilogramů k dobru. 

Související

Milka, ilustrační fotografie.

Bič na potravinářské firmy: Zmenšováním balení klamou zákazníky, rozhodl soud

Německý soud se v ostře sledovaném sporu postavil na stranu spotřebitelů a rozhodl, že výrobce čokolád Milka porušil zákon o hospodářské soutěži. Předmětem žaloby, kterou podala agentura na ochranu spotřebitelů, byla takzvaná „smrskflace“ (shrinkflation). Výrobce Mondelez International totiž u mnoha druhů svých čokolád snížil hmotnost ze 100 gramů na 90 gramů, aniž by adekvátně změnil vzhled obalu.

Více souvisejících

Čokoláda Vědci Lidé důchodci, senioři

Aktuálně se děje

před 20 minutami

před 1 hodinou

Martin Kupka

ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura

Více než 300 delegátů z celé České republiky se v sobotu 13. června 2026 osobně zapojilo do ideové konference ODS. Dalších téměř 700 lidí sledovalo její průběh prostřednictvím online přenosu na webu strany a sociálních sítích. Konference se stala vyvrcholením několikaměsíční programové a ideové práce, do které se zapojily stovky členů, komunálních politiků, odborníků i podporovatelů strany.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Ilustrační fotografie.

Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší

Řidiči, kterým ještě letos skončí platnost řidičského průkazu, mohou k jeho výměně využít moderní digitální cestu přes Portál dopravy. Upozorňuje na to ministerstvo dopravy. Elektronické podání žádosti plně využívá propojenost státních registrů, je rychlé, bezpečné a levnější. Počet řidičů, kteří dávají přednost digitální formě před osobní návštěvou úřadu, roste.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Vít Rakušan (STAN)

Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou

Stále nevyjasněná otázka účasti prezidenta Petra Pavla na červencovém summitu NATO v Turecku vyvolává vášnivé diskuze mezi sněmovními politiky. Podle exministra Víta Rakušana (STAN) není pochyb o tom, že prezident toho může na jednání vyjednat více než ministr zahraničí Petr Macinka (Motoristé). 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Fotbal, ilustrační fotografie.

Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný

V době, kdy celý svět žije ve čtvrtek zahájeným fotbalovým světovým šampionátem, přišla pro český fotbal nesmírně bolestná a smutná zpráva. Ve věku 76 let totiž po dlouhé vážné nemoci zemřela tuzemská trenérská fotbalová legenda Petr Uličný, který jako trenér zaznamenal úspěchy s Brnem nebo Olomoucí. Tam zakončil i svou hráčskou kariéru, během které nastupoval i za Spartu a Plzeň.

před 9 hodinami

Zdena Mašínová

Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci

Česko v tomto týdnu zasáhla jedna velmi smutná zpráva, když ve věku 92 let zemřela Zdena Mašínová, dcera odbojáře Josefa Mašína a sestra kontroverzně vnímaných bratří Mašínů. Od pátku je známo, kdy a kde se uskuteční poslední rozloučení s vyznamenanou dámou. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

včera

včera

Alexus Grynkewich

Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony

Členské státy Severoatlantické aliance usilují o to, aby měl nejvyšší vojenský velitel NATO v Evropě větší pravomoci při sestřelování cizích bezpilotních letounů. Nový návrh by měl být schválen do nadcházejícího červencového summitu lídrů v Ankaře. Podle informací od aliančních diplomatů a představitelů by tak americký generál Alexus Grynkewich získal podstatně větší flexibilitu při operativním přesouvání prostředků protivzdušné obrany a určování stupňů bojové pohotovosti bez nutnosti zdlouhavého schvalování.

včera

Elon Musk

Tolik peněz, že je nemá šanci do konce života utratit. Elon Musk se stal prvním bilionářem na světě

Vstup vesmírné a technologické společnosti SpaceX na akciový trh zajistil Elonu Muskovi historické prvenství, neboť se stal vůbec prvním dolarovým trilionářem, resp. bilionářem na světě. Hodnota jeho majetku, který spočívá převážně v akciových podílech automobilky Tesla a právě SpaceX, se odhaduje na astronomických 1,11 bilionu dolarů. Takto obrovské jmění, představující milion milionů, se zcela vymyká běžnému lidskému chápání.

včera

Chaos v mírových jednáních nebere konce. Írán popřel podpis dohody, Trump označil její podmínky za hoax

Mírové rozhovory mezi Spojenými státy a Íránem provází další chaos poté, co americký prezident Donald Trump označil uniklé informace o chystané dohodě za falešné zprávy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy